Η οριακή αύξηση του τουρισμού στο Ρέθυμνο δεν φαίνεται να συνοδεύεται με αντίστοιχη άνοδο των εσόδων των τοπικών επιχειρήσεων, οι ιδιοκτήτες των οποίων διαπιστώνουν από την κίνηση στην κεντρική αγορά της πόλης, μείωση των εισπράξεων σε σχέση με τη αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Οι αρχικές εκτιμήσεις είχαν δημιουργήσει προσδοκίες, οι οποίες κατέρρευσαν μαζί με την αλλαγή των δεδομένων και την ακύρωση χιλιάδων κρατήσεων από τη Ρωσία και την Ουκρανία.
Την ίδια ώρα οι αφίξεις από άλλες χώρες και κυρίως από τις Ευρωπαϊκές, ανταποκρίνονται σε γκρουπ επισκεπτών μέτριας ή χαμηλής οικονομικής δυνατότητας, η οποία γίνεται έκδηλη σε όλο το φάσμα της καταναλωτικής συμπεριφοράς τους.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των βασικών επιχειρηματικών κλάδων, οι οποίοι ασχολούνται ή προσμένουν από τον τουρισμό, η κατάσταση, όπως μέχρι σήμερα διαμορφώνεται, είναι χαρακτηριστική των δεδομένων, που θέλουν τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες, άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο, να βρίσκονται στη δίνη της οικονομικής κρίσης, η οποία ταλανίζει την Ευρωζώνη.
Οι επισκέπτες μας είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στα έξοδά τους και προσπαθούν με κάθε τρόπο να μειώσουν τις δαπάνες τους.
Η περιορισμένη οικονομική δραστηριότητα και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, προκαλεί ανησυχία στην τοπική αγορά με το βλέμμα των επιχειρηματιών να στρέφεται με «φόβο» στον οικονομικά «δύσκολο» χειμώνα που αναμένεται να ακολουθήσει και πιθανόν να οδηγήσει σε περαιτέρω συρρίκνωση, κυρίως του τομέα του εμπορίου, που έχει δεχθεί δεινό πλήγμα.
Τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης διανύουν μία από τις χειρότερες περιόδους τους, με την τουριστική περίοδο να μην έχει τελικά επηρεάσει θετικά τους τζίρους τους.
Στα δε μαγαζιά με τουριστικά είδη, η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη αλλά με εμφανή την έλλειψη των «γαλαντόμων» Ρώσων, οι οποίοι πέρσι ξόδευαν αφειδώς για αναμνηστικά και δώρα.
Μείωση εσόδων καταγράφουν τα εστιατόρια, ενώ οι αγώνες του μουντιάλ, φαίνεται να ευνόησαν τις καφετέριες και γενικότερα τα καταστήματα αναψυχής τον τελευταίο μήνα, αφού έγιναν βασική επιλογή των ποδοσφαιρόφιλων.
Σε κάπως καλύτερη τύχη βρίσκονται τα ξενοδοχεία, χωρίς αυτό να σημαίνει κάποιους εντυπωσιακούς τζίρους, αφού σύμφωνα με τους ξενοδόχους, οι τιμές έχουν μειωθεί αρκετά, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες με προσφορές, οι οποίες κυμαίνονται ανάλογα με το χρονικό διάστημα που επιλέγουν οι ενδιαφερόμενοι για το Ρέθυμνο επισκέπτες. Η αύξηση των εσόδων τους είναι αντίστοιχη αυτής των διανυκτερεύσεων. Δηλαδή οριακή.
Βρισκόμαστε στο μέσο της τρέχουσας τουριστικής περιόδου και η εικόνα έχει αρχίσει πια να διαμορφώνεται καθαρά.
Είναι μια καλή χρονιά, η οποία όμως δεν ανταποκρίνεται στα μεγέθη των αρχικών προβλέψεων. Αντιθέτως «πορεύεται» στο να κλείσει τον Οκτώβριο με περισσότερους επισκέπτες, αλλά με λιγότερα έσοδα.
Έτσι η αγωνία εντείνεται ως προς τις αντοχές της τοπικής οικονομίας για τους επόμενους μήνες, με τις τελευταίες ελπίδες για διαφοροποίηση από την τρέχουσα κατάσταση να επαφίενται στο δεύτερο μισό του Ιουλίου και βέβαια στον Αύγουστο.
Αναλυτικά:
ΟΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ Η ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ
Αναντιστοιχία στις αφίξεις τουριστών με τους τζίρους των επιχειρήσεων
- Οι επιχειρηματίες της τοπικής αγοράς κάνουν λόγο για οικονομική αδυναμία των επισκεπτών μας και φειδώ στις δαπάνες τους
Η οριακή αύξηση του τουρισμού στο Ρέθυμνο δεν φαίνεται να συνοδεύεται με αντίστοιχη άνοδο των εσόδων των τοπικών επιχειρήσεων.
Οι αρχικές εκτιμήσεις είχαν δημιουργήσει προσδοκίες, οι οποίες κατέρρευσαν μαζί με την αλλαγή των δεδομένων και την ακύρωση χιλιάδων κρατήσεων από την Ρωσία και την Ουκρανία.
Βρισκόμαστε στο μέσο της τρέχουσας τουριστικής περιόδου και η εικόνα έχει αρχίσει πια να διαμορφώνεται καθαρά, με τις ελπίδες για κάτι καλύτερο να επαφίενται στο δεύτερο μισό του Ιουλίου και βέβαια στον Αύγουστο.
Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των βασικών επιχειρηματικών κλάδων, οι οποίοι ασχολούνται ή προσμένουν από τον τουρισμό, καθίσταται σαφές, ότι οι τζίροι κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με πέρσι ή και λίγο χαμηλότερα, καθώς φέτος ειδικά γίνεται εμφανής η χαμηλή οικονομική δυνατότητα των επισκεπτών μας που προέρχονται από τις Ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες άλλες λιγότερο και άλλες περισσότερο, βρίσκονται στη δίνη της οικονομικής κρίσης, η οποία ταλανίζει την λεγόμενη «Ευρωζώνη».
Η κατάσταση αυτή προκαλεί ανησυχία στην τοπική αγορά με το βλέμμα των επιχειρηματιών να στρέφεται με «φόβο» στον οικονομικά «δύσκολο» χειμώνα που αναμένεται να ακολουθήσει και πιθανόν να οδηγήσει σε περαιτέρω συρρίκνωση, κυρίως του τομέα του εμπορίου, που έχει πληγεί βαριά.
Τα καταστήματα ένδυσης και υπόδησης διανύουν μία από τις χειρότερες περιόδους τους με την τουριστική περίοδο να μην έχει τελικά επηρεάσει θετικά τους τζίρους τους.
Στα δε μαγαζιά με τουριστικά είδη, η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη, αλλά με εμφανή την έλλειψη των «γαλαντόμων» Ρώσων, οι οποίοι πέρσι ξόδευαν αφειδώς για αναμνηστικά και δώρα.
Μείωση εσόδων καταγράφουν τα εστιατόρια, ενώ οι αγώνες του μουντιάλ, φαίνεται να ευνόησαν τις καφετέριες και γενικότερα τα καταστήματα αναψυχής τον τελευταίο μήνα, αφού έγιναν βασική επιλογή των ποδοσφαιρόφιλων.
Σε κάπως καλύτερη τύχη βρίσκονται τα ξενοδοχεία, χωρίς αυτό να σημαίνει κάποιους εντυπωσιακούς τζίρους, αφού σύμφωνα με τους ξενοδόχους, οι τιμές έχουν μειωθεί αρκετά, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες με προσφορές, οι οποίες κυμαίνονται ανάλογα με τους μήνες που επιλέγουν οι ενδιαφερόμενοι για το Ρέθυμνο επισκέπτες.
Περισσότερος κόσμος, λιγότερα κέρδη
«Είναι αποτυπωμένο πλέον ότι η αύξηση του τουρισμού δεν συνάδει με τον τζίρο των καταστημάτων και της αγοράς γενικότερα», δήλωσε χθες στην εφημερίδα μας ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Μανώλης Σταματογιαννάκης, που διατηρεί κατάστημα ένδυσης και υπόδησης.
Ο συγκεκριμένος τομέας δεν εμφανίζει κάποια ιδιαίτερα οφέλη από τον τουρισμό όπως παλαιότερα και οι επιχειρηματίες βιώνουν έντονη αγωνία για το μέλλον των επιχειρήσεών τους.
Χαρακτηριστικά ο κ. Σταματογιαννάκης επισήμανε, ότι «υπάρχει ένα μεγάλο ερωτηματικό στο πώς θα κλείσει η σεζόν. Το φλέγον θέμα είναι οι επιχειρήσεις, οι οποίες στόχευσαν στην πρόβλεψη περί αύξησης του τουρισμού, με αποτέλεσμα να αυξήσουν τις αγορές τους και τώρα να βρίσκονται σε δυσχερή οικονομική κατάσταση, καθώς δεν βλέπουν πώς θα ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους φέτος». Ο ίδιος πάντως, επικαλούμενος πληροφορίες από γειτονικούς Νομούς είπε, ότι: «θα καταθέσω και ένα θετικό μήνυμα, σε σχέση με όμορους Νομούς. Σε σχέση με άλλες περιοχές, το Ρέθυμνο πάει καλύτερα, τουλάχιστον από συζητήσεις με συναδέλφους».
Περιορισμένη σε σχέση με πέρσι είναι η κίνηση στα καταστήματα με τουριστικά είδη, αναμνηστικά και είδη λαϊκής τέχνης.
Η γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου κ. Αθηνά Τσικιντίκου διατηρεί αντίστοιχη επιχείρηση και σχολιάζοντας το πως διαμορφώνεται μέχρι στιγμής η κατάσταση, τόνισε, ότι: «έχουμε πάρα πολύ κόσμο, αλλά η ανταπόκριση στα μαγαζιά είναι λιγότερη από πέρσι». Η ίδια θεωρεί, ότι είναι εμφανής η μείωση επισκεπτών από τις χώρες της Μαύρης Θάλασσας και δήλωσε, ότι: «ο Ρώσος τουρίστας που ερχόταν πέρυσι έπαιρνε περισσότερα από ένα Γερμανό, από έναν Άγγλο ή από ένα Γάλλο στην ποσότητα των πραγμάτων που αγόραζε. Εκεί είναι το όλο ζήτημα. Η μείωση των τουριστών από τη Ρωσία. Η απουσία τους δεν αντικαθίσταται. Ο Ρώσος μπαίνει στο μαγαζί και κάνει με άνεση μια αγορά περίπου 70 ευρώ για συγγενείς ή φίλους. Ο Ευρωπαίος αγοράζει ένα πράγμα μόνο για τον εαυτό του ή θα πάρει ένα πετσετάκι των δύο ευρώ για τον γείτονά του».
Σε κάθε περίπτωση και από την πλευρά των καταστημάτων αυτών, η αγωνία είναι έντονη, καθώς το βλέμμα στρέφεται με «τρόμο» στη μετά τουρισμό περίοδο. «Ο περασμένος χειμώνας ήταν «κακός» σε εισπράξεις αλλά ο επερχόμενος αναμένεται και «τρομερός», σχολίασε η κ. Τσικιντίκου.
Εμφανής η οικονομική αδυναμία των Ευρωπαίων
Τις εκτιμήσεις του σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της εστίασης μας μετέφερε ο γραμματέας του Συλλόγου των επαγγελματιών του αντίστοιχου κλάδου, κ. Χάρης Αυγουστάκης.
Ερωτηθείς για το πως βλέπει να διαμορφώνονται οι τζίροι εν μέσω τουριστικής περιόδου, δήλωσε, ότι «σίγουρα υπάρχει αύξηση κόσμου αλλά ταυτόχρονα καταγράφεται μείωση του ποσοστού των χρημάτων που ξοδεύει ο κάθε επισκέπτης. Αυτά κανείς, νομίζω, δεν μπορεί να τα αμφισβητήσει. Είναι υπαρκτά φαινόμενα και τα δύο. Ενδεχομένως, η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών σε κάποιους κλάδους να κάνει καλό, όπως είναι τα ξενοδοχεία ή τα τουριστικά γραφεία, αλλά στην τοπική αγορά δεν φτάνει μόνο αυτό. Υπάρχει πτώση του τζίρου, στα εμπορικά σίγουρα και στο δικό μας το κατά κεφαλήν έξοδο -ας το πούμε- είναι μειωμένο. Βέβαια, η αύξηση του κόσμου έχει φέρει μια ισορροπία από αρχές Ιουνίου και μετά, έχουν ισορροπήσει κάπως τα πράγματα, έχουμε καταλάβει κι εμείς μια διαφορά, όσον αφορά τον Ιούνιο σε σχέση με τον Μάιο».
Ο ίδιος προέβλεψε, ότι «δεν νομίζω να κλείσουμε με θετικό πρόσημο, όσον αφορά τη σύγκριση πέρυσι με φέτος. Στον επισιτιστικό κλάδο ελπίζουμε, ότι θα κλείσουμε κοντά ή τουλάχιστον με μικρή μείωση σε σχέση με πέρσι».
Η συμπεριφορά των επισκεπτών μας, φαίνεται, ότι δεν διαφέρει πολύ από αυτή των Ελλήνων, καθώς καταγράφεται φειδώ στα έξοδα που κάνουν κατά τη διάρκεια της παραμονής τους.
Ένας από τους παλαιότερους επιχειρηματίες στο χώρο της εστίασης και μάλιστα στην καρδιά της τουριστικής ζώνης του Ρεθύμνου, ο κ. Όθωνας Χριστουλάκης, σχολίασε στην εφημερίδα μας, ότι «δυστυχώς για μας ο Ιούνιος, που είναι καθοριστικός μήνας της υψηλής περιόδου, έδειξε ότι δεν υπάρχει το ίδιο θετικό κλίμα όπως υπάρχει στις κρατήσεις και στις αφίξεις. Τα περισσότερα καταστήματα του χώρου μας, δηλαδή του υγειονομικού ενδιαφέροντος, αν εξαιρέσεις κάποιες καφετέριες που λόγω του ποδοσφαίρου είχαν μια κάποια κίνηση, είναι αρκετά πίσω από τον περσινό τζίρο και όταν λέω αρκετά πίσω, κυμαίνεται ο τζίρος να είναι με διψήφιο αριθμό και με το 2 μπροστά. Τόσο πολύ».
Σχολιάζοντας τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των φετινών τουριστών, ο κ. Χριστουλάκης δήλωσε, ότι: «καταρχάς μας επισκέπτονται πολύ λιγότερες φορές απ’ ό,τι μας επισκεπτόντουσαν πριν. Δηλαδή όταν ένα ζευγάρι στη δεκαπενθήμερη παραμονή του, ερχόταν δέκα φορές να φάει έξω, αυτό έχει μειωθεί γύρω στις εφτά. Και από την άλλη μεριά δεν ξοδεύει αυτά που ξόδευε πριν. Δηλαδή στον τζίρο που έκανε πάλι ένα ζευγάρι ημερησίως, τώρα αυτός ο τζίρος είναι μειωμένος κατά 10 – 15%. Αποφεύγουν να παίρνουν πρώτα πιάτα, πάνε κατ’ ευθείαν στο δεύτερο και σπανίως κάνουν δύο τα ποτά τους. Η επιλογή δε του επιδόρπιου είναι κάτι το ασυνήθιστο, περιμένουν από μας να τους κεράσουμε. Αυτή είναι η φωτογραφία της φετινής σεζόν, για την ώρα τουλάχιστον».
Καλύτερη η κατάσταση στα ξενοδοχεία
Σε καλύτερα οικονομικά επίπεδα από το υπόλοιπο της αγοράς, κινούνται οι εισπράξεις των ξενοδοχείων, που ακολουθούν την αύξηση του αριθμού των επισκεπτών μας.
Η αύξηση του Ιουνίου κατά περίπου 2,5 ποσοστιαίες μονάδες, σε σχέση με πέρσι, αντιστοιχεί σε αντίστοιχα κέρδη για τους ξενοδόχους και ο γραμματέας του τοπικού συλλόγου κ. Χαράλαμπος Μπιρλιράκης, σχολίασε στην εφημερίδα μας, ότι: «οι αυξήσεις του κόσμου είναι οριακές, δεν είναι τεράστια τα νούμερα. Εμείς βγάλαμε εδώ 2,5 % ενώ πανελλήνια λένε για 8% με 10% αύξηση. Ενδεχομένως, βέβαια εμείς να μην έχουμε πάρα πολύ μεγάλη αύξηση γιατί δεν είχαμε και πέρυσι μεγάλη πτώση, ουσιαστικά είμαστε καλύτερα από πέρυσι, οπότε οι διαφορές είναι μικρότερες. Το πανελλήνιο νούμερο αφίξεων αφορά περισσότερο περιοχές που είχαν υποστεί μεγάλη καθίζηση, όπως είναι η Αθήνα, η οποία φέτος έχει πάρει πάρα πολύ κόσμο και αυτό ανεβάζει τον μέσο όρο σε εθνικό επίπεδο».
Σε ό,τι αφορά τους τζίρους ο κ. Μπιρλιράκης τόνισε, ότι: «τα οικονομικά στοιχεία όπως τα βλέπω εγώ στο ξενοδοχείο το δικό μου αλλά και από συζητήσεις που έχω κάνει με κάποιους άλλους ξενοδόχους, ότι ναι μεν οι τζίροι ακολουθούν την κίνηση και κινούνται σε θετικά πλαίσια, δεν είναι όμως τεράστιες οι διαφορές. Πρέπει να εξηγήσουμε, το γεγονός, ότι μπήκε μεγάλο μέρος προκρατήσεων την περίοδο του empty booking, που λέμε εμείς, που είναι Δεκέμβρης, Γενάρης, Φλεβάρης, Μάρτης, το οποίο λειτούργησε θετικά γιατί τελοσπάντων έφτιαξε μία καλή κατάσταση, είχαμε καλές προσδοκίες για τη σεζόν, κάναμε έναν καλύτερο προγραμματισμό και δεν πήγαμε στον Απρίλιο και στον Μάιο όπως γίνεται σε άλλες χρονιές. Έχει σχέση όμως και με τις εκπτώσεις που παίρνουν αυτοί οι πελάτες στο empty booking. Όσες περισσότερες κρατήσεις γίνουν εκείνη την περίοδο, τόσο περισσότερους εκπτωτικούς πελάτες θα έχουμε, που αυτό λειτουργεί αρνητικά για τον τζίρο. Οπότε δεν ακολουθούν τα νούμερα τον πολύ κόσμο. Ενδεχομένως αν αυτές οι κρατήσεις είχαν μπει λίγο πιο αργά, θα ήταν μεγαλύτεροι οι τζίροι.
Σε γενικές γραμμές όμως, είμαστε λίγο πιο πάνω, απλά τα νούμερα ακολουθούν περίπου τις αυξήσεις των αφίξεων και των διανυκτερεύσεων».
Το σύστημα all inclusive
Για ακόμα μία τουριστική περίοδο, βρίσκεται στο προσκήνιο το ζήτημα του συστήματος all inclusive, το οποίο από την πρώτη χρονιά εφαρμογής του από τα τοπικά ξενοδοχεία, προκαλεί τις αντιδράσεις των λοιπόν επιχειρηματιών, οι οποίοι προσμένουν από τον τουρισμό.
Κυρίως οι επαγγελματίες του επισιτισμού εγείρουν κάθε χρόνο θέμα ζητώντας τον περιορισμό του, καθώς θεωρούν, ότι είναι ο κύριος λόγος μείωσης των κερδών κατά τη θερινή περίοδο από τους κατά τόπο επισκέπτες.
Χαρακτηριστικά ο κ. Όθωνας Χριστουλάκης, δήλωσε χθες στην εφημερίδα μας, ότι: «η άνθηση του συστήματος all inclusive, είναι ένα αρνητικό φαινόμενο, για την αγορά γενικότερα. Δεν πλήττει μόνο το χώρο το δικό μας, γιατί κρατάει τους πελάτες στο ξενοδοχείο, αλλά πλήττει βάναυσα και τον πρωτογενή μας τομέα. Πλήττει δηλαδή κατ’ ουσίαν την γαστρονομική μας ταυτότητα. Πλήττει αυτό που όλοι ελπίζουμε και αισιοδοξούμε να υπάρξει κάποια στιγμή στον τόπο μας, επιμήκυνση περιόδου και γαστρονομικός τουρισμός».
Ο ίδιος υποστηρίζει, ότι πρέπει να λάβει μέτρα η πολιτεία λέγοντας, ότι: «θα πρέπει επιτέλους οι κρατούντες, να το δουν και αν μη τι άλλο να κάνουν αυτό που έχουν κάνει και σε άλλες τουριστικές αγορές, όπως στην Ισπανία. Να χωρίσουν σε τρείς ζώνες κατ’ απόσταση από την μητροπολιτική πρωτεύουσα της τουριστικής αγοράς που πηγαίνει ο επισκέπτης και ανάλογα το πόσο μακριά είναι η ζώνη από την μητροπολιτική πρωτεύουσα, να αυξάνεται το ποσοστό του all inclusive. Επ’ ουδενί δε, να υπάρχει στο κέντρο. Αυτό κάνουν στην Ισπανία εδώ και χρόνια. Και έτσι βοηθάνε και τον πρωτογενή τους τομέα και πάρα πολλά άλλα πράγματα που έχουν να κάνουν με την τοπική τους οικονομία. Πρέπει λοιπόν να πετάξουμε την πέτρα στη λίμνη, για να φέρουμε την σχετική ταραχή, διότι ο θυμός μας συνδέεται και εντείνεται με αγωνία για ένα καλύτερο τουριστικό αύριο».
Από την πλευρά του ο γραμματέας του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου κ. Χαράλαμπος Μπιρλιράκης δήλωσε για το θέμα αυτό, ότι «για πολλοστή φορά λέω ότι δεν το προτιμάμε εμείς το σύστημα all ιnclusive. Είναι κάτι το οποίο μας το επιβάλλει η διαμορφωμένη ευρωπαϊκή αγορά. Όσοι δεν το επιλέξουμε μένουμε με κενά δωμάτια. Η προσωπική μου η άποψη στο συγκεκριμένο θέμα είναι ότι θέλω ο πελάτης που έρχεται να έχει μια ολοκληρωμένη εικόνα από τον τόπο προορισμού, από το Ρέθυμνο. Και αυτή δεν μπορεί να την αποκτήσεις τρώγοντας και πίνοντας από το πρωί μέχρι το βράδυ σε ένα ξενοδοχείο. Θέλω να έχει μια συνολική εμπειρία και η συνολική εμπειρία φτιάχνεται από πολλά πράγματα. Οπότε είμαι κατά του συστήματος, αλλά δυστυχώς είμαι υποχρεωμένος να το ακολουθήσω, όπως και οι περισσότεροι συνάδελφοί μου».