Σε υψηλά για τα δεδομένα της πανδημίας επίπεδα κινούνται οι πληρότητες των ξενοδοχείων του Ρεθύμνου για τον Σεπτέμβριο, ενώ η καλή εικόνα, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία διατηρείται μέχρι και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου με τις προοπτικές να είναι καλές για περαιτέρω ενίσχυση του κλάδου από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Παρά τις σοβαρές απώλειες που καταγράφοντα από την Ρωσία, την Νορβηγία, την Φιλανδία και την Αγγλία, που κάθε φθινόπωρο τόνωναν σημαντικά την τουριστική κίνηση, οι διεθνείς αφίξεις είναι αυξημένες αποδεικνύοντας πως η Κρήτη αποτελεί όχι μόνο ένα δημοφιλή, αλλά και ένα δυναμικό τουριστικό προορισμό για τους επισκέπτες. Οι Γερμανοί συνεχίζουν να διατηρούν την πρωτιά των αφίξεων από την αρχή της φετινής περιόδου, ενώ ακολουθούν Πολωνοί, Γάλλοι, Ελβετοί, Ουκρανοί και Ολλανδοί.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του συνδέσμου τουριστικών πρακτόρων Ρεθύμνου, Στράτος Μπερέτης, οι κρατήσεις τον Σεπτέμβριο θα κυμανθούν σε ποσοστό 70-80% σε σχέση με το 2019, ενώ ο ίδιος εκτίμησε ότι λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα αυτά, η χρονιά θα κλείσει στο 55% της τουριστικής κίνησης του 2019.
«Πιστεύω ότι ο Σεπτέμβριος θα κλείσει σε πολύ καλά επίπεδα, με βάση τα στοιχεία που έχουμε. Θα κλείσει δηλαδή κοντά στο 80% της κίνησης του 2019, δηλαδή είναι ένας καλός Σεπτέμβριος. Μας λείπουν καλές αγορές, όπως η Νορβηγία, η Φιλανδία και η Ρωσία, που συνήθως τέτοια εποχή επιλέγουν την Κρήτη και το Ρέθυμνο για τις διακοπές τους, αλλά παρόλα αυτά θα κλείσει με καλά ποσοστά στις διεθνείς αφίξεις. Παρά την πανδημία και τα πολλά κρούσματα που είχαμε στην περιφέρεια, η κίνηση πήγε καλά και η ίδια καλή εικόνα διατηρείται μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου και πιστεύουμε και στην ενίσχυση της κίνησης με κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Πάντως ο προγραμματισμός των πτήσεων είναι πολύ καλός και σε μερικές ημέρες ξεπερνάει και το 2019, στο Ηράκλειο τουλάχιστον. Αυτό δείχνουν τα στοιχεία των διεθνών αφίξεων», τόνισε ο κ. Μπερέτης και πρόσθεσε, ότι: «με τα δεδομένα αυτά εκτιμώ ότι στον απολογισμό μπορεί να φτάσουμε και στο 55% της τουριστικής κίνησης του 2019. Ο Ιούλιος κινήθηκε στο 40% του, το 2020 ήταν ανύπαρκτος, ο Ιούλιος πήγε στο 80% του 2019 και ο Αύγουστος το ίδιο, μπορεί και 90%, ο Σεπτέμβριος στο 80% του 2019. Άρα θεωρώ ότι θα είναι σε επίπεδο αφίξεων περίπου στο 55% του 2019. Αναλογικά και οι τουριστικές εισπράξεις είναι καλές. Παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς αφίξεις ήταν λιγότερες από το 2019, τα εστιατόρια και κλάδοι που σχετίζονται με τον τουρισμό, όπως ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και άλλες δραστηριότητες κατέγραψαν αύξηση των εισπράξεων. Οι πελάτες ξόδεψαν χρήματα, κάτι που εξηγείται και από το γεγονός ότι είχαμε νεώτερους επισκέπτες».
Την ίδια στιγμή τα στοιχεία της Eurostat είναι αποκαλυπτικά, καθώς δείχνουν ότι ο Αύγουστος ήταν ένας καλός μήνας για όλη την Ευρώπη, καθώς καλύφθηκε περίπου το 70% της διαφοράς από τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Επί της ουσίας, η διάθεση των Ευρωπαίων -και όχι μόνο- να ταξιδέψουν συνέβαλε καθοριστικά, έτσι ώστε οι πτήσεις να είναι αυξημένες κατά 48% σε σχέση με πέρσι. Ακόμα κι έτσι, τα συγκριτικά στοιχεία φανερώνουν ότι οι μεταλλάξεις, η έξαρση των κρουσμάτων σε πολλές χώρες και τα χαμηλότερα των προσδοκιών ποσοστά εμβολιασμού στην Ευρώπη, λειτούργησαν καταλυτικά στο να μην υπάρχει ισόρροπη κάλυψη απωλειών, ακόμα και μεταξύ των χωρών του Νότου, που αποτελούν πόλο έλξης για τους ταξιδιώτες. Η μεγάλη κερδισμένη, ήταν η Ελλάδα. Στην Ελλάδα οι πτήσεις κάλυψαν το 93% της απόστασης από τον Αύγουστο του 2019. Την ίδια ώρα ο ανταγωνισμός, δηλαδή Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία κινήθηκαν γύρω στο 70% του 2019.
Εν τω μεταξύ, όπως τόνισε ο πρόεδρος του συνδέσμου τουριστικών πρακτόρων, έχουν ήδη ξεκινήσει οι κρατήσεις για την επόμενη σεζόν και έχει γίνει το 10% των τουριστικών κρατήσεων για το 2022, που θεωρείται ένας καλός αριθμός. Ο προγραμματισμός αφορά κατά κύριο λόγο Γερμανούς και Άγγλους.
Ξοδεύουν φέτος περισσότερα
Ειδικά, πάντως, σε σχέση με τα έσοδα, οι δαπάνες των ξένων επισκεπτών στη χώρα μας φέτος, με βάση τα επίσημα νούμερα της Τραπέζης της Ελλάδος, επέστρεψαν σε παλιές, καλές εποχές, όταν οι τουρίστες ξόδευαν και έμεναν περισσότερο στην Ελλάδα. Και αν τα τελευταία χρόνια, από το 2008 και μετά, κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι στη χώρα μας κινούνταν πτωτικά, πέφτοντας μάλιστα κάτω από τα 600 ευρώ ανά ταξίδι για πρώτη φορά το 2014 και εν συνεχεία ακόμη και κάτω από τα 500 ευρώ (στα 470 ευρώ για την ακρίβεια) το 2016, φέτος το α’ εξάμηνο έκανε την έκπληξη, με τον Ιούνιο ειδικά να θυμίζει κάτι από το 2008, την τελευταία χρονιά όπου η μέση δαπάνη ανά ταξίδι κυμαινόταν πάνω από τα 700 ευρώ – και συγκεκριμένα στα 730 ευρώ.
Έτσι, με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ, για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2021 η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μη κατοίκων στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στα 631 ευρώ, έχοντας σημειώσει διψήφιο ποσοστό αύξησης κατά 13%, έναντι των 557 ευρώ το 2019. Σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2020, η άνοδος τοποθετείται στο 88%, σε σύγκριση με τα 336 ευρώ για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου της πρώτης χρονιάς της πανδημίας. Μόνο για τον Ιούνιο η μέση δαπάνη ανά ταξίδι μη κατοίκων στη χώρα μας άγγιξε για πρώτη φορά τα 729 ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 20%, σε σύγκριση με τα 607 ευρώ του 2019, την τελευταία «κανονική» χρονιά. Οι τουρίστες, λοιπόν, με πολύ έντονη την επιθυμία για διακοπές και έντονη επίσης τη συσσωρευμένη ζήτηση για ταξίδια λόγω κορονοϊού, είναι αποφασισμένοι να ξοδέψουν περισσότερα φέτος, επιλέγοντας μάλιστα σε ουκ ολίγες περιπτώσεις και ακριβότερα καταλύματα, με την προσδοκία τώρα στον κλάδο για συνολικά έσοδα μέσα στο 2021 ακόμη και πάνω από τα 9 δισ. ευρώ ή αλλιώς πάνω από το 50% του 2019. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά από τα ακριβά καταλύματα ανά την Ελλάδα καταγράφουν το καλοκαίρι ζηλευτές πληρότητες που δεν θυμίζουν εποχές και συνθήκες κορωνοϊού, με τα ποσοστά να είναι υψηλότερα στις δύο κατηγορίες 4 και 5 αστέρων.
«Φαίνεται ότι θα πιάσουμε το 45 – 50% του 2019 σχεδόν σε όλους τους προορισμούς και αυτό είναι μια ανάσα επιβίωσης για να πάμε σε ένα κανονικό 2022. Από εκεί και πέρα, η χρονιά για τη Βόρεια Ελλάδα, υπολείπεται μετά τις 15 Σεπτεμβρίου λόγω του ότι σταματά ο οδικός τουρισμός από τα Βαλκάνια, όμως το αεροδρόμιο «Μακεδονία» φέρνει κόσμο, έρχονται πτήσεις από τη Γερμανία ιδιαίτερα και κατά δεύτερον από τη Βρετανία, με αποτέλεσμα η μέση πληρότητα στα ξενοδοχεία της Χαλκιδικής να είναι σήμερα στο 70%», δήλωσε χαρακτηριστικά στη ΔΕΘ ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Γρ. Τάσιος. Επί της ουσίας, οι εισπράξεις φαίνεται ότι τελικά μπορούν να φτάσουν ή να ξεπεράσουν τα 9 δις ευρώ με τις πιο συντηρητικές προβλέψεις, ενώ αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, ενδεχομένως να ξεπεράσουν τα 10 δις ευρώ, δηλαδή κοντά στο 60% του 2019.
Η Ελλάδα καλύτερος προορισμός τουρισμού πολυτελείας για το 2021 στα γερμανικά «Inspire me Award»
Μια ακόμη διεθνή τουριστική διάκριση απέσπασε η Ελλάδα τον Σεπτέμβριο, αυτή τη φορά από την ιδιαίτερα σημαντική αγορά της Γερμανίας.
Συγκεκριμένα, η χώρα μας ψηφίστηκε ως ο καλύτερος ταξιδιωτικός προορισμός της χρονιάς για τουρισμό πολυτελείας στα βραβεία «Inspire me Award», που καθιέρωσε φέτος για πρώτη φορά το έγκυρο γερμανικό επαγγελματικό online περιοδικό «LuxusInsider».
Στην ψηφοφορία έλαβαν μέρος οι αναγνώστες του περιοδικού, οι οποίοι κατά κανόνα είναι στελέχη της τουριστικής αγοράς της χώρας που ειδικεύονται στον τομέα των ταξιδίων πολυτελείας (πωλητές ταξιδιών, ταξιδιωτικοί πράκτορες, ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες κ.ά.), ενώ η αξιολόγηση της βραχείας λίστας των υποψηφιοτήτων ανά κατηγορία έγινε από κριτική επιτροπή, αποτελούμενη από ειδικούς σε διάφορους κλάδους της τουριστικής βιομηχανίας.
Το ελληνικό βραβείο απονεμήθηκε στην προϊσταμένη της Υπηρεσίας ΕΟΤ Γερμανίας, Νικολέτα Λεκανίδη, παρουσία της αναπληρώτριας προϊσταμένης, Αρετής Πρίνου, κατά τη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου στο Business Club (Villa im Heine-Park) του Αμβούργου. Στο περιθώριο της εκδήλωσης, οι εκπρόσωποι της Υπηρεσίας ΕΟΤ Γερμανίας είχαν επαφές με επιλεγμένους εκπροσώπους της συγκεκριμένης τουριστικής αγοράς (ITB Berlin, TUI κ.ά.), καθώς και του τουριστικού ειδησεογραφικού ομίλου «FVW Medien».
Στις προθέσεις των διοργανωτών είναι καθιέρωση του «Inspire me Award» ως ετήσιου θεσμού της γερμανικής τουριστικής αγοράς, με τον οποίο θα επιβραβεύονται διεθνείς προορισμοί, εταιρείες και προσωπικότητες του κλάδου που παρουσίασαν αξιοσημείωτα επιτεύγματα στον τομέα του τουρισμού πολυτελείας.