Η αξιοποίηση των νερών του Φράγματος των Ποταμών, προκειμένου να καλυφτούν οι αυξημένες ανάγκες ύδρευσης της πόλης, μέσα από τη δημιουργία του μεγάλου διυλιστηρίου στην περιοχή Γιαννούδι και η επέκταση των αρδευτικών δικτύων ανατολικά του Ρεθύμνου έως τον Λατζιμά, προκειμένου να εξασφαλιστούν επαρκείς ποσότητες υδάτων για την παραλιακή ζώνη, καθώς και η ανάγκη πληρωμής και συμπλήρωσης των μελετών του περιφερειακού δρόμου της πόλης του Ρεθύμνου, ήταν τα βασικά ζητήματα που έθεσε υπ’ όψιν του αρμόδιου υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, ο δήμαρχος Γιώργος Μαρινάκης, στη διάρκεια της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου στο Ηράκλειο.
Τα παραπάνω έργα, που άπτονται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών, χαρακτήρισε ως προτεραιότητα ο δήμαρχος Ρεθύμνου, ζητώντας από τον υπουργό να δρομολογήσει τις διαδικασίες για τη χρηματοδότηση τους.
Ειδικότερα το διυλιστήριο που σχεδιάζεται να γίνει στην περιοχή Γιαννούδι-Πρασσές θα έχει δυναμική διανομής 30 ως 45 χιλιάδων κυβικών μέτρων ημερησίως, επομένως θα λύσει το σοβαρότατο πρόβλημα της ύδρευσης που αντιμετωπίζει το βόρειο μέτωπο σήμερα. Πρόκειται για ένα έργο μεγάλης εμβέλειας, του οποίου ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα 12 εκ. ευρώ. Παράλληλα, το έργο της επέκτασης των αρδευτικών δικτύων, όπως ανέφερε ο Γ. Μαρινάκης στον υπουργό, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για το Ρέθυμνο, αφού με την ολοκλήρωσή του θα προχωρήσει επιτέλους η ουσιαστική αξιοποίηση του ταμιευτήρα του φράγματος Ποταμών Ρεθύμνου, αλλά και θα περιοριστεί η άντληση υδάτων από γεωτρήσεις στην περιοχή του κάμπου του Ρεθύμνου. Συγκεκριμένα, μέσα από την επέκταση του κεντρικού αγωγού του φράγματος θα εξασφαλιστεί η άρδευση των εκτάσεων του ανατολικού Ρεθύμνου, αφού με την ολοκλήρωσή του θα μπορούν να εξοικονομούνται ημερησίως 2.000 κυβικά νερού ύδρευσης.
Το έργο περιλαμβάνει το σύνολο των αναγκαίων και απαραίτητων εργασιών για την επέκταση του κεντρικού αγωγού, μεταφοράς του νερού, από το φράγμα Ποταμών προς τον κάμπο Ρεθύμνης και συγκεκριμένα για το τμήμα από τον οικισμό Πηγής έως τον οικισμό Πρίνου, ώστε να καταστεί απολύτως λειτουργικό το σύνολο του έργου «Φράγμα Ποταμών Ρεθύμνου», όπως αυτό αρχικά σχεδιάσθηκε για την άρδευση 24.000 στρεμμάτων του κάμπου Ρεθύμνου και τη μελλοντική ενίσχυση της υδροδότησης του δήμου Ρεθύμνου.
Όπως ανέφερε ο δήμαρχος Ρεθύμνου στα «Ρ.Ν.», ο υπουργός αναγνώρισε την ανάγκη για την υλοποίηση των παραπάνω έργων και η ενημέρωση από τον διευθυντή των τεχνικών υπηρεσιών του υπουργείου, που ήταν παρών στη συνάντηση ήταν πως θα υπάρξει πρόβλεψη για ένταξη και χρηματοδότηση τους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Χαρακτηριστικά ο Γ. Μαρινάκης σε δηλώσεις του ανέφερε:
«Ανέφερα στον υπουργό ότι το σημαντικό έργο για μας στο Ρέθυμνο είναι η κατασκευή του μεγάλου διυλιστηρίου, διότι είναι αμαρτία να χύνεται το νερό στη θάλασσα και ο κόσμος να διψά. Τόνισα ότι το άλλο μεγάλο έργο που ρέπει να το δουν συνολικά σε όλη τη χώρα αφορά το διαχωρισμό των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης. Σπαταλάμε νερό ωφέλιμο και καλό στην άρδευση ενώ εκεί θα έπρεπε να υπήρχε διαχωρισμός των δικτύων αφενός και επιστημονικός τρόπος ελέγχου των αρδεύσεων αφετέρου, διότι οι ποσότητες του νερού που σπαταλούνται είναι ασύλληπτες. Για παράδειγμα από τις 100 μονάδες νερού που παράγει η φύση για την ύδρευση πάνε 12-14 και από αυτές οι μισές στην Ελλάδα χάνονται, λόγω της ποιότητας των δικτύων, αλλά και της κλοπής που γίνεται. Στη δε άρδευση πάνε 80 μονάδες νερού και από αυτές σπαταλούνται περίπου τα δυο τρίτα. Από αυτό και μόνο αν το είχαν καταλάβει θα έπρεπε να είχαν μια πολιτική για το αρδεύσιμο νερό και μοντέρνα συστήματα άρδευσης. Παράλληλα του ανέφερα ότι τόσο καιρό εκκρεμεί η ένταξη του έργου των αρδευτικών δικτύων στον Λατζιμά. Ο διευθυντής του γραφείου των υπηρεσιών του υπουργείου μου είπε ότι θα προτείνουν για χρηματοδότηση από το ΠΔΕ και το μεγάλο διυλιστήριο που μαζί με τα δίκτυα φτάνει τα 18 εκ. ευρώ, προϋπολογιστικά -κατά τη γνώμη μου- απολογιστικά θα πιάσει περίπου 12-13 εκ. ευρώ, καθώς και το έργο που αφορά το αρδευτικό δίκτυο έργου ύψους 4 εκ. ευρώ. Επίσης επεσήμανα ότι δεν είναι δυνατόν από την εποχή του Σουφλιά να έχει δοθεί εντολή να γίνει η μελέτη του περιφερειακού δρόμου της πόλης και επί χρόνια οι μελέτες βρίσκονται στα συρτάρια και να μην πληρώνονται οι μελετητές. Επιπλέον το έργο είναι λειψό, γιατί το σχεδίασαν να ξεκινά από τα ΤΕΙ και να καταλήγει στον αγιοβασιλιώτικο δρόμο. Άρα όλη η κυκλοφορία θα μπαίνει από τη μεριά του κόμβου Αμαρίου-Περιβόλια-Μισσίρια, θα ανεβαίνει πάνω από το ΤΕΙ για να καταλήγει στον αγιοβασιλιώτικο δρόμο. Τόνισα λοιπόν ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να χρηματοδοτηθεί η συμπληρωματική μελέτη -έχουμε κάνει σχετική πρόταση εδώ και χρόνια. Μου υποσχέθηκε ο γενικός διευθυντής των τεχνικών υπηρεσιών του υπουργείου ότι το βλέπουν πολύ λογικό».