Μέσα σε κλίμα έντασης και αντιπαραθέσεων εγκρίθηκε χθες ομόφωνα η διενέργεια έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου στην κοινωφελή επιχείρηση του δήμου Ρεθύμνου, αίτημα το οποίο είχε κατατεθεί από το σύνολο των παρατάξεων της αντιπολίτευσης μετά τις πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιότητας από τον ραδιοφωνικό σταθμό 9,80 για προβληματική οικονομική διαχείριση της. Τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να γίνει συνάντηση των επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων για να προτείνουν και να συμφωνήσουν στο πρόσωπο του ορκωτού ελεγκτή που θα πραγματοποιήσει τον διαχειριστικό έλεγχο.
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου στην αρχή της συνεδρίασης ξεκαθάρισε πως η άποψη του είναι ότι τα ευρήματα του ελέγχου δεν θα προσθέσουν κάτι σε αυτά που ήδη γνωρίζει η αντιπολίτευση και πως το θέμα αυτό έτσι όπως «προσπαθούν κάποιοι να το εξελίξουν φτάνει στα όρια της ανθρωποφαγίας». Υποστήριξε ωστόσο εξ αρχής πως εφόσον η αντιπολίτευση επιμένει στο αίτημα αυτό η παράταξη της πλειοψηφίας θα το υπερψηφίσει.
Ο ίδιος εξέφρασε την ικανοποίηση του για την παρουσία των δυο υπάλληλων της ΚΕΔΗΡ -τους οποίους είχε προσκαλέσει στη συνεδρίαση ο πρόεδρος- οι οποίοι ωστόσο δεν δικαιούνταν να απαντήσουν σε ερωτήματα των δημοτικών συμβούλων, καθώς τίθενται νομικά ζητήματα τα οποία και έθιξε και ο δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης Μανόλης Φουρφουλάκης.
Θ. Νίνος: «Επιχειρείτε να περάσετε σε μία νύχτα τη δράση πέντε χρονών της ΚΕΔΗΡ»
Βολές στη δημοτική αρχή εξαπέλυσε ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης του δήμου Ρεθύμνου Θοδωρής Νίνος κατηγορώντας τη διοίκηση του δήμου για την απουσία ισολογισμών στην ΚΕΔΗΡ για πέντε ολόκληρα χρόνια. Στην τοποθέτηση του μίλησε για έλλειψη ενημέρωσης εκ μέρους της δημοτικής αρχής και μεταξύ άλλων ανέφερε: «Όταν ξεκίνησε το θέμα στα ΜΜΕ τόνισα πως ως παράταξη ευχόμαστε όλα αυτά τα σχόλια να μην αποτελούν πραγματικές ειδήσεις αλλά να αναφέρονται σε τυχαίες παραδρομές από τους αρμόδιους εμπλεκομένους. Ωστόσο θα ήθελα σε κάθε περίπτωση να επισημάνω ότι η δημοτική μας παράταξη είχε έγκαιρα αναδείξει τις διαπιστωμένες παθογένειες σε επίπεδο οικονομικής διαχείρισης της ΚΕΔΗΡ:
Στις 5/12/2017 η δημοτική μας παράταξη ζήτησε έγγραφες εξηγήσεις και στοιχεία για τους καθυστερημένους επί πέντε έτη ισολογισμούς της ΚΕΔΗΡ, αναφέροντας πως είναι μια διαδικασία που, από κοινού με τον ετήσιο έλεγχο από ορκωτό λογιστή, προβλέπεται ρητά από τον νόμο. Επιπρόσθετα, ζητήσαμε τα ισοζύγια τεταρτοβάθμιων και δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος από το 2011 έως το 2015, το σύνολο των συμβάσεων μεταξύ δήμου και ΚΕΔΗΡ, αναλυτική καρτέλα λογαριασμών όψεως από 16/11/2011 έως σήμερα και αναλυτικές καρτέλες απαιτήσεων και επιχορηγήσεων. Τέλος, έχουμε ζητήσει επανειλημμένα το σύνολο των συμβάσεων απευθείας αναθέσεων από την ΚΕΔΗΡ. Λάβαμε τα πρώτα στοιχεία, χωρίς ωστόσο να δοθεί κανένα στοιχείο για την κίνηση των λογαριασμών και τα επίσημα τραπεζικά αντίγραφα. Και φυσικά ούτε συζήτηση για τις απευθείας αναθέσεις.
Φυσικά η συμπεριφορά αυτή δεν μας προξένησε εντύπωση, έχοντας πλέον συνηθίσει τους τακτισμούς της δημοτικής αρχής. Αυτό που πραγματικά προκαλεί εντύπωση είναι η πλήρης αφωνία της κατά τα άλλα λαλίστατης δημοτικής αρχής μετά από την καταγγελία του ραδιοφωνικού σταθμού 9.80 για την υπεξαίρεση σημαντικού ποσού από το ταμείο της επιχείρησης και τα ερωτηματικά που έχουν δημιουργηθεί στους συμπολίτες μας. Με δεδομένο ότι τόσο ο κ. Μαρινάκης όσο και οι σύμβουλοί του είναι ιδιαίτερα εύθικτοι σε κάθε είδους κριτική ή διαφορετική άποψη, προκαλεί εντύπωση ότι, ενώ το ζήτημα απασχολεί την επικαιρότητα εδώ και καιρό, δεν υπήρξε κάποια επίσημη απάντηση μέχρι να φέρουμε το θέμα προς συζήτηση και, όταν έγινε αυτό, η μόνη απάντηση που δόθηκε ήταν πως δε λείπει ούτε ένα ευρώ από το ταμείο της επιχείρησης σήμερα, όπως και ότι δεν υπάρχει μεταφερόμενο έλλειμμα.
Είμαι σίγουρος ότι αντιλαμβάνεστε και εσείς κύριε Μαρινάκη ότι αυτά είναι αστεία πράγματα. Ως αντιπολίτευση αναλάβαμε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο το χρέος και την ευθύνη που μας αναλογεί απέναντι στους δημότες. Αναλάβαμε πρωτοβουλία διενέργειας σύσκεψης των επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων της Αντιπολίτευσης, στην οποία συμφωνήθηκε η κατάθεση αιτήματος σύγκλησης του δημοτικού συμβουλίου για την οικονομική διαχείριση της ΚΕΔΗΡ από το 2011 έως σήμερα και τη λήψη απόφασης για τη διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου. Κάτι που έπρεπε να είχατε κάνει εσείς.
Η κατάσταση αυτή με προβληματίζει έντονα. Γιατί άραγε φτάσαμε σ’ αυτό το σημείο με την ΚΕΔΗΡ, που αποτελεί τη βασική πολιτιστική και κοινωνική δομή του δήμου μας, να βρίσκεται στο επίκεντρο σοβαρών καταγγελιών για κακή και πλημμελή διοίκηση;
Η πολιτεία μας επέτρεψε, από το 2011 και με βάση τις διατάξεις του Ν. 3853/10 με το πρόγραμμα διοικητικής μεταρρύθμισης Καλλικράτης, να συνενώσουμε, να οργανώσουμε, να χρηματοδοτήσουμε από τον δήμο αλλά και να διαχειριστούμε ευρωπαϊκά προγράμματα (Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΔΑΠ, ΚΗΦΗ) και κυρίως να δημιουργήσουμε μια ενιαία οντότητα για να ωφεληθούν οι δημότες μας πολλαπλά:
α) Με τη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ταυτότητας
β) Με προώθηση της τέχνης και του πολιτισμού σε όλους τους δημότες μας και ιδιαίτερα στους νέους και στα παιδιά μας
γ) Με την ανάπτυξη της κοινωνικής αλληλεγγύης στις πιο αδύναμες ομάδες της κοινωνίας μας (ηλικιωμένους, συνδημότες μας με ειδικές ανάγκες, παιδιά κ.ά.)
Έτσι τον Ιούνιο του 2011 με τη συγχώνευση των κατωτέρω κοινωφελών επιχειρήσεων του δήμου Ρεθύμνης:
Α) «Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Ρεθύμνου − Κ.Ε.ΔΗ.Ρ.»
Β) «Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Εικαστικών και
Θεάτρου Ρεθύμνου − ΔΗ.Κ.ΕΠ.Ε.ΘΕ.Ρ.»
Γ) «Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Αρκαδίου − ΔΗ.Κ.Ε.ΑΡΚ.»
Συστήνεται η κοινωφελής επιχείρηση του δήμου Ρεθύμνης όπως την γνωρίζουμε σήμερα, η οποία αποτελεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.) και λειτουργεί σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 3463 ΦΕΚ τ. Α ì/114 − 8/6/2006 (άρθρα 254-264), με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και υπό την εποπτεία του δήμου Ρεθύμνης.
Από ό,τι φαίνεται από το ΦΕΚ ίδρυσής της, της δώσαμε και κεφάλαιο και κάθε χρόνο έδινε ο δήμος μας από τα χρήματα των δημοτών σε βάρος του προϋπολογισμού του σημαντικά ποσά που τα τελευταία χρόνια ξεπερνούσαν το 1 εκατομμύριο, €1.250.000 για την ακρίβεια. Ερχόταν δε κάθε χρόνο από το διοικητικό συμβούλιο της ΚΕΔΗΡ ο προϋπολογισμός της και εγκρινόταν απ’ το δημοτικό συμβούλιό μας, δηλαδή ερχόταν και μας έδειχνε τι χρήματα θα εισέπραττε και πού προϋπολόγιζε ότι θα τα ξόδευε και μετά πάλι το επόμενο έτος ερχόταν ο προϋπολογισμός στο δημοτικό συμβούλιο…
Και μετά;
Πάλι το επόμενο έτος ερχόταν ο προϋπολογισμός στο δημοτικό συμβούλιο και ο δήμος έδινε άλλο 1.250.000€ απ’ τα δικά του έσοδα. Και ποτέ δεν ήρθαν ο απολογισμός, τα πεπραγμένα, ο ισολογισμός, τα αποτελέσματα τόσων ετών διαχείρισης τόσων χρημάτων.
Τυχαίο; Τέτοια παντελής έλλειψη ενημέρωσης και έγκρισης από το δημοτικό συμβούλιο;
Ούτε μια χρονιά από το 2011 μέχρι και το 2017, δηλαδή για επτά ολόκληρα χρόνια, δεν υπήρξε η παραμικρή ευαισθησία από την πλευρά του δημάρχου και της διοικούσας δημοτικής παράταξης να ενημερώσει και να απολογηθεί πού πήγαν τα χρήματα των δημοτών και των ευρωπαϊκών προγραμμάτων;
Αλήθεια πώς έγινε η συνένωση;
Δεν απαιτούσε ισολογισμό (απογραφή) έναρξης;
Μήπως δεν έχει εφαρμοστεί «νομικά» ο Καλλικράτης και έχουμε παράτυπη εταιρεία;
Και ξαφνικά έρχεστε τον Δεκέμβριο του 2016 και ορίζετε ορκωτό ελεγκτή για τις χρήσεις 2011 έως 2015 και μας παρουσιάζετε ένα χρόνο μετά, Δεκέμβριο του 2017, κάποιους ισολογισμούς μόνο με τις αντίστοιχες πανομοιότυπες, για τις χρήσεις 2012-2015, εκθέσεις ελέγχου του ορκωτού ελεγκτή (χωρίς απολογισμούς) και επιχειρείτε να περάσετε σε μία νύχτα -τη δράση πέντε χρονών της ΚΕΔΗΡ- ως μία απόδραση από την πραγματικότητα, όταν ταυτόχρονα βουίζουν τα τοπικά μέσα ενημέρωσης για ταμεία …..για χρήματα….. για ατασθαλίες και άλλα.
Γιατί;
Ταυτόχρονα μας φέρατε προϋπολογισμό του δήμου για το έτος 2018 και μετά από πολλά χρόνια δίνετε μόνο 250.000€ στην ΚΕΔΗΡ…
Γιατί;
Θα περιορίσει τις δράσεις της προς τους δημότες; Ή έχει πια τόσα χρήματα απ’ αυτά που μάζεψε τόσα χρόνια που δεν τα έκανε έργο;
Άραγε τί τα έκανε;
Πού τα είχε;
Και γιατί τα στέρησε από τους δημότες;
Σε αυτά τα ερωτήματα οφείλετε να απαντήσετε κύριε Μαρινάκη. Γιατί δεν μπορείτε να επικαλεστείτε άγνοια. Αλλά ακόμα και αν το κάνετε θα πρέπει ξεκάθαρα να παραδεχτείτε πλήρη ανικανότητα. Ακριβώς επειδή διανύετε την τρίτη σας θητεία, δεν μπορεί όποτε διεξήγαγε μια εκδήλωση η ΚΕΔΗΡ να είσαστε σε πρώτο πλάνο και να επικαλείστε τώρα άγνοια για τα οικονομικά της δεδομένα.
Ειλικρινά κατανοείτε, αγαπητοί συνάδελφοι της διοικούσας παράταξης, κι εσείς κύριε δήμαρχε, το βάρος των ευθυνών σας για την εικόνα που εμφανίζει η οικονομική διαχείριση της ΚΕΔΗΡ, καθώς και τα σοβαρά πολιτικά θέματα και τις ευθύνες που εγείρονται σχετικά με τη ζητούμενη διαφάνεια αλλά και την διαφαινόμενη κακοδιαχείριση;
Μετά από αυτά, και επειδή έχει ανησυχήσει σοβαρά η κοινωνία μας με τα διάφορα δρώμενα στην ΚΕΔΗΡ, ελπίζω να αντιλαμβάνεστε τους λόγους που επιβάλλεται το δημοτικό συμβούλιο Ρεθύμνου να λάβει απόφαση για διενέργεια έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου στην ΚΕΔΗΡ» ενώ απευθυνόμενος στους δημοτικούς συμβούλους πρόσθεσε:
«Αγαπητοί συνάδελφοι
Απευθύνομαι σε εσάς με σεβασμό στην προσωπική πορεία του καθενός. Σέβομαι παράλληλα την εμπιστοσύνη των συμπολιτών μας σε όλους εσάς. Ωστόσο, είναι κάποιες φορές που η ευθύνη που καλούμαστε να αναλάβουμε υπερβαίνει τα στενά όρια μέσα στα οποία έχουμε συνηθίσει να κινούμαστε. Είναι κάποιες φορές που πρέπει να πάρουμε δύσκολες αποφάσεις. Προσωπικά, όποτε και εάν έπρεπε να πάρω μια τέτοια απόφαση, έμαθα να ακολουθώ την ψυχή μου. Αυτό με αίσθημα ευθύνης πράττω και τώρα. Αυτό αποφάσισε ομόφωνα και η δημοτική μας ομάδα.
Με αυτή την παρότρυνση σας καλώ να προασπίσουμε το κύρος του δημοτικού μας συστήματος. Σας καλώ να υπερψηφίσετε την πρόταση της αντιπολίτευσης για διενέργεια έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου στην κοινωφελή επιχείρηση του δήμου Ρεθύμνου».
Αναγκαία η άμεση και υπεύθυνη διερεύνηση του θέματος
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο Αλληλεγγύη Ανατροπή» Μιχάλης Ανδρουλάκης ξεκαθάρισε ότι αυτό που ενδιαφέρει είναι η πολιτική διερεύνηση του θέματος και ζήτησε να γίνει ο σχετικός έλεγχος από το σώμα ελεγκτών επιθεωρητών του υπουργείου.
Μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση του είπε πως δεν πρέπει να υπάρχει καμιά σκιά στον δημόσιο χώρο και καμιά υποψία κουκουλώματος: «Τον τελευταίο καιρό οι κάτοικοι του Ρεθύμνου παρακολουθούν με έκδηλη έκπληξη ραδιοφωνικές εκπομπές και δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο, όπου διακινούνται πληροφορίες σχετικές με τον πρόσφατο έλεγχο της κοινωφελούς επιχείρησης του δήμου Ρεθύμνης (ΚΕΔΗΡ) από ορκωτό λογιστή και τον εντοπισμό παρατυπιών, αλλά και την έγερση αμφιβολιών και διαπιστώσεων περί της μη χρηστής οικονομικής/λογιστικής διαχείρισης της επιχείρησης.
Μπροστά στις δημόσιες αποκαλύψεις η διοίκηση της ΚΕΔΗΡ στην ενημέρωση που ζήτησαν οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων της αντιπολίτευσης δυστυχώς επιβεβαίωσε τις φημολογίες για σοβαρές δυσλειτουργίες στο ταμείο της επιχείρησης, για την ύπαρξη χρημάτων εκτός τραπεζικών λογαριασμών και για μεταβιβάσεις χρηματικών ποσών σε ατομικούς λογαριασμούς, δίχως τα νόμιμα παραστατικά. Με λίγα λόγια σχηματίσαμε την εντύπωση ότι τα ταμειακά διαθέσιμα της επιχείρησης έτυχαν μη σύννομων χρήσεων, πέραν της γνώσης των στελεχών και των μελών του διοικητικού συμβουλίου της ΚΕΔΗΡ, γεγονός που πρόδηλα συνιστά σημαντικό λόγο για την άμεση και υπεύθυνη διερεύνηση του όλου θέματος. Επίσης σοβαρά ερωτηματικά προξενεί το γεγονός ότι το όλο θέμα ήρθε σε γνώση των διαχειριστών της ΚΕΔΗΡ μετά από την προφορική ενημέρωση του ορκωτού λογιστή, ο οποίος ως όφειλε θα έπρεπε να καταθέσει εγγράφως όλα τα στοιχεία που υπέπεσαν στην αντίληψή του κατά τον έλεγχο που διενήργησε.
Δυστυχώς μέχρι στιγμής το διοικητικό συμβούλιο της ΚΕΔΗΡ δεν έχει αναλάβει πρωτοβουλίες για τη διερεύνηση της οικονομικής κακοδιαχείρισης ή/και για τον έλεγχο των φερόμενων ως υπευθύνων, γεγονός που μας υποχρεώνει σήμερα ως δημοτικό συμβούλιο να συνδιαμορφώσουμε μια απόφαση σχετικά με τις απαιτούμενες ενέργειες που δίχως καμία άλλη καθυστέρηση θα πρέπει να αναληφθούν. Η απόφαση που θα λάβουμε οφείλει να είναι ομόφωνη και σύμφωνη με τους κείμενους νόμους.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (Ν. 3074/2002) «[…] αρμόδιο για τη διενέργεια επιθεωρήσεων, έκτακτων ελέγχων και ερευνών […] με σκοπό τη διασφάλιση της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας της διοίκησης […]»είναι το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης (ΣΕΕΔΔ) που λειτουργεί υπό την εποπτεία του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και υπάγεται στο Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Στο ΣΕΕΔΔ έχει από τον νόμο εκχωρηθεί η αρμοδιότητα για «[…] τον έλεγχο των υπηρεσιών: α) του Δημοσίου, β) των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού, καθώς και των επιχειρήσεων τους, [κ.λπ…]».
Η δημοτική παράταξη ΡΕΘΥΜΝΟ–ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ–ΑΝΑΤΡΟΠΗ με μοναδικό γνώμονα την όσο το δυνατόν ταχύτερη διαλεύκανση των όρων της οικονομικής λειτουργίας της ΚΕΔΗΡ, με στόχο την αποτροπή κάθε είδους και μορφής φημών που προξενούν βλάβη σε πρόσωπα και θεσμούς, καλεί τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, δίχως κανένα δισταγμό, να αποφασίσουν ομόφωνα την παραπομπή της υπόθεσης στο Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, σύμφωνα με τα όσα οι νόμοι ορίζουν για τον έλεγχο της τοπικής αυτοδιοίκησης και των επιχειρήσεων των ΟΤΑ.
Σε κάθε περίπτωση, η πλειοψηφούσα παράταξη και ο δήμαρχος Γ. Μαρινάκης οφείλουν έμπρακτα να αναλάβουν την πολιτική ευθύνη για τις πράξεις ή/και τις παραλείψεις που οδήγησαν στη διαφαινόμενη οικονομική κακοδιαχείριση της ΚΕΔΗΡ και να δηλώσουν δημόσια τις ενέργειες στις οποίες έχουν προχωρήσει για την οικονομικά διαφανή και χρηστή λειτουργία της δημοτικής επιχείρησης».
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μανούσος Μανουσογιάννης από την πλευρά του υποστήριξε: «Το θέμα σε καμιά περίπτωση δεν έχει ανακριτική χροιά. Θεωρούμε ότι πρέπει να είναι μια πολιτική συζήτηση. Ζήτησα και έγινε μια ενημέρωση των επικεφαλής- παραβρέθηκαν ορισμένοι- για το τι συνέβαινε και επιβεβαιώθηκε ουσιαστικά ότι υπήρχαν κάποια προβλήματα. Αυτή η επιβεβαίωση εξάλλου είχε γίνει και στη δημόσια τοποθέτηση που τότε αναγνωρίζονταν ότι υπάρχει λογιστική ακαταστασία στην ΚΕΔΗΡ. Με ξένισε ένας όρος -ότι είναι εν μέρει δικαιολογημένη η λογιστική ακαταστασία- καθώς αυτό δεν το δέχομαι ως δικαιολογία ή ως προσπάθεια ελάφρυνσης αυτών των προβλημάτων. Σε ζητήματα τάξης και διαχείρισης σε μια περίοδο που ο λαός τσακίζεται και στερείται θεμελιώδη δικαιώματα και ανάγκες πρέπει κανείς να είναι απόλυτος. Εμείς δεν είμαστε δικαστές ο μόνος δρόμος είναι ο έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος. Πριν ολοκληρωθεί ο έλεγχος κανείς δεν είναι ούτε κατηγορούμενος ούτε τίποτα. Πάμε να ελέγξουμε και μακάρι να μην αποδειχτεί τίποτα».
Γ. Μαρινάκης: «Αυτό που ζητάτε το κάνει ήδη το ελεγκτικό συνέδριο»
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου επανέλαβε ότι δεν έχει ουσία ο διαχειριστικός έλεγχος τονίζοντας ότι αυτό που η αντιπολίτευση αναζητά να μάθει μέσω του διαχειριστικού ελέγχου, το κάνει ήδη το ελεγκτικό συνέδριο. Ο δήμαρχος υποστήριξε ότι θα δεχτεί την πρόταση της αντιπολίτευσης για διαχειριστικό επισημαίνοντας ωστόσο πως αν τα μέλη της αντιπολίτευσης της ΚΕΔΗΡ αλλά και σύσσωμη η αντιπολίτευση είχε παρακολουθήσει την παρουσίαση των οικονομικών στοιχείων της ΚΕΔΗΡ, θα γνώριζαν τι ακριβώς συμβαίνει και δεν θα είχαν απορίες για τα πεπραγμένα. Η ΚΕΔΗΡ, όπως είπε, υπόκειται στον επισταμένο έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, γιατί όπως είπε, αμέσως μόλις ενημερώθηκε ότι η ΚΕΔΗΡ θα πρέπει να ακολουθήσει τις οδηγίες του άρθρου 260 του κώδικα δήμων και κοινοτήτων -να στείλει δηλαδή ισολογισμούς στο δημοτικό συμβούλιο από το 2011 -έως το 2015- από τον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου το 2015, ζήτησε από τον διευθυντή της ΚΕΔΗΡ να οριστούν ορκωτοί λογιστές για τον έλεγχο. Ο Γιώργος Μαρινάκης αναφέρθηκε στο παρελθόν και στους χειρισμούς που έγινε για να αντιμετωπιστεί το έλλειμμα της ΔΑΝΕΡ, ενώ υποστήριξε πως οι έλεγχοι του παρελθόντος από το υπουργείο το μόνο που κατάφεραν ήταν να θέσουν σε ομηρία το δημοτικό σύστημα, να αποδυναμώσουν τις λειτουργιές του- αφού όπως πρόσθεσε ένα μεγάλο μέρος των υπαλλήλων ασχολούνταν με αυτό το ζήτημα να κηλιδώσουν ανθρώπινες αξιοπρέπειες, να διακινδυνεύσουν δουλειές υπαλλήλων για να αποδείξουν τελικά αυτά που και οι ίδιοι οι ορκωτοί λογιστές είχαν πει εξ αρχής στον δικό του ς έλεγχο.
Ο δήμαρχος παράλληλα κατηγόρησε τη μείζονα αντιπολίτευση για υποκρισία, γιατί όπως είπε είναι πάγια τακτική της να απέχει στα κρίσιμα ζητήματα και μετά να ζητεί εξηγήσεις και επίσης επειδή, όπως είπε, δοθήκαν έγγραφες εξηγήσεις από τον ταμία στο ΔΣ της ΚΕΔΗΡ έπρεπε αυτές να αξιολογηθούν από την αντιπολίτευση και να τοποθετηθεί επ’ αυτών.
Π. Μπιρλιράκη: «Υπήρξε εικόνα λογιστικής ακαταστασίας, που τώρα έχει διορθωθεί»
Η πρόεδρος της ΚΕΔΗΡ Πέπη Μπιρλιράκη στην τοποθέτηση της τόνισε πως η ίδια έδωσε επίσημη απάντηση στον ραδιοφωνικό σταθμό που ασχολήθηκε με το θέμα.
Μεταξύ άλλων επανέλαβε ότι «ανέλαβα τη θέση της προέδρου τον Μάρτιο του 2017 και είχε ήδη ξεκινήσει έλεγχος από τις 7-2 με απόφασης του ΔΣ της ΚΕΔΗΡ επί προεδρίας Κώστα Ηλιάκη. «Σχημάτισα εικόνα λογιστικής ακαταστασίας εν μέρει δικαιολογημένη από καθημερινή πίεση και τις αυξημένες αρμοδιότητες της ΚΕΔΗΡ καθώς και την έλλειψη ικανού αριθμού στελεχών. Σήμερα η εικόνα της ακαταστασίας έχει διορθωθεί πλήρως και με κατάλληλες παρεμβάσεις υπάρχει με μια ομαλή και τυπική λειτουργία του λογιστηρίου. Η καταχώρηση των τιμολογίων στο διπλογραφικό της ΚΕΔΗΡ ολοκληρώθηκε την 1η Νοεμβρίου του 2017 π. Απαίτησα ολοκληρωμένη εικόνα καταστάσεων του 2015 και τρέχουσα εικόνα. Η έκθεση του ορκωτού παραδίδεται σε μας μετά την έγκριση των οικονομικών καταστάσεων και επ’ αυτών εκφέρει γνώμης ο ορκωτός. Στις 6 -11-17 παρέλαβα το πρωτόκολλο καταμέτρησης ταμείου που ανέφερε απόλυτη συμφωνία ποσού λογιστικού υπόλοιπου με υπόλοιπο μετρητών, δηλαδή το ταμείο της ΚΕΔΗΡ είναι άρτιο. Στις 7 Νοεμβρίου παρέλαβα επίσημα την έκθεση του ορκωτή και την κατέθεσα στο δημοτικό συμβούλιο. Οποιεσδήποτε απορίες θα λυθούν στο συμβούλιο παρουσία του ορκωτού. Η ΚΕΔΗΡ ελέγχεται από επίτροπο για κατασταλτικό έλεγχο δαπανών και για τα έσοδα της. ‘Όταν ρωτήθηκα για τον όρο ακαταστασία είπα ότι αφορά την ενημέρωση του ορκωτού ελεγκτή, που ανέφερε καθυστερήσεις στην παράδοση καταστάσεων, ούτως ώστε να γίνουν διαδικασίες απόκτησης ελεγκτικών τεκμηρίων για το ποσό και γνωστοποίησης στις οικονομικές καταστάσεις. Είχαν δοθεί τέσσερις παρατάσεις ομόφωνα από το ΔΣ γιατί γνωρίζαμε ότι πρόκειται για πολλά έτη και συγχρόνως «έτρεχαν» έτρεχε η καθημερινότητα» και αναφερόμενη στις ενέργειες που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα η κ. Μπιρλιράκη υποστήριξε ότι έχει ξεκινήσει μια νέα περίοδο λογιστικής εξυγίανσης της ΚΕΔΗΡ πριν από το περιστατικό».
Ειδικότερα είπε ότι έχει γίνει:
– Σύμβαση και ανάθεση σε λογιστή για την οργάνωση του λογιστηρίου
– Διαχωρισμός λειτουργίας του λογιστηρίου με το ταμείο
– Πλήρη προσαρμογή του προγράμματος της ΚΕΔΗΡ σύμφωνα με δημόσιο λογιστικό
– Εβδομαδιαίο κλείσιμο και συμφωνία ταμείου
– Σύνταξη προϋπολογισμού του 18 με σχέδιο δημόσιου λογιστικού (γίνεται ήδη σύμφωνα με την κ. Μπιρλιράκη)
– Σύνταξη και ψήφιση κανονισμού οικονομικής διαχείρισης (γίνεται ήδη)
– Υποβολή διμηνιαίας έκθεσης στο ΔΣ
– Υποβολή κάθε τέλος του μήνα για το κλείσιμο του ταμείου
– Υποβολή οικονομικού απολογισμού προηγούμενου έτους
– Εισήγηση στο δημοτικό συμβούλιο μετά την ψήφιση προϋπολογισμού 2018 για ορισμό ελεγκτή ορκωτού για έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων.