Σε ένα δεκαήμερο προσφορών ήδη από το Σάββατο 14 έως και τις 24 Μαΐου προχωρούν τα εμπορικά καταστήματα του Ρεθύμνου μετά τα απογοητευτικά αποτελέσματα των ενδιάμεσων εκπτώσεων, στις οποίες το αγοραστικό ενδιαφέρον κάθε άλλο παρά έντονο ήταν.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που αναλαμβάνει η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου σε μια ύστατη προσπάθεια αφενός να προσελκύσει καταναλωτές στην αγορά και να τονώσει τους τζίρους των επιχειρήσεων και αφετέρου η ενέργεια αυτή χαρακτηρίζεται ως μια κίνηση αναγνώρισης των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετωπίζουν στην πλειοψηφία τους τα νοικοκυριά και επιβράβευσης τους όπως χαρακτηριστικά λέει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρεθύμνου Γιώργος Πολιουδάκης, αφού οι καταναλωτές είναι ο λόγος που τα καταστήματα τους έχουν παραμείνει ανοιχτά στα χρόνια της κρίσης.
Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Μαΐου, που επί της ουσίας διήρκησαν μόλις πέντε ημέρες, δεν επέφεραν καμία αλλαγή στην αγοραστική κίνηση του Ρεθύμνου, αντιθέτως όπως δείχνουν και τα στοιχεία της ΕΣΕΕ καταγράφηκε μείωση στις πωλήσεις της τάξεως του 10-20% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο του Μαΐου.
Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου η πτώση αυτή ήταν αναμενόμενη με δεδομένη τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, αλλά και τη βαθιά ύφεση η οποία μαστίζει την αγορά την τελευταία δεκαετία. Μια ύφεση που όπως επισημαίνει έχει δραματικές συνέπειες για την πλειοψηφία του εμπορικού κόσμου που καθημερινά παλεύει για να επιβιώσει. Η έλλειψη ρευστότητας, οι κλειστές κάνουλες των τραπεζών σε συνδυασμό με τη βαριά φορολογία και την παρατεταμένη πλέον επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων αποτελούν θηλιά στον λαιμό για τους εμπόρους οι οποίοι προσπαθούν να επιβιώσουν μέσα σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον.
Ειδικότερα, μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ο Γιώργος Πολιουδάκης εξέφρασε την αισιοδοξία η κίνηση αυτή των εμπόρων να βρει την ανάλογη ανταπόκριση και από τους Ρεθεμνιώτες καταναλωτές και χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων ανέφερε: «Τα ποσοστά μείωσης που καταγράφηκαν στο πενθήμερο ουσιαστικά των ενδιάμεσων εκπτώσεων, σε σχέση με πέρυσι, που φτάνουν το 20% απλώς αποδεικνύουν ότι η αγορά δεν κινήθηκε. Εμείς συμφωνούμε με την πρωτοβουλία της ΕΣΕΕ για ένα δεκαήμερο εκπτώσεων από τις 14 έως τις 24 Μαΐου και ευελπιστούμε και αισιοδοξούμε οι καταναλωτές να ανταποκριθούν σε αυτή μας την ενέργεια. Στην ουσία οι καταναλωτές είναι αυτοί που ειδικά τα τελευταία χρόνια μας στηρίζουν και έχουμε κρατήσει τα μαγαζιά μας ανοιχτά. Ως αναγνώριση αυτής της στάσης τους εμείς θέλουμε να τους ανταποδώσουμε και να προχωρήσουμε σε προσφορές σε μια προσπάθεια να τονωθεί η αγορά παρά το χαμηλό κέρδος των συναδέλφων μας. Δυστυχώς δεν έχει αλλάξει τίποτα και προσπαθούμε να επιβιώσουμε σε ένα δύσκολο περιβάλλον».
Σε ανακοίνωση της ΕΣΕΕ για το δεκαήμερο των εκπτώσεων αναφέρεται: «Είναι μια «συμφωνία τιμής και αξιολόγησης» των ελληνικών εμπορικών καταστημάτων από τους καταναλωτές που μας τιμούν και μας κρατούν ζωντανούς με την εμπιστοσύνη τους σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Αυτή η «συμφωνία τιμής» έρχεται για να δώσει μια αίσθηση αισιοδοξίας στους καταναλωτές, να κινητοποιήσει το αδρανές τοπίο της αγοραστικής μελαγχολίας που επικρατεί, αλλά και να τονώσει την κίνηση στα μαγαζιά μας που τόσο το χρειάζονται. Με αυτή την έκτακτη πρωτοβουλία και σε αυτό το ουσιαστικό επίπεδο οι μικρομεσαίοι έμποροι θα επαναπροσεγγίσουμε τους καταναλωτές, οι οποίοι θα αξιολογήσουν όχι μόνο πρακτικά αλλά και ηθικά τη μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση με μια σχέση αλληλοστήριξης.
Δεν είχαν αντίκρισμα οι ενδιάμεσες εκπτώσεις
Σχεδόν όλοι οι εκπρόσωποι των εμπορικών συλλόγων ανέφεραν στην έρευνα της ΕΣΕΕ ότι σημειώθηκε μείωση στις πωλήσεις στην περιοχή τους, σε σχέση με πέρυσι, ενώ μόλις οι 7 στους 74 αναφέρουν πως οι πωλήσεις των καταστημάτων της περιοχής τους κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με το 2015. Σημαντικό τμήμα των εκπροσώπων (οι 30 στους 74) εκτιμούν ότι η μείωση των πωλήσεων κινήθηκε στο 11-20% σε σχέση με πέρυσι.
Στο δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων μόλις μία στις τέσσερις επιχειρήσεις έκανε προσφορές ενώ είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι στην Αττική μόνο το 2% των επιχειρήσεων είχαν έκπτωση σε όλα τους τα εμπορεύματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΣΕΕ οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην εκπτωτική περίοδο του Μαΐου, αποτελούν τα τρία τέταρτα του δείγματος ενώ μία στις τέσσερις δεν πραγματοποίησε προσφορές. Το μεγαλύτερο κομμάτι των επιχειρήσεων επέλεξε να διαμορφώσει το επίπεδο των εκπτώσεων μεταξύ 11% και 20% και εν συνεχεία μεταξύ 21% και 40%.
Εκπτώσεις ανά κλάδο
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το επίπεδο των εκπτώσεων ανάλογα με τον κλάδο δραστηριότητας των επιχειρήσεων:
– Μία στις δύο επιχειρήσεις στον κλάδο των επιμορφωτικών και ψυχαγωγικών ειδών δεν συμμετείχαν στις εκπτώσεις του Μαΐου
– Το αντίστοιχο ποσοστό στις επιχειρήσεις με είδη ένδυσης/υπόδησης περιορίζεται στο 10%. Επίσης παρατηρείται ότι ο συγκεκριμένος κλάδος πραγματοποιεί ως επί το πλείστον χαμηλής τάξεως εκπτώσεις, δεδομένου ότι περίπου οι μισοί επιχειρηματίες δήλωσαν ότι μείωσαν τις τιμές των εμπορευμάτων τους μεταξύ 11% και 20%.
– Μία στις τρεις επιχειρήσεις διέθεσαν σε έκπτωση συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων
– Μία στις πέντε μείωσαν τις τιμές σε όλα τα εμπορεύματά τους, είτε αυτά ήταν νέες παραλαβές, είτε εμπορεύματα που είχαν σε απόθεμα.
– Μεγάλη διαφοροποίηση προκύπτει αν συγκριθούν οι επιχειρήσεις της Αττικής, με αυτές που δραστηριοποιούνται στην υπόλοιπη Ελλάδα. Συγκεκριμένα, στην Αττική το 47% διέθεσε σε έκπτωση μια συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, ενώ στην υπόλοιπη Ελλάδα το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται στο 24% των επιχειρήσεων.
– Στην Αττική, το ποσοστό των επιχειρήσεων που είχαν σε όλα τα εμπορεύματά τους έκπτωση είναι μόλις 2%, ενώ στις υπόλοιπες περιφέρειες φτάνει στο 45% των επιχειρήσεων του δείγματος.
Συνολικά η εκπτωτική περίοδος του Μαΐου, όσον αφορά τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων που συμμετείχαν σε αυτήν, κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα από την αντίστοιχη περσινή για μία στις δύο επιχειρήσεις. Το 30% των επιχειρήσεων είδε τις φετινές πωλήσεις, τη συγκεκριμένη περίοδο αναφοράς, να παραμένουν στα ίδια επίπεδα και μόλις μία στις δέκα σε καλύτερο επίπεδο σε σύγκριση με το 2015.
Η ενδιάμεση εκπτωτική περίοδος του Μαΐου στην πλειονότητα των περιπτώσεων δεν επηρεάζει τον συνολικό τζίρο, για το διάστημα της ανοιξιάτικης-καλοκαιρινής σεζόν. Ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες πιστεύει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του συνολικού τζίρου της σεζόν και ένας στους πέντε ότι έχει θετικό αντίκτυπο. Το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι έχει αρνητικό αποτέλεσμα μεγαλώνει όταν αναφερόμαστε σε επιχειρήσεις με μικρό κύκλο εργασιών κάτω των 30.000 ευρώ. Αντιθέτως οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 30.000 ευρώ φαίνεται να επωφελούνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Μαΐου.
«Σημαντικό ρόλο στην πτώση που σημειώθηκε κατέχουν οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις των ημερών, το γενικευμένο αρνητικό κλίμα της αγοράς, και η πολιτική και οικονομική ανασφάλεια της παρατεταμένης διαπραγμάτευσης. Ουσιαστικά φαίνεται να αμφισβητείται πλέον η παραδοσιακή αντίληψη ότι οι εκπτώσεις λειτουργούν ενισχυτικά στην αγοραστική κίνηση και στον τζίρο των επιχειρήσεων. Λόγω της γενικότερης οικονομικής δυσχέρειας, των πολικών και οικονομικών εξελίξεων, τον περιορισμό της κατανάλωσης και της έλλειψης ρευστότητας, οι εκπτώσεις φαίνεται ότι ενώ παραδοσιακά αποτελούσαν μια περίοδο ανάκαμψης της αγοράς, πλέον έχουν πάψει να αποτελούν από μόνες τους ισχυρή κινητήριο δύναμη για την εμπορική κίνηση και την κατανάλωση» επισημαίνεται στην έρευνα της ΕΣΕΕ.