Η αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου του δακτυλίου που πλέον θα είναι σε ισχύ καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, από την ερχόμενη Δευτέρα στις 12:00 το μεσημέρι μέχρι και τα μεσάνυχτα, αποτελεί μεγάλο στοίχημα για τη δημοτική αρχή του Ρεθύμνου, που επιδιώκει να περιορίσει την κίνηση των μηχανοκίνητων στο ιστορικό κέντρο της πόλης, ενώ η στάθμευση οχημάτων και δικύκλων απαγορεύεται επίσης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Το πρόστιμο ανέρχεται σε 100 ευρώ για τους παραβάτες, ενώ οι φορτοεκφορτώσεις θα πρέπει επίσης να γίνονται μέχρι τις 12:00.
Το εγχείρημα για την πρώτη εφαρμογή του μέτρου του εορταστικού δακτυλίου τη φετινή χρονιά αποκομίζεται θετικά από την δημοτική αρχή, παρά τα όποια προβλήματα καταγράφηκαν, καθώς εκτιμάται ότι σταδιακά στο σύνολο τους οδηγοί, κάτοικοι, επαγγελματίες και επισκέπτες θα συνειδητοποιήσουν την σημασία του μέτρου και θα το σεβαστούν.
Το μέτρο του δακτυλίου εποπτεύεται την τελευταία διετία από έξι συνολικά κάμερες, που έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα σημεία εισόδους του ιστορικού κέντρου, ενώ τις επόμενες μέρες ο αριθμός τους θα αυξηθεί κατά δυο προκειμένου να καλυφθούν σημεία, τα οποία όπως δείχνουν τα στοιχεία, βρίσκουν διαφυγή κυρίως μοτοσυκλέτες που εισέρχονται στα σοκάκια της παλιάς πόλης του Ρεθύμνου.
Παράλληλα με τις κάμερες παρακολούθησης η εποπτεία του μέτρου του δακτυλίου γίνεται και από άνδρες της ΕΛ.ΑΣ.
Μείωση των παραβάσεων μέσα σε ένα έτος
Σημαντική μείωση των βεβαιωμένων παραβάσεων δείχνουν τα στοιχειά από τις έξι κάμερες παρακολούθησης που έχουν τοποθετηθεί στο ιστορικό κέντρο, σε σχέση με την περυσινή χρονιά και μάλιστα φαίνεται πως αυτές περιορίστηκαν κατά το ήμισυ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που αφορούν από την 1η Απριλίου έως και τις 30 Σεπτεμβρίου του 2021 οι παραβάσεις ημερησίως κατά μέσο όρο φτάνουν τις 5. Τον μήνα Ιούνιο περίπου 10-14 καταγράφεται μια σημαντική αύξηση των παραβάσεων που φτάνουν και τις 18 ημερησίως όμως σε σχέση με το 2020 η μείωση είναι κατακόρυφη.
Όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία το διάστημα 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου το 61% των παραβάσεων αφορούσε σε αυτοκίνητα, το 36% σε μοτοσυκλέτες , και το 3% σε φορτηγά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2020 οι παραβάσεις από αυτοκίνητα ανέρχονταν σε 38% και το 2021 σε 61%. Αντίστοιχα οι παραβάσεις από μοτοσυκλέτες το 2020 ήταν 60% ενώ το 2021 περιορίστηκαν στο 35%.
Σε ό,τι αφορά τις ηλικίες των παραβατών στην πλειοψηφία τους είναι από 30 έως 50 ετών. Αναλυτικότερα, στις ηλικίες των 20-30 ετών το ποσοστό παραβατών ανέρχεται σε 15.2%, στις ηλικίες 30-40 ετών φτάνει το 24,56% και στις ηλικίες 40-50 ετών το 26,32%.Ακολουθεί η ηλικιακή ομάδα 50-60 ετών με ποσοστό παραβάσεων 20,47%. Χαμηλά είναι τα ποσοστά παραβάσεων στις ηλικίες 60-70 ετών που φτάνουν το 9,36 %, ενώ για τους άνω των 70 ετών, το ποσοστό των παραβατών περιορίζεται στο 4,09%.
Αναφορικά με τις ώρες κατά τις όποιες καταγράφονται οι παραβάσεις σύμφωνα με τα στοιχεία του 2021 αυτές είναι κυρίως οι μεσημβρινές περί τις 13:00 και οι απογευματινές περί 18:00 με 20:00
Σχολιάζοντας τα παραπάνω δεδομένα των στατιστικών στοιχείων ο αρμόδιος αντιδήμαρχος για θέματα καθημερινότητας πόλης Θωμάς Κρεβετζάκης ανέφερε: «Τον Ιούνιο καταγράφεται αύξηση των παραβάσεων του δακτυλίου, γιατί είχαμε ανακαινίσεις σπιτιών και επιχειρήσεων στην παλιά πόλη. Φαίνεται από τα στοιχεία ότι τη περίοδο που αυξάνεται η τουριστική κίνηση οι παραβάσεις περιορίζονται. Άρα βλέπουμε ότι η εφαρμογή του μέτρου ξεκίνησε με πολλές παραβάσεις στην πρώτη φάση, οι οποίες μετά περιορίζονται και σε σχέση με το 2020 που αριθμός των ημερησίων παραβάσεων ήταν 10-12, το 2021 έχουμε μεγάλη μείωση, καθώς αυτές κατά μέσο όρο ανέρχονται σε 5 παραβάσεις την ημέρα. Το μεγαλύτερο ποσοστό παραβάσεων φαίνεται ότι προέρχεται από οδηγούς ιχ. Ειδικότερα, σε ποσοστό παραβάσεων ανά τύπο οχήματος το 2020 το 38% των παραβάσεων αφορούσαν σε αυτοκίνητα, το 2021 το ποσοστό παραβάσεων αυτοκινήτου ανέρχεται σε 61% και αντίστοιχα η μοτοσυκλέτα από 60% που ήταν το ποσοστό παραβάσεων το 2020, μειώνεται στο 35% το 2021. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι οδηγοί μοτοσυκλετών εκμεταλλεύτηκαν τα διάφορα «τυφλά» σημεία και για αυτό έχει μειωθεί ο αριθμός των παραβάσεων. Επειδή έχουμε γνώση του συγκεκριμένου προβλήματος για αυτό τοποθετούνται νέες κάμερες προκείμενου να μην έχουμε παράνομες εισόδους περιμετρικά της παλιάς πόλης».
«Αξιόπιστο το σύστημα περιφρούρησης του ιστορικού κέντρου»
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο καθημερινότητας πόλης ο σύστημα περιφρούρησης του δακτυλίου με το κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης των παραβάσεων είναι αξιόπιστο και αποτελεσματικό. Ξεκαθάρισε ωστόσο ότι σε καμία περίπτωση δε πρόκειται για ένα εισπρακτικό μέτρο προς όφελος του δήμου, αλλά για μια προσπάθεια όπως τόνισε που αποσκοπεί στην ασφαλή διέλευση των πεζών στην παλιά πόλη. «Το σύστημα των καμερών έχει αποδείξει ότι είναι ένα αξιόπιστο σύστημα, το οποίο λειτουργεί πολύ καλά και πλέον εποπτεύεται το κομμάτι του δακτυλίου. Αποδεικνύεται στην πράξη ότι πλέον δεν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο, αλλά η πρόθεση του δήμου ήταν να περιορίσει την παράνομη διέλευση οχημάτων στο ιστορικό κέντρο. Μέχρι στιγμής έχουμε έξι κάμερες και θα προστεθούν επιπλέον δύο για την μεγαλύτερη περιφρούρηση του μέτρου. Είναι ένα σύστημα το οποίο εφαρμόζεται πρωτοποριακά από το δήμο Ρεθύμνου σε συνεργασία με τη ΕΛ.ΑΣ. Ο δακτύλιος σε καμία περίπτωση δεν παρεμποδίζει την λειτουργία της πόλης, απλώς την εξωραΐζει. Οποιοσδήποτε μπορεί να έχει πρόσβαση από τη στιγμή που μπορεί να τη δικαιολογήσει παίρνοντας προσωρινή άδεια από την τεχνική υπηρεσία είτε για μετακόμιση είτε για οικοδομικές εργασίες είτε για την αντιμετώπιση ενός έκτακτου περιστατικού. Ο δακτύλιος μάλιστα προστατεύει τους μόνιμους κάτοικους του ιστορικού κέντρου καθώς αυτή τη στιγμή άδεια εισόδου στο δακτύλιο έχουν οι μόνιμο κάτοικοι, οι συνοδοί ηλικιωμένων που δεν μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν και το κομμάτι το μεταφορικό της τροφοδοσίας». υποστήριξε ο κ. Κρεβετζάκης.
Πρόσθεσε επίσης ότι έχει αποδειχτεί ότι το μεγαλύτερο αγκάθι για την αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου αποτελούν οι φορτοεκφορτώσεις και οι διανομείς φαγητού. Υποστήριξε ότι στο πλαίσιο της βιοκλιματικής ανάπλασης των οδών Σαλαμίνος – Μελισσινού, θα υπάρξει χωροθέτηση θέσεων φορτοεκφορτώσεων και παράλληλα, στο πλαίσιο της εφαρμογής του ηλεκτρικού συστήματος ελεγχομένης στάθμευσης όπως είπε θα «απελευθερωθούν» θέσεις στάθμευσης που σήμερα είναι παρατύπως κατειλημμένες για την εξυπηρέτηση των κατοίκων του ιστορικού κέντρου: «Είναι ένα μέτρο το οποίο από την στιγμή που ο συμπολίτης μας το εμπεδώσει το ακολουθεί. Η μεγάλη μας προσπάθεια το επόμενο χρονικό διάστημα είναι να ελεγχθεί το κομμάτι των φορτοεκφορτώσεων, όπου μετά την ολοκλήρωση των έργων της Μελισσινού, θα χωροθετηθούν συγκεκριμένες θέσεις φορτοεκφόρτωσης, και εσωτερικά και περιμετρικά της παλαιάς πόλης προκειμένου να υπάρχει έλεγχος και σε αυτές. Γιατί αυτή τη στιγμή το μεγάλο πρόβλημα του δακτυλίου είναι το κομμάτι των φορτοεκφορτώσεων και των διανομέων φαγητού, που ως επί το πλείστον που εκμεταλλεύονται τα τυφλά σημεία. Μετά την ανάπλαση της Μελισσινού και με εφαρμογή ελεγχομένης στάθμευσης θα βρεθούν θέσεις για μονίμους κάτοικους, καθώς τότε θα δοθούν σε χρήση πολλές ελεύθερες θέσεις στάθμευσης.
Σαν δήμος σε γενικές γραμμές, είμαστε ικανοποιημένοι από την εφαρμογή του μέτρου και ο στόχος μας είναι σταδιακά να καθιερωθεί στη συνείδηση του κόσμου και το επόμενο διάστημα να μειωθούν ακόμα περισσότερο οι παραβάσεις» κατέληξε ο κ. Κρεβετζακης.