Η «κινητικότητα» των τελευταίων ημερών γύρω από το μείζον ζήτημα εκσυγχρονισμού του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και κυρίως οι συζητήσεις μεταξύ κυβερνητικών στελεχών και εκπροσώπων τοπικών φορέων προκαλούν το κοινό αίσθημα.
Κυρίως, γιατί η συνεχιζόμενη αντιμετώπιση του θέματος σε συσκέψεις και διαβουλεύσεις με τις συνακολουθούμενες διαπιστώσεις, δηλώσεις και θεωρητικές προσεγγίσεις του σοβαρού αυτού ζητήματος, έχει κουράσει τους πολίτες, οι οποίοι δεν διαπιστώνουν την παραμικρή ουσιαστική εξέλιξη.
Οι κατά καιρούς «εξάρσεις» στο ενδιαφέρον των θεσμικών φορέων δεν λύνουν ένα θέμα, το οποίο απασχολεί την Κρήτη τουλάχιστον πενήντα χρόνια και προχωρά με πολύ αργούς ρυθμούς σε όλα τα επίπεδα από την μελέτη ενός τμήματος έως και την κατασκευή του.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι μελέτες που εκπονούνται τα τελευταία δέκα χρόνια για το τμήμα Ρεθύμνου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Είναι περισσότερα από δέκα χρόνια που ξεκίνησαν μια σειρά από μελέτες από την υπηρεσία ΕΥΔΕ – ΒΟΑΚ, η οποία σήμερα έχει καταργηθεί και το συγκεκριμένο αντικείμενό της έχει περάσει στις Τεχνικές Υπηρεσίες του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης.
Πρόκειται για το τμήμα από τις Βρύσες Χανίων έως τον Σταυρωμένο Ρεθύμνου και το αμέσως επόμενο κομμάτι έως τον Γεροπόταμο, από τις οποίες δεν έχει ολοκληρωθεί καμία.
Από τις παραπάνω, μία μόνο ενδέχεται να «ωριμάσει» σε πιο σύντομο χρονικό διάστημα και αφορά το τμήμα από Σταυρωμένο έως Γεροπόταμο.
Η μελέτη βρίσκεται στο επίπεδο έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, γεγονός που σημαίνει, ότι έχουν ολοκληρωθεί τα τρία βασικά στάδια της, δηλαδή, έχουν γίνει ο λειτουργικός, ο γεωμετρικός και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός. Για το ίδιο τμήμα έχει εκπονηθεί και η οριστική μελέτη, επομένως, εφόσον η Περιφέρεια Κρήτης προωθήσει το θέμα έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, εκτιμάται, ότι θα είναι σχετικά σύντομα έργο έτοιμο προς ένταξη χρηματοδότησης, εφόσον εξευρεθούν κονδύλια στο νέο ΕΣΠΑ.
Το έργο προϋπολογίζεται σε 35 εκατομμύρια ευρώ για να κατασκευαστεί.
Ακολουθεί η μελέτη για το τμήμα από Βρύσες Χανίων έως το Ατσιπόπουλο, που αφορά στη διαμόρφωση αυτοκινητόδρομου μήκους 22 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 11 προβλέπονται με νέα χάραξη νοτιότερα της σημερινής εθνικής οδού.
Για τη μελέτη αυτή έχει ολοκληρωθεί ο λειτουργικός σχεδιασμός, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η προμελέτη. Υπάρχουν ωστόσο καθυστερήσεις και προβλήματα, καθώς πολλές είναι οι ενστάσεις κυρίως από ιδιοκτήτες γης στην περιοχή της Επισκοπής, λόγω της μετατόπισης του δρόμου, που δεσμεύει και τεμαχίζει περιουσίες. Για το λόγο αυτό έχουν κατατεθεί δεκάδες ενστάσεις κατά της κατασκευής του, που πρόκειται να εξεταστούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ σχεδόν εκατό ενστάσεις έχουν κατατεθεί και από πλευράς πολιτών που αντιδρούν με την εγκατάλειψη της σημερινής εθνικής οδού και ζητούν να αστικοποιηθεί λόγω των επιχειρήσεων που λειτουργούν κατά μήκος της από τις Βρύσες ως τον Πετρέ.
Από τις αρμόδιες υπηρεσίες ήδη μπαίνουν ζητήματα για την ολοκλήρωση των πολύπλοκων διαδικασιών και ερωτηματικά για το ενδεχόμενο να «προλάβουν» τα προγράμματα του νέου ΕΣΠΑ αν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες.
Στην ίδια μελέτη περιλαμβάνεται και το κομμάτι από τον νέο κόμβο Αμαρίου έως τον Σταυρωμένο αλλά μελετητικά βρίσκεται σε πιο πρώιμο στάδιο ακόμα.
Το τμήμα από Βρύσες έως Ατσιπόπουλο προϋπολογίζεται σε 130 εκατομμύρια ευρώ κόστος κατασκευής, ενώ το αμέσως επόμενο σε 40 εκατομμύρια.
Στο δε ερώτημα αν υπάρχει πρόβλεψη για τα χρήματα αυτά, ακόμα και αν επισπευτούν οι ρυθμοί, δεν υπάρχει ουσιαστική απάντηση.
Οι αρμόδιοι παραπέμπουν σε μια νέα τεχνικοοικονομική μελέτη, η οποία «μέλει γενέσθαι» και θα υποδείξει προτεραιότητες και τρόπους χρηματοδότησης του συνόλου του Β.Ο.Α.Κ. από το ένα άκρο της Κρήτης στο άλλο.
Στην ίδια διαδικασία παραπέμπεται και το τμήμα από Εξάντη έως Φόδελε, ένα από τα πιο επικίνδυνα για τους διερχόμενους οδηγούς, για το οποίο δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη ή σχεδιασμός βελτίωσης.
Αναλυτικά:
ΑΠΟ ΤΙΣ ΒΡΥΣΕΣ ΧΑΝΙΩΝ ΕΩΣ ΤΟΝ ΓΕΡΟΠΟΤΑΜΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
Δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες που εκπονούνται για τον Β.Ο.Α.Κ.
• Απαιτείται επίσπευση των διαδικασιών
Με αργούς ρυθμούς αλλά με προοπτική να είναι ώριμα έργα προς ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ και να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή τους, προχωρά η εκπόνηση μελετών για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του τμήματος Ρεθύμνου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Στην παρούσα χρονική στιγμή συνεχίζονται οι μελετητικές εργασίες για το τμήμα από τις Βρύσες Χανίων έως τον Γεροπόταμο Ρεθύμνου.
Με δεδομένο, ότι έχει ήδη δημοπρατηθεί το τμήμα από Γεροπόταμο έως Εξάντη, θα μπορούσε μέσα στα επόμενα χρόνια να έχει εκσυγχρονιστεί πλήρως το μεγαλύτερο μέρος του Β.Ο.Α.Κ. από τα δυτικά όρια του Ρεθύμνου με τα Χανιά έως τον Εξάντη Μυλοποτάμου.
Αρκεί οι συζητήσεις και το ενδιαφέρον των θεσμικών εκπροσώπων σε τοπικό και κεντρικό επίπεδο να συνοδεύονταν και από έμπρακτο ενδιαφέρον για να προωθήσουν όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, οι οποίες απαιτούνται για την «ωρίμανση» των μελετών, οι οποίες εκπονούνται με ευθύνη του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης.
Σύμφωνα με τον προϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών του Ο.Α.Κ. κ. Γιώργο Αγαπάκη, η πρώτη μελέτη, η οποία μπορεί άμεσα να ολοκληρωθεί και να ενταχθεί για χρηματοδότηση, είναι το τμήμα από Σταυρωμένο έως Γεροπόταμο.
Η μελέτη βρίσκεται στο επίπεδο έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, γεγονός που σημαίνει, ότι έχουν ολοκληρωθεί τα τρία βασικά στάδια μιας μελέτης, δηλαδή, έχει γίνει ο λειτουργικός, ο γεωμετρικός και ο κατασκευαστικός σχεδιασμός. Για το ίδιο τμήμα έχει εκπονηθεί και η οριστική μελέτη, επομένως, εφόσον η Περιφέρεια Κρήτης προωθήσει το θέμα έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, ο κ. Αγαπάκης εκτιμά, ότι θα είναι σύντομα έτοιμο έργο για ένταξη χρηματοδότησης και των λοιπών διαδικασιών δημοπράτησης.
Η μελέτη κόστισε 640.000 ευρώ, περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό επτά χιλιομέτρων και μετατροπής τους σε αυτοκινητόδρομο διπλού κλάδου κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού μήκους 22,25 μέτρων με όλα τα παράλληλα δίκτυα στήριξης. Το έργο προϋπολογίζεται σε 35 εκατομμύρια ευρώ για να κατασκευαστεί.
«Εφόσον επισπευτούν οι διαδικασίες, είναι το πρώτο έργο που μπορεί να ενταχθεί στο ΣΕΣ» σημείωσε μιλώντας χθες στα «Ρ.Ν.» ο κ. Αγαπάκης για να συμπληρώσει ότι «Περιμένουμε την έγκριση των όρων περιβαλλοντικών επιπτώσεων από την Περιφέρεια Κρήτης για να προχωρήσουμε».
Από τις Βρύσες Χανίων έως τον Σταυρωμένο Ρεθύμνου
Το δεύτερο τμήμα του Β.Ο.Α.Κ. που εξελίσσεται μελετητικά και βρίσκεται σε καλό σημείο, παρά τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια, είναι το τμήμα από τις Βρύσες Χανίων έως το Ατσιπόπουλο Ρεθύμνου.
Αφορά στον εκσυγχρονισμό 22 χιλιόμετρων του Β.Ο.Α.Κ. εκ των οποίων τα 11 θα είναι δρόμος νέας χάραξης, αφού η εθνική οδός μετατοπίζεται νοτιότερα από τις Βρύσες έως και τον Πετρέ Ρεθύμνου.
Περιλαμβάνει την κατασκευή αυτοκινητόδρομου με διπλούς κλάδους κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση συνολικού μήκους 22,25 μέτρων, παράλληλα έργα στήριξης και ανισόπεδους κόμβους στις Βρύσες, στην Γεωργιούπολη, στην Επισκοπή, στο Βοθρό Γερανίου και καταλήγει στον κόμβο του Ατσιποπούλου.
Για την μελέτη αυτή έχει ολοκληρωθεί ο λειτουργικός σχεδιασμός, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η προμελέτη.
Υπάρχουν ωστόσο καθυστερήσεις και προβλήματα, καθώς πολλές είναι οι ενστάσεις κυρίως από ιδιοκτήτες γης στην περιοχή της Επισκοπής, λόγω της μετατόπισης του δρόμου, που δεσμεύει και τεμαχίζει περιουσίες. Για τον λόγο αυτό έχουν κατατεθεί δεκάδες ενστάσεις κατά της κατασκευής του, που πρόκειται να εξεταστούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Οι συγκεκριμένοι πολίτες που αντιδρούν ζητούν τον εκσυγχρονισμό της υφισταμένης εθνικής οδού.
Αντίστοιχα όμως έχουν κατατεθεί περίπου εκατό ενστάσεις από ενδιαφερόμενους πολίτες, οι οποίοι θεωρούν, ότι εφόσον μετατοπιστεί ο Β.Ο.Α.Κ. θα πρέπει παράλληλα να αστικοποιηθεί και το υπάρχον τμήμα που θεωρητικά εγκαταλείπεται, καθώς κατά μήκος του έχουν δημιουργηθεί μεγάλες τουριστικές και άλλες επιχειρήσεις που πρέπει να συνεχίσουν να εξυπηρετούνται.
Το τμήμα από Βρύσες έως Ατσιπόπουλο προϋπολογίζεται σε 130 εκατομμύρια ευρώ κόστος και σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη εφόσον ξεπεραστεί το ζήτημα των ενστάσεων και προχωρήσουν τα στάδια των περιβαλλοντικών όρων, επίσης είναι ένα μια μελέτη που μπορεί να προωθηθεί.
«Από την πορεία των περιβαλλοντικών όρων θα εξαρτηθεί για το αν θα είναι έγκαιρα ώριμο προς ένταξη» σχολίασε χαρακτηριστικά.
Στην ίδια μελέτη περιλαμβάνεται και το τμήμα από τον νέο ανισόπεδο κόμβο Αμαρίου έως την περιοχή Σταυρωμένου, το οποίο δεν έχει προχωρήσει σχεδιαστικά όσο το προηγούμενο.
Ξεκινά από τον νέο κόμβο Αμαρίου και καταλήγει σε ανισόπεδο κόμβο στον Σταυρωμένο. Προϋπολογίζεται κατασκευαστικά να κοστίσει περίπου 40 εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει εκσυγχρονισμό έξι χιλιομέτρων με τα ίδια χαρακτηριστικά τεχνικά στοιχεία, όπως τα υπόλοιπα τμήματα.
Καμία πρόβλεψη από Εξάντη έως Φόδελε
Ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία της εθνικής οδού είναι αυτό από τον Εξάντη έως το Φόδελε, το οποίο έχει δώσει εκατοντάδες ατυχήματα και δυστυχώς πολλούς νεκρούς.
Όμως πέρα από μια αναγνωριστική μελέτη δεν έχει προχωρήσει καμία άλλη διαδικασία αν και ειδικά το τμήμα της περιοχής Σισών, αποτελεί σημείο – καρμανιόλα!
«Θα το δούμε μέσα από την οικονομοτεχνική μελέτη που θα γίνει για το σύνολο του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης» είπε χθες ο κ. Αγαπάκης, θέμα, που προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις, αφού το ενδεχόμενο ιδιωτικοποιήσεως μέρους της εθνικής οδού διαμορφώνει πεδίο έντονων αντιδράσεων.
Η οικονομοτεχνική μελέτη για τον Β.Ο.Α.Κ. και το ενδεχόμενο αυτοχρηματοδότησης
Στο μεταξύ από πλευράς υπουργείου Υποδομών και Δικτύων προωθείται η εκπόνηση ενός σχεδιασμού για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, μια οικονομοτεχνική μελέτη, η οποία στόχο έχει να εξετάσει συνολικά όλα τα ζητήματα που αφορούν τον εκσυγχρονισμό του.
Η μελέτη αυτή, θα χωροθετήσει τον όλο άξονα σε ένα ενιαίο γεωγραφικό σύνολο και θα ιεραρχήσει την σκοπιμότητα και αναγκαιότητα της κατασκευής των τμημάτων του με βάση αντικειμενικά κριτήρια, όπως ο αναμενόμενος κυκλοφοριακός φόρτος ανά τμήμα, τα πιο επικίνδυνα σημεία για ατυχήματα και βέβαια το κόστος.
Ο ενιαίος σχεδιασμός, θεωρείται από τον κ. Αγαπάκη ως αναγκαία και «σοβαρή», όπως τη χαρακτήρισε υπόθεση, επισημαίνοντας ότι μέσα από αυτή θα εξεταστεί η δυνατότητα κατασκευής τμημάτων μέσα από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα αλλά και το ενδεχόμενο παραχώρησης τμημάτων σε ιδιώτες για αυτοχρηματοδότηση.
«Μέσα από την μελέτη αυτή θα προκύψουν ο ενιαίος σχεδιασμός, οι βασικές προτεραιότητες με τις αντίστοιχες δαπάνες τους και οι εναλλακτικοί τρόποι κατασκευής και χρηματοδότησης» δήλωσε ο κ. Αγαπάκης.
Βέβαια το ενδεχόμενο παραχώρησης τμημάτων του Β.Ο.Α.Κ. σε ιδιώτες ήδη προσκρούει σε αντιδράσεις από θεσμικούς και μαζικούς φορείς.