Την προτίμηση των τουριστών στα πακέτα all inclusive και την τάση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια και στον Νομό Ρεθύμνου, επιβεβαιώνει και σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε από φοιτητές του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Ρεθύμνου.
Τα συμπεράσματα της πρόσφατης έρευνας που διενεργήθηκε με τη δημιουργία ερωτηματολογίου σε δείγμα 300 τουριστών που επέλεξαν το Ρέθυμνο για τις διακοπές τους, καταδεικνύουν τις επιλογές των αλλοδαπών επισκεπτών που στρέφονται σε λύσεις οικονομικές, διασφαλίζοντας το πακέτο που θα καλύπτει τις ανάγκες βάσει συγκεκριμένου οικογενειακού προϋπολογισμού.
Το ποσοστό αυτό των τουριστών που καταλήγουν σε διακοπές all inlusive φτάνει το 52,7%, ενώ σύμφωνα με την ανάλυση του αποτελέσματος σχετικά με τον προϋπολογισμό ανά άτομο, βάσει της αντιστοιχίας με τις δύο μεγαλύτερες κατηγορίες ημέρες διαμονής, οι οποίες είναι: 1) 4-7 ημέρες και 2) 8-15 ημέρες προκύπτουν τα εξής: Για τους επισκέπτες οι οποίοι έμειναν 4-7 ημέρες (35%), το μεγαλύτερο ποσοστό ύψους 36,2% ξοδεύει 201-400 ευρώ σ’ αυτό το διάστημα διαμονής. Ακολουθούν με ποσοστό 28,6% εκείνοι που ξοδεύουν 401-600 ευρώ, έπειτα ποσοστό 20% ξοδεύει το πολύ μέχρι 200 ευρώ και τέλος με ποσοστό 15,2% έρχονται εκείνοι που ξοδεύουν 601 ευρώ και πάνω. Όσον αφορά την πλειοψηφία των ερωτηθέντων οι οποίοι επέλεξαν να μείνουν περισσότερες μέρες και συγκεκριμένα 8-15 ημέρες (60,7%), το μεγαλύτερο ποσοστό ύψους 36,8% ξοδεύει 201-400 ευρώ στο διάστημα διαμονής του. Μετά έρχονται με 28% εκείνοι που ξοδεύουν 601 ευρώ και άνω, έπειτα με 21,4% οι επισκέπτες ξοδεύουν 401-600 ευρώ και τέλος με ποσοστό 13,7% ξοδεύουν το πολύ 200 ευρώ.
Σκοπός της έρευνας ήταν η αποτύπωση του προφίλ του μέσου επισκέπτη, προκειμένου τα αποτελέσματα που προέκυψαν να ληφθούν υπόψη για την καλύτερη μελλοντική προβολή του τόπου μας, με στόχο την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού τουριστών στο μέλλον.
ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΙΜΗΝΟ ΙΟΥΛΙΟΥ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΤΟΥ 2013
Διακοπές all inclusive επιλέγει το 52,7%
των επισκεπτών του Ρεθύμνου
• Η εργασία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Ρεθύμνης και τους φοιτητές του Οικονομικού τμήματος Πανεπιστημίου Κρήτης στο πλαίσιο πρακτικής άσκησης
• Οι τουρίστες επιλέγουν 8-15 ημέρες για τη διαμονή τους και υποστηρίζουν πως θα προτιμήσουν ξανά το Ρέθυμνο για καλοκαιρινές διακοπές
Το γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς φαινόμενο των διακοπών all inclusive, με ολοκληρωμένα πακέτα προσφορών που περιλαμβάνουν τα μεταφορικά, τη διαμονή, το φαγητό, και όλες τις υπηρεσίες που παρέχει ένα ξενοδοχείο σε τιμή ευκαιρίας, επιβεβαιώνεται και μέσα από την σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε από φοιτητές του Τμήματος Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Ρεθύμνου, στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησης.
Σύμφωνα με την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 300 ατόμων τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, ποσοστό
που ξεπερνά τους μισούς επισκέπτες και φτάνει το 52,7% επιλέγει διακοπές σε ξενοδοχείο all inclusive, αφήνοντας στη δεύτερη θέση των προτιμήσεων τα ξενοδοχεία κατηγορίας μέχρι τεσσάρων αστέρων με ποσοστό 32%, ενώ τα ξενοδοχεία κατηγορίας πέντε αστέρων συγκεντρώνουν ποσοστό 8,7%. Τέλος, για ενοικιαζόμενα δωμάτια, ιδιόκτητα σπίτια και άλλους τύπους καταλυμάτων συγκεντρώνεται ένα ποσοστό μεγέθους 6,7%.
Το πακέτο αυτό των διακοπών έχει κατά καιρούς προκαλέσει προβληματισμό στους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς, ωστόσο βασικό πλεονέκτημα για τον καταναλωτή επισκέπτη είναι ότι γνωρίζει εκ των προτέρων το συνολικό κόστος των διακοπών του και έτσι μπορεί να κάνει τον προϋπολογισμό του, απολαμβάνοντας διακοπές σε ελκυστικές τιμές.
Αναλύοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία παρουσιάστηκε χθες, οι εκπρόσωποι του Επιμελητήριου χαρακτηρίζουν ως ιδιαίτερα κρίσιμο και ενδιαφέρον το γεγονός ότι παρά το αυξημένο ποσοστό των επισκεπτών που επιλέγουν το πακέτο all inclusive τα χρήματα που ξοδεύουν στην πόλη είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικά.
Συγκεκριμένα, στην ερώτηση «Ποιος είναι ο προϋπολογισμός σας ανά άτομο (εκτός μεταφορικών και διαμονής);», το μεγαλύτερο μέρος των επισκεπτών που φτάνει το 35,7% απαντάει ότι τα χρήματα που ξοδεύει κατά τη διάρκεια της διαμονής του κυμαίνονται από 201-400 ευρώ, ακολουθεί με ποσοστό 24% η κατηγορία εκείνων που ξοδεύουν από 401-600 ευρώ, έπειτα είναι εκείνοι που διαθέτουν 601 ευρώ και άνω για τις διακοπές τους με ποσοστό 23,3% και τελευταίοι έρχονται εκείνοι που ξοδεύουν το πολύ μέχρι 200 ευρώ και αγγίζουν το ποσοστό ύψους 17%. Ρωτώντας τους επισκέπτες «Πού ξοδεύετε τα περισσότερα από τα χρήματά σας;», οι περισσότεροι με ποσοστό 58,3% απαντάνε ότι διαθέτουν τα χρήματά τους για ψυχαγωγία όπως να πηγαίνουν σε εστιατόρια και καφετέριες, ενώ το 41,7% του ποσοστού που απομένει διαθέτει τα περισσότερα από τα χρήματά στα ψώνια του.
Στην ερώτηση «Τι προϊόντα αγοράζετε κατά τη διάρκεια της διαμονή σας στο Ρέθυμνο;», παραπάνω από το μισό δείγμα των επισκεπτών με ποσοστό 57,3% αγοράζει δώρα, αφήνοντας δεύτερη σε σειρά την αγορά προσωπικών αντικειμένων με 25,7% και τελευταίους αλλά με το σημαντικό ποσοστό μεγέθους 17% εκείνους που προτιμούν τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα.
1) Για τους επισκέπτες, οι οποίοι έμειναν 4-7 ημέρες (35%), το μεγαλύτερο ποσοστό ύψους 36,2% ξοδεύει 201-400 ευρώ σ’ αυτό το διάστημα διαμονής. Ακολουθούν με ποσοστό 28,6% εκείνοι που ξοδεύουν 401-600 ευρώ, έπειτα ποσοστό 20% ξοδεύει το πολύ μέχρι 200 ευρώ και τέλος με ποσοστό 15,2% έρχονται εκείνοι που ξοδεύουν 601 ευρώ και πάνω.
2) Όσον αφορά την πλειοψηφία των ερωτηθέντων, οι οποίοι επέλεξαν να μείνουν περισσότερες μέρες και συγκεκριμένα 8-15 ημέρες (60,7%), το μεγαλύτερο ποσοστό ύψους 36,8% ξοδεύει 201-400 ευρώ στο διάστημα διαμονής του. Μετά έρχονται με 28% εκείνοι που ξοδεύουν 601 ευρώ και άνω, έπειτα με 21,4% οι επισκέπτες ξοδεύουν 401-600 ευρώ και τέλος με ποσοστό 13,7% ξοδεύουν το πολύ 200 ευρώ.
Από τα δημογραφικά στοιχεία του δείγματος της έρευνας προκύπτει ότι οι γυναίκες υπερτερούν σε αριθμό 174 έναντι 126 που είναι οι άντρες. Όσον αφορά τις ηλικίες των ερωτηθέντων, στην πλειοψηφία τους είναι από 25-34 (ποσοστό 24%), ακολουθεί η ηλικιακή ομάδα 45-54 ετών (με ποσοστό 21%) και με ελάχιστη διαφορά οι ηλικίες 18-24 (σε ποσοστό 20,30%) ενώ οι ηλικίες 35-44 (φτάνουν το 19,70%).
Το μεγαλύτερο ποσοστό των επισκεπτών είχαν ως χώρα προέλευσης τη Γερμανία με 23%, ακολουθεί η Ρωσία με 19,3%, η Αγγλία με 15,3%, η Γαλλία με 14% και ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά και σε σύνολο 28,3% άλλες χώρες (Ολλανδία, Τσεχία, Βέλγιο, Ουκρανία, Σκανδιναβικές χώρες κλπ.).
Στην πλειοψηφία τους οι αλλοδαποί επισκέπτες πληροφορήθηκαν για την Κρήτη από τα ταξιδιωτικά γραφεία (ποσοστό 38,7%), ακολουθεί το διαδίκτυο με 34,3% και με μικρότερο αλλά σημαντικό ποσοστό 20% η πληροφόρηση από φίλους και συγγενείς.
Η συντριπτική πλειοψηφία με ποσοστό 95,7% των ερωτηθέντων υποστήριξε ότι έρχεται στο Ρέθυμνο για διακοπές, ενώ οι υπόλοιποι έχουν έρθει για δουλειά ή για άλλο λόγο.
Το 79% των ερωτηθέντων ήρθε για πρώτη φορά στο Ρέθυμνο, ενώ το 21% που απομένει έχει επισκεφθεί το Ρέθυμνο
από μία και άνω φορές. Απαντώντας την ερώτηση «Για πόσο θα μείνετε στο Ρέθυμνο;», οι περισσότεροι επισκέπτες με ποσοστό 60,7% μένουν για 8-15 ημέρες και με μικρότερο ποσοστό ύψους 35% διαμένουν για 4-7 ημέρες. Ερωτώμενοι για το «Πόσο πιθανό είναι να επισκεφθείτε ξανά το Ρέθυμνο;» η πλειοψηφία απαντάει «πολύ πιθανό» με 73,3%, ακολουθούν οι διστακτικοί με ποσοστό 24,3%, ενώ πολύ μικρό ποσοστό μεγέθους 2,3% συγκεντρώνουν εκείνοι που δεν έχουν το Ρέθυμνο ως προορισμό για τις μελλοντικές τους διακοπές.
Όσον αφορά την ερώτηση «Με ποιο τρόπο οργανώσατε το ταξίδι σας;» η οργάνωση των διακοπών μέσω ταξιδιωτικών γραφείων υπερισχύει με ποσοστό 80,7% έναντι εκείνων που οργάνωσαν το ταξίδι μόνοι τους μέσω του διαδικτύου, οι οποίοι φτάνουν σε ποσοστό 17,3%. Απομένει και ένα μικρό ποσοστό μεγέθους 2%, όπου οργάνωσαν το ταξίδι τους με κάποιον άλλο τρόπο. Στην ερώτηση κρίσεως «Τι δεν σας ικανοποίησε κατά τη διάρκεια της διαμονής σας στο Ρέθυμνο;» το ποσοστό ύψους 8,7% παραπονέθηκε για την κίνηση στους δρόμους, το 7,6% δήλωσε δυσαρεστημένο από τα δρομολόγια των λεωφορείων, 4,3% έμεινε απογοητευμένο από το ξενοδοχείο που επέλεξε, 1,7% είπε ότι δεν του άρεσε η παραλία-θάλασσα και 1,3% βρήκε την πόλη βρώμικη. Το μεγαλύτερο όμως ποσοστό του δείγματος που αγγίζει το 76,3% δεν είχε να σημειώσει κάτι το αρνητικό.
«Σημαντικό εργαλείο για τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών και την ανάπτυξη του τόπου οι έρευνες»
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΡ, Γιώργος Γιακουμάκης στη διάρκεια συνέντευξης τύπου χθες αναφέρθηκε στη συνεργασία του Επιμελητηρίου με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων πως τέτοιες μελέτες αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο ανάπτυξης για τον τόπο: «Με την παρουσίαση άλλης μίας έρευνας συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο θέλω να τονίσω ότι ένας από τους ρόλους του Επιμελητηρίου είναι σε συνεργασία με την εκπαίδευση να παρουσιάζει τέτοιες έρευνες, ώστε και οι επιχειρήσεις που ασχολούνται με τον τουρισμό να έχουν ένα εργαλείο πάνω στο οποίο να βασιστούν, ώστε να δουλέψουν και να έχουν καλύτερα αποτελέσματα, αλλά και το Επιμελητήριο να παρέχει ουσιαστικές υπηρεσίες στα μέλη του. Είμαστε τυχεροί και επιζητούμε τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και χαιρόμαστε να έχουμε και να παρουσιάζουμε τέτοιες δουλείες, και στο παρελθόν υπάρχουν και μνημόνια συνεργασίας αλλά επιζητούμε αυτή την συνεργασία και ελπίζουμε και στο μέλλον να επεκταθεί, διότι τονίζει έναν από τους ρόλους που πρέπει να παίζει το Επιμελητήριο».
Ο α’ αντιπρόεδρος του ΕΒΕΡ Μανόλης Ψαρουδάκης είπε: «Την τελευταία περίοδο αντιλαμβανόμενοι τη κατάσταση που επικρατεί στο εσωτερικό, προσπαθούμε να εισάγουμε κατανάλωση στο Ρέθυμνο με διάφορες δράσεις και φαίνονται τα θετικά αποτελέσματα. Δηλαδή το ότι το 40% δηλαδή προτιμά καταστήματα της πόλης για να ψωνίσει και ένα ποσοστό μεγαλύτερο του 50% ξοδεύει για τη διασκέδασή του είναι πάρα πολύ ικανοποιητικό σε σχέση με τα ποσοστά άλλων ερευνών και τα άλλα χαρακτηριστικά που έχουμε προηγούμενα χρόνια. Άρα είναι πολύ ενθαρρυντικό.
Όμως αυτό που πρέπει να κοιτάξουμε, είναι πρώτον το τι ψωνίζει ο κόσμος. Έχει μια προτίμηση στα τοπικά προϊόντα και στα ποιοτικά προϊόντα ανεξάρτητα από την τιμή του και έχει κι ένα θέμα το πώς διαλέγει δώρα σε πολύ προσιτή τιμή. Αυτά πρέπει να τα επεξεργαστούμε. Ήδη γίνεται μια πρώτη προσέγγιση αυτή τη περίοδο με μια έρευνα που σχεδιάζεται και υλοποιείται αυτή τη περίοδο και αφορά τους τέσσερις νομούς της Κρήτης, όπου θα παρουσιάσει μέχρι τέλος Οκτωβρίου με αναλυτικά στοιχεία όλων των προτιμήσεων των επισκεπτών μας. Ο τουρισμός έχει αλλάξει.
Δεν έχει καμία σχέση ο τουρισμός που έχουμε τώρα και σε σχέση με την ηλικία, τις προτιμήσεις και σε σχέση με τις χώρες που επισκέπτονται με αυτόν που είχαμε πριν 10-15 χρόνια. Άρα πρέπει να είμαστε πολύ προσαρμοστικοί, γιατί δεν πρέπει να προσαρμόσουμε τους επισκέπτες μας σε αυτά που είμαστε εμείς, αλλά πρέπει εμείς να προσαρμόσουμε τις επιχειρήσεις μας στα γούστα και τις απαιτήσεις των καιρών και των επισκεπτών μας».
Εκ μέρους του Πανεπιστημίου Κρήτης ο Δικαίος Τσεκέρζος, καθηγητής Οικονομικού Τμήματος Πανεπιστημίου Κρήτης υποστήριξε: «Η εργασία αυτή έγινε μέσα στα πλαίσια της πρακτικής άσκησης -είναι μια πρακτική άσκηση που λειτουργεί με επιτυχία από το 1995, τα τελευταία χρόνια έχει κάνει σημαντική παρέμβαση το κράτος όσον αφορά τη διαδικασία και την αξιολόγηση της πρακτικής αλλά και της κάλυψης των ασφαλιστικών εισφορών και κάποιας αμοιβής των φοιτητών, και είναι μια διαδικασία η οποία ελπίζουμε ότι και στα επόμενα χρόνια θα προχωρήσει».
Ταυτότητα της έκθεσης
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου 2013 σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Ρεθύμνης και τους φοιτητές του Οικονομικού τμήματος Πανεπιστημίου Κρήτης: κα Μαρία Καδιανάκη, κο Κωνσταντίνο Τζάνη στα πλαίσια πρακτικής άσκησης.
Η έρευνα διεξήχθη με τη δημιουργία ερωτηματολογίου αποτελούμενο από 14 ερωτήσεις, το οποίο απευθύνεται στους αλλοδαπούς επισκέπτες του Ρεθύμνου, οι οποίοι επέλεξαν το Ρέθυμνο για την περίοδο των διακοπών τους.
Σκοπός αυτής της έρευνας ήταν η αποτύπωση του προφίλ του μέσου επισκέπτη, προκειμένου τα αποτελέσματα που προέκυψαν να ληφθούν υπόψη για την καλύτερη μελλοντική προβολή του τόπου μας με στόχο την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού τουριστών στο μέλλον.
Η συλλογή των απαντήσεων έγινε σε στάση λεωφορείου προκειμένου να εκμεταλλευτούμε τον χρόνο αναμονής τους και σε μέγεθος δείγματος 300 ατόμων.
Προσπάθειες για την ανάπτυξη του ιατρικού
τουρισμού από το Οικονομικό Τμήμα
του Πανεπιστημίου Κρήτης
Στο περιθώριο της χθεσινής παρουσίασης της έρευνας, που πραγματοποίησαν φοιτητές του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με το Επιμελητήριο, ο καθηγητής Οικονομικών κ. Τσερκέζος, αναφέρθηκε σε μια σειρά πρωτοβουλιών του τμήματος του για τις προσπάθειες που γίνονται σε σχέση με τον τουρισμό και πιο συγκεκριμένα για την ανάπτυξη του ιατρικού τουρισμού.
Χαρακτηριστικά, όπως είπε, έχουν ξεκινήσει κάποιες διαβουλεύσεις, έτσι ώστε δειλά δειλά να ξεκινήσει η διαδικασία μελέτης και έρευνας για τις προοπτικές ανάπτυξης του ιατρικού τουρισμού στο νησί.
Συγκεκριμένα, ο κ. Τσερκέζος ανέφερε: «Εδώ και αρκετό καιρό στο Οικονομικό τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης γίνεται μια προσπάθεια να στηρίξουμε τον τουρισμό στην Κρήτη με νέα προϊόντα. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για εμάς ο ιατρικός τουρισμός. Αυτό που θέλουμε να προτείνουμε είναι να ξεκινήσουμε από τους τουριστικά «νεκρούς» μήνες για την Κρήτη με αφίξεις τουριστών που θα περιλαμβάνουν και τη διενέργεια ιατρικών εξετάσεων. Η μελέτη θα γίνει για το Ρέθυμνο και θα επιδιώξουμε να έχουμε αφίξεις ανθρώπων, οι οποίοι θέλουν να συνδυάσουν το τουριστικό μαζί με το ιατρικό χαρακτηριστικό. Για παράδειγμα να κάτσει για 10 μέρες ο επισκέπτης σε ένα πολύ καλό ξενοδοχείο και ταυτόχρονα να επισκεφτεί έναν οδοντίατρο, ή να κάνει άλλες ιατρικές εργασίες. Υπάρχει πολύ ενδιαφέρον από τα ξένα ταμεία και ελπίζουμε ότι θα βρούμε τη συγκατάθεση από το Επιμελητήριο και από άλλους φορείς για να προχωρήσει αυτή η έρευνα και γενικότερα η υλοποίηση της διαδικασίας. Είναι μία πρώτη προσέγγιση που κάνουμε. Θα μπορεί να συμμετάσχει ο κάθε φορέας ή ακόμα και οι ιδιώτες και φυσικά θα προσφέρουν υπηρεσία πρώτης κατηγορίας, πολύ καλό ξενοδοχείο με πολύ χαμηλές τιμές. Όλο αυτό βέβαια θέλει κόσμο να δουλέψει, πρέπει να γίνουν διαπραγματεύσεις με τα ξένα ταμεία, με αγγλικά ταμεία, ολλανδικά, τα γερμανικά αλλά αυτό θέλει δουλεία, θέλει επικοινωνία και εμπειρία, η διαδικασία διαπραγματεύσεων θέλει και έχει εμπειρία».