Ο αντίκτυπος της πανδημίας στα παιδιά και τους νέους αντικατοπτρίζεται ξεκάθαρα στον αυξημένο αριθμό κλήσεων που έλαβαν οι γραμμές βοήθειας του INSAFE ανά την Ευρώπη το 2020 σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία, που δόθηκαν στην δημοσιότητα χθες από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, ο αριθμός των κλήσεων παρουσίασε το 2020 άνοδο της τάξεως του 30% σε σύγκριση με το 2019 και αυτή η ανοδική τάση συνεχίζεται και το 2021.
Ο διαδικτυακός εκφοβισμός συνεχίζει να είναι ο νούμερο ένα λόγος επικοινωνίας με μια γραμμή βοήθειας στην Ευρώπη και ακολουθούν θέματα σχέσεων και επιβλαβούς περιεχομένου. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι κλήσεις που αφορούσαν θέματα ψυχικής υγείας που προέκυψαν από την παρατεταμένη περίοδο του lockdown και θέματα υπερβολικής χρήσης του διαδικτύου ως αντίκτυπο της πανδημίας και της απομόνωσης που αυτή επέφερε.
Στην Ελλάδα, ο βασικός λόγος επικοινωνίας με τη γραμμή Help-line.gr παραμένει η υπερβολική ενασχόληση αλλά αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η δημοσιοποίηση της #metoo εκστρατείας και οι διαστάσεις που έλαβε το συγκεκριμένο θέμα φαίνεται ότι βοήθησε στην ευαισθητοποίηση του κοινού με αποτέλεσμα την αύξηση των κλήσεων που αφορούν στην διαδικτυακή παρενόχληση.
Ποιος επικοινωνεί με τις γραμμές βοήθειας;
Οι γραμμές βοήθειας προσφέρουν κατά κύριο λόγο υπηρεσίες για παιδιά και νέους, αλλά επικεντρώνονται και σε ενήλικες και πιο συγκεκριμένα σε γονείς και εκπαιδευτικούς.
Οι έφηβοι αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών που ήρθαν σε επαφή με μια γραμμή βοήθειας το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2021 ακολουθούν τα μικρότερης ηλικίας παιδιά, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και οι επαγγελματίες ψυχικής υγείας. Το ποσοστό κλήσεων από εκπαιδευτικούς μειώθηκε κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες, ενώ οι κλήσεις από γονείς αυξήθηκαν κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες.