Σε «οικονομικό αδιέξοδο» έχουν οδηγηθεί δεκάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις της Κρήτης και του Ρεθύμνου ειδικότερα, εξαιτίας της αδυναμίας τους να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Πέραν του γεγονότος ότι η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών έχει προ πολλού εξαντληθεί, εδώ και πολλούς μήνες οι πληρωμές των λογαριασμών ρεύματος και νερού αποτελούν πάγιες μηνιαίες υποχρεώσεις, που έχουν εξελιχθεί σε μόνιμο πρόβλημα για δεκάδες καταναλωτές. Τα ποσοστά των ανεξόφλητων λογαριασμών ξεπερνούν πλέον κάθε ρεκόρ, ο κίνδυνος για τη διακοπή παροχής ηλεκτροδότησης ή ύδρευσης παραμονεύει και οι καταναλωτές επιδίδονται καθημερινά σε αγωνιώδεις προσπάθειες να διατηρήσουν τα απαραίτητα για το σπίτι ή την επιχείρησή τους, υποβάλλοντας αιτήματα για διακανονισμούς, τους οποίους στις περισσότερες περιπτώσεις επίσης αδυνατούν να ικανοποιήσουν.
Το φαινόμενο είναι γενικό και αφορά χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα, ενώ το μέγεθος του προβλήματος αποδεικνύεται από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα χθες η ΔΕΗ, σύμφωνα με τα οποία πενταπλάσια, σε σχέση με το 2012, είναι τα χρέη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, με το ποσό των απλήρωτων λογαριασμών, μέχρι τα τέλη Ιουλίου, να έχει «εκτοξευτεί» στα 1,7 δισ. ευρώ.
Σε ότι αφορά την Κρήτη, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, τα τελευταία χρόνια τα χρέη των καταναλωτών έχουν αυξηθεί κατά πολύ, καθώς από το περίπου 15-20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον υπερβαίνουν το 55% τόσο στον Νομό Ρεθύμνου όσο και στην Περιφέρεια Κρήτης γενικότερα.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις στελεχών της ΔΕΗ, το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες τους.
Εν τω μεταξύ, χαοτική κατάσταση, σχετικά με τα ανείσπρακτα ποσά, επικρατεί και στην Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς νερού.
Ειδικότερα, οι οφειλές προς τη Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. από απλήρωτους λογαριασμούς καταναλωτών ανέρχονται στο ποσό των 7,5 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Σύμφωνα με παράγοντες της Δ.Ε.Υ.Α.Ρ., η αυξητική τάση που καταγράφεται στους ανεξόφλητους λογαριασμούς, οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση και κατά συνέπεια στην αδυναμία πολλών δημοτών να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, όμως ένα μεγάλο ποσοστό αφορά τη μεταφορά του υπολοίπου των πελατών από τις Δημοτικές Ενότητες Αρκαδίου, Νικηφόρου Φωκά και Λαππαίων, μετά τη συγχώνευση των «Καποδιστριακών» Δήμων, στον ενιαίο μητροπολιτικό Δήμο Ρεθύμνου.
Αναλυτικότερα:
ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΔΥΝΑΤΟΥΝ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΡΕΥΜΑ ΚΑΙ ΝΕΡΟ
«Εκτοξεύτηκε» το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών στο Ρέθυμνο
• Ποσό 7,5 εκατ. ευρώ οφείλουν οι Ρεθεμνιώτες στη Δ.Ε.Υ.Α.Ρ.
• Στο 55% αυξήθηκαν τα χρέη των καταναλωτών της Κρήτης προς τη Δ.Ε.Η.
• Χαοτική κατάσταση επικρατεί σε όλη τη χώρα, σύμφωνα με στοιχεία της επιχείρησης ηλεκτρισμού
Αυξάνεται διαρκώς το ποσοστό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων της Κρήτης και του Ρεθύμνου ειδικότερα, που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Οι πληρωμές των λογαριασμών ρεύματος και νερού αποτελούν πάγιες μηνιαίες υποχρεώσεις, που έχουν εξελιχθεί σε μόνιμο πρόβλημα για δεκάδες καταναλωτές, με τα ποσοστά των ανεξόφλητων λογαριασμών να ξεπερνούν πλέον κάθε ρεκόρ, τον κίνδυνο για τη διακοπή παροχής ηλεκτροδότησης ή ύδρευσης να παραμονεύει και τους καταναλωτές να επιδίδονται καθημερινά σε αγωνιώδεις προσπάθειες προκειμένου να διατηρήσουν τα απαραίτητα για το σπίτι ή την επιχείρησή τους, υποβάλλοντας αιτήματα για διακανονισμούς, τους οποίους στις περισσότερες περιπτώσεις επίσης αδυνατούν να ικανοποιήσουν.
Το φαινόμενο είναι γενικό και αφορά χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα, ενώ το μέγεθος του προβλήματος αποδεικνύεται από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα χθες η Δ.Ε.Η., σύμφωνα με τα οποία πενταπλάσια, σε σχέση με το 2012, είναι τα χρέη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, με το ποσό των απλήρωτων λογαριασμών, μέχρι τα τέλη Ιουλίου, να έχει «εκτοξευτεί» στα 1,7 δισ. ευρώ.
Σε ότι αφορά την Κρήτη, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, τα τελευταία χρόνια τα χρέη των καταναλωτών έχουν αυξηθεί κατά πολύ, καθώς από το περίπου 15-20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, πλέον υπερβαίνουν το 55% τόσο στον Νομό Ρεθύμνου όσο και στην Περιφέρεια Κρήτης γενικότερα.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις στελεχών της Δ.Ε.Η., το ποσοστό θα ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική και όσο βαθαίνει η ύφεση στην ελληνική οικονομία, τόσο θα μεγαλώνει η δυσκολία των πολιτών να ανταποκριθούν στις καθημερινές ανάγκες τους.
Στέλεχος της Δ.Ε.Η., που παρακολουθεί τα στοιχεία πελατών της επιχείρησης, επεσήμανε στα «Ρ.Ν.»: «Η τάση είναι συνεχώς αυξητική. Για αρκετό διάστημα το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών είχε σταθεροποιηθεί στο 50% περίπου, όμως πλέον έχει ξεπεράσει το 54-55% και σε ορισμένες περιοχές είναι ίσως ακόμα μεγαλύτερο».
Αναφερόμενος στην Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνου τόνισε: «Το Ρέθυμνο είναι από τις περιοχές που αντιμετωπίζουμε προβλήματα. Κυρίως στην ενδοχώρα συναντάμε διάφορα ζητήματα.
Υπάρχουν σημαντικές υποχρεώσεις των καταναλωτών που πρέπει να ικανοποιηθούν, όμως από εκεί και πέρα πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της νοοτροπίας και της τακτικής που συνεχίζουν να ακολουθούν αρκετοί χρήστες ρεύματος».
Αυξητική τάση στους ανεξόφλητους λογαριασμούς προς τη Δ.Ε.Υ.ΑΡ.
Εν τω μεταξύ, χαοτική κατάσταση, σχετικά με τα ανείσπρακτα ποσά, επικρατεί και στην Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς νερού.
Ειδικότερα, οι οφειλές προς τη Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. από απλήρωτους λογαριασμούς καταναλωτών ανέρχονται στο ποσό των 7,5 εκατομμυρίων ευρώ περίπου.
Σύμφωνα με παράγοντες της Δ.Ε.Υ.Α.Ρ., η αυξητική τάση που καταγράφεται στους ανεξόφλητους λογαριασμούς, οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση και κατά συνέπεια στην αδυναμία πολλών δημοτών να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, όμως ένα μεγάλο ποσοστό αφορά τη μεταφορά του υπολοίπου των πελατών από τις Δημοτικές Ενότητες Αρκαδίου, Νικηφόρου Φωκά και Λαππαίων, μετά τη συγχώνευση των «Καποδιστριακών» Δήμων, στον ενιαίο μητροπολιτικό Δήμο Ρεθύμνου.
Από εκεί και πέρα, ωστόσο, ένα ποσοστό των δημοτών, με μικρές καταναλώσεις, αν και καταβάλει φιλότιμες προσπάθειες, δεν μπορεί να πληρώσει, την ώρα που η Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. «κουβαλά» από το παρελθόν ανεξόφλητα ποσά πολλών χιλιάδων ευρώ, τα οποία αντιστοιχούν σε λογαριασμούς νερού μεγαλοοφειλετών, οι οποίοι έχουν «συνηθίσει» να καταναλώνουν το πολυτιμότερο αγαθό, χωρίς να βάζουν το χέρι στην τσέπη.
Σε ότι αφορά τους καταναλωτές με τις «οικιακές» και τις «μικρομεσαίες» καταναλώσεις, εκπρόσωπος της Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. ανέφερε στην εφημερίδα:
«Ο κόσμος δυσκολεύεται κι αυτό φαίνεται στα οικονομικά στοιχεία. Η αύξηση στα ανεξόφλητα οφείλεται κυρίως στην ενσωμάτωση των οφειλών που προϋπήρχαν στους Δήμους που συγχωνεύτηκαν με το Ρέθυμνο, επί Καλλικράτη, όμως από εκεί και πέρα διαπιστώνουμε ότι ακόμα και πελάτες που πλήρωναν λογαριασμούς στην ώρα τους, πλέον αδυνατούν».
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η δημοτική επιχείρηση ενεργεί πλέον συστηματικούς ελέγχους, που αποσκοπούν στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών από νοικοκυριά και επιχειρήσεις και για το σκοπό αυτό το Δ.Σ. έχει προχωρήσει στην ανάθεση έργου σε ιδιώτες, οι οποίοι αναλαμβάνουν τον ρόλο της ειδοποίησης των οφειλετών και της ενημέρωσής τους σχετικά με την πιθανότητα διακοπής της παροχής ύδρευσης σε περίπτωση που δεν φροντίσουν είτε να εξοφλήσουν, είτε να διακανονίσουν το χρέος τους.
Ωστόσο, από τη Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. επισημαίνεται ότι για όλους τους καταναλωτές υπάρχει η δυνατότητα διακανονισμού του χρέους και η εξόφληση των καθυστερούμενων λογαριασμών σε μηνιαίες δόσεις, ενώ ειδική μέριμνα υπάρχει για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού και τους ανθρώπους που αποδεδειγμένα βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία.
Εισπρακτικές εταιρείες θα «κυνηγούν» τους οφειλέτες
Εισπρακτικές εταιρείες και δικηγορικά γραφεία, για πρώτη φορά στα χρονικά, επιστρατεύει η Δ.Ε.Η. στην προσπάθειά της να εισπράξει τους ανεξόφλητους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος, οι οποίοι έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, καθώς έχουν εκτοξευτεί στα 1,7 δισ. ευρώ. Παράλληλα, ως ένα ακόμα μέτρο πίεσης, η επιχείρηση ζήτησε από τον ΔΕΔΔΗΕ να αυξήσει το ποσοστό των ημερήσιων αποκοπών ηλεκτροδότησης (για τους καταναλωτές που δεν ανήκουν στην κατηγορία των ευάλωτων ομάδων).
Σύμφωνα με στοιχεία της Δ.Ε.Η. οι απλήρωτοι λογαριασμοί από 1,4 δισ. ευρώ στις αρχές του 2014, ανήλθαν στα τέλη Ιουλίου σε 1,7 δισ. ευρώ, ποσό κατά πολύ αυξημένο σε σχέση με το 2012 (πριν την εισαγωγή του «χαρατσιού» στα ακίνητα) που τα χρέη προς την επιχείρηση δεν ξεπερνούσαν τα 300 εκατ. ευρώ.
Οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις προέρχονται από τη χαμηλή τάση (νοικοκυριά και πολύ μικρές επιχειρήσεις), διαψεύδοντας τις προσδοκίες της διοίκησης της Δ.Ε.Η. ότι με την ελάφρυνση του λογαριασμού από το «χαράτσι» θα υπήρχε εξομάλυνση των εισροών.
Από τα συνολικά 1,7 δισ. ευρώ ανεξόφλητων οφειλών τα 960 προέρχονται από τη χαμηλή τάση, τα 430 από την υψηλή (Αλουμίνιον και Λάρκο), τα 180 εκατ. από τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα και τα 150 εκατ. ευρώ από τη μέση τάση.
Στα ποσά αυτά δεν περιλαμβάνονται οι ανεξόφλητες οφειλές καταναλωτών, που έχουν ενταχθεί στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (Κ.Ο.Τ.) και αριθμούν περί τα 550.000 νοικοκυριά.