Χιλιάδες άτομα σε όλη την Ελλάδα, διέκοψαν την εκπαίδευσή τους σε κάποια τάξη του Γυμνασίου. Καθένας για δικούς του λόγους. Άλλοι διότι οι οικογένειές τους λόγω οικονομικών προβλημάτων δεν είχαν τη δυνατότητα να τους παρέχουν ό,τι χρειάζονται για τη φοίτησή τους, άλλοι διότι από μικροί έπρεπε να εργαστούν συνεισφέροντας οικονομικά στο σπίτι τους που είχε ανάγκη, πολλά κορίτσια διότι παντρεύτηκαν σε πολύ μικρή ηλικία και σταμάτησαν το σχολείο, άλλοι πάλι διότι απλά, στην ηλικία των 13 ή 14 ετών, δεν αγαπούσαν το σχολείο και η ανωριμότητα της ηλικίας τους οδήγησε εκτός σχολικών αιθουσών.
Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, ιδρύθηκαν για να εξυπηρετήσουν αυτό που λέει ο τίτλος τους. Να δώσουν δηλαδή μια δεύτερη ευκαιρία σε κείνα τα άτομα που διέκοψαν τη φοίτησή τους πριν πάρουν το απολυτήριο του Γυμνασίου, δεν έχουν δηλαδή ολοκληρώσει την υποχρεωτική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, και εκ των υστέρων είτε αντιλήφθηκαν το λάθος τους είτε εξέλειψαν οι πρακτικές δυσκολίες που υπήρχαν, και επιθυμούν να επανέλθουν στο σχολείο, να συνεχίσουν τη φοίτησή τους.
Η μοναδική ευκαιρία για να συνεχίσουν το σχολείο όχι μόνο παίρνοντας το Απολυτήριο του Γυμνασίου αλλά και να προχωρήσουν περαιτέρω, στο Λύκειο και στη συνέχεια να σπουδάσουν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (υπάρχουν πολλές περιπτώσεις ανθρώπων που βρέθηκαν να φοιτούν σε Πανεπιστήμια) είναι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Ο στόχος εξ άλλου ίδρυσής τους είναι η επανασύνδεση των εκπαιδευομένων με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, η διαμόρφωση θετικής στάσης προς τη μάθηση, η απόκτηση βασικών γνώσεων και δεξιοτήτων, η ενίσχυση της προσωπικότητας και, τέλος, η πρόσβαση στην αγορά εργασίας.
Στο Ρέθυμνο υπάρχουν αυτήν την ώρα 100 περίπου εκπαιδευόμενοι (μαθητές και μαθήτριες) Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας. Οι περισσότεροι ενήλικες που επέστρεψαν στα θρανία για να πάρουν τη μόρφωση που θεωρούν ότι είναι απαραίτητο εφόδιο στη ζωή τους. Ωστόσο θεωρούν ότι η πολιτεία τους αντιμετωπίζει ως μαθητές όχι δεύτερης ευκαιρίας, αλλά δεύτερης και τρίτης κατηγορίας, αφού όπως λένε στερούνται το εκπαιδευτικό προσωπικό που είναι απαραίτητο για την στελέχωση του σχολείου. Αν και έχουν περάσει τόσοι μήνες από την έναρξη του σχολικού έτους, έχουν έλλειψη τουλάχιστον 5 καθηγητών ειδικοτήτων.
«Τη μοναδική ευκαιρία που έχουμε για να μορφωθούμε μέσα από αυτά τα σχολεία, η πολιτεία μας την στερεί. Κάθε χρόνο υποβαθμίζονται και περισσότερο τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας σε όλη τη χώρα. Δεν ξέρω γιατί μας αντιμετωπίζουν οι αρμόδιοι μ’ αυτόν τον τρόπο. Θέλουμε να μας δώσουν αυτήν τη δεύτερη ευκαιρία. Ν’ ακουστούμε. Καθένας είχε κάποιο λόγο και άφησε στη μέση το Γυμνάσιο. Δεν έχει το δικαίωμα να συνεχίσει τη μόρφωση του αφού το επιθυμεί;», ανέφερε στα «Ρ.Ν.» μαθήτρια του Σ.Δ.Ε. εκπροσωπώντας και τους υπόλοιπους μαθητές. Αυτή την ώρα μπορεί να έχουν ενηλικιωθεί, αλλά η επιθυμία τους είναι η μάθηση, η μόρφωσή τους.
«Είμαστε απογοητευμένοι από τη συμπεριφορά του υπουργείου Παιδείας»
Η Πανελλήνια Ένωση Φοιτώντων και Αποφοίτων Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας, διαμαρτυρόμενη για την υποβάθμιση της εκπαίδευσης των μελών της, σε ανοιχτή επιστολή προς τον υπουργό Παιδείας και σε όσους άλλους εμπλέκονται στο ζήτημα, αναφέρουν τα εξής:
«Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να ενημερώσουμε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς και τις υπηρεσίες που εμπλέκονται στη διαχείριση και τον προγραμματισμό των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας στη χώρα μας τα ακόλουθα:
1. Εμείς οι μαθητές των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είμαστε απογοητευμένοι από τη συμπεριφορά που μας έχει επιφυλάξει το υπουργείο Παιδείας έως σήμερα. Παρόλο που αποτελούμε εκείνο το κομμάτι του πληθυσμού που λόγω προβλημάτων δεν μπόρεσε να τελειώσει το σχολειό και προσπαθούμε σήμερα να μορφώσουμε τους εαυτούς μας προς χάριν του ατομικού αλλά και του κοινωνικού καλού δεν μπορούμε να επιτύχουμε τους στόχους μας λόγω της αδιαφορίας της πολιτείας προς εμάς. Τα περισσότερα ΣΔΕ υπολειτουργούν λόγω έλλειψης διδακτικού προσωπικού με αποτέλεσμα να μην καλύπτονται όλες οι ειδικότητες των γραμματισμών. Οι εθελοντές καθηγητές δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες των σχολείων μας, αλλά ούτε και έχουν δικαίωμα υπογραφής στη συμπλήρωση των διδακτικών ωρών, με αποτέλεσμα να μην μπορούμε να πάρουμε το απολυτήριο μας.
2. Τα οικονομικά αδιέξοδα στραγγαλίζουν τα σχολειά μας και τις προσπάθειές μας. Η μη απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων έχει προκαλέσει οικονομική ασφυξία στα σχολειά μας σε βαθμό απόγνωσης. Η έλλειψη θέρμανσης, οι αργοπορημένες πληρωμές των προμηθευτών, η ελλιπής συντήρηση των κτηριακών εγκαταστάσεων, η έλλειψη καθαριότητας και η απουσία αναλωσίμων (μελανιά εκτυπωτών, τόνερ για τα φωτοτυπικά, χαρτιά εκτύπωσης) οδηγούν στην προβληματική λειτουργία των σχολείων μας.
3. Παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις μας από όλους τους εμπλεκομένους φορείς ο γενικός γραμματέας του Διά Βίου Μάθησης του υπουργείου Παιδείας αρνείται να συναινέσει στα αυταπόδεικτα αιτήματά μας. Οι προτροπές και οι αιτήσεις μας για γρήγορη απορρόφηση των κονδυλίων από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και η διοικητική μέριμνα για τη λύση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα σχολειά μας προσκρούουν στην άρνησή του καθιστώντας τα Σχολειά Δεύτερης Ευκαιρίας ανάπηρα και αναποτελεσματικά.
Η Πανελλήνια Ένωση Φοιτώντων και Αποφοίτων Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας όπως και στο παρελθόν έτσι και τώρα, ενώνει τη φωνή της μαζί με όλους τους άλλους φορείς και διατρανώνει την αποφασιστικότητά της να παλέψει, να ματώσει αλλά και να κάνει ό,τι περνά από το χέρι της για να λυθούν τα προβλήματα των ΣΔΕ και να ακουστούν οι φωνές των μαθητών των συγκεκριμένων σχολείων που το μόνο που ζητούν είναι ΠΑΙΔΕΙΑ, ΠΑΙΔΕΙΑ, ΠΑΙΔΕΙΑ».
Την επιστολή συνυπογράφουν και οι εκπαιδευόμενοι Δεύτερης Ευκαιρίας Ρεθύμνου.