Την επόμενη εβδομάδα ξεκινούν οι εργασίες ανάπλασης στο ανατολικό παραλιακό μέτωπο του Ρεθύμνου, αφού οι εμπλεκόμενοι φορείς είναι αποφασισμένοι να μην αφήσουν καμία μέρα ανεκμετάλλευτη, δεδομένου ότι ο χρόνος δεν είναι σύμμαχος για την περάτωσή του.
Ειδικότερα, στη διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί παρουσία του εργολάβου, των μηχανικών, τους υπεύθυνους του έργου, εκπροσώπων της ΔΕΗ, της ΔΕΥΑΡ, της προϊσταμένης της τεχνικής υπηρεσίας, του δημάρχου Ρεθύμνου και του αρμόδιου αντιδημάρχου τεχνικών έργων, διευθετήθηκαν οι τελευταίες λεπτομέρειες του έργου που θα αρχίσει από την ανατολική πλευρά.
Κοινή διαπίστωση όλων ήταν η αναγκαιότητα να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος που μπορεί να αποβεί μοιραίος για τη χρηματοδότηση του έργου, που έχει εξασφαλιστεί από το ΕΣΠΑ.
«Οι εργασίες θα ξεκινήσουν αμέσως και το έργο θα τελειώσει στην ώρα του», τόνισαν σε όλους τους τόνους, τόσο ο δήμαρχος όσο και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, αφού δεν είναι εφικτή άλλη παράταση στην εκτέλεση των εργασιών.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αυτό ήταν να ξεκινήσει τον περασμένοι Ιούνιο, ωστόσο αυτό δεν έγινε μετά από κοινή συμφωνία δήμου-εργολάβου, που ικανοποίησαν το αίτημα επιχειρηματιών στον κλάδο του Τουρισμού, που δεν ήθελαν να υπάρξει όχληση στην τουριστική ζώνη με τόσους επισκέπτες.
Χαρακτηριστικά, σε δηλώσεις του ο δήμαρχος Ρεθύμνου Γιώργος Μαρινάκης, μετά και την χθεσινή σύσκεψη, ανέφερε: «Στη διάρκεια της σύσκεψης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, έγινε η αποτύπωση για το που βρισκόμαστε και να συντονιστούν οι διάφοροι που θα εμπλακούν σε αυτό το έργο. Συμφωνήσαμε και λύσαμε όλα τα θέματα. Ο εργολάβος θα ξεκινήσει από την επόμενη εβδομάδα και θα γίνουν όλα με την προσοχή και την φειδώ που το έργο απαιτεί, αλλά θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι αν το έργο δεν το ξεκινήσουμε έγκαιρα θα το «φορτωθούμε» την επόμενη τουριστική περίοδο και δεν θα έχουμε τότε σύμμαχο το χρόνο για να κάνουμε καλούς σχεδιασμούς.
Ήδη, το έργο έχει καθυστερήσει. Είναι ένα έργο δύσκολο, απαιτητικό και μεγάλο, αφού αφορά 2.700 μέτρα για την βόρεια πλευρά και άλλα τόσα για την νότια. Αυτά τα πράγματα, πρέπει να τα έχουμε κατά νου-γιατί ακούω διάφορες φωνές -αλλά πρέπει μάλλον να αντιληφτούμε ότι αυτό το έργο αλλάζει το επίπεδο της πόλης και της περιοχής στο συγκεκριμένο σημείο.
Τα έργα δεν μπορούν να γίνουν σε λίγες εβδομάδες. Είναι μεγάλο έργο-εμπλέκεται και η ΔΕΗ, αφού γίνεται και η υπογειοποίηση, οι ρυθμοί δεν δίδονται από την τεχνική μας υπηρεσία-ευτυχώς ο εργολάβος είναι καλός και αξιόπιστος και θα μπορεί να υποστηρίξει αυτό το έργο-κάτι που δε συμβαίνει με όλα τα έργα και θα πρέπει να είμαστε και εκεί ειλικρινείς. Και ελπίζω ότι θα πάνε όλα καλά, αν όμως δείξουμε την κατανόηση που όλοι πρέπει να δείξουμε. Οι πρώτες εβδομάδες των εργασιών θα είναι πολύ ήπιες και όσο περνάει ο καιρός από 15 Οκτωβρίου και μετά θα υπάρξει εντατικοποίηση των έργων. Αυτό έχουμε σχεδιάσει για να ικανοποιούμε και τα αιτήματα του επιχειρείν, αλλά το επιχειρείν είναι αυτό που θα εισπράξει σαν υπεραξία από το έργο αυτό που θα γίνει σε αυτή την περιοχή».
Τι προβλέπει η μελέτη του έργου
Σύμφωνα με τη μελέτη που είχε κάνει ο Μιχάλης Καταρτζής, κρίνεται απαραίτητη η ύπαρξη διαμορφωμένων πεζοδρομίων, η διαμόρφωση των ασφαλών διαβάσεων των πεζών, ιδιαίτερα προς τη θάλασσα, διαμέσου της παραλιακής οδού. Η μελέτη μεταξύ άλλων περιλαμβάνει τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου με πλάτος 1,60 μ. Τα παρτέρια, τα οποία βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη των 2,20 μ. από το κράσπεδο θα διατηρηθούν και θα φυτευτούν σε αυτά νέα δένδρα φοίνικες. Τα υπόλοιπα, τα οποία βρίσκονται κοντά ή και εντός της ζώνης κίνησης του ποδηλάτου θα αποψιλωθούν και στις περιοχές αυτές θα διαταχθούν νέα μεμονωμένα δένδρα φοίνικες. Το κράσπεδο του δρόμου, στα βόρεια, θα παραμείνει στη θέση του και θα διαχωρίζει την άσφαλτο από τον ποδηλατόδρομο. Η κίνηση των ποδηλάτων στη ζώνη του πεζοδρομίου θα είναι παράλληλη και συνδυασμένη με την κίνηση των πεζών. Δεν θα αποτελεί δηλαδή αποκλειστική λωρίδα ποδηλατοκίνησης. Άλλωστε σε πολλά σημεία του, ο ποδηλατόδρομος θα συνδέεται με τις διαβάσεις των πεζών και των ΑμεΑ, με τις οποίες θα πρέπει να συνδυάζεται. Την προτεραιότητα στην κίνηση την έχουν πάντα οι πεζοί. Πολύ περισσότερο σε μια παράλια πορεία παράλληλη στη θάλασσα. Για τον λόγο αυτό ο ποδηλατόδρομος θα αποτελεί μέρος του πεζοδρομίου και τα σημεία όπου θα διαμορφώνονται οι συνθήκες για ασφαλείς κόμβους κυκλοφορίας θα αποτελούν μέρος της συνολικής διαμόρφωσης, ώστε και σαν σημασιοδότηση αλλά και επί της ουσίας να τονίζεται η απόλυτη προτεραιότητα των πεζών στις περιοχές των κόμβων και η ύφεση των άλλων κινήσεων.
Η διαμόρφωση των ασφαλών κόμβων κυκλοφορίας στηρίζεται ακριβώς, στην με κάθε τρόπο ανάδειξη των προτεραιοτήτων των πεζών έναντι των όποιων άλλων κινήσεων.
Παράλληλα προτείνεται η διεύρυνση των πεζοδρομίων στις γωνίες τους, ώστε από τη διάβαση των πεζών και μέχρι την εκάστοτε στροφή να μην υπάρχουν οχήματα σταθμευμένα.
Η στάθμευση των οχημάτων θα μπορεί να γίνεται όπου αυτό απαιτείται, παράλληλα στον δρόμο, σε εσοχές, οι οποίες θα αρχίζουν 1,6 μ. τουλάχιστον μετά το αντίστοιχο άκρο της διάβασης των πεζών.
Σε όλη τη διαδρομή του νότιου πεζοδρομίου θα τοποθετηθούν μεταλλικά κολωνάκια ύψους 1,1 μ. στις περιοχές όπου δεν υπάρχουν διαμορφωμένες θέσεις στάθμευσης, ώστε να μην σταθμεύουν επί των πεζοδρομίων διάφορα οχήματα.
Με βάση αυτές τις αρχές και με επιπλέον ιδιαίτερες διαμορφώσεις που θα απαιτηθούν σε σχέση με τα κυκλοφοριακά δεδομένα του κάθε κόμβου, θα διαμορφώνονται οι συνθήκες κυκλοφορίας των πεζών για την ασφαλή και αδιάλειπτη πορεία τους.
Η υπογειοποίηση των ηλεκτρικών δικτύων και η απομάκρυνση των εναέριων υποσταθμών θα πρέπει να αποτελέσει το πρώτο βήμα για την αισθητική αναβάθμιση του ανατολικού παραλιακού μετώπου. Το τμήμα εκείνο που συντελεί επίσης ιδιαίτερα στην εικόνα και τη φυσιογνωμία του αστικού τοπίου και στην περίπτωσή μας του παραλιακού μετώπου, είναι τα κτίρια και οι διαμορφώσεις στον ιδιωτικό του χώρο.