Σε προηγούμενη μελέτη μας στο ποιητικό έργο του Βασίλη Α. Κουρή [Κρητική Επιθεώρηση 10/1/2013 και 11/1/2013 (2 συνέχειες)] είχαμε σημειώσει, χαρακτηριστικά, ότι ο ποιητής αυτός αποτελεί σπάνιο για την εποχή μας φαινόμενο πνευματικού δημιουργού, που κατόρθωσε με τρόπο εντυπωσιακό να αγγίξει τις κορυφές της ελληνικής και οικουμενικής διανόησης, παρότι ο επίγειος βίος του υπήρξε εξαιρετικά σύντομος. Οι κρίσεις του σαφώς κατασταλαγμένες και ξεκάθαρες στρέφονται σε θέματα πολιτικής, κοινωνικής και πνευματικής φύσης, με κλειδί τη βαθιά θεολογική, φιλοσοφική, λογοτεχνική, ιστορική και κοινωνική του κατάρτιση. Και το εντυπωσιακότερο όλων, στην παραπάνω γενική μας αναφορά -προκειμένου να δώσουμε το στίγμα του εν λόγω πνευματικού δημιουργού- είναι ότι αφορά σε έναν νέο είκοσι ενός, μόλις χρόνων (!), τριτοετή φοιτητή της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, που είχε φθάσει σε ένα τέτοιο για την ηλικία του θαυμαστό επίπεδο διανόησης, όταν ήλθε ο θάνατος αδυσώπητος -από εγκεφαλικό αιμάτωμα συνεπεία ανευρύσματος- να του αποκόψει το νήμα της ζωής και να τον μεταφέρει τόσο πρόωρα στην αιωνιότητα. Ναι! ο Βασίλης Κουρής, παρότι ήταν εικοσιενός μόλις ετών, διέθετε έναν δυσανάλογο προς την ηλικία του πνευματικό εξοπλισμό, που θεωρώ ότι πρόκειται για μιαν από τις εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις στον χώρο του επιστητού.
Η ποίηση του Β. Κουρή είναι τόσο δυνατή που συγκινεί, θέλγει και παντοιοτρόπως παρωθεί προς μελοποίηση και ανάδειξή της. Αυτό έγινε πρόσφατα, για δεύτερη φορά (μετά το συμφωνικό έργο «Ονειρογέννημα», από ομώνυμο έργο του Β. Κουρή), με την κυκλοφορία, σε πρώτη εκτέλεση, ενός νέου μουσικού CD, με το, επίσης, συμφωνικό ποίημα «Νότιες Θάλασσες» -από ομώνυμο, και πάλι, ποιητικό έργο του Β. Κουρή- δημιουργία, όπως και το πρώτο, του γνωστού μουσικοσυνθέτη Γιώργου Βούκανου. Το έργο παρουσιάστηκε σε εκδήλωση -σεμνό αφιέρωμα στο ποιητικό έργο του Βασίλη Κουρή στα 20 Χρόνια Μνήμης του (1993-2013) -που έλαβε χώρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2013, στην αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας. Στην εκδήλωση αυτήν η καθηγήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γιόλα Αργυροπούλου-Παπαδοπούλου αναφέρθηκε αναλυτικά στο ποιητικό έργο του Βασίλη Κουρή, ενώ την όλη εκδήλωση έκλεισε η μητέρα του ποιητή, κ. Κωστουλα Παράσχου-Κουρή, με μία συγκινητική αναφορά στην οικογένειά της και στο αείμνηστο μοναχοπαίδι της, τον Βασίλη.
Δεν είχα την τύχη να παρακολουθήσω την εκδήλωση αυτήν-συναυλία. Η μητέρα, όμως, του Ποιητή, αξιοσέβαστη δέσποινα κ. Κωστουλα Παράσχου-Κουρή -η οποία και συνέγραψε σπάνιο βιβλίο ήθους και ανθρωπιάς, εκχύλισμα όλο της μητρικής στοργής και αφοσίωσής της στο τόσο πρόωρα χαμένο μοναχοπαίδι της- είχε την ευγενή καλοσύνη να μας αποστείλει το CD της βραδιάς που πρόσφατα κυκλοφορήθηκε στο εμπόριο.
Το ακούσαμε προσεκτικά όχι μία αλλά πολλές φορές! Τα σπουδαία έργα απαιτούν προσεκτική και επίμονη μελέτη προς κατανόηση και ουσιαστική κατάκτησή τους. Πρόκειται, πραγματικά, για ένα έργο μαγευτικό, που σε καθηλώνει κυριολεκτικά, τόσο για τη δύναμη της μελοποιημένης ποίησης του Βασίλη Κουρή, όσο και για τη δύναμη της μουσικής επένδυσης των στίχων από τον λαμπρό μουσικοσυνθέτη Γ. Βούκανο. Η ποίηση του Β. Κουρή καταξιώθηκε και αναδείχθηκε κατά τρόπο μοναδικό από τη μαγεία της μουσικής του Γ. Βούκανου. Μια ποίηση μεγαλοφυής, με βαθιές πνευματικές διαστάσεις, δύναμη λόγου και στοχασμού, χρειαζόταν, ασφαλώς, ένα εφάμιλλο ένδυμα προς προβολή και ανάδειξή της, που το βρήκε, ακριβώς, στις βαθιές πνευματικές ανησυχίες που χαρακτηρίζουν και τις μουσικές δημιουργίες του Γ. Βούκανου. Αυτό είναι κάτι που μπορούμε εύκολα να το διαπιστώσουμε, «ιδίοις όμμασι», με την πρώτη, κιόλας, ματιά στο πλούσιο δισκογραφικό του έργο. Παραθέτουμε δειγματικά, για οικονομία χώρου, ορισμένα, μόνο, από τα μουσικά έργα του Γ. Βούκανου:
1. «Οι άγγελοι του Αιγαίου» (1997, Μουσική τριλογία σε ποίηση Ι. Μ. Χατζηφώτη), 2. «Ουράνιοι Αντίλαλοι- Το Πέρασμα» (1998, Μουσικό οδοιπορικό στα Μοναστήρια της Ορθοδοξίας), 3. «Τα τραγούδια του Θεού» (1999, διπλό CD αφιερωμένο στο έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη), 4. «Αλτ!…Να τα Πούμε» (2000, με παραδοσιακά κάλαντα από όλη την Ελλάδα), 5. «Θαύμα Αιώνιον» (2001, Λειτουργικό δράμα, Τάκης Χρυσούλης), 6. «Ιωβηλαίον» (2002, σε ποίηση Δ. Ρουμπάνη /Ζωντανή Ηχογράφηση από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών), 7. «Ονειρογέννημα» (σε ποίηση, επίσης, Bασίλη Κουρή), 8. «Αρετών Ανωτέρα» (2004, 2η έκδοση σε ποίηση Δ. Ρουμπάνη /Ζωντανή Ηχογράφηση από το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αποστολική Διακονία), 9. «Οραματισμοί- Ι. Καποδίστριας» (Αρχείο ΕΡΤ 2000, ποίηση Γ. Κισσούδη), 10. «Ο Ύμνος της Αγάπης – Αποστόλου Παύλου» (2005, Πνύκα) κ.λπ.
Λοιποί -πέραν του μουσικοσυνθέτη Γ. Βούκανου- συντελεστές του παρουσιαζομένου συμφωνικού έργου υπήρξαν και οι κατωτέρω:
Σενάριο: Μαίρη Βούκανου.
Τραγούδι: Γεράσιμος Ανδρεάτος, Κάτια Πάσχου σοπράνο.
Αφήγηση: Θάνος Χρόνης, Βανέσσα Γούπιου.
Φιλική συμμετοχή: Άντα Αθανασοπούλο και Δημήτρης Παπαγεωργίου.
Πιάνο: Nevil Jason Fahy.
Συμμετέχει: η Χορωδία του Campion School.
(Διδασκαλία χορωδίας: Susan Norton).
Melody Chamber Orchestra.
Διεύθυνση ορχήστρας: Γιώργος Αραβίδης.
Υπό την αιγίδα του Δήμου Παπάγου και του Ιστορικού Προοδευτικού Συλλόγου Ναυπλίου «Ο Παλαμήδης». Διοργάνωση: Melody Spirit.
Παραθέτουμε στη συνέχεια δυο, μόνο, γενικές σκέψεις, βγαλμένες -όπως έχουμε ήδη επισημάνει- μέσα από την προσεκτική «ανάγνωση» του εν λόγω CD. Έτσι, το σημαντικότατο για μας, στην περίπτωση αυτήν, είναι ότι στη μελοποίηση της ποίησης του Β. Κουρή από τον Γ. Βούκανο μπορέσαμε να διακρίνουμε την εκπληκτική ευστοχία και ευχέρεια του συνθέτη στην επιλογή του κατάλληλου μουσικού ύφους για την κάθε ποιητική δημιουργία, προκειμένου να επιτύχει και εκφράσει συγκεκριμένους συναισθηματικούς-επικοινωνιακούς στόχους με τον «αναγνώστη» της μουσικής, σύμφωνους, κάθε φορά, προς την προθετικότητα του Ποιητή και την ουσία του συνειδησιακού του βιώματος.
Οι επιλεγμένες, περαιτέρω, φωνές των τραγουδιστών και των μουσικών εκτελεστών εντυπωσιάζουν με το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα και τη γενναιοδωρία και δροσερότητα των φωνών τους οι πρώτοι και τα πλούσια και εναλλασσόμενα χρωματικά ποικίλματα και μοτίβα οι δεύτεροι. Όλοι τους είχαν την ευκαιρία να αποτυπώσουν το πλήρες καλλιτεχνικό διαμέτρημά τους, χαρίζοντας στο φιλόμουσο κοινό μιαν ερμηνεία λαμπερή, ανάλαφρη, φωτεινή, ανεπιφύλακτα δυναμική και υπερδεξιοτεχνική, με εντυπωσιακή ευκρίνεια και καθαρότητα, ευέλικτες αρθρώσεις και πλαστικότητα ήχου, αποδεικνύοντας μεγάλη, ασφαλώς, επεξεργασία και εξοικείωση με την ποίηση του Βασίλη Κουρή και τη μουσική του Γ. Βούκανου.
Σε όλους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια ότι «έργον καλόν ειργάσαντο» στη μνήμη ενός άξιου εργάτη του πνεύματος, ο οποίος «τελειωθείς εν ολίγω επλήρωσε χρόνους μακρούς, ενάρεστος γαρ τω Θεώ γενόμενος ηγαπήθη, και ζων μεταξύ αμαρτωλών μετετέθη. ηρπάγη μη κακία αλλάξη σύνεσιν αυτού ή δόλος απάτης η ψυχήν αυτού…» (Σοφ. Σολ. 4, 10- 14).