Μια νέα πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός κοινού μετώπου για τον ΒΟΑΚ ανέλαβε ο βουλευτής Ρεθύμνου της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Α. Κεφαλογιάννης. Ο Ρεθεμνιώτης βουλευτής απέστειλε επιστολή προς τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γιώργο Σταθάκη και τον υπουργό Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη, ζητώντας τους να αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλίες με δεδομένο ότι ένα χρόνο τώρα δεν έχει γίνει τίποτα για το σημαντικό αυτό ζήτημα, ενώ αντίθετα, δεν προβλέπεται η ένταξη μεγάλων οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ στο ΣΕΣ 2014-2020, πέραν των 19 Km (Πάνορμο- Εξάντης, Γούρνες-Χερσόνησος) που έχουν ήδη ανακοινωθεί, ενώ κινδυνεύουν με απένταξη τμήματα των έργων που είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013.
Παράλληλα, ο κ. Κεφαλογιάννης απέστειλε επιστολή στους βουλευτές του νησιού και στον περιφερειάρχη Κρήτης, προτείνοντας τρία βήματα για την ανάδειξη του ζητήματος και το βέλτιστο συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων. Ειδικότερα, προτείνει τη διενέργεια διευρυμένης σύσκεψης υπό τον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη, για να τεθούν τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το επικίνδυνο και ανεπαρκές οδικό δίκτυο του νησιού και για την ανάληψη πρωτοβουλιών ως προς την ολοκλήρωση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού του έργου, θεσμική παρέμβαση στον πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα και καθιέρωση τρίμηνης ενημερωτικής συνάντησης με στόχο τον συντονισμό των ενεργειών και την παρακολούθηση των εξελίξεων.
Αναλυτικά το πλήρες κείμενο της επιστολής έχει ως εξής: «Στόχος της παρούσας επιστολής είναι να συμβάλει στην ενίσχυση των πρωτοβουλιών για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Όπως έχω τονίσει επανειλημμένα, οφείλουμε να απομονώσουμε τις διαφορές μας και να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο μέτωπο διεκδίκησης ρεαλιστικών λύσεων για τα μεγάλα προβλήματα του νησιού. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε διευρυμένες συνέργειες με στόχο την αναπτυξιακή αντεπίθεση της Κρήτης.
Παρά τις δυσκολίες, παρά τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουμε ως χώρα, πρέπει να εκμεταλλευτούμε το ευρωπαϊκό πλαίσιο προκειμένου να προχωρήσουμε στην αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) σε ένα σύγχρονο και ασφαλές οδικό δίκτυο. Είναι ιδιαιτέρα σημαντικό γεγονός ότι ως βουλευτής Χανίων γνωρίζετε από πρώτο χέρι τα προβλήματα του οδικού δικτύου του νησιού. Με δεδομένο ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί το οδικό δίκτυο με το μεγαλύτερο αριθμό ατυχημάτων σε όλη την Ευρώπη, οφείλουμε να αφήσουμε στην άκρη πολιτικές διαφορές και να συνεργαστούμε για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η διαχρονική και τεράστια ολιγωρία ως προς τη διενέργεια όλων των απαιτούμενων πρωτοβουλιών, προκειμένου να σχεδιαστεί και να υλοποιηθεί μία ολοκληρωμένη λύση. Πρώτη και απαραίτητη προϋπόθεση, οφείλει να αποτελέσει η ένταξη και εκπόνηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού του ΒΟΑΚ.
Προσωπικά, λαμβάνω ως αφετηρία την απάντησή σας στην υπ’ αριθμ. 877 17/03/2015 ερώτηση που κατέθεσα για το θέμα, με βάση την οποία το αρμόδιο υπουργείο τονίζει ότι η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ έχει περιληφθεί στις αρχικές προτάσεις που απέστειλε η Ελληνική κυβέρνηση το Νοέμβριο του 2014 για χρηματοδότηση από το επενδυτικό πακέτο Junker. Το πακέτο προϋποθέτει να έχουν προκύψει τα στοιχεία και αποτελέσματα από την εκπόνηση της Μελέτης Στρατηγικού Σχεδιασμού, κάτι που δυστυχώς δεν έγινε. Παράλληλα, αναφέρεται πως έχουν γίνει προκαταρκτικές συζητήσεις με την ΕΚΤ για δανειοδότηση, δεδομένου ότι το έργο είναι δυνητικά επιλέξιμο προς χρηματοδότηση. Ωστόσο, ένα χρόνο μετά, δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για το σοβαρό αυτό θέμα. Αντίθετα, δεν προβλέπεται η ένταξη μεγάλων οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, πέραν των 19 Km (Πάνορμο- Εξάντης, Γούρνες-Χερσόνησος) που έχουν ήδη ανακοινωθεί στο ΣΕΣ 2014-2020, ενώ κινδυνεύουν με απένταξη τμήματα των έργων που είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2007-2013 (π.χ. δρόμος Μεσσαράς Ηρακλείου).
Οφείλουμε, λοιπόν, να κινηθούμε με ταχύτητα και συνέπεια, έτσι ώστε να βάλουμε τις βάσεις για την ολοκλήρωση του σημαντικότερου έργου του νησιού. Σε αυτή την κατεύθυνση, θα ήθελα να προτείνω τρία βασικά βήματα που θεωρώ ότι θα συμβάλουν στην ανάδειξη του ζητήματος, στο βέλτιστο συντονισμό των εμπλεκόμενων φορέων και κυρίως στο να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο και τεκμηριωμένο πλαίσιο διεκδίκησης. Τη συγκεκριμένη πρόταση είχα καταθέσει και στην προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου, με αποτέλεσμα να υπάρξει άμεση ανταπόκριση και δέσμευση από τον κ. Χρυσοχοΐδη για ΒΟΑΚ χωρίς διόδια, έχοντας προχωρήσει τις επαφές με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση του έργου και τη διαμόρφωση ενός πλαισίου που θα περιλαμβάνει ιδιωτική συμμετοχή με το σύστημα διαθεσιμότητας πληρωμών και το κράτος να πληρώνει κάθε χρόνο το δάνειο ή την ιδιωτική επένδυση.
Αρχικά, προτείνω να προχωρήσουμε άμεσα στη διενέργεια διευρυμένης σύσκεψης υπό τον περιφερειάρχη Κρήτης κ. Σταύρο Αρναουτάκη, στην οποία θα συμμετέχουν οι βουλευτές της Κρήτης, οι αντιπεριφερειάρχες του νησιού, ο διευθύνων σύμβουλος και τεχνικοί διευθυντές του ΟΑΚ, ο διοικητής του τμήματος τροχαίας ΒΟΑΚ και εκπρόσωποι από τα Τεχνικά, Εμπορικά και Οικονομικά Επιμελητήρια Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης. Τα δυο βασικά ζητήματα που θα τεθούν είναι αφενός τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το επικίνδυνο και ανεπαρκές οδικό δίκτυο του νησιού και αφετέρου η παρουσίαση δεδομένων, μελετών και στοιχείων, όπως η τεχνική πρόταση που έχει συνταχθεί από τον ΟΑΚ για το Βόρειο Οδικό Άξονα, έτσι ώστε, από κοινού με τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού του έργου, να οριστεί ένα συγκεκριμένο και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα ενεργειών, μελετών και έργων.
Παράλληλα, πρέπει να οργανωθεί συνάντηση με τον πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα, στην οποία πρέπει να καταστεί σαφές ότι η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ οφείλει να αποτελέσει εθνική προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας και να συμφωνηθεί ένα ελάχιστο πλαίσιο άμεσων παρεμβάσεων, όπως η ολοκλήρωση της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας του υφιστάμενου δικτύου, η ένταξη και κατασκευή των 51 χιλιομέτρων του ΒΟΑΚ όπου υπάρχει σχετική ωριμότητα μελετών.
Τέλος, προτείνω την καθιέρωση τρίμηνης ενημερωτικής συνάντησης με στόχο το συντονισμό των ενεργειών και την παρακολούθηση των εξελίξεων, προκειμένου να ολοκληρωθούν άμεσα οι απαιτούμενες διαδικασίες που θα μετατρέψουν τον ΒΟΑΚ σε ένα σύγχρονο, ασφαλές και ποιοτικό οδικό δίκτυο».