ΠΙΕΣΕΙΣ ΘΕΣΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
Κοινό μέτωπο διεκδίκησης για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ
- «Η Κρήτη δεν θα δεχθεί αυτό τον εμπαιγμό», ξεκαθάρισε η Μ. Λιονή
- Ενημερωτική συνάντηση από στελέχη του ΟΑΚ για τα έργα στην Π.Ε Ρεθύμνου
- Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Αποφασισμένοι να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να πιέσουν για να διεκδικήσουν κονδύλια για την αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από το νέο ΣΕΣ, εμφανίζονται οι θεσμικοί φορείς του Ρεθύμνου.
Τα 163 εκ. ευρώ που μέχρι στιγμής φαίνεται να αναλογούν στην Κρήτη, χαρακτηρίζονται «ψίχουλα» δεδομένου και του ποσού των 535 εκ. ευρώ που δόθηκε την τελευταία 25ετια στο νησί από τα προηγούμενα κοινοτικά πλαίσια στήριξης. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Νομό Ρεθύμνου, το μόνο έργο που έχει δημοπρατηθεί και έχει εξασφαλίσει χρήματα είναι το τμήμα Πάνορμο-Εξάντης. Τόσο το τμήμα Σταυρωμένος-Γεροπόταμος, όσο και το τμήμα Βρύσσες -Ατσιπόπουλου, είναι στη φάση των μελετών, ενώ στη δεύτερη περίπτωση το κόστος του έργου είναι 210 εκ. ευρώ, δηλαδή εξήντα εκ. ευρώ, παραπάνω από όσα ευρωπαϊκά χρήματα θα πάρει την επόμενη δεκαετία ολόκληρη η Κρήτη.
Τα στελέχη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης μετά από πρόσκληση της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου, παρουσίασαν χθες στη διάρκεια ευρείας ενημερωτικής σύσκεψης, την κατάσταση που επικρατεί στο εθνικό οδικό δίκτυο του νησιού, τις μελέτες που έχουν μείνει ημιτελείς, εκείνες που έχουν ολοκληρωθεί, αλλά και τα έργα που έχουν κριθεί αναγκαία να γίνουν δεδομένων των κυκλοφοριακών φόρτων και των πολλαπλών σημείων επικινδυνότητας του ΒΟΑΚ.
Για μια ακόμα φορά αποδείχτηκε ότι η Κρήτη είναι ριγμένη, καθώς όπως ειπώθηκε, σε άλλες περιοχές της χώρας, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αναλογούν περίπου 3 δισ. ευρώ για οδικά έργα.
Τα στελέχη του ΟΑΚ παρουσίασαν την πρότασή τους, την οποία έχουν ήδη καταθέσει στο αρμόδιο υπουργείου Υποδομών, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του νέου ΣΕΣ, δίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στην μελέτη για την οδική ασφάλεια, αλλά και την μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού.
Ειδικότερα η πρόταση του ΟΑΚ αφορά:
1. Στη χρηματοδότηση μελετών.
2. Στη χρηματοδότηση μελετών ύψους 500.000 ευρώ για έργα οδικής ασφάλειας συνολικού προϋπολογισμού 15 εκ. ευρώ.
3. Χρηματοδότηση έργων 51 χλμ. για τον ΒΟΑΚ και με 14 χλμ. για τον ΝΟΑΚ.
4. Χρηματοδότηση μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Λευτέρης Κοπάσης, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Δώσαμε πληροφορίες για τοπικά έργα και για έργα που αφορούν σε ολόκληρο το νησί, προκειμένου να είναι πλήρως ενημερωμένοι οι φορείς του Ρεθύμνου, έτσι ώστε να διεκδικήσουμε όλοι μαζί χρηματοδοτήσεις για τα έργα που χρειάζονται στο Νομό. Εμείς σαν ΟΑΚ εξειδικεύσαμε την πρότασή μας για το Ρέθυμνο και υπογραμμίσαμε ότι μόνο το έργο Πάνορμος-Εξάντη θα υλοποιηθεί μέσω του ΣΕΣ, ενώ πρέπει να δώσουμε έμφαση στην ολοκλήρωση των υπόλοιπων μελετών στο εθνικό δίκτυο, ώστε να μπορούμε στη συνέχεια να διερευνήσουμε την δυνατότητα ένταξής τους σε χρηματοδοτικό εργαλείο».
Στην χθεσινή σύσκεψη παρόντες ήταν ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Καλογερής, οι δήμαρχοι του Νομού, εκπρόσωποΙ του ΕΒΕ και του ΤΕΕ και άλλων φορέων.
Μ. Λιονή: «Η Κρήτη δεν θα δεχθεί αυτόν τον εμπαιγμό»
Η αντιπεριφερειάρχης Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή, τόνισε πως οι θεσμικοί φορείς του τόπου θα συνεχίσουν με κάθε τρόπο να διεκδικούν χρήματα για την υλοποίηση των αναπτυξιακών έργων, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτη την κατανομή των κονδυλίων που έχει γίνει. «Η Κρήτη δεν θα δεχθεί αυτόν τον εμπαιγμό», υποστήριξε και μεταξύ άλλων ανέφερε: «Σαν Περιφέρεια και σαν Ρέθυμνο δεν πρόκειται να σταματήσουμε να προσπαθούμε. Θα συνεχίσουμε τις πιέσεις γιατί το Ρέθυμνο περισσότερο απ’ όλους τους Νομούς, το ενδιαφέρει πάρα πολύ η γρήγορη σύνδεση με τις άλλες πρωτεύουσες των Νομών της Κρήτης. Θα συμπλεύσουμε και θα συμπορευτούμε για να διεκδικήσουμε περισσότερα χρήματα. Πραγματικά, είναι απογοητευτικά τα στοιχεία βλέποντας και συγκρίνοντας τις χρηματοδοτήσεις που έρχονται στην Κρήτη. Ένα ποσό της τάξης των 160 εκ. ευρώ από το νέο ΣΕΣ αναλογεί στο νησί, όταν για την υπόλοιπη Ελλάδα ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ τα χρήματα που αναλογούν για οδικά έργα, σιδηροδρομικά δίκτυα και τα μετρό. Δεν είναι μόνο ο πληθυσμός των 600.000 κατοίκων του νησιού, αλλά με 3 εκ. επισκέπτες κάθε καλοκαίρι και όταν στο ΑΕΠ η Κρήτη δίνει πάνω από το 5%, δεν μπορεί να λαμβάνει χρηματοδοτήσεις από δημόσια έργα κάτω του 2.5%. Αυτό δεν είναι μόνο άδικο, είναι και απαράδεκτο και δεν θα το δεχτεί κανένας, ούτε κάτοικος, ούτε φορέας του νησιού. Δεν έχει τίποτα τελειώσει και εμείς θα πιέσουμε στα πλαίσια της διαβούλευσης, ώστε αυτή η κατανομή να διπλασιαστεί ή και να τριπλασιαστεί.
Πως δηλαδή βρίσκονται τα χρήματα για την υπόλοιπη Ελλάδα; Θα πρέπει στην Κρήτη να συζητήσουμε σοβαρά και να βρούμε μια λύση. Δεν θα δεχτεί κανένας πολίτης αυτόν τον εμπαιγμό από την πολιτεία».
Σε ό,τι αφορά τα έργα το ΒΟΑΚ για το Νομό Ρεθύμνου, η κυρία Λιονή ανέφερε ότι μετά από πολλή προσπάθεια εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ το τμήμα Πάνορμος-Εξάντη ένα κομμάτι δρόμου 10 χλμ, το οποίο θα εκτελεστεί με χρήματα του ΣΕΣ συνολικού ύψους 65 εκ. ευρώ. Η αντιπεριφερειάρχης ανέφερε πως θα πρέπει άμεσα να ωριμάσουν και να ολοκληρωθούν και οι υπόλοιπες μελέτες στο ΒΟΑΚ για να μπορέσει να αναζητηθεί και να εξευρεθεί στη συνέχεια χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων. «Εκείνο το οποίο μας ενδιαφέρει είναι η χρηματοδότηση γα την ολοκλήρωση των μελετών από το Ατσιπόπουλο μέχρι τις Βρύσσες και από τον Σταυρωμένο μέχρι τον Γεροπόταμο. Αυτές θα πρέπει να χρηματοδοτηθούν άμεσα για να βρούμε στη συνέχεια το απαραίτητο χρηματοδοτικό εργαλείο για την υλοποίηση του έργου. Επομενως, η παρακολούθηση των μελετών και η χρηματοδότησή τους, είναι ζήτημα ζωής και θανάτου για το Ρέθυμνο».
Αναφερόμενη στις μελέτες και στις ενστάσεις που έχουν γίνει από κατοίκους για το κομμάτι που θα περνάει η νέα χάραξη του δρόμου, η κυρία Λιονή είπε: «Αυτό που θα πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους μας είναι ότι οι χρηματοδοτήσεις έρχονται με ρυθμούς χελώνας και αυτό θα πρέπει να το κυνηγήσουμε εμείς οι θεσμικοί φορείς. Όμως και οι κάτοικοι δεν πρέπει να βάζουν εμπόδια. Γιατί και στο έργο Πάνορμος-Εξάντης έχουμε ενστάσεις. Είναι δικαίωμα του κάθε πολίτη να προσφεύγει στα Δικαστήρια, όμως αν ο κάθε πολίτης σκέφτεται ότι ο δρόμος δεν πρέπει να περάσει από το σπίτι ή το χωράφι του, τότε δεν πρόκειται να γίνει κανένα έργο. Όλοι μαζί θα πρέπει να διεκδικήσουμε αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να γίνει συνείδηση στον καθένα μας, ότι όταν χρειάζεται ένα έργο πρέπει να γίνει με τους καλύτερους περιβαλλοντικούς όρους, να χρηματοδοτείται γρήγορα και ο πολίτης, ο οποίος θίγεται θα πρέπει να του καταβάλλονται οι σχετικές αποζημιώσεις, κάτι το οποίο γίνεται μέχρι σήμερα. Όσα μέχρι τώρα έργα έχει χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια μέσω ΕΣΠΑ, όλες οι απαλλοτριώσεις έχουν καταβληθεί, όπως έχει αποφασίσει το Δικαστήριο».
Α. Ξανθός: «Θα διεκδικήσουμε με σοβαρότητα χρηματοδοτήσεις για τα έργα της Κρήτης»
Για διαχρονικές ευθύνες των κυβερνήσεων και των τοπικών αυτοδιοικήσεων, έκανε λόγο σε σχετικές δηλώσεις του ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Ξανθός, ο οποίος σημείωσε την επιτακτική ανάγκη να βρεθούν δημόσιοι ευρωπαϊκοί πόροι για να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις που προτείνει ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης.
Ειδικότερα, ο κ. Ξανθός, ανέφερε: «Αυτό το οποίο αναδεικνύει και η συζήτηση και η κωλυσιεργία δεκαετιών για το θέμα του ΒΟΑΚ, είναι ότι στην πραγματικότητα ποτέ δεν υπήρξε πολιτική προτεραιότητα, ούτε για τις κυβερνήσεις διαχρονικά, αλλά ούτε και για τις τοπικές εξουσίες. Το θέμα είναι ότι σήμερα έχουμε ένα οδικό δίκτυο, το οποίο αποτελεί ένα τεράστιο αναπτυξιακό αλλά και κοινωνικό πρόβλημα. Έχει μετατραπεί σε πρόβλημα οδικής ασφάλειας και δημόσιας υγείας. Νομίζω λοιπόν ότι, παίρνοντας υπ’ όψιν τη μεγάλη ανισοκατανομή και την ανισότιμη μεταχείριση της Κρήτης, σε σχέση με τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας, νομίζω ότι χρειάζεται αυτή την στιγμή μια σοβαρή διορθωτική παρέμβαση. Αυτό δεν είναι τοπικισμός. Είναι διεκδίκηση αποκατάστασης ανισότιμης μεταχείρισης, είναι μια «μεροληψία» απέναντι σε μια περιφέρεια που έχει τεράστια πίεση μετακινήσεων, ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο.
Επισημάνθηκε ότι αυτή την περίοδο τα μεγάλα χρηματοδοτικά πακέτα, τα απορροφούν τα έργα παραχώρησης που αφορούν 4 μεγάλους οδικούς άξονες στη χώρα και για τα οποία υπάρχει ισχυρότατη πίεση από τα λόμπυ των μεγαλοεργολάβων. Είναι εντυπωσιακό ότι αυτή την περίοδο προσανατολίζονται δημόσιοι πόροι σε περιφέρειες και για έργα αποκλειστικά πελατειακής λογικής. Και μιλώ συγκεκριμένα για το έργο Πάτρα-Πύργος -Καλαμάτα.
Για να συζητήσουμε σοβαρά το θέμα του βΟΑΚ, πρέπει να τεθεί σε άλλη πολιτική βάση η συζήτηση και εννοώ, μια συνεννόηση σε επίπεδο κυβέρνησης που να αναγνωρίζει την υστέρηση και να αναπροσανατολίζει δημόσιους ευρωπαϊκούς πόρους, για να προχωρήσουν οι απολύτως απαραίτητες παρεμβάσεις που προτείνει ο ΟΑΚ. Είναι «κόκκινη γραμμή» να διεκδικήσουμε με σοβαρότητα και με συγκροτημένο τρόπο και οι πολιτικές δυνάμεις και η αυτοδιοίκηση τη γρήγορη χρηματοδότηση και αποπεράτωση μελετών. Αυτό είναι βασική προϋπόθεση για να συνεχίσει η συζήτηση. Στη συνέχεια όμως θέλει μια άλλη αναδιανεμητική λογική στην κατανομή δημόσιων πόρων με προτεραιότητα την Κρήτη, η οποία υστερεί πολύ σε αυτόν το τομέα».
Πρωτοβουλία για τη δημιουργία κοινού μετώπου διεκδίκησης για τον ΒΟΑΚ από τον Γ. Κεφαλογιάννη
Την πρότασή του για τον εκσυγχρονισμό του ΒΟΑΚ κατέθεσε ο βουλευτής Ρεθύμνου Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης στο πλαίσιο της ενημερωτικής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε χθες στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου. Ο κ. Κεφαλογιάννης δεν παραβρέθηκε λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων και στην επιστολή που απέστειλε προς όλους τους βουλευτές του νησιού, πρότεινε τρία συγκεκριμένα βήματα, με βάση τα οποία θα δημιουργηθεί ένα σταθερό, κοινό μέτωπο διεκδίκησης για τη βελτίωση των υποδομών της κεντρικής οδικής αρτηρίας της Κρήτης.
Ειδικότερα, ο Ρεθεμνιώτης βουλευτής προτείνει τη διενέργεια διευρυμένης σύσκεψης υπό τον γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, κ. Γ. Ροκαδάκη, έτσι ώστε να τεθούν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το επικίνδυνο και ανεπαρκές οδικό δίκτυο και τα δεδομένα που προκύπτουν από την τεχνική έκθεση και την επικαιροποιημένη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού του ΟΑΚ. Παράλληλα, προτείνει να οργανωθεί κατά το βέλτιστο δυνατό τρόπο και να πραγματοποιηθεί άμεσα η συνάντηση με τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά, προκειμένου να εξεταστεί το ζήτημα ως εθνική αναπτυξιακή προτεραιότητα και να τροποποιηθεί το ΣΠΕΜ 2014-2020, το οποίο βρίσκεται σε φάση διαβούλευσης και αποκλείει τη δυνατότητα ουσιαστικών παρεμβάσεων για τον ΒΟΑΚ. Τέλος, προτείνει την καθιέρωση τρίμηνης ενημερωτικής συνάντησης για το συνεχή συντονισμό και την παρακολούθηση των εξελίξεων σχετικά με το σοβαρό αυτό ζήτημα.
Μεταξύ άλλων στην επιστολή του ο κ. Κεφαλογιάννης τονίζει: «προτείνω να προχωρήσουμε άμεσα στη διενέργεια διευρυμένης σύσκεψης υπό τον γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στην οποία θα συμμετέχουν οι βουλευτές της Κρήτης, ο περιφερειάρχης και οι αντιπεριφερειάρχες του νησιού, τα μέλη του Δ.Σ του Ο.Α.Κ., ο διοικητής του τμήματος τροχαίας Β.Ο.Α.Κ. και αντιπρόσωποι από τα Τεχνικά, Εμπορικά και Οικονομικά Επιμελητήρια Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης. Τα δυο βασικά ζητήματα που θα τεθούν είναι αφενός τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το επικίνδυνο και ανεπαρκές οδικό δίκτυο του νησιού και αφετέρου η παρουσίαση μελετών και στοιχείων, όπως η τεχνική έκθεση που έχει συνταχθεί από τον ΟΑΚ για το Βόρειο Οδικό Άξονα αλλά και η μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού του έργου. Παράλληλα, πρέπει να οργανωθεί η συνάντηση με τον πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά, στην οποία πρέπει να καταστεί σαφές ότι ο εκσυγχρονισμός του ΒΟΑΚ οφείλει να αποτελέσει εθνική προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας και ταυτόχρονα δείγμα σεβασμού και τιμής απέναντι σε όσους έχασαν άδικα τη ζωή τους».
Συνεχίζονται οι εργασίες στον Κόμβο Αμαρίου
Εν τω μεταξύ στο περιθώριο της χθεσινής συζήτησης έγινε αναφορά και στο έργο του κόμβου Αμαρίου, που επί σειρά ετών λόγω της κωλυσιεργίας έχει ταλαιπωρήσει και συνεχίζει να ταλαιπωρεί τους διερχόμενους οδηγούς. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΚ Λευτέρη Κοπάσης, οι εργασίες θα ολοκληρωθούν στο επόμενο δίμηνο. «Εκτιμούμε ότι το επόμενο δίμηνο θα έχει ολοκληρωθεί το έργο και ελπίζουμε ότι δεν θα έχουμε άλλα προβλήματα. Αντιλαμβανόμαστε τις καθυστερήσεις και την ταλαιπωρία και αναλαμβάνουμε την ευθύνη που μας αφορά. Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι για να γίνει το έργο, υπάρχει μια μελέτη με αδειοδοτήσεις κ.τλ., δεν είναι λοιπόν εύκολο οτιδήποτε είναι αδειοδοτημένο και μελετημένο να αλλάξει. Ωστόσο ήδη έχουν κατατεθεί προτάσεις, όπως για παράδειγμα η δημιουργία ενός κυκλικού κόμβου, όμως θα τα εξετάσουμε συνολικά όλα αυτά όταν το έργο θα είναι ολοκληρωμένο», ανέφερε ο κ. Κοπάσης.
Άρδευση 14.000 στρεμμάτων του Ρεθύμνου από το Φράγμα Ποταμών
Παράλληλα, στην χθεσινή συνάντηση τα μέλη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, αναφέρθηκαν και στο μεγάλο αρδευτικό έργο του Ρεθύμνου, από το Φράγμα των Ποταμών, για το οποίο ζήτησαν τη συνδρομή της Περιφέρειας, ώστε να ασκηθούν πιέσεις και να εξασφαλιστεί το δυνατόν συντομότερο η χρηματοδότηση από τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου, για να μπορέσει το έργο να υλοποιηθεί.
Πρόκειται για ένα έργο, τη μελέτη του οποίου ετοίμασε ο ΟΑΚ και αφορά το σύνολο των αναγκαίων και απαραίτητων εργασιών για την επέκταση του κεντρικού αγωγού μεταφοράς του νερού, από το Φράγμα Ποταμών προς τον Κάμπο Ρεθύμνης και την άρδευση επιπλέον 14.000 στρ. Συγκεκριμένα αφορά στην κατασκευή αγωγών από τον οικισμό Πηγής έως τον οικισμό Πρίνου (μήκους 6.520 μ.), καθώς και δίκτυα διανομής (μήκους 2.470 μ.), ώστε να καταστεί απολύτως λειτουργικό το σύνολο του έργου, όπως αυτό σχεδιάσθηκε αρχικά για την άρδευση 24.000 στρεμμάτων του Κάμπου Ρεθύμνου.
Οι φορείς εμφανίστηκαν αποφασισμένοι να διεκδικήσουν δυναμικά χρηματοδοτήσεις από δημόσια ευρωπαϊκά χρήματα, για αναπτυξιακά έργα του Νομού
Παρουσία των δημάρχων και φορέων του Νομού τα στελέχη του ΟΑΚ, έκαναν χθες μια αναλυτική παρουσίαση για την κατάσταση του Εθνικού Οδικού Δικτύου για τα υπό μελέτη τμήματα αλλά και τις απαραίτητες παρεμβάσεις που πρέπει άμεσα να γίνουν