Του ΜΑΝΩΛΗ ΜΗΛΙΑΡΑΚΗ*
Διήμερες εκδηλώσεις προς τιμή και μνήμη του Νικολάου Ψαρουδάκη, Αγωνιστή για τη Δικαιοσύνη, τη Δημοκρατία, τον Πολιτισμό και την Ορθοδοξία, 100 χρόνια από τη γέννησή του στο Αποδούλου Αμαρίου Ρεθύμνου, οργανώνει η εφημερίδα «Χριστιανική», υπό την αιγίδα των Δήμων Αμαρίου και Ρεθύμνου, το Σάββατο και την Κυριακή, 6 και 7 του Μάη αντίστοιχα.
Το Σάββατο το πρωί, στο Αποδούλου θα τελεστεί Θεία Λειτουργία και Αρχιερατικό Μνημόσυνο, από τον σεβασμιότατο Μητροπολίτη Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων κύριο Ειρηναίο και θα ακολουθήσει Πνευματικό Μνημόσυνο, στο Πνευματικό Κέντρο Αποδούλου, όπου οι ομιλητές θ’ αναφερθούν στη προσωπικότητα του τιμωμένου.
Την Κυριακή οι μετέχοντες στις εκδηλώσεις θα εκκλησιαστούν στην ιστορική Ιερά Μονή Αρκαδίου και στη συνέχεια θα μεταφερθούν στο Σπίτι του Πολιτισμού, στο Ρέθυμνο, όπου θα ακολουθήσει Επιστημονικό Συμπόσιο, με κύριο θέμα την πολιτική θεωρία και πρόταση καθώς και τους αγώνες του Νίκου Ψαρουδάκη.
Ο Νίκος Ψαρουδάκης (Ν.Ψ.), σε ηλικία 36 χρονών, τον Μάϊο του 1953 ίδρυσε την εφημερίδα «Χριστιανική Δημοκρατία» και την ομώνυμη πολιτική Κίνηση. Προηγουμένως, στα χρόνια του Εμφυλίου, το 1947, είχε γράψει το «Χριστιανικό Πολιτικό Μανιφέστο», το οποίο αποτελούσε μια κραυγή και κάλεσμα για να τερματιστεί η αλληλοσφαγή, που προκαλούσε καθεστώς κόλασης για τον λαό και την πατρίδα μας και εξυπηρετούσε αποκλειστικά τα συμφέροντα των ισχυρών της Γης. Στην έντονη ιδεολογική πάλη της εποχής εκείνης, μεταξύ των αστών, των υποστηρικτών, δηλαδή, του αστικού – καπιταλιστικού κοινωνικού συστήματος και των μαρξιστών-λενινιστών, ο Ν.Ψ. αντιπρότεινε τον «ίσιο δρόμο», τον δρόμο του Κοινωνικού Κοινωνισμού. «Η κοινωνική αδικία, έγραφε στο πρώτο φύλλο της «Χ.Δ.», στις 17 του Μάη του 1953, μόνιμο χαρακτηριστικό της παρηκμασμένης σημερινής κοινωνικής ζωής, δημιουργεί την αθλιότητα των λαϊκών τάξεων και προσβάλλει τον πολιτισμό και τη θρησκεία μας». Το χτύπημα της κοινωνικής αδικίας, κατά τον Ν.Ψ., δεν μπορεί να γίνει «με μπαλώματα και μερεμέτια» στο καπιταλιστικό κοινωνικό σύστημα, που από τη φύση του γεννά την κοινωνική αδικία, αλλά μόνο με την ανατροπή του, με δημοκρατικές διαδικασίες και την οικοδόμηση ενός άλλου κοινωνικού συστήματος, που πηγές έμπνευσης για τη θεμελίωσή του θα είναι η κλασική Ελλάδα, που μας δίδει μορφές άμεσης Δημοκρατίας, ο Κοινωνισμός του Χριστιανισμού και τα πορίσματα της Επιστήμης.
Οι θέσεις αυτές έφεραν τον Ν.Ψ. σε αντίθεση με την κατεστημένη Θεολογία, που ο ίδιος τη χαρακτήρισε «αστοχριστιανική», επειδή τοποθετούσε στα άγια των αγίων την υπεράσπιση «της καθεστηκυίας τάξης»!
Αν ο αγώνας για την Κοινωνική Δικαιοσύνη αποτελούσε προτεραιότητα για τον Ν.Ψ., η υπεράσπιση της Δημοκρατίας αποτελούσε έναν εξίσου πρωτεύοντα σκοπό του αγώνα του. Πεποίθησή του ήταν ότι ο δρόμος για την καινούργια κοινωνία δικαιοσύνης, που οραματιζόταν, περνούσε μέσα από την ελευθερία και τη δημοκρατία. Η σταθερή αυτή θέση του τον ανέδειξε ως ασυμβίβαστο αντίπαλο της Απριλιανής Δικτατορίας των Συνταγματαρχών. Η αρθρογραφία του στη «Χριστιανική», την περίοδο 1971-1074, ήταν όντως αντιστασιακή και όχι απλώς αντιπολιτευόμενη. Ιστορικά έχουν μείνει τα άρθρα του «Για ποια Δημοκρατία μιλάτε κύριε Παπαδόπουλε», «Έπεσε ο τύραννος να πέσει και η τυραννία», που τον έστειλε στη Γυάρο, και άλλα που ο σταθμός της Deutsche Velle μετέδιδε ανελλιπώς. Να σημειωθεί ότι από τις 21 Απριλίου 1967 μέχρι τον Δεκέμβριο του 1970, που επικρατούσε καθεστώς προληπτικής λογοκρισίας, η εφημερίδα «Χ.Δ.», με εκδότη διευθυντή τον Ν.Ψ. αρνήθηκε να κυκλοφορήσει. Με την κατάργηση της λογοκρισίας τον Ιανουάριο του 1970, η εφημερίδα «Χριστιανική Δημοκρατία» κυκλοφόρησε ως «Χριστιανική», για να… διαπιστώνουν οι αναγνώστες της, ότι απουσιάζει από τον τίτλο η «Δημοκρατία», όπως απουσίαζε και από τη Χώρα.
Ο Ν.Ψ., ως ιδρυτής και πρόεδρος του Κινήματος Χριστιανική Δημοκρατία και ως ανεξάρτητος βουλευτής, συνεργαζόμενος με το ΠΑΣΟΚ, την περίοδο 1985-1989 πρωτοστάτησε:
– Στον αγώνα των φτωχών και καταπιεσμένων για κοινωνική δικαιοσύνη.
– Στον αγώνα των λαϊκών εθνικών απελευθερωτικών κινημάτων όπου γης.
– Για την προβολή και υπεράσπιση των εθνικών μας δικαίων στην Κύπρο, στη Β. Ήπειρο, στο «Μακεδονικό», στη Θράκη και το Αιγαίο.
– Για τη στήριξη του θεσμού της Οικογένειας και ιδιαίτερα της πολύτεκνης, για να μη φθάσουμε στο σημείο, όπως έλεγε, που οι «θάνατοι θα υπερτερούν των γεννήσεων». Δυστυχώς, όμως σήμερα έχουμε φθάσει στο σημείο αυτό.
– Για την Παιδεία και τον Πολιτισμό.
Κλείνοντας την αναφορά αυτή στον Νίκο Ψαρουδάκη, θα ήταν παράλειψη αν δεν υπενθυμίζαμε την καταδίκη του, «για περιύβριση Αρχής», σε τρίμηνη φυλάκιση, στον Κορυδαλλό, επί Κυβερνήσεως «Εθνικής Ενότητος», του Κωνσταντίνου Καραμανλή. Αιτία; Το ιστορικό άρθρο του στη «Χριστιανική», «Διαρκές το δικό σας έγκλημα κύριοι αρεοπαγίτες», με το οποίο ασκούσε κριτική στην απόφαση του Αρείου Πάγου να χαρακτηρίσει το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου του 1967, ως στιγμιαίο και όχι ως διαρκές, με συνέπεια να μη λογοδοτήσουν στη Δικαιοσύνη, όλοι όσοι στήριξαν από θέση εξουσίας, τη Δικτατορία. Έτσι ακόμα και ο πρώτος «πρωθυπουργός» της Χούντας δεν δικάστηκε καν, ενώ ο αντιστασιακός Ψαρουδάκης δικάστηκε και καταδικάστηκε!
Αυτά για την ιστορία… και για να μην ξεχνάμε τους ανθρώπους που τα ίχνη τους στο σύντομο διάβα τους στη Γη, αποτελούν για μας οδοδείκτες πορείας ζωής.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των διήμερων εκδηλώσεων έχει ως εξής:
Σάββατο 6 Μαΐου – Αποδούλου Αμαρίου Κρήτης
9:00-10:15: Ι. Ναός Αγίου Ιωάννη – Αρχιερατικό Εκκλησιαστικό Μνημόσυνο.
11:00-13:30: Πολιτιστικό Κέντρο Αποδούλου – Πνευματικό Μνημόσυνο.
Συντονίζει Κωνσταντίνος Μπλάθρας, διευθυντής «Χριστιανικής».
α) Χαιρετισμοί (15′).
β) Εισηγήσεις (1,45′).
1. Η προσωπικότητα και το κοινωνικό όραμα του Νικολάου Ψαρουδάκη, από τον Ιωάννη Ζερβό, πρόεδρο της Χριστιανικής Δημοκρατίας (30′).
2. Τα παιδικά και νεανικά χρόνια του Νικολάου Ψαρουδάκη, από τον Νικόλαο Τυροκομάκη, διευθυντή Γυμνασίου Φουρφουρά, θεολόγο (20′).
3. Κοινωνικός Χριστιανισμός και τα χρόνια του Νικολάου Ψαρουδάκη, από τον σεβασμιότατο Μητροπολίτη Γορτύνης και Αρκαδίας κ. Μακάριο (20′).
4. Ο μελετητής της Γραφής και της κοινωνίας, ο συγγραφέας της εθνικής συμφιλίωσης, από τον π. Χρήστο Χριστοδούλου, πρωτοπρεσβύτερο (20′).
Συζήτηση – Παρεμβάσεις.
Κυριακή 7 Μαΐου – Ι. Μονή Αρκαδίου
7:30-10:00: Ιερά Μονή Αρκαδίου – Αρχιερατική θεία λειτουργία και προσκύνημα.
11:15-15:00: «Σπίτι του Πολιτισμού» Ρεθύμνου – Επιστημονικό Συμπόσιο.
• 1η Συνεδρία (11:15-12:15)..Συντονίζει Εμμανουήλ Μηλιαράκης, επίτ. πρόεδρος «Χ.Δ.».
α) Χαιρετισμοί (15′)
β) Εναρκτήρια Ομιλία: Το όραμα της κοινότητας στην Εκκλησία του Χριστού και το αίτημα της δικαιοσύνης σήμερα (35′) από τον Τζεκάκη Μιχαήλ, φιλόλογο, πρώην διευθυντή της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Ρεθύμνου.
Διάλειμμα (20′)
• 2η Συνεδρία (12:35-14:15). Συντονίζει Ηρακλής Κανακάκης, τ. διευθυντής σχολείου, δημοσιογράφος.
Εισηγήσεις:
1. Το επαναστατικό κοινωνικό μήνυμα του Νικολάου Ψαρουδάκη στην Ελλάδα και το χρέος του Χριστιανών (30′) από τον Εμμανουήλ Μηλιαράκη, επίτιμο πρόεδρο της «Χ.Δ.».
2. Ο αγωνιστής της Δημοκρατίας Νικόλαος Ψαρουδάκης και η αντίστασή του στη Δικτατορία (20′) από τον Νικόλαο Ψιλάκη, συγγραφέα, δημοσιογράφο.
3. Η «Χριστιανική» στην υπηρεσία της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας και της χριστιανοκοινωνικής ευθύνης των πολιτών (20′) από τον Κωνσταντίνο Μπλάθρα, διευθυντή της «Χ.Δ.».
Συζήτηση (30′) – Παρεμβάσεις.
Ο Μανώλης Μηλιαράκης, είναι επιτ. πρόεδρος της «Χ.Δ.»