Τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εκπαιδευτική κοινότητα από την πρώτη κιόλας μέρα της έναρξης της σχολικής χρονιάς, επισημαίνουν οι σύλλογοι εκπαιδευτικών και γονέων που καλούν σε κοινό μέτωπο διεκδίκησης για αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και για τη βελτίωση των συνθηκών της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Δάσκαλοι και καθηγητές υπογραμμίζουν τις μεγάλες δυσκολίες της φετινής χρονιάς που επικεντρώνονται στις υποστελεχωμένες σχολικές μονάδες σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση, αλλά και την έλλειψη παροχών υγείας, όπως ανέφεραν χθες στη διάρκεια συνέντευξης τύπου, φέρνοντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το μη εμβολιασμό των παιδιών για τη φυματίωση τα τελευταία τρία χρόνια (παρά το γεγονός ότι είναι υποχρεωτικός).
Συγκεκριμένα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ρεθύμνου, οι ελλείψεις σε δασκάλους και νηπιαγωγούς φτάνουν τις 50, ενώ σε 100 ανέρχονται οι κενές θέσεις σε δασκάλους ειδικοτήτων. Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Ρεθύμνου στους αριθμούς αυτούς δεν συμπεριλαμβάνονται τα τμήματα ένταξης και παράλληλης στήριξης, από όπου καταγράφονται ελλείψεις 100 δασκάλων. Κλειστά λόγω έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού παραμένουν το Ειδικό Νηπιαγωγείο Ρεθύμνου, το 2ο Νηπιαγωγείο Ανωγείων και το Νηπιαγωγείο της Αξού, ενώ όπως ανέφερε αρκετά διθέσια δημοτικά σχολεία λειτουργούν ως μονοθέσια, αφού δεν υπάρχουν δάσκαλοι. Χαρακτηριστική είναι η παντελής απουσία προσλήψεων εκπαιδευτικών ειδικοτήτων όπως ξένων γλωσσών, πληροφορικής, καλλιτεχνικών, θεατρολόγων, μουσικών, ενώ φειδωλές ήταν οι προσλήψεις ειδικής αγωγής -μόλις δέκα -με αποτέλεσμα, όπως τόνισε ο πρόεδρος του συλλόγου κ. Γιώργος Τρούλης, τα σχολεία να υπολειτουργούν: «Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια η πολιτική επιλογή της κυβέρνησης και ειδικότερα του υπουργείου Παιδείας, είναι να μην καλύπτονται επί της ουσίας τα κενά, να μην γίνονται οι διαδικασίες των μεταβολών των εκπαιδευτικών σχετικά νωρίς για να αντιμετωπίζονται τα προβλήματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστια ζητήματα», είπε.
Σε ό,τι αφορά τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Ρεθύμνου, για πρωτοφανείς ελλείψεις προσωπικού έκανε λόγο ο πρόεδρος της ΕΛΜΕΡ Νίκος Αδράμης, ο οποίος μίλησε για τη χειρότερη σχολική χρονιά από άποψη υποστελέχωσης των μονάδων, της τελευταίας 20ετιας. Ειδικότερα, τις 70 φτάνουν οι κενές θέσεις σε καθηγητές γενικής παιδείας ενώ συμπεριλαμβανόμενων και των ειδικοτήτων, φτάνουν τις 150. Ο ίδιος στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου ανέφερε: «Πέρυσι είχαμε 2.500 καθηγητές, οι ειδικότητες των οποίων καταργήθηκαν, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας δεν είχαν λόγο ύπαρξης. Από τη μια δηλαδή το υπουργείο «κόβει» καθηγητές και από την άλλη φέτος έχουμε τα περισσότερα κενά της 20ετιας. Επίσης το υπουργείο πέρυσι στις 6 του Δεκέμβρη «έφερε» καθηγητές πολλούς αναπληρωτές μέσω ΕΣΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι η «ταμπέλα» που πήραν επισήμως για την Ε.Ε. ήταν για να έρθουν στα σχολεία να κάνουν αναδιάρθρωση και αναμόρφωση της σχολικής ύλης. Στην πορεία το υπουργείο τον αλλάζει και του δίνει την «ταμπέλα του καθηγητή». Πρέπει πλέον τα πράγματα να ξεκαθαριστούν».
Την στήριξη και την ευαισθητοποίηση του συνόλου των γονέων για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων της εκπαίδευσης, ζήτησε η πρόεδρος της Ένωσης Γονέων Μαθητών Δήμου Ρεθύμνου Ματίνα Χατζάκη Βολτυράκη, Ειδικότερα, στη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης τύπου τόνισε: «Τα πράγματα είναι δύσκολα για την εκπαιδευτική κοινότητα, όμως θέλουμε να πιστεύουμε ότι με την συνεργασία όλων θα βρούμε τη λύση. Κάνω μια έκκληση σε όλους τους γονείς. Χρειαζόμαστε την συμπαράστασή τους και την στήριξή τους, γιατί από ένα διοικητικό συμβούλιο γονέων, που αποτελείται από επτά άτομα δεν μπορούν να περιμένουν πολλά πράγματα. Αν είμαστε όλοι μαζί, οργανωμένοι και αλληλέγγυοι θα κατακτήσουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τα παιδιά μας, σε μια σχολική χρονιά που θα είναι δύσκολη εξαιτίας των λειτουργικών κενών για την περιβόητη τράπεζα θεμάτων, για τις υποδομές και το κτιριακό. Φυσικά πρέπει να επιστήσουμε την προσοχή μας και στα ζητήματα υγείας, που αφορούν την σχολική κοινότητα. Έχω την πίστη και την πεποίθηση ότι μαζί μπορούμε να καταφέρουμε πολλά. Θέλω όλοι οι γονείς να βρίσκονται δίπλα μας, γιατί εμείς δεν εκπροσωπούμε μόνο τα δικά μας παιδιά, αλλά τα παιδιά όλου του Δήμου Ρεθύμνης».
Διαμαρτυρία για τη μειωμένη χρηματοδότηση και τα κτιριακά προβλήματα στα σχολεία
Οι εκπαιδευτικοί παράλληλα με τις ελλείψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, επισημαίνουν την τεράστια μείωση της κρατικής χρηματοδότησης για τις λειτουργικές ανάγκες των σχολείων, η οποία τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει μειωθεί κατά 75% φέροντας το χαρακτηριστικό παράδειγμα του Δήμου, που το 2009 η επιχορήγηση ήταν 270.000 ευρώ και σήμερα φτάνει τις 89. 000ευρώ, με αποτέλεσμα, όπως τονίζουν, να μην μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες των σχολείων σε υλικοτεχνική υποδομή. Ο πρόεδρος των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Αποτέλεσμα της τεράστιας περικοπής των κρατικών κονδυλίων, οι γονείς να αναγκάζονται να βάλουν το χέρι στην τσέπη για να καλύψουν τις ανάγκες αυτές. Θα πρέπει οι αρμόδιοι να λάβουν σοβαρά υπ’ όψιν τη συνέπεια αυτή, διότι υπάρχουν γονείς άνεργοι, γονείς που προσπαθούν καθημερινά να επιβιώσουν και δεν μπορούν να βάζουν συνεχώς το χέρι στην τσέπη για να δώσουν στα παιδιά το βασικό κομμάτι που χρειάζονται για την εκπαίδευσή τους. Αυτό σημαίνει στην πράξη ότι υπάρχει ζήτημα τεράστιο, γιατί το δωρεάν δημόσια εκπαίδευση δεν ισχύει πια. Έχει αρχίσει και καταρρέει. Κρούουμε το καμπανάκι του κινδύνου γιατί όσο περνάει ο καιρός, τα πράγματα χειροτερεύουν και βλέπουμε ότι οι δομές γύρω από την βασική εκπαιδευτική διαδικασία θα αρχίσουν να καταρρέουν, γιατί βασίζονται μονάχα στις χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ. Αν σταματήσει αυτή η χρηματοδότηση προβληματιζόμαστε για το μέλλον των δομών αυτών, για τα ολοήμερα σχολεία την ειδική αγωγή-τα τμήματα υποδοχής».
Παράλληλα, ο κ. Τρούλης αναφέρθηκε στην ανάγκη επίλυσης του κτιριακού προβλήματος: «Πάγιο αίτημά μας είναι το κτιριακό. Στο ειδικό Επαγγελματικό Εργαστήριο Ειδικής Εκπαίδευσης για παράδειγμα, στεγάζονται τρεις δομές εκπαίδευσης. Οι μαθητές στοιβάζονται σε ένα κτίριο που δεν επαρκεί και οι συνθήκες δεν είναι κατάλληλες για τα παιδιά. Απαιτούμε να ληφθεί μέριμνα για τα ζητήματα σχολικής στέγης».
Επίσης αναφέρθηκε και στην ανάγκη εμβολιασμού των παιδιών, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Εδώ και τρία χρόνια παρότι είναι υποχρεωτικό, δεν γίνεται το εμβόλιο της φυματίωσης. Πρέπει οι αρμόδιοι φορείς από την περιφέρεια, το υπουργείο Παιδείας, να δώσουν λύση στο θέμα αυτό, αλλά και στο πιστοποιητικό υγείας που χρειάζεται στα παιδιά και αναγκάζονται οι γονείς να βάλουν το χέρι στην τσέπη για να το εκδώσουν. Όλα αυτά σε περίοδο κρίσης δημιουργούν μια ασφυκτική κατάσταση».
Ανάλογη ήταν η τοποθέτηση του κ. Αδράμη από την ΕΛΜΕΡ για την «κουτσουρεμένη» χρηματοδότηση, ο όποιος είπε: «Η χρηματοδότηση είναι ήδη σημαντικά μειωμένη και αν σε αυτό προσθέσουμε το στοίβαγμα των μαθητών σε μικρές αίθουσες διδασκαλίας, δημιουργείται ένα εκρηκτικό μείγμα από την έναρξη κιόλας της σχολικής χρονιάς. Πρέπει επιτέλους το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση να μας ξεκαθαρίσουν αν θέλουν ή όχι το δημόσιο σχολειό. Ξέρουν οι ίδιοι τι γίνονται, ας μας ξεκαθαρίσουν και εμάς τι διαπραγματεύονται».
Ο ίδιος δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο ζήτημα του νέου νόμου με την τράπεζα θεμάτων, όπου οι μετεξεταστέοι στο νόμο έφτασαν το 30%, ενώ πολλά από τα παιδιά αυτά περίπου το 10% του μαθητικού πληθυσμού, έμεινε στην ίδια τάξη: «Θεωρώ ότι είναι τεράστιο το ποσοστό για το νομό μας. Μιλάμε για μαθητές που μείναμε στην ίδια τάξη. Είναι απαράδεκτο ο νόμος αυτός με τις εξετάσεις της Α’ Λυκείου», υποστήριξε ο κ. Αδράμης.