Βήμα στους πολίτες για να καταγγείλουν ή να εκφράσουν τα παράπονα τους σε σχέση με την παροχή υπηρεσιών, φαινόμενα δωροδοκίας και τυχόν κακή συμπεριφορά του προσωπικού σε ασθενείς, δίνει το νοσοκομείο Ρεθύμνου στο οποίο από τον περασμένο Απρίλιο λειτουργεί το Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ασθενών, μετά από σχετική εγκύκλιο που εξεδόθη από το υπουργείο Υγείας για όλα τα νοσηλευτικά ιδρύματα της χώρας.
Το Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ασθενών λειτουργεί στον χώρο των εξωτερικών ιατρείων στο ισόγειο του κτιρίου και η κοινωνική λειτουργός της κοινωνικής υπηρεσίας του νοσηλευτικού ιδρύματος έχει επιφορτιστεί και με αυτή την αρμοδιότητα, ώστε να υποδέχεται τους ασθενείς και να δέχεται τις καταγγελίες ή τα παράπονα τους. Την εποπτεία του γραφείου έχει ο αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του ΓΝΡ Σπύρος Μικρούλης.
Ο στόχος της λειτουργίας του Γραφείου δεν είναι άλλος από την αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του ασθενή, είτε στο κομμάτι που αφορά την ενημέρωση του για ενδονοσοκομειακές διαδικασίες και τα δικαιώματα των ληπτών/ριών υπηρεσιών υγείας όσο και την έγκαιρη ενημέρωση των ανασφάλιστων ασθενών και των οικείων τους, για τις διαδικασίες υγειονομικής και φαρμακευτικής κάλυψής τους, όπως και για την επιτυχή διεκπεραίωση των σχετικών διαδικασιών σε συνεργασία με τα Γραφεία Κίνησης των Νοσοκομείων. Παράλληλα, αρμοδιότητα του συγκεκριμένου Γραφείου είναι η παρακολούθηση και εξυπηρέτησης των ληπτών/ριών εντός του νοσοκομείου ή σε εξωνοσοκομειακή υπηρεσία του, καθώς και η συλλογή και διεκπεραίωση καταγγελιών και παραπόνων για οτιδήποτε αφορά στη λειτουργία του ΓΝΡ και την εξυπηρέτηση των ασθενών.
Όπως εξηγεί ο διοικητής του νοσοκομείου Ρεθύμνου Γιώργος Φραγκιαδάκης το Γραφείο αυτό έχει σκοπό να προσφέρει εκτός από τις απαραίτητες πληροφορίες και τη δυνατότητα στους πολίτες να εκφράζουν τις διαμαρτυρίες, τα παράπονα και να καταγγείλουν είτε ανάρμοστη συμπεριφορά, είτε φαινόμενα δωροδοκίας, προβλήματα καθαριότητας ή οτιδήποτε άλλο αφορά στη λειτουργία του νοσοκομείου και στην κακή ή πλημμελή εξυπηρέτηση τους σ’ αυτό. Για όλες τις καταγγελίες ενημερώνεται η διοίκηση του ΓΝΡ ενώ κάθε μήνα υπάρχει σχετική ενημέρωση στο υπουργείο Υγείας.
«Αυτό το γραφείο αναλαμβάνει τα πάντα, ότι έχει να κάνει με τα δικαιώματα των ασθενών, όποιος ασθενής θέλει μπορεί να ενημερωθεί για τα δικαιώματά του, αναλαμβάνει πιθανόν παράπονα ή καταγγελίες ή οτιδήποτε έχει να κάνει με τις διαδικασίες του νοσοκομείου, βοηθάει τους πολίτες αν χρειαστεί σε κάποιες εσωτερικές διαδικασίες του νοσοκομείου, τις εξετάσεις τους, για τη νοσηλεία τους, τούς ενημερώνει για το πώς καλύπτονται οι νοσηλείες τους κ.λπ., αν δεν είναι ασφαλισμένοι. Αναλαμβάνει αυτό που λέμε προστασία του πολίτη, τα πάντα και είναι εκεί για να μπορέσει να παραλάβει οποιαδήποτε μορφής παραπόνου ή κάτι που θέλει ένας ασθενής να καταγγείλει σε μια διαδικασία που έγινε μέσα στο νοσοκομείο και θεωρεί ότι δεν έγινε σωστά. Κάνει μια επώνυμη καταγγελία και προφορικά μπορεί να πάει να βρει την κοινωνική λειτουργό και να τον βοηθήσει ή να καταγράψει το περιστατικό η ίδια και μετά να το προχωρήσει. Τα περιστατικά όλα αυτά καταγράφονται σε ένα αρχείο, ένα μητρώο, όπου ενημερώνεται η διοίκηση και μία φορά κάθε μια φορά τον μήνα ενημερώνεται το υπουργείο. Αρχικά λαμβάνει γνώση ο αρμόδιος, ο αντιπρόεδρος και μετά αναλαμβάνουμε εμείς τη διαδικασία, αν πρέπει να ενημερώσουμε κάποιον άλλο, να ζητήσουμε εξηγήσεις κ.λπ., για κάποια κλινική ή κάποιο τμήμα και το ζητάμε. Έτσι και αλλιώς, όχι σε καθημερινή βάση, έρχονται άτομα, βέβαια οι περισσότεροι επειδή το ‘χουν συνηθίσει τώρα αυτό έρχονται οι πιο πολλοί στο γραφείο της διοίκησης όταν αφορά κυρίως κάποια καταγγελία ή παράπονο. Εμείς οποιαδήποτε καταγγελία την πρωτοκολλούμε στο εμπιστευτικό, ενημερώνεται αυτό το γραφείο και ταυτόχρονα κάνουμε την έρευνά μας για το αν ισχύει ή όχι» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο διοικητής του νοσοκομείου Ρεθύμνου κάλεσε τους πολίτες να μην διστάζουν και να μην φοβούνται να προσχωρούν σε καταγγελίες, είτε επώνυμα είτε ακόμα και ανώνυμα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας όπου υπάρχει η δυνατότητα ανώνυμης καταγγελίας. Όπως είπε μόνο όταν οι ίδιοι οι πολίτες που εξυπηρετούνται από το νοσηλευτικό ίδρυμα αναφέρουν ή καταγγέλλουν τα «κακώς κείμενα» θα μπορέσουν αυτά να βελτιωθούν ενώ υποστήριξε ότι θα τηρείται απόλυτη εχεμύθεια.
Ειδικότερα σε δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.» ο κ. Γιώργος Φραγκιαδάκης ανέφερε: «Εγώ επιμένω από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα καθήκοντα στο ότι οποιοσδήποτε πολίτης έρθει στο γραφείο μου και θέλει να παραπονεθεί ή να καταγγείλει κάτι του ζητάω να το κάνει εγγράφως για να μπορέσουμε ακριβώς να διερευνήσουμε τον λόγο, για τον οποίο έγινε αυτό το παράπονο ή τον λόγο για τον οποίο δεν λειτουργεί κάτι σωστά στο νοσοκομείο. Η παρότρυνσή μου σε όλους τους πολίτες είναι να δηλώνουν εγγράφως το παράπονο ή την καταγγελία τους, ώστε να μπορέσουμε κι εμείς να το διερευνήσουμε σωστά. Θα πρέπει όταν κρίνουν ότι κάτι δεν έχει γίνει σωστά από το προσωπικό του νοσοκομείου ή τις διαδικασίες που ακολουθούνται να υποβάλλουν το σχόλιό τους, το παράπονο τους ή την καταγγελία τους στη διοίκηση και στο γραφείο το συγκεκριμένο, έτσι ώστε να το εξετάσουμε για να μπορέσουμε να βελτιωθούμε. Άρα εμείς λέμε στους πολίτες να έρχονται, ώστε να μπορούμε και εμείς να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας. Να μην διστάζουν, να μην φοβούνται, οτιδήποτε αφορά είτε έχει να κάνει με τον νοσοκομειακό εξοπλισμό ή με τις ιατρικές υπηρεσίες που έχουμε, είτε με κάποιο χρηματισμό να μην φοβούνται γιατί όλα κινούνται με διαδικασίες εμπιστευτικού χαρακτήρα και δεν υπάρχει περίπτωση να εκτεθούν, ούτε πρέπει να φοβούνται κάτι τέτοιο. Αρχικά σαν πρώτη επαφή με το νοσοκομείο αν δεν θέλει να έρθει ο ίδιος να υποβάλλει το παράπονό του εγγράφως, το κάνει χωρίς να βάλει κάποιο όνομα, αλλά θα χρειαστεί να βάλει ένα στοιχείο επικοινωνίας, για να μπορέσουμε να επιβεβαιώσουμε κάποια πράγματα από αυτά που γράφει».
Έλεγχοι σε νοσοκομεία του ΕΣΥ
Εν τω μεταξύ αιφνιδιαστικούς ελέγχους στα νοσοκομεία για διερεύνηση καταγγελιών, αλλά και «συνεργασία» με πειθαρχικά όργανα των γιατρών και άλλων επαγγελματιών υγείας, περιλαμβάνονται στις αρμοδιότητες της Επιτροπής Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ασθενών, τα μέλη της οποίας αναλαμβάνουν εφεξής δράση. Η επιτροπή, που έχει κύριο σκοπό να ελέγξει κατά πόσο τα νοσοκομεία αλλά και οι μονάδες της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σέβονται το δικαίωμα των ασθενών σε αξιοπρεπείς και ποιοτικές υπηρεσίες, ενεργοποιήθηκε από το υπουργείο Υγείας πριν από λίγες ημέρες.
Έργο της επιτροπής είναι να εποπτεύει και να ελέγχει την προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών που λαμβάνουν υπηρεσίες υγείας σε μονάδες του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα. Οφείλει να εξετάζει ότι διασφαλίζονται η χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, οι αξιοπρεπείς συνθήκες περίθαλψης, οι ποιοτικές υπηρεσίες, η σωστή και τεκμηριωμένη πληροφόρηση προς τους ασθενείς, η πρόσβασή τους στον ιατρικό φάκελο, η τήρηση του απορρήτου και η προστασία των προσωπικών δεδομένων. Η επιτροπή θα δέχεται καταγγελίες από ασθενείς ή από οργανώσεις και φορείς, θα επισκέπτεται νοσοκομεία και υπηρεσίες υγείας σε τακτά διαστήματα και θα κάνει ακόμα και αιφνιδιαστικούς ελέγχους είτε αυτεπαγγέλτως ή έπειτα από καταγγελίες. Επιπλέον η επιτροπή μεταξύ άλλων θα συνεργάζεται με τα γραφεία προστασίας δικαιωμάτων ασθενών των νοσοκομείων και θα λαμβάνει τις εξαμηνιαίες εκθέσεις τους, θα ενημερώνει για τα δικαιώματα των ασθενών μέσα από εκδηλώσεις, ενημερωτικά φυλλάδια και τηλεοπτικά – ραδιοφωνικά ή διαδικτυακά μηνύματα, θα ενημερώνει τον υπουργό Υγείας για τις παραβιάσεις των δικαιωμάτων και θα αποστέλλει αναφορά στο αρμόδιο όργανο για πειθαρχική ή ποινική δίωξη.