Αυξημένη κίνηση καταγράφεται τις τελευταίες δυο μέρες στην αγορά του Ρεθύμνου, που επί σειρά μηνών θύμιζε έρημη πόλη εξαιτίας του lockdown. Με δεδομένες τις καλές καιρικές συνθήκες αλλά και την ανάγκη των πολιτών να βγουν για λίγο έξω από το σπίτι τους και λόγω των γιορτινών ημερών να νιώσουν το κλίμα των Χριστουγέννων, αλλά και να προμηθευτούν τα απαραίτητα για το γιορτινό τραπέζι αλλά και τα δώρα των παιδιών και των αγαπημένων τους προσώπων μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες και μόνο μέσω της υπηρεσίας click away οι Ρεθεμνιώτες «ζέσταναν» έστω και λίγο τα τοπικά καταστήματα.
Την τιμητική τους είχαν αυτές τις ημέρες τα κρεοπωλεία, οι φούρνοι και τα ζαχαροπλαστεία. Η κίνηση στα καταστήματα τροφίμων ήταν αρκετά αυξημένη χθες και προχθές σε σχέση με τις προηγούμενες μέρες, με τους πολίτες να σχηματίζουν ουρές περιμένοντας να εξυπηρετηθούν εξαιτίας των αυστηρών περιοριστικών μέτρων.
Οι τιμές όπως λένε οι επιχειρηματίες παραμένουν σταθερές και σε κάποια είδη μειωμένες σε σχέση με πέρυσι. Οι καταναλωτές συγκρατημένοι μεν ως προς τις ποσότητες επιλέγουν ωστόσο μια ποικιλία προϊόντων, ώστε να μην λείψει τίποτα από το χριστουγεννιάτικο τραπέζι τους, μιας και φέτος δεν υπάρχει άλλη επιλογή από το ρεβεγιόν στο σπίτι.
Όπως υποστηρίζουν οι κρεοπώλες και ζαχαροπλάστες το κλίμα φέτος είναι πολύ διαφορετικό. Οι καταναλωτές απογοητευμένοι από την πολύμηνη καραντίνα επιλέγουν όσο το επιτρέπουν τα οικονομικά τους να απολαύσουν ένα ικανοποιητικό γεύμα και δείπνο τις ημέρες των Χριστουγέννων.
Χοιρινό, αρνιά και σε κάποιες περιπτώσεις γαλοπούλα μαζί με άλλα συνοδευτικά κοτόπουλο και λουκάνικα έχουν την τιμητική τους αυτές τις ημέρες. Οι τιμές σύμφωνα με τους επαγγελματίες παραμένουν σταθερές με μικρές αυξομειώσεις, ωστόσο όπως λένε οι καταναλωτές εμφανίζονται επιφυλακτικοί και κάνουν συνειδητές αγορές χωρίς σπατάλες.
Πιο συγκεκριμένα, η κίνηση στα κρεοπωλεία αν και μειωμένη σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη περίοδο, δείχνει τις τελευταίες ημέρες σημάδια ανάκαμψης, με τους καταναλωτές να ψωνίζουν μικρότερες ποσότητες, όπως μας εξηγεί ο κ. Μιχαλης Κυριακόπουλος, πρόεδρος του Συλλόγου Κρεοπωλών Ρεθύμνου. Όπως λέει χαρακτηριστικά, «δεν έχει απομείνει κάτι άλλο στον κόσμο, πέρα από ένα έστω ικανοποιητικό γιορτινό τραπέζι, τώρα τα Χριστούγεννα».
«Δεν έχει μείνει κάτι άλλο στον κόσμο και το μόνο που πλέον μπορεί να κάνει, είναι να ψωνίσει κάποια λίγα πράγματα για να βάλει στο σπίτι του. Η εστίαση είναι κλειστή, τα μαγαζιά είναι κλειστά, και θέλουν έστω να περάσουν καλά στο σπίτι. Αναλογικά δεν μπορούμε να πούμε ότι μιλάμε για τρελή κίνηση σε σχέση με πέρυσι. Έρχεται ωστόσο να ψωνίσει, προτιμά να αφήσει για λίγο απλήρωτο κάποιον λογαριασμό, για να μπορέσει να ψωνίσει λίγα πράγματα και να κάνει τις γιορτές. Ίδιες ποσότητες θα μπουν στα σπίτια απλά πλέον μοιράζονται τα έξοδα οι παρέες. Έχουμε λιγότερο ταμείο και μπορούμε να πούμε ίσως και περισσότερη επισκεψιμότητα», τονίζει, ενώ για τις φετινές τιμές του κρέατος, αναφέρει πως: «Οι τιμές στα αμνοερίφια, είναι λίγο πιο τσιμπημένες, κυμαίνονται από 8,80 αντί για 7,90 που ήταν πέρυσι. Τα χοιρίδια πολύ φθηνότερα, σε σχέση με την περσινή χρονιά, που ήταν η πιο ακριβή χρονιά όλων των εποχών. Το μωρογούρουνο κοστίζει 7,90 ευρώ και το μεσοχοιράκι στα 5,90 ευρώ . Ο κόσμος επιλέγει περισσότερο το χοιρίδιο. Όλα τα κρεοπωλεία του νομού είναι έτοιμα και εφοδιασμένα, τα τοπικά μαγαζιά δουλεύουν με ντόπιο κρέας και θα προσπαθήσουμε όλοι για το καλύτερο δυνατόν και να βγούμε όλοι από αυτές τις δύσκολες μέρες».
«Η κίνηση είναι καλή από τις 20 Δεκέμβρη και μετά. Παρόλο που ο κόσμος θεωρητικά δεν έχει λεφτά, ψωνίζει κανονικά γιατί δεν του έχει μείνει και κάτι άλλο. Θα κάνει κανονικά Χριστούγεννα. Δεν ψωνίζουν ωστόσο μισό γουρουνόπουλο για παράδειγμα, που θα έπαιρνα υπό άλλες συνθήκες, αλλά τρία κιλά, δύο ρολάκια, λόγω του περιορισμού των ατόμων. Οι τιμές είναι οι ίδιες και κάθε χρόνο προσπαθούμε να είναι και καλύτερες. Ειδικά φέτος που δεν γνωρίζαμε πώς θα κυλήσει η χρονιά και ο κόσμος πλέον έχει ελάχιστο εισόδημα. Επομένως χαμηλώσαμε τιμές για να μπορέσει να πάρει ίδιες με πέρυσι ποσότητες. Το καλό είναι ότι επειδή οι πελάτες φοβούνται λόγω της υγειονομικής κατάστασης, δεν έρχονται μαζεμένοι αλλά έχουν ξεκινήσει ήδη από την Κυριακή να ψωνίζουν για τα Χριστούγεννα. Έρχονται μοιρασμένοι και εξυπηρετούνται και πιο γρήγορα», ανέφερε από την πλευρά του ο κ. Χάσικος.
Ο Κωνσταντίνος Αντωνάκης, ιδιοκτήτη κρεοπωλείου στο Ρέθυμνο, εμφανίστηκε ικανοποιημένος από την κίνηση για την μέχρι στιγμής κατανάλωση: «Δόξα τω θεώ πάμε καλά μέχρι στιγμής. Οι ποσότητες που ψωνίζουν οι καταναλωτές ποικίλουν ανάλογα με το άτομο και την οικογένεια. Αυτό οφείλεται στην οικονομική δυσχέρεια κυρίως, γιατί πλέον είναι ένα θέμα, και στα πόσα μέλη έχει η κάθε οικογένεια. Υπάρχει ένα μούδιασμα μικρό, τώρα το τι θα δείξει η τελευταία στιγμή θα το δούμε», ενώ παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στο κρεοπωλείο του κ. Χλιαουτάκη: «Κάτι γίνεται και σήμερα και αύριο πιστεύω λίγο περισσότερο θα έχουμε κόσμο. Τα χοιρινά είναι φθηνότερα. Ο κόσμος ψωνίζει ανάλογα με την τσέπη του, με την οικονομική του κατάσταση και δεύτερον με βάση το έθιμο, δηλαδή περισσότερο χοιρινό, λιγότερη γαλοπούλα. Δεν την έχουμε μάθει ακόμα εδώ την γαλοπούλα».
Αυξημένη κίνηση στα ζαχαροπλαστεία
Τόνωση της κίνησης παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες και στα ζαχαροπλαστεία, καθώς οι καταναλωτές ακόμα και να έφτιαξαν κουραμπιέδες και μελομακάρονα σπεύδουν για να συμπληρώσουν με ένα χριστουγεννιάτικο γλύκισμα το γιορτινό τραπέζι.
Όπως μας λέει ο κ. Λαγκουβάρδος, ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου στο Ρέθυμνο, όλα εξαρτώνται από τις προτεραιότητες που θα θέσει ο καταναλωτής: «Αυτές τις μέρες η κίνηση είναι αυξημένη. Φυσικά σε σχέση με πέρυσι υπάρχει οπωσδήποτε μείωση της κίνησης. Πελάτες μπαίνουν, ωστόσο η αγοραστική τους δύναμη είναι σαφώς μικρότερη. Θεωρώ ότι θα υπάρξει κάμψη, απλά κάποιες επιχειρήσεις λόγω υποδομής και προϊστορίας μπορεί να αυξήσουν το πελατολόγιό τους, αντί δηλαδή να πουλάνε περισσότερη ποσότητα, να πουλάνε σε περισσότερους πελάτες. Αυτήν την πεποίθηση έχω, καθώς έχει αυξηθεί το πελατολόγιο στην επιχείρησή μου. Παρόλη την κρίση, ψωνίζει γλυκά. Η τιμή είναι ανάλογη με το προϊόν, δεν τις έχουμε αυξήσει από πέρυσι», καταλήγει.
Ανάλογη εικόνα μας περιγράφει και ο ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου, κ. Στέλιος Κατσανεβάκης, τονίζοντας πως δεν υπάρχει καν μέτρο σύγκρισης σε σχέση με τις περσινές πωλήσεις: «Η αγορά δεν έχει δείξει ακόμα πολύ έντονα σημάδια αλλά κινείται αργά και σταθερά. Δεν υπάρχει καν μέτρο σύγκρισης με πέρυσι, που δεν είχαμε καραντίνα, ο κόσμος είχε δουλέψει σεζόν, είχε λεφτά. Στο μυαλό του καταναλωτή δεν ήταν καν ο κορονοϊός πέρυσι τέτοια εποχή», ενώ ο κ. Νίκος Σκαρτσιλάκης, ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου στην παλιά πόλη τονίζει τη σημασία της τοποθεσίας, για την επιβίωση μιας επιχείρησης, καθώς η αγορά του Ρεθύμνου είναι κλειστή: «Εδώ στην παλιά πόλη, που όλα τα μαγαζιά είναι κλειστά, η κατάσταση είναι δύσκολη. Δεν κυκλοφορεί ο κόσμος, έχει μειωθεί πολύ σε σχέση με πέρυσι, παρότι είναι ίδιες οι τιμές. Ψωνίζουν πολύ μικρότερες ποσότητες, δεν παίρνουν ούτε δώρα λόγω περιορισμών μετακινήσεων».
Ο κ. Βασίλης Νικηφόρος, ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου από την πλευρά του είπε: «Καμία σύγκριση με πέρυσι, πολύ πεσμένα τα πράγματα. Ο κόσμος που έρχεται είναι συγκρατημένος», λέει, ενώ ο κ. Δημήτρης Ζαχαράκης, ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου στο κέντρο του Ρεθύμνου, περιγράφει πτώση της κίνησης έως και 60% σε σχέση με πέρυσι: «Έχει κίνηση αλλά όχι αυτή που αρμόζει τέτοια εποχή. Η μείωση της κίνησης ξεπερνά το 50-60% σε σχέση με πέρυσι. Ο κόσμος σίγουρα είναι πιο συγκρατημένος, έχει μειώσει τις ποσότητες που αγόραζε και απλά ψωνίζουν, για να πουν ότι κάτι πήραν. Πλέον ρωτούν τιμές πριν αγοράσουν, άλλες χρονιές ήταν πιο αυθόρμητοι στις αγορές τους».
Την εξήγηση για την περιορισμένη κατανάλωση, μας δίνει η κα Φωτεινή Καράλη, ιδιοκτήτρια ζαχαροπλαστείου στο Ρέθυμνο, καθώς όπως μας εξηγεί, ο εγκλεισμός στο σπίτι και η ανεργία, ωθεί τον κόσμο, να φτιάχνει μόνος του τα γλυκά και να μην τα αγοράζει: «Ψωνίζει έστω και περιορισμένα. Βέβαια είναι λογικό τώρα που κάθεται σπίτι, οι νοικοκυρές να φτιάχνουν κιόλας τα γλυκά αντί να τα αγοράζουν. Πιο πεσμένος και συγκρατημένος σε σχέση με τις άλλες χρονιές, δηλαδή εκεί που έπαιρναν 2 κιλά μελομακάρονα και κουραμπιέδες τώρα ζητούν λιγότερο. Προτιμούν να τα φτιάξουν οι ίδιοι. Την παραμονή και την ημέρα των Χριστουγέννων, περιμένουμε περισσότερο κόσμο, αν κρίνουμε από τις προηγούμενες χρονιές».