Κατασκευή νέου ΒΟΑΚ με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και επιχειρηματικά κεφάλαια
ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ
- «Το ελληνικό Δημόσιο για τα επόμενα 30 χρόνια θα αποπληρώνει το δανεισμό και θα αποδίδει χρήμα στον παραχωρησιούχο», τόνισε ο Μ. Χρυσοχοΐδης
- Σύμφωνα με τον υπουργό το καλοκαίρι θα προκηρυχθεί η μελέτη σκοπιμότητας
Την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, χωρίς διόδια με χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους και δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ανακοίνωσε χθες από το Ηράκλειο ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Ειδικότερα ο υπουργός μιλώντας για τον ΒΟΑΚ, είπε ότι το έργο θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο παραχώρησης με κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από επιχειρηματικά κεφάλαια και από τραπεζικό δανεισμό, αλλά με πληρωμή, βάσει του συστήματος παραχώρησης διαθεσιμότητας, την ίδια ώρα που σε άλλα έργα γίνονται πληρωμές από τα διόδια. Το ελληνικό Δημόσιο προκηρύσσει μια μελέτη σκοπιμότητας, που θα έχει δυο σκέλη και αναμένεται να είναι έτοιμη το Μάιο του 2015 και το καλοκαίρι να προκηρυχθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού. Το πρώτο τμήμα της μελέτης θα αφορά τα σημεία από τα οποία θα περάσει ο δρόμος και το δεύτερο θα αφορά το κυκλοφοριακό κομμάτι με τίτλο «Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση ΒΟΑΚ».
Χαρακτηριστικά ο Μ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε: «Πρέπει να αποδείξουμε ότι μπορούμε να δίνουμε λύσεις. Προχωράμε λοιπόν στην κατασκευή του ΒΟΑΚ, απαντήθηκε από όλους το ερώτημα ότι χρειαζόμαστε έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο στην Κρήτη, από τον Αγ. Νικόλαο μέχρι τα Χανιά, και χρειαζόμαστε επίσης δρόμους ταχείας κυκλοφορίας στα υπόλοιπα τμήματα της Βορειοδυτικής, Βορειοανατολικής Κρήτης. Ένα έργο το οποίο θα κοστίσει όσο χρειάζεται, σύμφωνα με τις μελέτες, οι οποίες ξεκινάνε, ένα έργο το οποίο θα είναι παραχωρησιακό με κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και κεφάλαια ιδιωτικά και τραπεζικά, με σύμβαση η οποία μετά από διαγωνισμό θα περάσει από τη Βουλή και υποχρέωση του ελληνικού Δημοσίου για τα επόμενα 30 χρόνια, είναι να αποπληρώνει τον δανεισμό όπως και την απόδοση κεφαλαίων στον παραχωρησιούχο. Ο δρόμος γίνεται χωρίς διόδια, όχι γιατί είμαστε λαϊκιστές, αλλά οι πιθανές απαλλοτριώσεις ενός παράπλευρου δικτύου για να δώσουμε τη δυνατότητα εναλλακτικών διαδρομών κοστίζουν τεράστια λεφτά στην Κρήτη, και συνεπώς οδηγούμαστε σε ένα μοντέλο όπως και στο Καστέλλι, στο Ελευθέριος Βενιζέλος και μια σειρά άλλα μεγάλα πρότζεκτ που γίνονται στην Ελλάδα με κεφάλαια μικτά, δημόσια και ιδιωτικά για να κατασκευάσουμε ένα δρόμο, την ευθύνη του οποίου τη συντήρηση, λειτουργία, βαριά ή καθημερινή συντήρηση, την οδική ασφάλεια θα έχει η υπεύθυνη εταιρία. Όλος ο πολιτικός κόσμος, η Αυτοδιοίκηση στην Κρήτη συμφώνησε πάνω στις αρχές αυτού του εγχειρήματος και πιστεύω ότι το αργότερο μετά το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015, θα προχωρήσουμε στην πρώτη φάση της δημοπράτησης του έργου, έτσι ώστε το έργο στα μέσα του 2016 να ξεκινήσει».
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για το ενδεχόμενο εκλογών και τυχόν αλλαγών που μπορεί να προκύψουν, ο κ. Χρυσοχοΐδης είπε: «Οι μεγάλοι αναπτυξιακοί σχεδιασμοί σε μια χώρα δεν αναστέλλονται από εκλογές ή όποια άλλα γεγονότα. Οι εκλογές είναι προγραμματισμένες για το 2016. Συνεπώς εγώ προσωπικά κάνω τη δουλεία μου και τίποτα άλλο. Πιστεύω ότι αυτό που δεν έχουμε ανάγκη σήμερα είναι οι εκλογές. Και πιστεύω επίσης, ότι όσοι θέλουν να σκίζουν μνημόνια, αυτή δηλαδή η ατζέντα του «σκίζουμε τα μνημόνια» οδήγησε σε καταστροφές πριν δύο εβδομάδες. Κάποιοι όμως δε θέλουν να σκίζουν μόνο μνημόνια, θέλουν να σκίζουν και τους θεσμούς.
Υπενθυμίζω ότι στις αρχές του χρόνου, τον Φλεβάρη, έχουμε προεδρική εκλογή, δεν έχουμε βουλευτικές εκλογές. Όσοι, λοιπόν, επιχειρούν να σκίσουν τους θεσμούς, είναι προφανές ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται ούτε στις ανάγκες της χώρας για πολιτική σταθερότητα, ούτε στην προοπτική ότι του χρόνου θα έχουμε περίπου 3% ανάπτυξη, ούτε στις ανάγκες που έχει κυρίως η νέα γενιά για απασχόληση».
Στην τοποθέτησή του ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης, μίλησε για δικαίωση της Περιφέρειας Κρήτης σε ό,τι αφορά την κατασκευή του εθνικού δικτύου του νησιού, χωρίς διόδια και σε δηλώσεις του, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Δικαιώνεται η Περιφέρεια Κρήτης γιατί είμαστε από τους πρώτους που είχαμε πει ότι ο ΒΟΑΚ μπορεί να κατασκευαστεί χωρίς διόδια, και αυτό ανακοίνωσε ο υπουργός. Παράλληλα υπάρχει και ένα μήνυμα θετικό, ένα μήνυμα ενότητας από όλους τους φορείς της Κρήτης, ότι ενωμένοι μπορούμε να διεκδικήσουμε αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο για το νησί, και περιμένουμε από αύριο τις δεσμεύσεις του υπουργού ούτως ώστε να υλοποιηθεί ο τρόπος τον οποίο έχει προτείνει» και πρόσθεσε: «Είχα πει εξάλλου, ότι, 16 έργα γίνονται σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τον ίδιο τρόπο και είναι μια θετική εξέλιξη ότι αυτή την πρόταση την αποδέχεται το υπουργείο. Γιατί το προηγούμενο χρονικό διάστημα δεν υπήρχε αυτή η πρόταση στο τραπέζι όχι μόνο από τον υπουργό, αλλά και από αρκετούς υπηρεσιακούς παράγοντες. Εμείς αποδείξαμε με στοιχεία ότι μπορεί να γίνει, γιατί η Κρήτη δικαιούται αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο. Μέχρι να γίνει ο νέος ΒΟΑΚ θα πρέπει να υλοποιηθεί το πρόγραμμα της οδικής ασφάλειας στον σημερινό ΒΟΑΚ. Δεν είναι τυχαίο ότι 4 Νοεμβρίου έγινε η δημοπράτηση 10 εκ. ευρώ για οδική ασφάλεια στον ΒΟΑΚ, και επίσης διεκδικούμε και άλλους πόρους, ούτως ώστε μέσα στο 2015 ένα έργο προϋπολογισμού κοντά στα 20 εκ. ευρώ, να υλοποιηθεί για την οδική ασφάλεια του σημερινού ΒΟΑΚ».
Ο κ. Αρναουτάκης αναφερόμενος στην αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού των υποδομών του αεροδρομίου Ηρακλείου, τόνισε ότι είναι υποχρέωση του κράτους να δώσει άμεσα λύσεις για την εύρυθμη λειτουργία του. Τα τελευταία πέντε χρόνια, όπως χαρακτηριστικά είπε, «έχουν εισπραχθεί από το κράτος 220 περίπου εκ. ευρώ. Άρα ένας προϋπολογισμός για μια αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση περίπου με 15 με 20 εκ. ευρώ, σύμφωνα με την πρόταση η οποία έχει γίνει με μια προμελέτη, θεωρώ ότι είναι υλοποιήσιμη και πρέπει από αύριο να ξεκινήσει ο υπουργός να μπορεί να δημοπρατηθούν αυτά τα έργα, γιατί χρειάζεται μια διαδικασία εγκρίσεων. Παράλληλα βέβαια με το Δήμο Ηρακλείου, που πρέπει να υπάρχει συνεργασία και μέχρι να έχουμε την οριστική λύση με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι».
Γ. Κεφαλογιάννης.: «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το αργότερο μέχρι το 2021 η Κρήτη θα έχει ένα σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο»
Την πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Μ. Χρυσοχοΐδη για τον ΒΟΑΚ, χαιρέτησε με γραπτή του δήλωση ο βουλευτής Ρεθύμνου Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Κεφαλογιάννης. Χαρακτηριστικά, ανέφερε: «είναι μια σημαντική μέρα για την Κρήτη, καθώς μετά από συντονισμένες πιέσεις και προσπάθειες ακούσαμε μια ολοκληρωμένη πρόταση από τον αρμόδιο υπουργό. Στόχος όλων μας πρέπει να είναι η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής και υλοποιήσιμης λύσης για τον ΒΟΑΚ. Πρέπει να μπει ένα τέλος στην στάσιμη και προβληματική κατάσταση του απαράδεκτου αυτού οδικού δικτύου. Οφείλουμε, απέναντι σε όλους αυτούς που έχασαν τη ζωή τους και στους συγγενείς τους, να μιλήσουμε τη γλώσσα της αλήθειας και να μην αντιμετωπίσουμε με προχειρότητα ένα ζήτημα που πρέπει να αποτελέσει εθνική αναπτυξιακή προτεραιότητα. Η Κρήτη έχει το χειρότερο οδικό δίκτυο στην Ελλάδα και ένα από τα χειρότερα της Ευρώπης. Δεν πρέπει να αρκεστούμε στο γεγονός ότι η δημοσιονομική κρίση δυσχεραίνει την υλοποίηση ολοκληρωμένων λύσεων. Το ζήτημα είναι να υπάρξει η βούληση για να προχωρήσουμε. Σύμφωνα με τον Ο.Α.Κ., το απαιτούμενο ποσό για μια συνολική παρέμβαση αγγίζει το 1,5 δισ., όταν για την προγραμματική περίοδο 2014-2020 το προς διάθεση ποσό είναι μόλις 162 εκατ.
Χαιρετίζω, με αίσθημα ευθύνης, την πρόταση του υπουργού για έναν ολοκληρωμένο, ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο σχεδιασμό. Περιμένω με ενδιαφέρον την εξειδίκευση των προτάσεων και την παρουσίαση των αναλυτικών χρονοδιαγραμμάτων, έτσι ώστε να δουλέψουμε και να διασφαλίσουμε ότι το αργότερο μέχρι το 2021, η Κρήτη θα έχει έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο, οφείλω να επιμείνω στην πρόταση για την καθιέρωση περιοδικών θεσμικών συναντήσεων, έτσι ώστε να υπάρξει ο βέλτιστος δυνατός συντονισμός και να μη χαθεί ούτε μια μέρα».
Μ. Χρυσοχοΐδης: «Στις 16 Δεκεμβρίου οι προσφορές για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι»
Ο υπουργός αναφερόμενος στο έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι, είπε ότι είναι η μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει στη χώρα την τελευταία δεκαετία και ανακοινώσε ότι περίπου στα μέσα Δεκεμβρίου θα υποβληθούν οι τελικές προσφορές.
Χαρακτηριστικά σε δηλώσεις του είπε: «Το αεροδρόμιο του Καστελλίου είναι η μεγαλύτερη επένδυση που έχει γίνει ποτέ τα τελευταία 10 χρόνια στην Ελλάδα. Ένα αεροδρόμιο για το οποίο έχουν δείξει ενδιαφέρον 7 μεγάλοι όμιλοι Έλληνες και ξένοι και είμαι πολύ χαρούμενος να σας πω ότι σε ένα μήνα από τώρα περίπου στις 16 Δεκεμβρίου θα υποβληθούν οι τελικές προσφορές στη δεύτερη και τελευταία φάση του διαγωνισμού έτσι ώστε να έχουμε τον ανάδοχο, τον παραχωρισιούχο αρχές του επόμενου χρόνου και να πάμε στη Βουλή να υπογράψουμε τη νέα σύμβαση που θα ψηφιστεί για να αρχίσει η κατασκευή το έργου. Ταυτόχρονα ξεκινάμε τη μελέτη για τη συλλογική αποτύπωση των χρήσεων της γης στη περιοχή ένα σχέδιο χωροταξικής κατανομής χρήσεων όπως επίσης και μια αναπτυξιακή μελέτη για να δούμε με ποιο τρόπο θα αναπτυχθεί η συνολική περιοχή, διότι όπως αντιλαμβάνεστε η περιοχή του νέου αεροδρομίου θα προσελκύσει χιλιάδες δραστηριότητες και δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους».
Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι άμεσα θα χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων η επέκταση κατά 2.000 τ.μ. του υφιστάμενου χώρου υποδοχής-αφίξεων του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης Ηρακλείου, ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι επιβάτες.
Ειδικότερα, είπε: «Αποφασίσαμε να κάνουμε μια επέκταση στο χώρο υποδοχής αναχωρήσεων του αεροδρομίου, καθώς και στο χώρο αφίξεων έτσι ώστε να μεγαλώσουμε σημαντικά το χώρο του αεροδρομίου για να μπορεί να εξυπηρετούνται οι τουρίστες, οι επισκέπτες οι εργαζόμενοι στο αεροδρόμιο, να διευθετήσουμε τον εξωτερικό χώρο με μια σειρά παρεμβάσεις, ένα έργο που θα στοιχίσει πάνω από 15 εκ. ευρώ και ξεκινάει άμεσα. Με προσωπική απόφαση το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων γιατί θεωρώ ότι είναι κρίσιμο ζήτημα η υποδομή του υπάρχοντος αεροδρομίου να λειτουργεί σωστά».
Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν ο υφυπουργός Βασίλη Κεγκέρογλου, ο αντιπρόεδρος της Βουλής Χρήστος Μαρκογιαννάκης, κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι, δήμαρχοι της Κρήτης, φορείς-υπηρεσίες.
Για κατασκευή νέου ΒΟΑΚ με χρήματα από την ευρωπαϊκή τράπεζα, εθνικούς πόρους και επιχειρηματικά κεφάλαια, έκανε χθες λόγο ο υπουργός Υποδομών που προήδρευσε σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο
Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν βουλευτές του νησιού αντιπεριφερειάρχης, δήμαρχοι και φορείς