Τη μετάθεση των αυτοδιοικητικών εκλογών τη δεύτερη Κυριακή του Οκτωβρίου, αλλά και την καθιέρωση της απλής αναλογικής, ανακοίνωσε και επίσημα χθες από το βήμα του κοινού συνεδρίου ΚΕΔΕ και ΕΝΠΕ, μιλώντας στους περιφερειάρχες και στους δημάρχους όλης της χώρας ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης.
Τόσο ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γιώργος Πατούλης όσο και ο πρόεδρος της ΕΝΠΕ, Γιώργος Αγοραστός, δεν έκρυψαν τη διαφωνία τους για την προωθούμενη μεταρρύθμιση στην τοπική αυτοδιοίκηση, καθώς, όπως τόνισαν, οι αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση γίνονται αποκλειστικά για την αλλαγή του εκλογικού συστήματος και την καθιέρωση της απλής αναλογικής, γεγονός που τους βρίσκει αντίθετους. Τόνισαν ότι η αυτοδιοίκηση χρειάζεται μεταρρύθμιση αλλά σε ζητήματα που αφορούν τη δυνατότητα ενίσχυσης του ρόλου της, αύξηση των πόρων της, δυνατότητα νομοθέτησης κ.α.
«Δεν θα δεχθούμε την απλή αναλογική γιατί θα οδηγήσει σε ακυβερνησία τους δήμους. Ούτε να το σκεφτείτε να φέρετε νόμο, με απλή αναλογική που θα καπελώνει τους αιρετούς από διορισμένους κρατικούς υπαλλήλους, γιατί θα μας βρείτε όχι απλά απέναντι, αλλά η αντίδραση θα είναι σφοδρή» ανέφερε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Πατούλης.
Και ο πρόεδρος της ΕΝΠΕ, Γιώργος Αγοραστός, στο ίδιο περίπου μήκος κύματος, είπε: «Σας ανακοινώνω ότι συζητήθηκε στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών, τασσόμαστε εναντίον αυτής της απλής αναλογικής όπως ακούγεται για την αυτοδιοίκηση».
Όπως είπε ο υπουργός Εσωτερικών, Πάνος Σκουρλέτης, στο νομοσχέδιο το οποίο θα έρθει τις επόμενες ημέρες για διαβούλευση, χωρίς πάντως να προσδιορίσει τον χρόνο τόσο της ανακοίνωσης όσο, κυρίως, της διαβούλευσης, παρά τις επανειλημμένες ερωτήσεις των συνέδρων, θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
* Αποσυσχέτιση ευρωεκλογών από τις αυτοδιοικητικές εκλογές.
* Καθιέρωση απλής αναλογικής.
* Καθιέρωση του ενιαίου ψηφοδελτίου για τις κοινότητες με πληθυσμό έως 500 κατοίκων
* Καθιέρωση της λευκής εποικοδομητικής ψήφου
* Ενεργοποίηση του θεσμού των δημοψηφισμάτων
* Δυνατότητα για σύσταση εταιρειών ειδικού σκοπού της αυτοδιοίκησης στον τομέα της κοινής ωφέλειας
* Δυνατότητα σε διαδημοτικά σχήματα να συμμετάσχουν σε ανώνυμες εταιρείες πάλι στον τομέα της κοινής ωφέλειας
* Ένταξη των υπηρεσιών πρασίνου στις ανταποδοτικές υπηρεσίες.
* Κατηγοριοποίηση των δήμων και νέα κριτήρια κατανομής των ΚΑΠ.
* Καθιέρωση του «επόπτη νομιμότητας» ή του «ελεγκτή νομιμότητας», στη σχέση της αποκεντρωμένης και του συντάγματος.
Ο υπουργός Εσωτερικών μιλώντας στους δημάρχους και τους περιφερειάρχες όλης της χώρας ανέφερε:
« Το πρώτο το οποίο θέλω να ξεκαθαρίσω είναι ότι θα προβλέπεται η αποσυσχέτιση των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών από τις ευρωεκλογές. Η μετάθεσή τους θα γίνει μέσα από τον συγκεκριμένο νόμο για τη δεύτερη Κυριακή του Οκτωβρίου του 2019. Είναι ευνόητο γιατί το θέλουμε αυτό και κατανοητό. Άλλο είναι το διακύβευμα στις αυτοδιοικητικές εκλογές και άλλο στις κεντρικές πολιτικές εκλογές.
Το δεύτερο που θα καθιερώνει σε αυτές τις εκλογές είναι το σύστημα της απλής αναλογικής. Δεν το ακούτε για πρώτη φορά ούτε το ένα ούτε το άλλο. Να λοιπόν που μέχρι τώρα στα δύο πρώτα σημεία δεν έχουμε κανενός είδους αιφνιδιασμό. Πράγματα γνωστά, πράγματα στα οποία πολλοί μού έχετε εκφράσει κατ’ ιδίαν και δημόσια σε περιφερειακές συσκέψεις τις απόψεις σας και έχουν τη δική τους αξία.
Η απλή αναλογική η οποία από όσο γνωρίζω τουλάχιστον μέχρι πριν από λίγα χρόνια ήταν και θέση της ΚΕΔΕ. Άλλωστε κοιτώντας και την ευρωπαϊκή πραγματικότητα θα δούμε ότι εφαρμόζονται εκδοχές της απλής αναλογικής. Μόνο εδώ συμβαίνει αυτό το οποίο έχουμε. Μόνο εδώ υπάρχει ένα τέτοιο εκλογικό σύστημα, το οποίο θεωρώ ότι έχει κλείσει τον κύκλο του» ανέφερε.
Ο κ. Σκουρλέτης ανακοίνωσε επίσης ότι: «Στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο θα προβλέπεται προφανώς στη βάση της καθιέρωσης απλής αναλογικής και η δυνατότητα να ορίζονται με πρόταση του περιφερειάρχη και του δημάρχου, οι αντιπεριφερειάρχες και οι αντιδήμαρχοι από όλες εκείνες τις δυνάμεις που θα συγκροτούν τη νέα πλειοψηφία. Αυτό απαιτεί η δημοκρατία, η σύνθεση και η συνεννόηση και όχι να υπάρχουν παζάρια εν κρυπτώ, όπως γίνονται σε πάρα πολλές περιπτώσεις». Όπως γίνεται αντιληπτό αυτό σημαίνει ότι ένας δήμαρχος ή ένας περιφερειάρχης, κατόπιν προγραμματικής συμφωνίας με τις άλλες παρατάξεις του δήμου ή της περιφέρειας του αντίστοιχα, θα μπορεί να ορίζει αντιδήμαρχο ή αντιπεριφερειάρχη από παράταξη της αντιπολίτευσης.
Ο υπουργός διέψευσε όσους λένε ότι πρόκειται να καταργηθούν οι οικονομικές επιτροπές λέγοντας: «Δεν σκεπτόμαστε -όπως άκουσα ένα συμπαθή δήμαρχο χθες να λέει- να καταργήσουμε την οικονομική επιτροπή, το αντίθετο: Η όλη φιλοσοφία είναι πώς θα μπορέσουμε να αποσυμφορήσουμε τη λειτουργία των δημοτικών συμβουλίων από διάφορα θέματα, τα οποία είναι μικρής βαρύτητας τα οποία θα πρέπει να λύνονται στις αντίστοιχες αρμόδιες επιτροπές, έτσι ώστε να συζητούνται τα πολιτικά ζητήματα, στο πλαίσιο των συζητήσεων των δημοτικών συμβουλίων».
Σε ότι αφορά την καθιέρωση του «επόπτη νομιμότητας» ή του «ελεγκτή νομιμότητας» ο κ. Σκουρλέτης εξήγησε ότι:
«Θα συγκροτηθεί αποκεντρωμένη υπηρεσία του υπουργείου Εσωτερικών, η οποία θα απαρτίζεται κατά κύριο λόγο από νομικούς, οι οποίοι θα στέκονται στον έλεγχο της νομιμότητας και δεν θα μπαίνουν στα χωράφια της σκοπιμότητας. Είναι κάτι το οποίο θα βοηθήσει και σε μία αξιόπιστη λειτουργία ελέγχου της νομιμότητας, αλλά θα κερδίσουμε και χρόνο. Και αυτό όλο θα γίνει μέσα από την υιοθέτηση των πιο σύγχρονων μορφών ελέγχου νομιμότητας που υπάρχουν και με βάση την ευρωπαϊκή εμπειρία».
Ο Πάνος Σκουρλέτης επεσήμανε στους αιρετούς ότι θα δοθεί χρόνος για διαβούλευση πάνω στο νομοσχέδιο πριν εισαχθεί για ψήφιση στη βουλή, τονίζοντας ότι ο διάλογος που θα γίνει πρέπει να είναι γόνιμος και παραγωγικός με συγκεκριμένες προτάσεις.
«Στο νομοσχέδιο το οποίο θα έρθει τις επόμενες μέρες για διαβούλευση. Θα έρθει για ψήφιση στη βουλή, μετά από την προβλεπόμενη περίοδο διαβούλευσης και γόνιμης φαντάζομαι συζήτησης. Η περίοδος διαβούλευσης θα είναι τόση, όση ώστε να μην αιφνιδιαστεί κανένας αλλά την τελική ευθύνη της νομοθέτησης την έχει η κυβέρνηση. Θεωρώ ότι πρέπει να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε το επόμενο διάστημα, κάνοντας μία συζήτηση παραγωγική, γόνιμη που ανεξάρτητα αν θα οδηγήσει σε κοινές αποφάσεις, θα είναι μία παρακαταθήκη για το πώς πρέπει με έναν δημοκρατικό τρόπο να συζητάμε, αλλά κυρίως θα ανοίγει το δρόμο, σε έναν οδικό χάρτη, ο οποίος μόλις τώρα κάνει τα πρώτα του βήματα» ανέφερε.
To κλίμα που υπάρχει μέσα στην αυτοδιοίκηση σε σχέση με το υπουργείο Εσωτερικών εξέφρασαν με τις εναρκτήριες ομιλίες του κοινού συνεδρίου ΚΕΔΕ-ΕΝΠΕ οι πρόεδροι Γ. Πατούλης και Κ. Αγοραστός. «Κύριε υπουργέ πρέπει να ξεκαθαρίσετε τη θέση σας. Δεν θέλουμε εικονική συζήτηση για το νομοσχέδιο. Τουλάχιστον δυο μήνες διαβούλευση από τη στιγμή που θα δοθεί στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο», ξεκίνησε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο πρόεδρος της ΕΝΠΕ: «Το συνέδριο δεν γίνεται μόνο για το νομοσχέδιο. Άλλωστε, νομοσχέδιο ακούμε και νομοσχέδιο δεν βλέπουμε. Κάθε εβδομάδα η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΣ δίνει και μιας διαφορετική ημερομηνία. Έχω την αίσθηση κύριε υπουργέ ότι θα την πάθετε όπως ο βοσκός με τον λύκο. Θα παρουσιάσετε το νομοσχέδιο και κανείς δεν θα σας πιστεύει», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Αγοραστός. Και πρόσθεσε: «Διάλογος δεν έχει γίνει. Ο διάλογος ξεκινάει από την παρουσίαση του νομοσχεδίου. Χρειάζονται τουλάχιστον δύο μήνες αν όχι παραπάνω. Πρέπει όμως να σημειώσω ότι διάλογος με προειλημμένες αποφάσεις και ιδεολογικές εμμονές δεν είναι διάλογος», κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΝΠΕ.
Γ. Αγοραστός: «Η απλή αναλογική δεν είναι η μεταρρύθμιση που έχουμε ανάγκη»
«Το κυοφορούμενο νομοσχέδιο αφορά αποκλειστικά το εκλογικό σύστημα στην αυτοδιοίκηση. Δεν είναι ούτε μεταρρύθμιση και πολύ περισσότερο δεν είναι η μεταρρύθμιση που έχουν ανάγκη η αυτοδιοίκηση, η ελληνική κοινωνία και η χώρα. Είναι επίσης ξεκάθαρο ότι το κρυφτούλι που έπαιζε το υπουργείο Εσωτερικών όλους αυτούς τους μήνες, δεν είχε άλλη στόχευση από το να εξυπηρετήσει τον πολιτικοεκλογικό σχεδιασμό του κυβερνώντος κόμματος» ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, Γιώργος Αγοραστός και πρόσθεσε: «Σας ανακοινώνω ότι συζητήθηκε στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Περιφερειών, τασσόμαστε εναντίον αυτής της απλής αναλογικής όπως ακούγεται για την αυτοδιοίκηση».
Ο κ. Αγοραστός απευθυνόμενος στον υπουργό Εσωτερικών, προχώρησε μεταξύ άλλων, στις παρακάτω επισημάνσεις:
* Συναίνεση επιβεβλημένη εκ του νόμου δεν είναι συναίνεση. Δεν νοείται, δεν γίνεται συναίνεση με το στανιό. Υπάρχει εγγενής αντίφαση στη συλλογιστική που αναπτύσσεται. Άλλωστε και σήμερα υπάρχει και συναίνεση και συνεργασία σε πολλά συμβούλια. Οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης έχουμε αποδείξει πολλές φορές στην πράξη ότι διακατεχόμαστε από έναν υπερκομματικό, υπερπαραταξιακό πατριωτισμό. Δεν περιμένουμε ένα νομοσχέδιο για να ξεκινήσουμε να συνεργαζόμαστε.
* Με ποια λογική προωθείτε την απλή αναλογική για τα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια και ενισχυμένη αναλογική με β’ γύρο για την εκλογή περιφερειαρχών και δημάρχων; Η διατήρηση του β’ γύρου ακυρώνει πλήρως το σκεπτικό σας για την απλή αναλογική.
* Το σύνταγμα προβλέπει ότι για να ισχύσει ένας νέος εκλογικός νόμος από τις επόμενες εθνικές εκλογές, πρέπει να επιτευχθεί η πλειοψηφία 200 ψήφων στη βουλή. Ειδάλλως ισχύει από τις μεθεπόμενες. Αντίστοιχη μέριμνα δεν υπήρξε όμως για το αντίστοιχο σύστημα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Έτσι η εκάστοτε κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα -και η σημερινή την αξιοποιεί- να χειραγωγήσει, με γνώμονα τους δικούς της εκλογικούς σχεδιασμούς.
* Οι εκλογές στην αυτοδιοίκηση παρουσιάζουν μια σημαντική ιδιαιτερότητα σε σχέση με τις βουλευτικές εκλογές. Δεν αφορούν την ανάδειξη κοινοβουλίου, αλλά θεσμικών οργάνων που ασκούν διοίκηση. Θεσμικών οργάνων που λαμβάνουν διοικητικές αποφάσεις και μάλιστα, στον υψηλότερο βαθμό εγγύτητας προς τον πολίτη.
Όταν συζητάμε για εκλογικά συστήματα, τίθεται το εξής δίπολο. Από τη μια αντιπροσωπευτικότητα και νομιμοποίηση και από την άλλη, κυβερνησιμότητα και αποτελεσματικότητα. Όταν αναφερόμαστε στην τοπική αυτοδιοίκηση οφείλουμε συνεπώς να δίνουμε μεγαλύτερη σημασία στο δεύτερο τμήμα του ζεύγματος, κυβερνησιμότητα, αποτελεσματικότητα. Άλλωστε στη βουλή όταν δεν επιτυγχάνεται πλειοψηφία, υπάρχει η δυνατότητα της πρόωρης προσφυγής στη λαϊκή ετυμηγορία.
Στην τοπική αυτοδιοίκηση αυτό δεν ισχύει. Συνεπώς θα πρόκειται για εγκλωβισμένη ακυβερνησία.
Άρα, μήπως αυτό που η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της απόλυτης εφαρμογής των μνημονίων, δεν κατάφερε να περάσει από την πόρτα, επιχειρεί να το περάσει από το παράθυρο; Αναφέρομαι φυσικά στον διορισμένο από την κυβέρνηση εκτελεστικό γραμματέα, έναν εκτελεστικό γραμματέα με κομματικά εύσημα, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον αποκεντρωμένο.
* Συνεχώς μιλάτε για την ισοδυναμία της ψήφου. Είναι προφανές ότι το εκλογικό σύστημα πρέπει να εγγυάται τη σχέση αντιπροσώπευσης μεταξύ των πολιτών και των αιρετών Οργάνων. Κατά τη νομολογία, αυτή η αρχή πηγάζει από τη γενική αρχή της ισότητας και συνδέεται με την αρχή της καθολικότητας της ψήφου.
Όμως, η σύνδεση με την αρχή της ισότητας σημαίνει ότι η ισοδυναμία της ψήφου δεν είναι απεριόριστη, αλλά μπορεί να προσαρμόζεται χάριν σκοπών δημοσίου συμφέροντος.
Αυτοί οι σκοποί δεν μπορούν να είναι τυχαίοι, αλλά πρέπει να ανάγονται στο ίδιο το σύνταγμα. Η αρχή της ισοδυναμίας αφορά κυρίως το εκλογικό σώμα, αλλά πρέπει να σταθμίζεται με αρχές και σκοπούς που συνδέονται με τα εκλεγόμενα όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, που επίσης κατοχυρώνονται στο σύνταγμα. Συνεπώς, αποκλίσεις από την απόλυτη εφαρμογή της ισοδυναμίας της ψήφου, δηλαδή από την απλή αναλογική, είναι σύμφωνη με το σύνταγμα και αυτό έχει κριθεί πολλές φορές από το Συμβούλιο της επικρατείας.
Συνταγματικά θεμιτός σκοπός που δικαιολογεί αποκλίσεις από την αρχή της ισοδυναμίας είναι η αποτελεσματική άσκηση της τοπικής αυτοδιοίκησης, με την ενίσχυση της εκπροσώπησης του πλειοψηφούντος συνδυασμού στα εκλεγόμενα όργανα. Και κατέληξε ο κ. Αγοραστός λέγοντας:
«Ας αναλογιστούμε όλοι μας αν υπάρχει σήμερα το κατάλληλο πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον. Ας αναλογιστούμε τις προκλήσεις των καιρών, ιδίως στα εθνικά θέματα. Ας αναλογιστούμε ότι με την απλή αναλογική η εξάρτηση από κυκλώματα παρανομίας και οι ολιγάρχες θα μπορούν με ελάχιστες χορηγίες να δημιουργούν και να ελέγχουν εύθραυστες ισορροπίες. Άλλωστε, για αυτό άλλαξε το σύστημα εκλογής στην τοπική αυτοδιοίκηση η Ιταλία, για να αποφύγει την εξάρτηση από κυκλώματα παρανομίας. Ας αναλογιστούμε όχι μόνο την ημέρα των εκλογών, αλλά και την επόμενη μέρα και κυρίως αυτή.
Η απλή αναλογική, μου αρέσει. Αρέσει σε όλους. Στα λόγια. Ως άκουσμα, ως ταμπέλα. Τι γίνεται όμως την επόμενη μέρα; Όταν καλείσαι να προσφέρεις στον συνάνθρωπό σου πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά, για να προχωρήσεις στην παραγωγική ανασυγκρότηση της πατρίδας;
Το τελευταίο που αφορά σήμερα τον πολίτη, είναι το εκλογικό σύστημα στην αυτοδιοίκηση. Τον αφορούν όμως αν μπορεί να εξυπηρετηθεί με αξιοπρέπεια σε νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας, αν έχει σχολεία και παιδικούς σταθμούς για τα παιδιά του, αν έχει δρόμους και πεζοδρόμια για να μετακινηθεί με ασφάλεια και ταχύτητα. Αν οι δημόσιες υπηρεσίες είναι λειτουργικές και φιλικές προς τον πολίτη. Αν υπάρχουν δουλειές για να μη μεταναστεύουν τα παιδιά του στο εξωτερικό. Ας βάλουμε λοιπόν το άλογο μπροστά από το κάρο. Η μεταρρύθμιση στο κράτος πρέπει να προηγηθεί».
Γ. Πατούλης: Η απλή αναλογική θα οδηγήσει σε ακυβερνησία τους δήμους
«Δεν θα δεχθούμε την απλή αναλογική γιατί θα οδηγήσει σε ακυβερνησία τους δήμους» επεσήμανε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Πατούλης. Ειδικότερα ο κ. Πατούλης από το βήμα του συνεδρίου δήλωσε:
«Για την αυτοδιοίκηση είναι κόκκινη γραμμή η αλλαγή του εκλογικού συστήματος. Δεν θα δεχθούμε την εφαρμογή μιας απλής αναλογικής που θα οδηγήσει σε ακυβερνησία τους δήμους. Δεν συμβιβαζόμαστε με τίποτε λιγότερο από μια πραγματική μεταρρύθμιση. Μεταρρύθμιση κι όχι απορρύθμιση. Ο κ. Σκουρλέτης να δώσει άμεσα το νομοσχέδιο στην αυτοδιοίκηση και να δεσμευθεί ότι θα υπάρξει επαρκής χρόνος διαβούλευσης, πριν την κατάθεση του στη βουλή.
Η αυτοδιοίκηση διεκδικεί μία ουσιαστική μεταρρύθμιση που θα εισάγει ένα νέο μοντέλο αυτοδιοικητικής διακυβέρνησης της χώρας. Το υπουργείο Εσωτερικών έχει την ιστορική ευκαιρία και ευθύνη να θεσμοθετήσει μία μεταρρύθμιση που θα προσφέρει στην αυτοδιοίκηση και θα συμβάλλει στην τοπική και στην εθνική ανάπτυξη.
Αν εφαρμοστεί η απλή αναλογική οι δήμοι από την επόμενη κιόλας μέρα των εκλογών θα οδηγηθούν σε ακυβερνησία και στη συνέχεια θα έρθει το κράτος να δώσει τη λύση που επιθυμεί, που δεν είναι άλλη από το να υποκαταστήσει τις αποδυναμωμένες αιρετές διοικήσεις των δήμων, από τους διορισμένους εκτελεστικούς γραμματείς. Μάλιστα αυτό θα παρουσιαστεί από την κυβέρνηση ως δικλείδα ασφαλείας στο αδιέξοδο που θα δημιουργηθεί από την αδυναμία διοίκησης των δήμων.
Η κυβέρνηση ούτε να το σκεφτεί να φέρει με νόμο, μια απλή αναλογική που θα καπελώνει τους αιρετούς από διορισμένους κρατικούς υπαλλήλους. Θα μας βρει όχι απλά απέναντι, αλλά η αντίδραση, έχοντας στο πλευρό μας τις τοπικές κοινωνίες θα είναι σφοδρή.
Πίσω από τις αγαθές εξαγγελίες περί ανόθευτης έκφρασης της λαϊκής βούλησης, ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες για την είσοδο στα δημοτικά μας συμβούλια των δυνάμεων των άκρων».
Ο κ. Πατούλης τόνισε ότι η διοργάνωση του κοινού συνεδρίου ΚΕΔΕ-ΕΝΠΕ, για πρώτη φορά στην ιστορία, σηματοδοτεί την πρόθεση των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης να ενώσουν τις δυνάμεις τους, για να διεκδικήσουν από κοινού, προς όφελος της χώρας αλλά και των τοπικών κοινωνιών, την υιοθέτηση ενός νέου μοντέλου αυτοδιοικητικής διακυβέρνησης της χώρας.
«Περίμενα από τον κ. Σκουρλέτη να εκμεταλλευθεί την ιστορική συγκυρία, που του επιτρέπει να είναι ο πρώτος υπουργός Εσωτερικών που θα παρουσιάσει το μεταρρυθμιστικό του σχέδιο σε ένα συνέδριο που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα. Γιατί δεν τολμάτε την αποκέντρωση και επιμένετε στη συγκέντρωση εξουσίας σε ένα κεντρικό και απρόσωπο κράτος; Γιατί δεν ενδυναμώνετε την αυτοδιοίκηση, αποδυναμώνοντας το κεντρικό κράτος; Γιατί δεν τολμάτε μια ριζική αναδιανομή εξουσίας; Γιατί δεν χτίζετε από την αρχή ένα νέο κράτος, στο οποίο η τοπική αυτοδιοίκηση, οι 13 περιφέρειες και οι 325 δήμοι θα έχουν πραγματική διοικητική αυτοτέλεια και πραγματική οικονομική ανεξαρτησία;
Κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση αντιλαμβανόμαστε με εντελώς διαφορετικό τρόπο την έννοια της μεταρρύθμισης. Για μας μεταρρύθμιση δεν είναι η απλή αναλογική. Για μας μεταρρύθμιση δεν είναι η αποσύνδεση των δημοτικών εκλογών από τις ευρωεκλογές. Δεν είναι μεταρρύθμιση να γίνονται κάθε τέσσερα χρόνια εκλογές, αντί για πέντε» σημείωσε ο κ. Πατούλης.
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου πως σε περίπτωση που εφαρμοστεί η απλή αναλογική οι δήμοι από την επόμενη κιόλας μέρα των εκλογών θα οδηγηθούν σε ακυβερνησία, με στόχο, όπως ανέφερε: «Στη συνέχεια να έρθει το κράτος να δώσει τη λύση που επιθυμεί, που δεν είναι άλλη από το να υποκαταστήσει τις αποδυναμωμένες αιρετές διοικήσεις των δήμων, από τους διορισμένους εκτελεστικούς γραμματείς. Μάλιστα αυτό θα παρουσιαστεί από την κυβέρνηση ως δικλείδα ασφαλείας στο αδιέξοδο που θα δημιουργηθεί από την αδυναμία διοίκησης των δήμων» ανέφερε και προανήγγειλε έντονες αντιδράσεις, λέγοντας: «Ούτε να το σκεφτείτε να φέρετε νόμο με απλή αναλογική που θα καπελώνει τους αιρετούς από διορισμένους κρατικούς υπαλλήλους, γιατί θα μας βρείτε όχι απλά απέναντι, αλλά η αντίδραση θα είναι σφοδρή».
==CEPFG==Σαφής και αποφασισμένος, σε σχέση με την εφαρμογή της απλής αναλογικής στις αυτοδιοικητικές εκλογές, εμφανίστηκε χθες ο υπουργός Εσωτερικών Παύλος Σκουρλέτης, στην κοινή συνεδρίαση της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας και της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος. Ο κ. Σκουρλέτης από το βήμα του συνεδρίου ανακοίνωσε επίσημα τη μετάθεση των εκλογών σε δήμους και περιφέρειες για τον Οκτώβριο του 2019 αντί του Μαΐου αλλά και την αλλαγή του εκλογικού συστήματος.
Ο υπουργός Εσωτερικών ανέφερε πως το νομοσχέδιο με τις αλλαγές στην αυτοδιοίκηση, το οποίο φέρει την ονομασία «Κλεισθένης 1» θα παραδοθεί τις επόμενες μέρες για διαβούλευση χωρίς όμως να προσδιορίσει ούτε την ακριβή ημερομηνία της παράδοσης του ούτε τον ακριβή χρόνο διάρκειας της διαβούλευσης.
Τόσο η ΚΕΔΕ όσο και η ΕΝΠΕ διά των προέδρων τους, έκαναν σαφές στον υπουργό πως η καθιέρωση της απλής αναλογικής βρίσκει αντίθετους τους αιρετούς, λέγοντας πως η αυτοδιοίκηση χρειάζεται μεν μεταρρύθμιση αλλά προέχουν άλλες αλλαγές και όχι η αλλαγή του εκλογικού συστήματος, επαναλαμβάνοντας ότι η απλή αναλογική που προωθεί η κυβέρνηση θα επιφέρει προβλήματα κυβερνησιμότητας στους δήμους.
Ωστόσο σε κάθε περίπτωση ζήτησαν πιεστικά από τον κύριο Σκουρλέτη διαβούλευση για το νομοσχέδιο τουλάχιστον δίμηνης διάρκειας.
Ο κ. Σκουρλέτης δεν απάντησε ως προς το δίμηνο είπε όμως ότι: «Το νομοσχέδιο θα έρθει για ψήφιση στη βουλή, μετά από την προβλεπόμενη περίοδο διαβούλευσης και γόνιμης φαντάζομαι συζήτησης. Η περίοδος διαβούλευσης, θα είναι τόση ώστε να μην αιφνιδιαστεί κανένας», προσθέτοντας: «Θεωρώ ότι πρέπει να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε το επόμενο διάστημα, κάνοντας μία συζήτηση παραγωγική, γόνιμη που ανεξάρτητα αν θα οδηγήσει σε κοινές αποφάσεις, θα είναι μία παρακαταθήκη για το πώς πρέπει με έναν δημοκρατικό τρόπο να συζητάμε, αλλά κυρίως θα ανοίγει τον δρόμο, σε έναν οδικό χάρτη, ο οποίος μόλις τώρα κάνει τα πρώτα του βήματα».
Παρουσιάζοντας ορισμένα βασικά σημεία του νομοσχεδίου ο κ. Πάνος Σκουρλέτης, εκτός της καθιέρωσης της απλής αναλογικής, προανήγγειλε ότι προβλέπει:
* Στη βάση της καθιέρωσης απλής αναλογικής, τη δυνατότητα να ορίζονται με πρόταση του περιφερειάρχη και του δημάρχου, οι αντιπεριφερειάρχες και οι αντιδήμαρχοι από όλες εκείνες τις δυνάμεις που θα συγκροτούν τη νέα πλειοψηφία δηλαδή και από άλλες παρατάξεις).
* Καθιέρωση του ενιαίου ψηφοδελτίου για τις κοινότητες με πληθυσμό έως 500 κατοίκων
* Δυνατότητα για σύσταση εταιρειών ειδικού σκοπού της αυτοδιοίκησης στον τομέα της κοινής ωφέλειας
* Δυνατότητα σε διαδημοτικά σχήματα να συμμετάσχουν σε ανώνυμες εταιρείες πάλι στον τομέα της κοινής ωφέλειας
* Κατηγοριοποίηση των δήμων και νέα κριτήρια κατανομής των ΚΑΠ.
* Ένταξη των υπηρεσιών πρασίνου στις ανταποδοτικές υπηρεσίες.
* Καθιέρωση του «επόπτη νομιμότητας» ή του «ελεγκτή νομιμότητας», στη σχέση της αποκεντρωμένης και του συντάγματος.