Γεννήθηκαν
και ζουν στην Αυστραλία, έχουν όμως στην
καρδιά τους την Ελλάδα. Είτε γιατί οι
γονείς τους ή οι παππούδες τους είναι
Έλληνες και τη θεωρούν μητέρα πατρίδα,
είτε γιατί διαβάζοντας για τη χώρα μας,
την αγάπησαν. Αυτή τους η αγάπη δεν είναι
κάτι θεωρητικό και περιορίζεται σε ένα
απλό θαυμασμό από μακριά. Είναι ουσιαστική
κι αυτό αποδεικνύεται από την αγάπη
τους να μάθουν την ελληνική γλώσσα.
Δώδεκα
φοιτητές από Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας,
το Flinders University of Adelaide, που είχαν ξεκινήσει
μέσω διαδικτύου μαθήματα ελληνικών,
άλλοι προαιρετικά και άλλοι στο πλαίσιο
των βασικών τους σπουδών, ενθουσιάστηκαν
όταν τους δόθηκε η ευκαιρία να έρθουν
στο Ρέθυμνο και να φοιτήσουν στο Θερινό
Σχολείο του Εργαστηρίου Διαπολιτισμικών
και Μεταναστευτικών Μελετών (Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.)
του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. Πανεπιστημίου
Κρήτης. Να πάρουν μαθήματα ελληνικών
στην ίδια τη χώρα που αγαπούν και
θαυμάζουν από Έλληνες καθηγητές. Και
παράλληλα να γνωρίσουν την Κρήτη από
κοντά, να έρθουν σε επαφή με τους
κατοίκους, με την κουλτούρα, με τον
πολιτισμό. Ένα εικοσαήμερο που μπορεί
να χαρακτηριστεί περίοδος γνώσης,
μάθησης και θερινών διακοπών.
Οι δώδεκα
φοιτητές έχουν την τύχη στο Πανεπιστήμιο
τους να διδάσκονται, μεταξύ άλλων και
από δυο Έλληνες καθηγητές που ζουν στην
Αδελαΐδα. Τον Αντώνη Λίτινα που
μάλιστα είναι ρεθεμνιώτικης καταγωγής
και την Μαρία Παλακτσόγλου, οι οποίοι
και τους συνοδεύουν σε αυτό το εκπαιδευτικό
ταξίδι, μαζί με την διδάσκουσα on line Ελληνικά στο «Logos Centre for Hellenic
Language & Culture»,
Μαρία Σιαλή.
Να σημειωθεί
ότι το Θερινό Σχολείο υλοποιείται για
δεύτερη χρονιά από το Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ σε
συνεργασία με το LOGOS Australian Centre for Hellenic
Language & Culture. Πρόκειται για
αυτοχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα,
συνολικής διάρκειας 60 ωρών και στο
πλαίσιο του διδάσκονται ελληνικά σε
επίπεδο αρχαρίων (beginners) και σε επίπεδο
προχωρημένων (advanced).
Εκείνο που
διαπιστώνει κανείς είναι η χαρά και ο
ενθουσιασμός τόσο των δώδεκα νέων, όσο
όμως των καθηγητών τους, αλλά και των
καθηγητών της Πανεπιστημιούπολης Γάλλου
που έχουν αναλάβει να τους διδάξουν
ελληνικά. Οι Ελληνοαυστραλοί και
Αυστραλοί φοιτητές χαίρονται όταν
αντιλαμβάνονται πως βελτιώνονται στη
συνεννόηση τους, προφορική ή γραπτή,
στην ελληνική γλώσσα ,χαίρονται όμως και οι καθηγητές
διαπιστώνοντας την πρόοδο των φοιτητών.
Χθες, στη
διάρκεια συνέντευξης τύπου, οι υπεύθυνοι
καθηγητές παρουσίασαν το πρόγραμμα του
θερινού σχολείου το οποίο,όπως τονίστηκε
,συμβάλλει καθοριστικά στην εξωστρέφεια
του ΑΕΙ και ταυτόχρονα
δίδει την ευκαιρία στους φοιτητές να
έχουν μια βιωματική προσέγγιση των
ιστορικοπολιτιστικών στοιχείων της
Κρήτης μέσα από σειρά επισκέψεων σε
ιστορικούς χώρους και
μουσεία του νησιού.
τρόπος για
να προσεγγίσουντον πολιτισμό,την
γλώσσα αλλά
και την σύγχρονη ζωή».
Η
Ασπασία Χατζηδάκη, αναπληρώτρια
καθηγήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος
Δημοτικής Εκπαίδευσης και Διευθύντρια
του Εργαστηρίου
Διαπολιτισμικών Μεταναστευτικών
Μελετών,στην διάρκεια της συνέντευξης τύπου, ανέφερε:«Φέτος έχουμε δώδεκα
συμμετέχοντες φοιτητές από την
Αυστραλία.Ορισμένα από τα παιδιά
είναι Ελληνικής καταγωγής.Σπουδάζουν
διάφορες επιστήμες και ταυτόχρονα
παρακολουθούν μαθήματα Ελληνικών μέσω
του διαδικτύου.Εδώ και δυο χρόνια,
αποφασίσαμε με τον καθηγητή Μιχαήλ
Τσιανίκα που διευθύνει το Κέντρο «Λόγος»,
να διοργανώσουμε το θερινό σχολείο
ώστε να έρθουν τα παιδιά στην Ελλάδα,
να συμμετάσχουν σε μαθήματα Ελληνικών
και πολιτισμού, για να βιώσουν την
ελληνική γλώσσα και την κουλτούρα εδώ
στην Κρήτη. Με τον τρόπο αυτό θα
μπορέσουν να βελτιώσουν την ελληνομάθεια
τους αλλά και να γνωρίσουν τον ελληνικό
πολιτισμό. Αυτός είναι ο στόχος μας με
το πρόγραμμα του θερινού σχολείου.
Θέλουμε να διευκολύνουμε τους
φοιτητές που μαθαίνουν ελληνικά στο
εξωτερικό, να έρθουν να τα διδαχτούν
εδώ και παράλληλα να γνωρίσουν την
ελληνική κουλτούρα. Και μακάρι να
έρχονται όλο και περισσότεροι».
Η
κ.Χατζηδάκη εξήγησε ότι ο
αριθμός
των φοιτητών που ήρθαν και πέρσι(15)
και φέτος(12)
είναι σχετικά περιορισμένος διότι
το κόστος της μετακίνησης είναι υψηλό.
Σχετικά
με την λειτουργία και την μεθοδολογία
του θερινού σχολείου,η κ.Χατζηδάκη είπε
ότι: «Τα Ελληνικά
διδάσκονται από άτομα που
έχουν εμπειρία στη διδασκαλία τους.
Όχι απαραίτητα από καθηγητές του
Πανεπιστημίου Κρήτης. Οι φοιτητές που
έρχονται εδώ, αφενός παρακολουθούν
μαθήματα στο Πανεπιστήμιο μας για
20 ημέρες και βλέπουν τον τρόπο λειτουργίας
του ιδρύματος και αφετέρου γνωρίζουν
και το Ρέθυμνο αλλά και όλη την Κρήτη,
καθώς επισκέπτονται επίσης τα Χανιά
, το Ηράκλειο, χώρους αρχαιολογικού και
ιστορικού ενδιαφέροντος όπως π.χ. το
Συμμαχικό νεκροταφείο. Όπως ξέρετε,
οι δεσμοί μεταξύ Αυστραλίας και Ελλάδας
και ιδιαίτερα της Κρήτης, είναι πολύ
στενές, λόγω της κοινής πορείας μας στον
Δεύτερο
Παγκόσμιο
πόλεμο.
Οι
φοιτητές,όσο διάστημα
παραμένουν εδώ,βιώνουν την
ελληνική κουλτούρα σε όλες τις όψεις
της: γαστρονομία, παράδοση, τέχνη,μουσική,χορό
κ.λ.π.Θεωρώ ότι είναι ένας
εξαιρετικός βιωματικός
τρόπος για
κάποιον
που θέλει να προσεγγίσει
έναν πολιτισμό,την
γλώσσα αλλά
και την σύγχρονη ζωή. Είναι
ένα σύμπλεγμα που θα πρέπει να χαρακτηρίζει
όλα τα προγράμματα γλώσσας και πολιτισμού
που απευθύνονται σε μαθητές, είτε είναι
ελληνικής καταγωγής είτε όχι».
Η
Διευθύντρια του Εργαστηρίου
Διαπολιτισμικών Μεταναστευτικών
Μελετών,πρόσθεσε ότι το Πανεπιστήμιο
Κρήτης έχει μεγάλη εμπειρία σε τέτοιου
είδους προγράμματα.Ειδικά
το Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ,υπενθύμισε ,ότι με
χρηματοδότηση της
Ευρωπαϊκής
Ένωσης
και του
Υπουργείου
Παιδείας, από το 1997 έως και το 2008 έφερνε
στο
Πανεπιστήμιο μας
ομογενείς εκπαιδευτικούς και φοιτητές.Δεν
παρέλειψη να τονίσει η κ.Χατζηδάκη
ότι η ποιότητα αυτών των προγραμμάτων
έχει αναγνωριστεί από το Υπουργείο
Παιδείας και
μάλιστα ύστερα από διαγωνισμό που έκανε
ανέθεσε στο
Πανεπιστήμιο Κρήτης την
φιλοξενία 50 υπότροφων φοιτητών από
χώρες του
εξωτρικού, που θα έρθουν τον Αύγουστο,οι οποίοι θα κάνουν
μαθήματα γλώσσας και πολιτισμού.
Ο
Αντώνης
Λίτινας, καθηγητής
στο Πανεπιστήμιο
του Flinders στην Αδελαΐδα,έκανε
λόγο για μια σημαντική
εμπειρία που
βιώνουν οι φοιτητές από
την Αυστραλία, αφού ,όπως
επεσήμανε,το πρόγραμμα στο θερινό
σχολείο του Πανεπιστημίου Κρήτης δεν
έχει να κάνει
μόνο με την εκμάθηση της ελληνικής
γλώσσας, αλλά με τη γενικότερη επαφή
τους με την πόλη, τους ανθρώπους, την
ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό.
Πρόσθεσε
επίσης ότι για
την συμμετοχή τους οι φοιτητές
επιβαρύνονται το οικονομικό κόστος,
που δεν είναι μικρό,για τα
πάντα:εισιτήρια,διαμονή,διατροφή.Αλλά
η επιθυμία
τους
να έρθουν στην Ελλάδα και να ζήσουν αυτή
την εμπειρία,όπως φαίνεται, είναι μεγάλη
και εξ ίσου μεγάλη η προσπάθεια τους να
μάθουν Ελληνικά και να γνωρίσουν την
χώρα μας.
«Οι
φοιτητές σπουδάζουν σε διάφορες
πανεπιστημιακές σχολές στην Αυστραλία.Άλλοι νομική, άλλοι παιδαγωγικά,
άλλοι οικονομικά.Παράλληλα
κάνουν μάθημα ελληνικών μέσω του
διαδικτύου.
Για τα
παιδιά αυτά η ελληνική είναι μια ξένη
γλώσσα, γιατί ούτε οι γονείς τους μιλούν
ελληνικά. Γι’ αυτό είμαστε και πολύ
ενθουσιασμένοι μαζί τους και συγκινούμαστε
με τις προσπάθειές τους να
μάθουν»τόνισε ο κ.Λίτιναςκαι συνεχίζοντας είπε:.
«Στο τέλος του προγράμματος, οι φοιτητές
ετοιμάζουν ένα βίντεο, το οποίο είναι
σημαντικό γιατί το προβάλουν καθημερινά
στην κεντρική πλατεία της σχολής τους
και το βλέπουν τουλάχιστον 10.000
φοιτητές.Το βίντεο,
το οποίο αποτελεί μέρος
της αξιολόγησης των φοιτητών, περιλαμβάνει
εικόνες από τα μαθήματα τους
στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, από τις
επισκέψεις τους σε
διάφορους χώρους, από τις προσωπικές
τους στιγμές, τις εμπειρίες και τις
δράσεις τους έξω κ.λ.π.
Είναι ένα βίντεο που έχει πάρα πολύ
συναίσθημα, βάζει ο καθένας την προσωπική
του πινελιά.Μπορώ
να πώ πως πρόκειται για το απόσταγμα
των εμπειριών που βίωσαν το
διάστημα της παραμονής τους στο
Πανεπιστήμιο Κρήτης και των
συναισθημάτων που τους
γεννήθηκαν.Σίγουρα αυτό αποτελεί
και ένα κίνητρο για τους
φοιτητές της επόμενης χρονιάς».
Επίκουρη
καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Flinders της
νοτίου Αυστραλίας η
κ.
Παλακτσόγλου,
αναφέρθηκε στο θερινό
σχολείο του Πανεπιστημίου Κρήτης και
στο μάθημα Ελληνικών ενώ επεσήμανε ότι
η συμμετοχή των Αυστραλών φοιτητών
στοχεύει και στην
εξωστρέφεια του Πανεπιστημίου της
Αυστραλίας.
«Το μάθημα
των Ελληνικών προσφέρεται
από το Πανεπιστήμιο της
Αυστραλίας σε φοιτητές κυρίως από
σχολές ανθρωπιστικών επιστημών, όμως
έχουμε και παιδιά από θετικές επιστήμες.
Οι
φοιτητές το επιλέγουν την
Ελληνική γλώσσα
είτε γιατί θέλουν να τη διδάξουν είτε
γιατί τους ενδιαφέρουν τα ελληνικά
είτε ακόμα κι επειδή
προσφέρεται το μάθημα online
οπότε δεν χρειάζεται να μετακινούνται
στο Πανεπιστήμιο.
Θα ήθελα
να τονίσω ότι το πανεπιστήμιο Flinders
επενδύει πάρα πολύ στο
ζήτημα της εξωστρέφειας και
στο πλαίσιο αυτό συμμετέχουμε
στο πρόγραμμα του Πανεπιστημίου
Κρήτης,που είναι από τα λίγα προγράμματα
που γίνονται με φοιτητές εκτός
Αυστραλίας.
Οι
φοιτητές που βρίσκονται εδώ για το
θερινό σχολείο,οι περισσότεροι
είναι Ελληνοαυστραλοί δεύτερης ή τρίτης
γενιάς και ένα
ποσοστό 20%
δεν είναι Ελληνικής
καταγωγής.Ορισμένοι
είναι Αυστραλοί και κάποιοι
από την Πολωνία »είπε
μεταξύ
άλλων η κ.
Παλακτσόγλου
και
ολοκληρώνοντας τόνισε:«Το
Πανεπιστήμιο Flinders έχει στενές σχέσεις
με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και θεωρεί
πολύ σημαντική αυτή τη συνεργασία.Ως
επένδυση για το μέλλον και
για τα δυο πανεπιστήμια. Αυτό
το πρόγραμμα οι
Αυστραλοί φοιτητές το
διαφημίζουν παντού».
Η Μαρία Σιαλή, ελληνικής και κυπριακής
καταγωγής, που διδάσκει
στους φοιτητές την ελληνική γλώσσα μέσω διαδικτύου και συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Flinders,βρίσκεται στο
Ρέθυμνο για δεύτερη χρονιά συνοδεύοντας
Αυστραλούς φοιτητές ,οι οποίοι όπως
ανέφερε είναι ενθουσιασμένοι για
τη συμμετοχή της σ’ αυτό το θερινό
σχολείο.
Η κ.Σιαλή μιλώντας για την εμπειρία των φοιτητών,ανέφερε μεταξύ άλλων:
πολλά μαθήματα γλώσσας online και έχω
στενή επαφή με τους φοιτητές.Το
φετινό γκρουπ που συνοδεύω
είναι διαφορετικό από το περσινό.Τα
παιδιά είναι πιο ανοιχτά και πιο
ενθουσιασμένα ,μοιράζονται ελεύθερα
τις εμπειρίες
τους μαζί μου. Είμαι πολύ
χαρούμενη γιατί οι
φοιτητές μας νοιώθουν
υπερήφανοι που έχουν καταφέρει να
συνεννοούνται στα ελληνικά αλλά
και πολύ ενθουσιασμένοι που βρίσκονται
σε έναν τόπο όπου η ελληνική γλώσσα
χρησιμοποιείται παντού και έτσι
έχουν την δυνατότητα
να την εξασκήσουν».
Εντυπωσιασμένοι
δηλώνουν οι Αυστραλοί
φοιτητές που συμμετέχουν στο θερινό
σχολείο,από την εμπειρία τους,από
την γνωριμία με τον τόπο στον οποίο
χρησιμοποιείται η γλώσσα που μαθαίνουν,δηλαδή η
Ελληνική. Νιώθουν περήφανοι που
μπορούν να συνεννοηθούν πλέον
στα Ελληνικά,
τόσο στους χώρους του Πανεπιστημίου
όσο και στα καταστήματα της
πόλης που επισκέπτονται.
Στο
Ρέθυμνο γνώρισαν ήδη την
Παλιά Πόλη, τις παραλίες,
τα καφέ και τις ταβέρνες και δηλώνουν
ενθουσιασμένοι τόσο από τους φιλόξενους
και ανοιχτόκαρδους ανθρώπους όσο και
από την ομορφιά της φύσης.
Ο Σωτήρης
σπουδάζει νομικά ,επισκέπτεται την
Κρήτη για δεύτερη φορά και νιώθει πολύ
χαρούμενος που διδάσκεται την ελληνική
γλώσσα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης. «Στην
Αυστραλία μιλάμε
μόνο αγγλικά στην τάξη. Τα
μαθήματα εδώ μου αρέσουν γιατί γίνονται
όλα στα Ελληνικά
και έτσι είναι πιο χρήσιμο. Το Ρέθυμνο
μου αρέσει πάρα πολύ.Είναι
μια ωραία πόλη με μεγάλη
ιστορία. Μου αρέσει
ιδιαίτερα η Φορτέτσα, έχει μια
όμορφη θέα. Το κλίμα, οι παραλίες και οι
τρόποι των ανθρώπων εδώ,
με γοητεύουν».
Η Λέσλι
είναι Αυστραλέζα αλλά λατρεύει την
Ελληνική γλώσσα: «Σπουδάζω
γλωσσολογία και λατρεύω την ελληνική
γλώσσα χωρίς να έχω καταγωγή από την
Ελλάδα. Είναι μια
δύσκολη γλώσσα σε σχέση με τα ισπανικά
που σπουδάζω.Ήρθα και
πέρυσι με το ίδιο πρόγραμμα και μου
αρέσει πολύ η πόλη σας αλλά
και οι άνθρωποι γιατί
είναι πολύ φιλικοί».
Η Άννα
δηλώνει ενθουσιασμένη: «Δεν μπορώ
ακόμα να μιλήσω πολύ καλά Ελληνικά
,όμως χαίρομαι που βρίσκομαι εδώ και
μαθαίνω τη γλώσσα,γνωρίζω τους ανθρώπους
και την ομορφιά του τόπου».
Η Σοφία
σπουδάζει παιδαγωγικά,ήρθε
για πρώτη φορά στην Κρήτη και
έχει μόνο θετικές εντυπώσεις:«Μου
αρέσει πολύ το Ρέθυμνο.Η
φύση, τα λουλούδια αλλά και οι
άνθρωποι που είναι πολύ ανοιχτοί και
φιλόξενοι».
Η Ευανθία
σπουδάζει
Διοίκηση Επιχειρήσεων,έχει Ελληνική
καταγωγή και έχει επισκεφτεί
ξανά την Κρήτη πριν τέσσερα χρόνια: «Η
οικογένεια μου είναι από την Ελλάδα.
Στο σπίτι μιλάω λίγα Ελληνικά.Περισσότερο
μιλάω όταν πηγαίνω στη γιαγιά
μου αφού εκείνη
τα μιλάει πολύ
καλά.
Χαίρομαι
που βρίσκομαι εδώ στο Πανεπιστήμιο.Μαθαίνω
πολλά καινούρια πράγματα και είμαι
ενθουσιασμένη.
Μου
αρέσει πολύ το Ρέθυμνο σαν
πόλη.Οι άνθρωποι,οι
ταβέρνες, τα μαγαζιά..»
Η Αθανασία
σπουδάζει
δασκάλα Ελληνικών
και Ψυχολογία.Έχει
καταγωγή από
την Ελλάδα γι
αυτό κι η χαρά της είναι μεγάλη που
βρίσκεται στην χώρα των παπούδων της:«Ο
παππούς και η γιαγιά μου είναι
από εδώ, τώρα όμως ζουν
στην Αυστραλία.Στην
Ελλάδα έχω ξανάρθει δυο φορές,στην Κρήτη
όμως έρχομαι πρώτη φορά. Μου
αρέσουν πολύ οι άνθρωποι εδώ και οι
παραλίες».
Ελληνική
η καταγωγή και της Αγγελικής,η
οποία δεν κρύβει την αγάπη της για την
Ελληνική γλώσσα : «Η μητέρα
μου είναι από την Καλαμάτα και ο πατέρας
μου από την Κύπρο. Στο σπίτι μιλάμε και
Αγγλικά και
Ελληνικά. Μου
αρέσει πάρα πολύ η Ελληνική
γλώσσα και είμαι ενθουσιασμένη που
μπορώ να την μιλάω
έστω και με κάποια
δυσκολία.
Είναι η
πρώτη φορά που έρχομαι εδώ και
μου αρέσει πολύ».