Αναντίστοιχα της αύξησης των ξένων επισκεπτών της χώρας μας την καλοκαιρινή περίοδο, είναι τα αποτελέσματα για τις εμπορικές επιχειρήσεις. Μπορεί στο πρόσφατο παρελθόν οι τομείς τουρισμός-εμπόριο να είχαν παράλληλες διαδρομές, αφού η καλή πορεία του πρώτου σήμαινε αντίστοιχα και τόνωση του δεύτερου, ωστόσο τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο, σύμφωνα τουλάχιστον με τα στοιχεία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, ο εμπορικός κλάδος κατέγραψε φτωχό κύκλο εργασιών.
Την παραπάνω κατάσταση, φαίνεται να παρουσιάζουν, με ελάχιστες εξαιρέσεις, όλοι οι δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί. Ειδικότερα, για την Κρήτη, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, αν και σημειώθηκε φέτος αύξηση της τουριστικής κίνησης στο νησί κατά 10% σε σχέση με το 2013 (αφίξεις τουριστών προσωρινά στοιχεία), η εμπορική κίνηση παρουσίασε πτώση σε ποσοστό 20% συγκριτικά με πέρυσι.
Η εικόνα δεν ήταν καθόλου καλύτερη ούτε και την περίοδο των θερινών εκπτώσεων, τα αποτελέσματα των οποίων φαίνεται πως ήταν ιδιαίτερα απογοητευτικά.
Η ανάλυση των στοιχείων για τον κύκλο εργασιών των δυο τομέων, υποδηλώνει πως ενώ ο κλάδος του τουρισμού ανακάμπτει από το δεύτερο τρίμηνο του 2013, το εμπόριο εξακολουθεί να καταγράφει πτώση του τζίρου. Χωρίς όμως να περνά απαρατήρητο το γεγονός ότι η ύφεση που σημειώνει ο κλάδος έχει επιβραδυνθεί την τουριστική περίοδο, συγκριτικά με τα προηγούμενα τρίμηνα.
Το γεγονός ότι οι εμπορικές τουριστικές επιχειρήσεις δεν μπόρεσαν να καρπωθούν ουσιαστικά, μέρος έστω των αυξημένων εσόδων από την τουριστική δραστηριότητα, αποδίδεται σε τέσσερις βασικούς λόγους, όπως τους καταγράφει η ΕΣΕΕ:
α) Μπορεί στην Ελλάδα να εισέρευσε μεγαλύτερος αριθμός τουριστών φέτος αλλά φαίνεται πως ανήκαν σε χαμηλότερη εισοδηματική τάξη. Σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος για τις εξελίξεις στο Ταξιδιωτικό Ισοζύγιο Πληρωμών, την περίοδο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2014, η μέση κατά ταξίδι δαπάνη μειώθηκε κατά 10 ευρώ ή 1,7%. Συνεπώς, αναφέρει η Ομοσπονδία, η «αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται κυρίως στην αύξηση των αφίξεων».
β) Έχουν μεταβληθεί τα πρότυπα των διακοπών, με αποτέλεσμα ένα μεγάλο τμήμα των επισκεπτών να προτιμούν τη διαμονή σε καταλύματα τύπου «all inclusive», με αποτέλεσμα το τοπικό εμπόριο να μην επωφελείται ουσιαστικά.
γ) Τα ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία έχουν δημιουργήσει μία στρεβλή εικόνα για την ελληνική αγορά. Ειδικότερα, πολλοί ξένοι επισκέπτες θεωρούν πως η οικονομική κρίση έχει οδηγήσει τα προϊόντα στη χώρα να πωλούνται σχεδόν σε εξευτελιστικές τιμές. Αποτέλεσμα αυτής της στρεβλής εικόνας που έχει δημιουργηθεί στους τουρίστες στις χώρες προέλευσής τους είναι να απογοητεύονται όταν διαπιστώνουν πως οι τιμές δεν έχουν συρρικνωθεί όσο θα επιθυμούσαν, παρά τις μειώσεις που έχουν όντως καταγραφεί το τελευταίο ενάμιση χρόνο.
δ) Τέλος, ιδιαίτερα σοβαρός λόγος είναι η απουσία του Έλληνα τουρίστα, ο οποίος είτε μείωσε τις ημέρες παραμονής του στον τόπο διακοπών είτε δεν πήγε καθόλου διακοπές και ο οποίος αποδεικνύεται ότι είχε συμβάλλει κατά το παρελθόν στην τόνωση της ζήτησης.
Για αναγκαιότητα διορθωτικών κινήσεων κάνει λόγο η ΕΣΣΕ, που τονίζει ότι τα στοιχεία της έρευνας πρέπει να προβληματίσουν και να συμβάλλουν στον εντοπισμό λαθών και παραλείψεων.
«Το ελληνικό εμπόριο θα πρέπει να πλησιάσει τον τουρίστα και να του προσφέρει ακόμα περισσότερο ελκυστικά προϊόντα, με έμφαση στην ελληνική παράδοση. Αλλά και ο τουρισμός θα πρέπει να καταβάλει προσπάθειες για να αναδείξει και να προβάλλει νέα πιο ποιοτικά μοντέλα τουριστικού προϊόντος, υψηλότερων προδιαγραφών, προσφέροντας ταυτόχρονα περισσότερες εναλλακτικές επιλογές επισκέψεων και αγορών», επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Β. Κορκίδης.