Οι καταστηματάρχες κάνουν λόγο για αύξηση του τζίρου των καταστημάτων τους την καλοκαιρινή περίοδο, η οποία ωστόσο δεν είναι αντίστοιχη της αύξησης των διανυκτερεύσεων και των αφίξεων, καθώς ένας μεγάλος αριθμός επισκεπτών επιλέγει την γνωστή υπηρεσία All Inclusive.
Σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Εστίασης και Αναψυχής, έως τώρα, η αύξηση στις περισσότερες περιπτώσεις
κυμαίνεται σε ποσοστό 5-10%, ενώ σε πολύ λίγα καταστήματα η αύξηση του τζίρου αγγίζει το 15%. Αναλυτικότερα για το θέμα ο γραμματέας του Συλλόγου Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων Ρεθύμνου Χάρης Αυγουστάκης επισημαίνει «Τα περισσότερα καταστήματα σημείωσαν αύξηση στο τζίρο τους, αλλά όχι στα επίπεδα του 20%, που ήταν η αύξηση στα ξενοδοχεία. Τέτοιες αυξήσεις παρατηρήθηκαν σε λίγες συγκεκριμένες περιπτώσεις. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι είναι λογικό να υπάρχει αύξηση, γιατί ο περυσινός Μάιος και Ιούνιος λόγω της πολιτικής αστάθειας και των εκλογών δεν ήταν καλοί μήνες. Φέτος δεν είχαμε αυτά τα προβλήματα και πήγαν καλά και οι δύο μήνες. Το θετικό είναι ότι και στους μήνες που πήγαμε πέρυσι καλά δηλαδή Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο, φέτος πήγαμε ακόμα καλύτερα».
Μιλώντας για τη σημασία αυτής της αύξησης ο κ. Αυγουστάκης πιστεύει ότι είναι σωτήρια για αρκετά από τα καταστήματα του κλάδου «Βασικότερο θετικό όλων είναι η επιβίωση αρκετών επιχειρήσεων, γιατί πραγματικά υπήρχε κατακόρυφη πτώση το προηγούμενο διάστημα λόγω της κακής περυσινής σεζόν και βεβαίως στην κρίση που μαστίζει το ελληνικό κομμάτι της πελατείας». Παράλληλα, ο γραμματέας του Συλλόγου σημειώνει ότι: «Η αύξηση έστω και με μικρότερα ποσοστά, ήταν μια επιτυχία, που θα πρέπει να διατηρηθεί και γιατί όχι να αυξηθεί. Αυτή θα ήταν μια πραγματική επιτυχία σε βάθος και όχι μια συγκυριακή επιτυχία που είχε να κάνει, γιατί δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό, με τα σοβαρά προβλήματα στη Βόρια Αφρική, που ένα κομμάτι της πελατείας τους το καρπωθήκαμε εμείς».
Σχετικά με την προέλευση των πελατών τους οι επιχειρηματίες αναφέρουν ότι η αγορά στηρίχθηκε στους κλασικούς της πελάτες. Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Σωματείου Εστίασης και Συναφών Επαγγελμάτων Ρεθύμνου Βασίλης Πολιουδάκης αναφέρει: «Τα καταστήματα δούλεψαν με τους παραδοσιακούς τους πελάτες. Σκανδιναβούς, λίγους Γερμανούς και λίγους Άγγλους. Λίγοι γιατί αν και επισκέπτονται πολλοί το Ρέθυμνο, συνήθως τρώνε μέσα στα ξενοδοχεία τους. Η μεγάλη αύξηση προήλθε από τη Ρωσική αγορά. Αυτοί είναι που στην ουσία έκαναν φέτος τη διαφορά σε σχέση με τα άλλα χρόνια». Αξίζει να σημειώσουμε ότι μεγάλα ήταν τα ποσοστά των επαναλαμβανόμενων πελατών, με επιχειρηματίες να κάνουν λόγο ότι οι επαναλαμβανόμενοι πελάτες κάλυψαν το 35% της φετινής κίνησης.
Αισιοδοξία και ικανοποίηση προκαλεί η φετινή χρονιά στον πρόεδρο της Τοπικής Κοινότητας Ρεθύμνου και Επιχειρηματία Όθωνα Χριστουλάκη: «Η προσπάθεια τον επαγγελματιών ήταν αρκετά μεγάλη, χωρίς ιδιαίτερα παράπονα για αισχροκέρδεια ή άλλα προβλήματα. Η γενική εικόνα της προσπάθειας των επαγγελματιών κατέγραψε μόνο επιτυχή αποτελέσματα. Και ο χώρος ο δικός μας έχει βάλει σοβαρά της προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού. Πιστεύω ότι θα έχουμε ένα καλύτερο μέλλον αν συνεχίσουμε έτσι διατηρώντας υψηλή ποιότητα και προσιτές τιμές».
Κίνηση Οκτωβρίου-Νοεμβρίου
Για τη συνέχεια και την ολοκλήρωση της τουριστικής περιόδου οι καταστηματάρχες δηλώνουν ικανοποιημένοι από τον τρόπο που κινείται ο Οκτώβριος, ταυτόχρονα δηλώνουν την πεποίθησή τους, πως οι πληρότητες των ξενοδοχείων θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις τους να παραμείνουν ανοικτές έως τα τέλη του μήνα. Ο κ. Πολιουδάκης αναφέρει: «Ο Οκτώβριος έχει κόσμο αλλά όχι τόσο όσο πιστεύαμε στην αρχή. Κινούμαστε λίγο παραπάνω από τα περυσινά επίπεδα και μετά τις 25 του μήνα υπολογίζουμε ότι τα καταστήματα που λειτουργούν εποχιακά θα αρχίσουν να κλείνουν».
Ευκαιρία να αποδείξουμε ότι θέλουμε πελάτες και την χαμηλή περίοδο μας δίνεται το Νοέμβριο, αναφέρει ο κ. Χριστουλάκης. Και συνεχίζει «Θα δώσουμε εξετάσεις το Νοέμβρη και πρέπει να καταφέρουμε να μπει ο προορισμός Ρέθυμνο στην παράταση της τουριστικής περιόδου. Πρέπει οι πελάτες αυτοί να μείνουν ευχαριστημένοι, ώστε να ξαναζητήσουν τον προορισμό. Είναι μια ευκαιρία να αποδείξουμε ότι μπορούμε να ανταπεξέλθουμε στη Low season και ότι θέλουμε πελάτες και αυτή την περίοδο». Ο κ. Αυγουστάκης εκφράζει την πεποίθηση ότι οι επισκέπτες αυτοί θα μείνουν ικανοποιημένοι μιας και τόσο στο παραλιακό μέτωπο όσο και στην παλιά πόλη θα υπάρχουν πολλά ανοικτά μαγαζιά. Μπορεί, όπως ο ίδιος αναφέρει, να μην υπάρχουν οι επιλογές που υπάρχουν τώρα, αλλά σίγουρα δεν θα αντικρίσουν μια έρημη πόλη.
Χειμερινή Περίοδος
Αισιόδοξος
για τη χειμερινή περίοδο, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, δηλώνει ο
κ. Αυγουστάκης «Ευελπιστούμε ότι ο χειμώνας θα κινηθεί στα περυσινά
επίπεδα, ίσως και λίγο παραπάνω λόγω της καλής έκβασης της τουριστικής
περιόδου. Το αρνητικό της υπόθεσης είναι ότι για τον Έλληνα καταναλωτή
ετοιμάζονται και νέα μέτρα, που θα τον επιβαρύνουν παραπάνω και θα
μειώσουν την αγοραστική του δυνατότητα». Στις προσπάθειες για να
διατηρηθεί το θετικό κλίμα εντάσσεται και η προσπάθεια να καθιερωθεί μία
εκπτωτική μέρα, η οποία θα ισχύει για όλο το χειμώνα. Στα πλαίσια της
ημέρας αυτής τα εστιατόρια και οι καφετέριες της πόλης θα προσφέρουν τα
προϊόντα τους σε μειωμένες τιμές.
Παράπονα για το All Inclusive
Καθολικά ήταν τα παράπονα των επιχειρηματιών σε σχέση με το σύστημα All Inclusive. Μάλιστα, κατά τους ίδιους, το All Inclusive είναι ο κύριος λόγος μη αύξησης των εσόδων τους παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση.
Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Σωματείου Εστίασης αναφέρει: «Οι τουρίστες με τα βραχιολάκια είναι σαν να μην υπάρχουν για εμάς». Συνεχίζοντας αναφέρει ότι το σύστημα αυτό αποτελεί δυσφήμηση για το κρητικό τουριστικό προϊόν, «Στην προσπάθεια να πετύχουν πολύ χαμηλές τιμές, δεν παρέχουν καλή ποιότητα. Οι πρώτες ύλες είναι όλες κατεψυγμένες. Συνεπώς ο επισκέπτης δεν μπορεί να γευτεί την κρητική διατροφή και αλλοιώνεται η εικόνα του τόπου μας. Αυτοί οι πελάτες δυστυχώς θα φύγουν με κακή εντύπωση από το Ρέθυμνο».
Για σύστημα, το οποίο δίνει τη δυνατότητα να ευημερούν οι αριθμοί στις αφήξεις και τις διανυχτερεύσεις αλλά όχι στα έσοδα κάνει λόγο ο κ. Χριστουλάκης. Επιπρόσθετα ο κ. Αυγουστάκης τονίζει την ανάγκη οριοθέτησής του. «Το All Inclusive αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για μας, γιατί δεν επιτρέπει στους επισκέπτες να βγουν στην πόλη. Είναι όμως ένας τρόπος διακοπών και αυτός, τον οποίο δεν μπορούμε να καταργήσουμε αλλά μπορούν να μπουν κάποια περιοριστικά μέτρα ούτως ώστε να μειωθεί η έκταση του φαινομένου. Θα βοηθηθεί η Ρεθεμνιωτική αγορά, αλλά θα βελτιωθεί και η ίδια η παροχή της υπηρεσίας».