H Ελλάδα βρίσκεται στους δέκα κορυφαίους ευρωπαϊκούς προορισμούς που εξετάζουν οι δυνητικοί ταξιδιώτες από τις σημαντικότερες αγορές της χώρας. Η καλύτερη θέση της Ελλάδας είναι η 2η στην ιταλική αγορά, ενώ είναι 3η στις αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας και της Γαλλίας και 5η στης Αυστρίας. Αυτό προκύπτει από έρευνα με θέμα «Tάσεις και προτιμήσεις για διεθνή ταξίδια στις αγορές της Ελλάδας σε Ευρώπη και ΗΠΑ» που διενήργησε η Censuswide για λογαριασμό του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ). To ισχυρό brand του ελληνικού τουρισμού επιβεβαιώνεται από τα αποτελέσματα έρευνας
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, το μεγαλύτερο ποσοστό όσων είχαν πραγματοποιήσει διεθνές ταξίδι στην προ πανδημίας εποχή, προτίθεται και πάλι να ταξιδέψει στο εξωτερικό. Παρ’ όλα αυτά, ένα σημαντικό μέρος ταξιδιωτών – που ποικίλλει από 1 στους 7 στην Αυστρία και την Ελβετία και έως 1 στους 4 στο Ηνωμένο Βασίλειο – θα παραμείνει εντός της χώρας του. Το προϊόν Ήλιος και Θάλασσα είναι το δημοφιλέστερο στις περισσότερες αγορές, ακολουθούμενο από τον Τουρισμό Πόλης (City Break). Επίσης, το κόστος του ταξιδιού έχει επανέλθει ως πολύ βασικός παράγων επηρεασμού του ταξιδιού, μαζί με τους παράγοντες που σχετίζονται άμεσα με την πανδημία. Τα ταξίδια 3 έως 7 διανυκτερεύσεων αποτελούν τη συχνότερη επιλογή, ενώ Γερμανία, Γαλλία και Ολλανδία παρουσιάζουν τη σχετικά μεγαλύτερη συχνότητα σε ταξίδια με περισσότερες από 10 διανυκτερεύσεις.
Οι Γερμανοί, οι Γάλλοι, οι Ιταλοί, οι Αυστριακοί, οι Ελβετοί και οι Ολλανδοί προτιμούν κατά κύριο λόγο τους θερινούς μήνες του 2022, ενώ οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί έχουν προτεραιότητα τους επόμενους μήνες μέχρι τον Μάρτιο. Παρά τη γενική προτίμηση για ταξίδια 3 έως 7 διανυκτερεύσεων, Γερμανία, Γαλλία και Ολλανδία παρουσιάζουν τη σχετικά μεγαλύτερη συχνότητα (31%, 32%, 30%) για ταξίδια με περισσότερες από 10 διανυκτερεύσεις. Κυρίαρχη επιλογή διαμονής αποτελούν τα ξενοδοχεία των 4 ή 5 αστέρων, με εξαίρεση το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, όπου η πρώτη επιλογή είναι για χαμηλότερες κατηγορίες.
Επιπλέον, οι διακοπές «ήλιου και θάλασσας» δεν είναι μονοθεματικές, αλλά, αντίθετα, oι ταξιδιώτες επιζητούν –με μεγάλη συχνότητα, που κατά περίπτωση υπερβαίνει και το 50%– ποικιλία δραστηριοτήτων, που περιλαμβάνει από επίσκεψη στην πόλη και πολιτιστικές δραστηριότητες έως εκδρομές και συναυλίες ή θεατρικές παραστάσεις. Αναφορικά με τα ταξίδια για τουρισμό πόλης, οι Βρετανοί, οι Γάλλοι και οι Αμερικανοί έχουν πρόθεση να πραγματοποιήσουν ταξίδι για τουρισμό πόλης το επόμενο εξάμηνο έως και τον Φεβρουάριο, ενώ η πλειονότητα των Γερμανών, των Ιταλών, των Αυστριακών, των Ελβετών και των Ολλανδών έχει προτεραιότητα το διάστημα από τον Μάρτιο και μετά.
– Αναφορικά με την επιλογή καταλύματος υπάρχει σημαντική διαφοροποίηση με τα ξενοδοχεία των 4 ή 5 αστέρων να αποτελούν την κυρίαρχη επιλογή για το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστρία και την Ολλανδία, ενώ για τις υπόλοιπες χώρες υπάρχει ισχυρή ζήτηση (και) για χαμηλότερες κατηγορίες. Για όλες τις αγορές, πολύ δημοφιλή επιλογή αποτελεί και η βραχυπρόθεσμη μίσθωση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μηνύματα για την Κρήτη και το Ρέθυμνο, ειδικότερα για τη νέα τουριστική σεζόν, είναι ενθαρρυντικά, καθώς οι προκρατήσεις μέχρι και αρχές Νοεμβρίου βρίσκονταν σε επίπεδα κανονικότητας. Λίγο αργότερα «φρέναραν», γεγονός που σχετίζεται με την εμφάνιση της παραλλαγής «Όμικρον». Οι επιχειρηματίες τηρούν στάση αναμονής επισημαίνοντας ότι η επιδημιολογική κατάσταση της χώρας θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο για το μέλλον της σεζόν. Σαφή και ξεκάθαρη εικόνα για τις κρατήσεις θα υπάρχει το πρώτο δίμηνο του έτους, καθώς τότε είναι το διάστημα που υπάρχει έντονη κινητικότατα και προγραμματισμός των καλοκαιρινών διακοπών των Ευρωπαίων.