Δημοπρατήθηκε το έργο βιοκλιματικής ανάπλασης των κεντρικών δρόμων της πόλης του Ρεθύμνου, που έχει εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το πρόγραμμα των «Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων» (ΟΧΕ) και εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «Βιώσιμη Ανάπτυξη με αναβάθμιση του περιβάλλοντος και αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην Κρήτη» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κρήτη 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ). Από τη Δευτέρα οι ενδιαφερόμενοι εργολάβοι μπορούν να καταθέσουν προσφορές έως και την Τρίτη 9 Νοεμβρίου. Οι προσφορές θα ανοίξουν δυο μέρες αργότερα, 11 Νοεμβρίου ημέρα Πέμπτη.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1.235.000 εκ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ). Η νέα ανάπλαση που σχεδιάζει ο Δήμος Ρεθύμνου αφορά σε επτά κεντρικούς δρόμους της πόλης.
Συγκεκριμένα πρόκειται για τις οδούς Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Πρεβελάκη, Καζαντζάκη, Καστρινάκη, Ασκούτση και Παρρέν Σιγανού που συνδέονται με τις αναπλασμένες οδούς Μοάτσου και Λεωφόρου Κουντουριώτου -καθώς και την οδό Παρρέν Σιγανού που συνδέει τις οδούς Πρεβελάκη και Χατζηδάκη. Σύμφωνα με το έργο μεταξύ άλλων, κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με ελάχιστο πλάτος σε κάποια σημεία το 1 μέτρο και 60 εκατοστά, τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες, χρησιμοποιούνται στις διασταυρώσεις και διαβάσεις πεζών τσιμεντοκυβόλιθοι, ενώ το ελάχιστο πλάτος διέλευσης οχημάτων είναι τα 3.20 μέτρα. Το μέγιστο είναι τα 3.50 μέτρα.
«Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο, καθώς πρόκειται για οδούς στο κέντρο της πόλης, οι οποίες θα αναπλαστούν με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο της ευρύτερης φιλοσοφίας του Δήμου μας για την βιώσιμη κινητικότητα. Οι οδοί αυτοί θα συνδέονται με το σχεδιαζόμενο βιοκλιματικό έργο κατασκευής του υπόγειου πάρκινγκ. Ελπίζουμε να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες του διαγωνισμού, αλλά και αυτές της κατασκευής του έργου και να μη συμπέσουμε με άλλα έργα που σχεδιάζονται στο συγκεκριμένο χώρο. Το συγκεκριμένο έργο είναι φιλοπεριβαλλοντικό, είναι έργο που σέβεται το αυτοκίνητο και την στάθμευση, αλλά παράλληλα ο κύριος άξονάς του στοχεύει στην διάθεση χώρου στους πεζούς και στην βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων» ανάφερε χαρακτηριστικά ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς.
Τεχνική περιγραφή
Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή του έργου, τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν θα είναι ανάλογα με αυτά των υφισταμένων αναπλάσεων με κύριο υλικό τον κυβόλιθο. Ειδικότερα σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή το αντικείμενο της μελέτης είναι η ανάπλαση 7 οδών στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου. Οι 6 από αυτές συνδέουν κάθετα τις ήδη αναπλασμένες κεντρικές αρτηρίες της πόλης Λεωφ. Κουντουριώτου και οδό Μοάτσου. Ο 7 δρόμος (Παρρέν Σιγανού) είναι παράλληλος των κεντρικών αρτηριών.
Το συνολικό μήκος ανάπλασης και των 7 δρόμων είναι περίπου 800 μέτρα. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των 7 δρόμων είναι περίπου 9.000 τ.μ.
Η μελέτη αυτή έχει ως στόχο την ανάπλαση των οδών, την διευκόλυνση κίνησης στον πεζό, την άνετη πρόσβαση όλων των οδών από Α.Μ.Ε.Α., τη διατήρηση κατά το δυνατόν θέσεων στάθμευσης και τη δημιουργία εσοχών – θέσεων στάθμευσης σε δίκυκλα.
Σε όλες τις οδούς κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με μικρότερο πλάτος αυτών τα 1.60μ. Στη μία πλευρά, ανάλογα με το εκάστοτε πλάτος, τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες.
Υλικά: Τα υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται είναι κατά κύριο λόγο όμοια με αυτά των αναπλάσεων της Λεωφ. Κουντουριώτου και της οδού Μοάτσου.
Συγκεκριμένα:
Τσιμεντοκυβόλιθος χρώματος γκρι διαστάσεων 10*10 και 10*20, βιομηχανικό δάπεδο (μπετόν) χρώματος γκρι με κύρια χρήση σε ράμπες – προσβάσεις σε γκαράζ, κράσπεδα από τσιμέντο. Ειδικά στο ανατολικό τμήμα ανάπλασης της οδού Ασκούτση, κατασκευάζεται ποδηλατόδρομος από βιομηχανικό χρωματιστό μπετόν και ο κυβόλιθος που περιβάλλει τον ποδηλατόδρομο διακόπτεται από λωρίδες λευκού μαρμάρου πλάτους 10 εκατοστών.
Να σημειωθεί ότι:
Όλες οι διαβάσεις πεζών και οι διασταυρώσεις οδών είναι υπερυψωμένες και με επίστρωση από τσιμεντοκυβόλιθο 2 αποχρώσεων.
Σε όλο το μήκος των δρόμων χρησιμοποιείται άσφαλτος με εξαίρεση την οδό Παρρέν Σιγανού που επιλέχτηκε, ως δρόμος γειτονιάς, να επιστρωθεί σε όλο το μήκος με τσιμεντοκυβόλιθο.
Ο τσιμεντοκυβόλιθος χρησιμοποιείται ως υλικό και για την επίστρωση όλων των εσοχών που δημιουργούνται για θέσεις στάθμευσης.
Στο τμήμα του ανατολικού πεζοδρομίου της οδού Πρεβελάκη με αρχή από Λεωφ. Κουντουριώτου και για 35 περίπου μέτρα προτείνεται η ανακατασκευή του υφιστάμενου διαχωριστικού τοίχου του εκεί Δημοτικού Σχολείου με στόχο τη μεγαλύτερη διαπλάτυνση του πεζοδρομίου.
Το ελάχιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,20 μέτρα (Πρεβελάκη – Σιγανού – Καστρινάκη) και το μέγιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,50 μέτρα (Δασκαλάκη – Χατζηδάκη – Καζαντζάκη – Ασκούτση).
Αστικός εξοπλισμός: Κάδοι μικρο-απορριμμάτων, καθιστικά από μεταλλικό σκελετό και πλάτη – κάθισμα από ξύλινες πήχεις, φωτιστικά σε μεταλλικό ιστό.
Φύτευση: Εκατέρωθεν όλων των εσοχών δημιουργούνται ζαρντινιέρες για χαμηλό πράσινο και σε πεζοδρόμια με υφιστάμενες δενδροστοιχίες δημιουργούνται, όπου αυτό είναι εφικτό (οδοί Δασκαλάκη, Χατζηδάκη), ενιαίοι χώροι χώματος (ζαρντινιέρες) για διευκόλυνση ανάπτυξης των δένδρων.
Μελέτη προσβασιμότητας ΑΜΕΑ: Σε όλη την περιοχή παρέμβασης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία Α.Μ.Ε.Α. σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές. Συγκεκριμένα προβλέπεται όδευση τυφλών στη μία πλευρά του δρόμου (δυτικό ή ανατολικό πεζοδρόμιο), διαβάσεις με τις απαιτούμενες ράμπες ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά σε σχέση με την επιφάνεια των δρόμων.
Θέσεις στάθμευσης Α.Μ.Ε.Α.