Της ΣΤΕΛΛΑΣ ΜΑΘΙΟΥΔΑΚΗ
Μπορεί στην αρχή τα προβλήματα να ήταν πολλά, όμως, χρόνο με τον χρόνο η κατάσταση ομαλοποιείται και πλέον το Ρέθυμνο αρχίζει να μπαίνει δυναμικά στον τομέα της κρουαζιέρας, διεκδικώντας το δικό του κομμάτι στην πίτα του λέοντος!
Αυτό αποδεικνύεται από τις συμφωνίες που κλείστηκαν για την αύξηση των κρουαζιερόπλοιων που θα προσεγγίσουν το ρεθυμνιώτικο λιμάνι τόσο το φετινό καλοκαίρι, όσο και για τα επόμενα δύο χρόνια, με βάση τα όσα υποστήριξε μιλώντας στα «Ρ.Ν.» η πρόεδρος του λιμενικού ταμείου, Ρένα Κουτσαλεδάκη.
Τα μέχρι σήμερα στοιχεία του λιμενικού ταμείου δείχνουν ότι για το 2019 η γαλλική εταιρία «La Ponant», έχει εντάξει το Ρέθυμνο στον προορισμό της, διασυνδέοντας το με τη Γαλλία, την Ιταλία, αλλά και το Ναύπλιο. Κρουαζιερόπλοια της εν λόγω εταιρίας θα έρθουν φέτος έξι φορές στο Ρέθυμνο και η πρώτη άφιξη έχει προγραμματιστεί για το Μεγάλο Σάββατο, 27 Απριλίου από τις 11 το πρωί έως και τις 11 το βράδυ. Το κρουαζιερόπλοιο θα μεταφέρει συνολικά 264 επιβάτες και άλλους τόσους πλήρωμα.
«Το πλοίο μήκους 140 μέτρων είναι πολυτελούς κατασκευής, ευέλικτο και χωράει στο λιμάνι μας χωρίς πρόβλημα. Αυτό θα έρθει για άλλες έξι φορές. Οι επιβάτες του δε είναι σημαντικής οικονομικής επιφάνειας και αυτό θα συνεχιστεί και το 2020. Κατά συνέπεια, το Ρέθυμνο έχει πλέον εισέλθει για τα καλά στον χάρτη επισκεψιμότητας (δηλαδή, στο καλεντάρι) της εν λόγω γαλλικής εταιρίας», τόνισε μεταξύ άλλων η πρόεδρος του λιμενικού ταμείου.
Πέρα όμως, από την κρουαζιέρα της 27ης Απριλίου, έχουν προγραμματιστεί και άλλες, στις 11 και στις 17 Μαΐου, καθώς και στις 12 Νοεμβρίου, ενώ στις 19 Ιουλίου ένα άλλο κρουαζιερόπλοιο της ίδιας εταιρίας θα καταπλεύσει στο λιμάνι του Ρεθύμνου. «Κατά συνέπεια από την ίδια εταιρία, ενώ είχαμε μια προσέγγιση πέρυσι, τώρα έχουμε έξι για το 2019 και για το 2020. Άρα, από το 2014 έως το 2017 βλέπουμε ότι υπάρχει δυναμική στο κομμάτι της ενίσχυσης της κρουαζιέρας, διότι επιλύθηκαν σημαντικά προβλήματα. Επίσης, παρατηρούμε ότι εμπιστεύονται τον προορισμό μας καθώς βλέπουν τις προσπάθειες που έγιναν όλο το προηγούμενο διάστημα», είπε χαρακτηριστικά η πρόεδρος του λιμενικού ταμείου.
Επιπλέον, ανέφερε ότι και η εταιρία «Variety Cruises», που τα προηγούμενα χρόνια «έφερνε» στο Ρέθυμνο μικρά ευέλικτα κρουαζιερόπλοια, δεσμεύτηκε -μέσω επιστολής που απέστειλε στο λιμενικό ταμείο- ότι και φέτος θα ενισχύσει την όλη προσπάθεια, δρομολογώντας τρία πλοία με συνολικά τριάντα προσεγγίσεις για το 2019. «Αυτό σημαίνει -σύμφωνα με τη Ρένα Κουτσαλεδάκη– ότι το κάθε ένα από τα μικρά αυτά κρουαζιερόπλοια των 72 επιβατών (από την Αμερική), θα έρθει τριάντα φορές, που δεν τις είχαμε μέχρι τώρα. Το πρώτο δρομολόγιο της εταιρίας ήταν την περασμένη Δευτέρα, ενώ στο εξής κάθε Δευτέρα θα έρχεται ένα από τα κρουαζιερόπλοια, τη στιγμή που περιμένουμε άλλα δύο της ίδιας εταιρίας να δρομολογηθούν στην γραμμή για το 2019».
Η έκθεση στο Μαϊάμι
Μία ακόμη όμως σημαντική συμφωνία για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο Ρέθυμνο, φαίνεται να κλείστηκε στην έκθεση του Μαϊάμι, που ολοκληρώθηκε στις 11 Απριλίου και στην οποία από την Κρήτη (που φιλοξενήθηκε στο περίπτερο του ΕΟΤ) συμμετείχαν πέρα από το Ρέθυμνο, τα Χανιά και ο Άγιος Νικόλαος.
Η εταιρία «Silversea» στοχεύοντας στην ανάδειξη νέων μικρών προορισμών, ενέταξε το Ρέθυμνο στο καλεντάρι της για το 2020-2021, διασυνδέοντάς το με προορισμούς, όπως η Ιταλία, η Γαλλία, η Βενετία και από την Ελλάδα με το λιμάνι του Πειραιά.
«Η «silversea», είπε μεταξύ άλλων η κα Κουτσαλεδάκη, «θα μας επισκεφθεί φέτος στις 31 Ιουνίου και το ίδιο θα κάνει και τον Αύγουστο του 2020. Έτσι, έχουμε εξασφαλίσει τη δική μας θέση στον χάρτη της κρουαζιέρας μεγάλων αναγνωρίσιμων εταιριών. Επίσης, γίνεται μεγάλη προσπάθεια, το Ρέθυμνο να γίνει «home port», δηλαδή, διανυκτέρευση πλοίου και αν το κατορθώσουμε αυτό, τότε θα είναι πολύ μεγάλη επιτυχία για μας, εννοώντας για το Ρέθυμνο. Η εν λόγω εταιρία θα φέρνει ένα κρουαζιερόπλοιο την σεζόν, διότι είναι ένα το δρομολόγιο της εταιρίας, δηλαδή, μία κρουαζιέρα, όμως, η «καρδιά» της Κρήτης θα «χτυπά» στο Ρέθυμνο και η «καρδιά» της Ελλάδας στον Πειραιά.
Με άλλα λόγια πρόκειται για μία κρουαζιέρα με πολλούς προορισμούς διασύνδεσης και μικρά ευέλικτα πλοία για το 2019, το 2020, αλλά και για το 2021. Άρα, αυτό που αναζητούν είναι μικρούς θησαυρούς… Και είναι πολύ σημαντικό που αναγνωρίζουν την πολυμορφικότητα του Ρεθύμνου, διότι μπορούμε να απασχολήσουμε θεματικά κρουαζιέρα τόσο των ΑμεΑ, όσο και θρησκευτικού τουρισμού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος».
Και συνεχίζοντας συμπλήρωσε ότι «στην έκθεση του Μαϊάμι συναντηθήκαμε και με εκπρόσωπο της εταιρίας «Ritz-Carlton», που είναι μια εταιρία ξενοδοχείων που έχει εισέλθει και στο κομμάτι των πλωτών ξενοδοχείων, δηλαδή, των κρουαζιερόπλοιων, όπου θέλει να συνάψει συνεργασία με το Ρέθυμνο. Και δεσμεύτηκε ότι το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα μας στείλει επιστολή, όπου θα ζητά διευκρινήσεις ως προς τα βάθη και τα μήκη των κρηπιδωμάτων στο λιμάνι μας, με σκοπό το Ρέθυμνο να μπει στο καλεντάρι και αυτής της εταιρίας».
Ωστόσο, μία ακόμη μεγάλη εταιρία, η «Azamara» που διαθέτει μικρά και μεγάλα πλοία, έχει επιβεβαιώσει κράτηση για το Ρέθυμνο στις 30 Οκτωβρίου 2020, με συνέπεια ο προορισμός μας να έχει ήδη ενταχθεί και στο δικό της καλεντάρι…
Τα προβλήματα στο λιμάνι
Τα προβλήματα, που σχετίζονταν με την ιδιομορφία του ρεθυμνιώτικου λιμανιού -σύμφωνα με την κα Κουτσαλεδάκη- άρχισαν να φαίνονται το 2014, οπότε και παρατηρήθηκε στασιμότητα στην πορεία της κρουαζιέρας. Μάλιστα από το 20104 έως και το 2016 η πορεία της ήταν φθίνουσα, διότι υπήρχε πρόβλημα με την συσσώρευση της άμμου στην είσοδο του λιμανιού, γεγονός που έκανε εξαιρετικά δύσκολη την ευελιξία των πλοίων μέσα στον λιμένα.
Το λιμενικό ταμείο τότε, διεκδίκησε και εξασφάλισε χρηματοδότηση ύψους 200 χιλιάδων ευρώ από την περιφέρεια Κρήτης και έτσι το περασμένο καλοκαίρι προχώρησε στην αφαίρεση σημαντικής ποσότητας άμμου από το λιμάνι. Ωστόσο και αυτό το καλοκαίρι θα εκτελεστεί ένα νέο έργο -προϋπολογισμού 126 χιλιάδων ευρώ που προέρχονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων του υπουργείου Ναυτιλίας- για να αφαιρεθεί πλήρως και η υπόλοιπη ποσότητα της άμμου, ενώ παράλληλα το λιμενικό ταμείο έχει εξασφαλίσει τα κατάλληλα εργαλεία (δηλαδή, μια αντλία) για να συντηρεί τον πυθμένα του λιμανιού καθαρό.
Πέρα όμως από το πρόβλημα της άμμου, οι εταιρίες που αναπτύσσονται στον χώρο της κρουαζιέρας είχαν «χτυπήσει» στο Ρέθυμνο το «καμπανάκι» και για το θέμα της ασφάλειας. «Το λιμάνι μας λοιπόν θωρακίστηκε με περισσότερους φύλακες και τα μέτρα έγιναν πιο αυστηρά Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, οι εταιρίες με τις οποίες είχαμε επικοινωνία, να το αξιολογήσουν θετικά. Έτσι λοιπόν, τα τρία τελευταία χρόνια που πηγαίνουμε στις εκθέσεις κρουαζιέρας, είδαν ότι επιμένουμε και διεκδικούμε θαλάσσια ανάπτυξη και τουρισμό στο Ρέθυμνο. Δηλαδή, κρουαζιέρα», τόνισε μεταξύ άλλων η κα Κουτσαλεδάκη.
Η απάντηση στις «βολές» της αντιπολίτευσης
Σφοδρότατα ενοχλημένη όμως, εμφανίστηκε η Ρένα Κουτσαλεδάκη εξαιτίας των «πυρών» που δέχτηκε πρόσφατα στο δημοτικό συμβούλιο από την αντιπολίτευση για τους χειρισμούς του δήμου, στο θέμα της κρουαζιέρας.
Η ίδια επεσήμανε πως η δημοτική αρχή έχει επενδύσει πολλά στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας και πως θα συνεχίσει να παλεύει, με σκοπό το Ρέθυμνο να βγει δυναμικά μπροστά και να καταφέρει το ακατόρθωτο!
Χαρακτηριστικά στο σημείο αυτό σχολίασε με έμφαση τα παρακάτω: «Εμείς σαν δήμος πιστεύουμε πολύ στο κομμάτι της ανάπτυξης του θαλάσσιου τουρισμού. Πρόσφατα όμως, δεχτήκαμε πυρά στο δημοτικό συμβούλιο από την αξιωματική αντιπολίτευση του τύπου γιατί εμείς να πληρώνουμε τόσα χρήματα στην φύλαξη ενός λιμανιού… Τι φυλάμε; Έτσι ακριβώς ειπώθηκε. Η απάντηση είναι ότι φυλάμε έναν προορισμό που θέλουμε να τον αναδείξουμε. Δεχόμαστε εμπορικά πλοία και μάλιστα υψηλού κινδύνου, άρα, βάσει των προδιαγραφών και των εθνικών κανόνων, για να μπορεί ένα λιμάνι να είναι αξιοπρεπή και να μπορεί να λέγεται λιμάνι, θα πρέπει να διασφαλίζει το κομμάτι της ασφάλειας σαν «κόρη οφθαλμού». Δεύτερον, στην ερώτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, γιατί πάμε στην έκθεση του Μαϊάμι ενώ δεν έχουμε υποδομές κρουαζιέρας, η απάντηση είναι όλα όσα προαναφέραμε, με τις αποδείξεις πια να είναι χειροπιαστές. Εμείς λοιπόν, σχεδιάζουμε, θεραπεύουμε προβλήματα και πάμε μπροστά μόνο και μόνο διότι το Ρέθυμνο πρέπει να αναπτυχθεί και από τη θάλασσα! Ένας τόπος που βρέχεται από τη θάλασσα, θα πρέπει να το «εκμεταλλευτεί» αυτό, ώστε να πάει μπροστά και μάλιστα σε περιόδους κρίσης οφείλεις να δεις τα πάντα, έτσι ώστε αυτό που έχεις, να το προβάλλεις, να το αναδείξεις και να είναι όπως χρειάζεται».