Η έγκριση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών για τα υδατοδρόμια από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής ανοίγει το δρόμο για την απλοποίηση των μέχρι σήμερα γραφειοκρατικών διαδικασιών, που είχαν ως αποτέλεσμα την τεράστια καθυστέρηση των αδειοδοτήσεων ειδικά σε ό,τι αφορά τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Και μπορεί το υδατοδρόμιο του Ρεθύμνου να βρίσκεται στην τελική του ευθεία στο κομμάτι αυτό, αφού εκκρεμεί η τελική έγκριση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία και θα δοθεί, αφού πρώτα τοποθετηθούν οι απαιτούμενες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση των επιβατών, εν τούτοις η εξέλιξη αυτή είναι σημαντική, διότι δρομολογούνται οι διαδικασίες για τα υπόλοιπα υδατοδρόμια της χώρας, η λειτουργία των οποίων είναι απαραίτητη, ώστε να υπάρχει ένα δίκτυο προορισμών. Σημειώνεται ότι εκτός από το υδατοδρόμιο του Ρεθύμνου, το Λιμενικό Ταμείο έχει αναθέσει και την αδειοδότηση του υδατοδρομίου Αγίας Γαλήνης στην εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της αντιπροεδρίας του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, η λειτουργία δικτύου υδατοδρομίων θα δημιουργήσει σημαντικές αναπτυξιακές προοπτικές σε τοπικό επίπεδο, αλλά και συνολικά για τη χώρα, καθώς θα ενισχύσει το τουριστικό προϊόν και θα αναδείξει νέες τουριστικές τάσεις. Επίσης, δημιουργούνται υπεραξίες και νέες ευκαιρίες για τους Οργανισμούς Λιμένων και τα Λιμενικά Ταμεία από τη λειτουργία υδατοδρομίων στους χώρους τους, ως μέρος του συνόλου των εγκαταστάσεών τους.
Η λειτουργία υδατοδρομίων θα καλύπτει και κοινωνικές ανάγκες, καθώς στις περιπτώσεις των μικρών και απομακρυσμένων νησιών, που στερούνται χερσαίου αεροδρομίου ή οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις είναι εποχικά ανεπαρκείς, τα υδροπλάνα μπορούν να συμπληρώσουν τη μεταφορική εξυπηρέτηση και να ικανοποιήσουν ανάγκες επείγουσας και έκτακτης μετακίνησης (αεροδιακομιδή ασθενών, έρευνα και διάσωση, μεταφοράς φαρμάκων, τροφίμων κ.λπ.).
Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση, εντός των επομένων δύο ετών θα έχει ολοκληρωθεί ένα δίκτυο υδατοδρομίων πανελλαδικής εμβέλειας, το οποίο θα καλύπτει μεγάλο μέρος των σχετικών συγκοινωνιακών αναγκών της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ήδη εκδοθεί η πρώτη άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου στον Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας, ενώ στο τελικό στάδιο αδειοδότησης βρίσκεται και το υδατοδρόμιο στο Λιμένα των Παξών.
Στο στάδιο της εξέτασης βρίσκονται 19 αιτήσεις για ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων και ειδικότερα στην Αγία Μαρίνα Γραμματικού, στο Ρέθυμνο, στην Αλόννησο, στη Σκόπελο, στη Σκύρο, στην Πάτμο, στο Βόλο, στην Τήνο, στο Λαύριο, στην Πάτρα, στη Ζάκυνθο, στην Αμφιλοχία, στη Σούδα, στη Θεσσαλονίκη, στην Καλαμάτα, στη Σητεία, στη Σίφνο, στο Ηράκλειο Κρήτης και στη Χίο.
Ακόμη, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου προετοιμάζει την υποβολή τεχνικού φακέλου για την αδειοδότηση είκοσι έξι υδατοδρομίων σε λιμένες νήσων του Νοτίου Αιγαίου. Επίσης, φορείς έχουν επιδείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη δημιουργία υδατοδρομίων σε λίμνες, η ανάπτυξη των οποίων θα θέσει νέα δεδομένα στις αεροπορικές μεταφορές.
Ετοιμάζεται η διακήρυξη για τη διαχείριση του υδατοδρομίου του Ρεθύμνου
Το Λιμενικό Ταμείο Ρεθύμνου ήδη ετοιμάζει τα τεύχη δημοπράτησης για να προκηρύξει σχετικό διαγωνισμό για τη διαχείριση του υδαστοδρομίου. Η εταιρεία που θα προκύψει από τον διαγωνισμό θα είναι υποχρεωμένη να προμηθευτεί και να εγκαταστήσει τον απαιτούμενο για τη λειτουργία του υδατοδρομίου και την ασφαλή προσθαλάσσωση των υδροπλάνων εξοπλισμό (ο προϋπολογισμός των απαραίτητων υποδομών ανέρχεται περίπου σε 60.000 ευρω), ενώ το Λιμενικό Ταμείο θα λαμβάνει ένα μηνιαίο μίσθωμα για τη χρήση της άδειας από την εταιρεία και ένα ποσοστό επί των κερδών από εισιτήρια. Ο ανάδοχος ουσιαστικά θα είναι ο επίσημος φορέας που θα λειτουργεί το υδατοδρόμιο. Σημειώνεται ότι ως χώρος χρήσης του υδατοδρομίου έχει προσδιοριστεί το νότιο άκρο του κρηπιδώματος του εμπορικού λιμένα.
Σύμφωνα μάλιστα με την πρόεδρο του Λ.Τ. Ρένα Κουτσαλέδακη, τον Σεπτέμβριο θα πραγματοποιηθούν πιλοτικά οι πρώτες πτήσεις των υδροπλάνων -χωρίς να έχουν δημιουργηθεί οι απαιτούμενες υποδομές- προκειμένου ο κόσμος να γνωρίσει το νέο αυτό εναλλακτικό μέσο μεταφοράς, ωστόσο όπως πρόσθεσε το Λ.Τ. ετοιμάζει τη διακήρυξη για τη διαχείριση του υδατοδρομίου και αυτή δεν αποκλείεται να βγει στον αέρα τον Σεπτέμβριο: «Προχθές συνομίλησα με τον κ. Γκόβα που είναι διευθύνων σύμβουλος στην εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια και με ενημέρωσε ότι είχαν μια συνάντηση και με το ΤΑΙΠΕΔ και με τον κ. Θεοτόκα από το υπουργείο Ναυτιλίας, ο οποίος είπε ότι τον ενδιαφέρει πάρα πολύ το συντομότερο δυνατόν να ξεμπλοκάρει το κομμάτι με τα υδατοδρόμια για να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Και στην ερώτηση του ΤΑΙΠΕΔ, ποια είναι τα υδατοδρόμια που μπορούν να δραστηριοποιηθούν πάνω σε αυτό το κομμάτι, ειπώθηκε ότι σε ένα από τα τρία που είναι σε ετοιμότητα τώρα, δηλαδή στην τελική ευθεία είναι και το Ρέθυμνο. Σαν Λιμενικό Ταμείο εξετάζουμε αυτή την περίοδο τους όρους διακήρυξης και τους επεξεργαζόμαστε και νομικά προκειμένου να μπορέσει το συντομότερο δυνατό να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός, εκτιμούμε μέχρι τον άλλο μήνα ότι θα έχει προκηρυχθεί. Συνομίλησα εγώ η ίδια και με τον κύριο Μάρτιν, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος συνεργάτης του κύριο Γκόβα και ο οποίος είναι ο συνδετικός κρίκος με την Κροατία, προκειμένου να προμηθευτούν τα αεροπλάνα και να ξεκινήσει το δίκτυο δραστηριοποίησης. Επίσης στα τέλη Αυγούστου οι πτήσεις των υδροπλάνων θα ξεκινήσουν στην Κέρκυρα, η οποία έχει λάβει την τελική έγκριση και τα σχέδιά του είναι Σεπτέμβριο να ξεκινήσουν οι πιλοτικές δράσεις σε υδάτινο τοπίο και στο Ρέθυμνο».