Η τοπική αυτοδιοίκηση βίωσε απότομες περικοπές πόρων ύψους 60% την πρώτη σκληρή μνημονιακή περίοδο 2010-2014 με αποτέλεσμα να λειτουργεί οριακά και με αρνητικές συνέπειες σε όλους τους τομείς των υπηρεσιών της προς τους πολίτες. Μετά το 2015, μέσα σε μνημονιακό πλαίσιο σαφώς ηπιότερο από τα δύο προηγούμενα (με το 1/10 των μέτρων), η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ άρχισε να ενισχύει το κοινωνικό κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση, παρά τις δημοσιονομικές δυσκολίες. Στο Υπουργείο Εσωτερικών έγινε τεράστια και δημιουργική δουλειά με τα προγράμματα «ΦιλόΔημος» που ήταν αποτέλεσμα μόχλευσης στάσιμων ευρωπαϊκών δανείων από την προηγούμενη κυβέρνηση που «κάθονταν» αναξιοποίητα για χρόνια. Ουσιαστικά ο «ΦιλόΔημος» είναι ένα ΕΣΠΑ για τους Δήμους που δεν είχαν μέχρι τώρα, διότι το ΕΣΠΑ πήγαινε μόνο στις Περιφέρειες. Ο αρχικός, συνολικός, προϋπολογισμός του «ΦιλόΔημος» των 740 εκατ. ευρώ για το 2018, ανέβηκε στα 2,026 δισ. ευρώ, ενώ μέχρι το 2023 πρόκειται να φθάσει τα 2,3 δισ. ευρώ.
Τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που ενεργοποίησε η κυβέρνηση σε συνδυασμό με την εξοικονόμηση πόρων, τη χρηστή διαχείριση, τα έσοδα από λίστες φοροδιαφυγής τύπου Λαγκάρντ και το χτύπημα της μεγάλης φοροδιαφυγής, έδωσαν τη δυνατότητα να σταθεί στα πόδια της η αυτοδιοίκηση και της επέτρεψε να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες στους πολίτες και να πρωταγωνιστήσει στη μεγάλη προσπάθεια της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Οι πολίτες περιμένουν να τους εξηγήσουν οι δήθεν «Άριστοι» της ΝΔ και του ΚΙΝΑΛΛ γιατί άφησαν στο παρελθόν αναξιοποίητα τα ευρωπαϊκά κονδύλια του «ΦιλόΔημου» να λιμνάζουν και τα αξιοποίησαν οι δήθεν «καταστροφείς» της οικονομίας του ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα σε μνημονιακό περιβάλλον.
Το 2015 σταμάτησε το καθεστώς των ημετέρων και της διαφθοράς που οδήγησε στα ελλείμματα, στην χρεωκοπία και στα μνημόνια. Υπάρχει σήμερα ένα άλλο ήθος και ύφος της εξουσίας με καλή συνεργασία με όλους Δημάρχους, ανεξάρτητα από την πολιτική προέλευση τους. Οι δυνατότητες που ανοίγονται στην μεταμνημονιακή εποχή για την αυτοδιοίκηση είναι μεγάλες, αρκεί να μην υπάρχει πισωγύρισμα σε κεντρικό επίπεδο διακυβέρνησης με παλινόρθωση της Δεξιάς και της διαπλοκής.
Είναι γεγονός ότι ακόμα και στις εποχές της «ευμάρειας» και των Ολυμπιακών Αγώνων οι υποδομές της χώρας και του Ρεθύμνου δεν προσέχτηκαν από το κεντρικό κράτος, με αποτέλεσμα σήμερα εν μέσω δημοσιονομικών δυσκολιών, να πρέπει να καλυφθούν βασικές ανάγκες υποδομών που θα έπρεπε να είχαν λυθεί χρόνια πριν, αλλά και ανάγκες συντήρησης των παλαιών υποδομών και νέων έργων.
Στο Δήμο Ρεθύμνου το 2018 και τους πρώτους μήνες του 2019 έχουν εγκριθεί από τον «ΦιλόΔημο» έργα συνολικού ύψους 10.916.310 € (βλ. αναλυτικά στον πίνακα ανά κατηγορία, με στοιχεία από την ιστοσελίδα του «ΦιλόΔημος», filodimos.ypes.gr).
Πρόγραμμα Κατηγορία Σύνολο
Φιλόδημος Ι ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ 5.000.000 €
Φιλόδημος Ι ΥΔΡΕΥΣΗ 3.000.000 €
Φιλόδημος Ι ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΔΟΠΟΙΙΑ 868.000 €
Φιλόδημος ΙΙ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΕΡΓΟΥ 293.600 €
Φιλόδημος ΙΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΣΧΟΛΙΚΙΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΑΥΛΕΙΩΝ ΧΩΡΩΝ 725.000 €
Φιλόδημος ΙΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΧΑΡΩΝ 326.310 €
Φιλόδημος ΙΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ 703.400 €
Επίσης, με πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και του Υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού μετά το Αναπτυξιακό Συνέδριο της Περιφέρειας Κρήτης, «ξεμπλόκαρε» και χρηματοδοτήθηκε το έργο αποχέτευσης Ατσιποπούλου-Πανόραμα που είχε «κολλήσει» από το 2012, όπως και η χρηματοδότηση από τον «ΦιλόΔημο» με 18,5 εκ. ευρώ του διυλιστηρίου Φράγματος Ποταμών από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης και την Περιφέρεια Κρήτης, που θα λύσει για τα επόμενα χρόνια το πρόβλημα της ύδρευσης του Ρεθύμνου.
Τα τοπικά προβλήματα παραμένουν πολλά και περιμένουν λύσεις, αλλά γίνεται σοβαρή προσπάθεια με τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που έρχονται να ενισχύσουν την μεγάλη δημοκρατική μεταρρύθμιση του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ, που διασφαλίζει για πρώτη φορά στην ιστορία της αυτοδιοίκησης την ανόθευτη έκφραση των πολιτών στα νέα δημοτικά συμβούλια που θα εκλεγούν με απλή αναλογική στον 1ο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών της 26ης Μάη. Με δεδομένο ότι το δημοτικό συμβούλιο κυβερνά τον Δήμο και όχι ο Δήμαρχος και ότι καμία δημοτική παράταξη δεν θα έχει την απόλυτη πλειοψηφία, είναι απαραίτητο να ενισχυθούν εκείνες οι δυνάμεις που πιστεύουν στην απλή αναλογική και στις συνεργασίες πάνω από το τραπέζι, με προοδευτικά αυτοδιοικητικά προγράμματα προς όφελος των πολλών και της δίκαιης ανάπτυξης του Ρεθύμνου και δεν θα κλείνουν το μάτι στα ιδιωτικά συμφέροντα των λίγων.
* Ο Γιώργος Βλαστός είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με το συνδυασμό «Οι Πολίτες Μπροστά» με υποψήφιο δήμαρχο τον Θωμά Κρεβετζάκη
Βιογραφικό
Ο Γιώργος Βλαστός γεννήθηκε στο Ρέθυμνο. Σπούδασε Φυσική στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και έκανε το διδακτορικό του στο Ινστιτούτο Βιοφυσικής και Ιατρικής Φυσικής του Πανεπιστημίου Humboldt του Βερολίνου. Είναι μέλος της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ και Συντονιστής της Νομαρχιακής Επιτροπής Ρεθύμνου. Το 2010 ήταν υποψήφιος Δήμαρχος και από το 2011 μέχρι το 2014 διετέλεσε Δημοτικός Σύμβουλος Ρεθύμνου. Εργάστηκε ως Ερευνητής Bιοϊατρικών Επιστημών στο Σικάγο και Ατλάντα στις Η.Π.Α. και στο Μόναχο της Γερμανίας. Εργάστηκε ως Ερευνητής στο ΙΤΕ και ως Συμβασιούχος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο ΤΕΙ Κρήτης και ως Σύμβουλος Καινοτομίας στο Επιστημονικό-Τεχνολογικό Πάρκο του ΙΤΕ. Το 2006 ήταν υποψήφιος Νομαρχιακός Σύμβουλος και στις βουλευτικές εκλογές του 2007 ήταν υποψήφιος Βουλευτής Ρεθύμνου με τον ΣΥΡΙΖΑ. Είναι Επιστημονικός Συνεργάτης του Υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού στο Ρέθυμνο.