Τη δίμηνη παράταση του έργου καθαριότητας και οδοκαθαρισμού του δήμου Ρεθύμνου από τον ιδιώτη εργολάβο με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς δημοσίευση διαγωνισμού, αποφάσισε χθες στην έκτακτη και κατεπείγουσα συνεδρίαση της η οικονομική επιτροπή του δήμου Ρεθύμνου.
Ειδικότερα, τα μέλη της κλήθηκαν και έλαβαν σχετική απόφαση για την «έγκριση πρακτικού και ανάθεσης της υπηρεσίας «καθαριότητα-οδοκαθαρισμός» στα πλαίσια της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, για το χρονικό διάστημα ενός διμήνου και 4 ημερών ή μέχρι την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της επέκτασης της υπάρχουσας σύμβασης. Είναι επείγουσα η έκδοση αυτής της απόφασης, καθώς υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να υπάρξει κενό στην αποκομιδή των απορριμμάτων, γεγονός που θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα δημόσιας υγείας», όπως αναφερόταν χαρακτηριστικά στην εισήγηση.
Όπως εξήγησε ο αντιδήμαρχος οικονομικών η σύμβαση με τον ιδιώτη εργολάβο που έχει αναλάβει την καθαριότητα της πόλης και των οικισμών λήγει σε λίγες μέρες και παρά το ότι έχει ήδη γίνει ο διαγωνισμός για τη σύναψη νέας σύμβασης και ενώ έχουμε προσωρινό ανάδοχο, εν τούτοις δεν έχει ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο της Αθήνας. Για τον λόγο αυτό, όπως είπε, και με ορατό το κίνδυνο να υπάρξει κενό στην αποκομιδή των απορριμμάτων προχώρησαν σε αυτή τη διαδικασία. «Είναι σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου της καθαριότητας του δήμου Ρεθύμνου σε ιδιώτη. Ο φάκελος βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο της Αθήνας για προσυμβατικό έλεγχο, για την τελική έγκριση προκειμένου να προχωρήσουμε στην υπογραφή με τον ανάδοχο. Επειδή λοιπόν δεν έχει ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος και για να μην σταματήσει το έργο καθαριότητας με ότι αυτό συνεπάγεται για τη δημόσια υγεία, για όσο διάστημα χρειαστεί αποφασίσαμε με τη διαδικασία της ανάθεσης να παρατείνουμε τη σύμβαση του, κάτι που προβλέπεται από τη νομοθεσία».
Υπενθυμίζεται ότι το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου σε συνεδρίαση του τον περασμένο Δεκέμβριο είχε αποφασίσει την ανάθεση μέσω δημόσιου διαγωνισμού της αρμοδιότητας καθαριότητας των κοινοχρήστων χώρων και της αποκομιδής και διαχειρίσεως των αποβλήτων σε ιδιώτη. Σε σχετικές δηλώσεις του στα «Ρ.Ν.», ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος, υπεύθυνος για θέματα καθαριότητας Στέλιος Σαμψών, ανέφερε: «Η σύμβαση με τον εργολάβο λήγει στις 10 Μαΐου και ζητήσαμε μια παράταση με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, προκειμένου να μπορούμε να συνεχίσουμε να πληρώνουμε τον ιδιώτη εργολάβο, έως ότου ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος του διαγωνισμού που κάναμε και από τον οποίο έχουμε ήδη προσωρινό ανάδοχο. Για να μην μείνει η πόλη χωρίς καθαριότητα αξιοποιήσαμε τη δυνατότητα αυτή που μας δίδει ο νόμος για παράταση δυο μηνών έως ότου δηλαδή ολοκληρωθεί ο έλεγχος και κατακυρωθεί ο ανάδοχος της νέας σύμβασης. Η νέα σύμβαση προβλέπει ότι ο ιδιώτης θα έχει στην αρμοδιότητα του την παλιά πόλη και το ανατολικό μέτωπο -χωρίς τους οικισμούς- και παράλληλα θα έχει και ένα κινητό σταθμό Μεταφόρτωσης (ΣΜΑ) που είναι ένα ειδικό μηχάνημα-τράκτορας, το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς θα έχουμε μεγάλη εξοικονόμηση σε δρομολόγια απορριμματοφόρων και κόστος και ταυτόχρονα θα έχουν περιβαλλοντικά οφέλη».
Οι αρμοδιότητες του εργολάβου
Ειδικότερα, με βάση τη σύμβαση την οποία αποφάσισε το δημοτικό συμβούλιο μόνο με τις ψήφους της πλειοψηφίας να προκρίνει, θα έχει διάρκεια τεσσάρων ετών με προοπτική παράτασης για πέντε έτη. Οι αρμοδιότητες του εργολάβου θα είναι οι παρακάτω:
1. Αποκομιδή απορριμμάτων της παλιάς πόλης με εφαρμογή συστήματος αποκομιδής πόρτα – πόρτα με ατομικούς κάδους ανά επιχείρηση και κατοικία λόγω στενών δρόμων και αδυναμίας πρόσβασης από τον υπάρχοντα εξοπλισμό του δήμου.
2. Οδοκαθαρισμό και πλύσιμο πλατειών και δρόμων της δημοτικής κοινότητας Ρεθύμνου εκτός των οικισμών Αγία Ειρήνη, Αγ. Μάρκος, Μ. Ανώγεια, Γάλλου, Γιαννούδι, Μεγάλο Μετόχι, Μικρό Μετόχι, Ξηρό Χωριό, Τρία Μοναστήρια.
3. Πλύσιμο κάδων.
4. Μεταφόρτωση και μεταφορά του συνόλου των σύμμεικτων απορριμμάτων του δήμου στον ΧΥΤΑ Αμαρίου.
Ο εργολάβος θα απασχολήσει 31 εργαζομένους για 12 μήνες, 2 εργαζόμενους για 7 μήνες και 5 εργαζόμενους για αντικατάσταση προσωπικού προς κάλυψη ρεπό συνολικά δηλαδή 36 εργαζόμενους σε ετήσια βάση και 2 για 7 μήνες.
Ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Στέλιος Σαμψών υποστήριξε πως ο εργολάβος θα αναλάβει και τη λειτουργία ενός κινητού ΣΜΑ, έως ότου ολοκληρωθεί το έργο που έχει σχεδιαστεί στα Τρία Μοναστήρια.
Η λειτουργία του κινητού ΣΜΑ και η ενδεχόμενη ανάληψη της υπηρεσίας μεταφόρτωσης-μεταφοράς από εργολάβο αποκλειστικά με δικά του μέσα, σύμφωνα με τα όσα είχε αναφέρει ο κ. Σαμψών στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του περασμένου Δεκεμβρίου, έχει κόστος:
Καύσιμα: 87.600,00
Μισθοδοσία: 34.650,00
Συντήρηση: 25.000,00
Απόσβεση: 100.000,00
Σύνολο: 247.250,00
Εργολαβικό Όφελος 8%: 19.780,00
ΦΠΑ 24%: 64.087,20
Σύνολο: 331.117,20
«Προκύπτει ταμειακό όφελος €109.477,32 ανά έτος ενώ επιπλέον οι τρεις (3) οδηγοί θα είναι πλέον δυνατόν να απασχοληθούν για την περαιτέρω βελτίωση της συχνότητας και ποιότητας αποκομιδής και την επέκταση των δρομολογίων.
Ο κινητός ΣΜΑ δεν απαιτεί εργασίες διαμόρφωσης μεγάλης κλίμακας στον χώρο όπου θα εγκατασταθεί. Με τη λειτουργία του γίνεται εξοικονόμηση σε εργατοώρες, καύσιμα, ανταλλακτικά κ.λπ. και μειώνεται η όχληση από τη μεταφορά με τα απορριμματοφόρα από μία περιοχή με σημαντική ιστορική και πολιτισμική αξία. Αν συνυπολογιστεί η αύξηση στην παραγόμενη ποσότητα απορριμμάτων και στην τιμή του καυσίμου (περίπου 25%) τα τελευταία έτη είναι φανερό το οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό όφελος. Σε περίπτωση λειτουργίας μόνιμου ΣΜΑ, η υπηρεσία μεταφόρτωσης-μεταφοράς απορριμμάτων που αναλογεί σε 331.117,20€ δεν θα παρέχεται πλέον από τον ανάδοχο και θα αφαιρεθεί από το συμβατικό αντικείμενο» είχε τονίσει στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου ο αρμόδιος για την καθαριότητα δημοτικός σύμβουλος.