Το φαινόμενο των τροχαίων δυστυχημάτων στο νησί της Κρήτης τείνει να λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις καθώς από την αρχή του έτους μέχρι και σήμερα 58 συνάνθρωποί μας έχουν χάσει τη ζωή τους στο αιματοβαμμένο οδικό δίκτυο του νησιού με τη συνολική αύξηση σε σχέση με πέρυσι να αγγίζει το 13% καθώς το 2014 τα θύματα της ασφάλτου ήταν 56. Τα απαρχαιωμένο οδικό δίκτυο από τη μία και η μη τήρηση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας από την άλλη, είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες στους οποίους οφείλεται η αύξηση των τροχαίων στο νησί. Συγκεκριμένα στο Ηράκλειο έχουν αφήσει την τελευταία τους πνοή 21 άτομα, στο Λασίθι 15, στα Χανιά 15 και στο Ρέθυμνο 7, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των τροχαίων δυστυχημάτων σε ποσοστό 65% έχει σημειωθεί στο επαρχιακό οδικό δίκτυο του νησιού.
«Τα προηγούμενα χρόνια μιλούσαμε κατά κύριο λόγο για τον ΒΟΑΚ, ωστόσο φέτος βλέπουμε ότι οι νεκροί είναι αποτέλεσμα συγκρούσεων ή εκτροπών και στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Έχουμε επίσης και ένα υψηλό ποσοστό νεκρών σε αναβάτες μηχανών. Δεν μπορούμε σ’ αυτούς τους άθλιους δρόμους να συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε τόσο μεγάλες ταχύτητες. Στη συμπεριφορά μας δεν έχει αλλάξει κάτι. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να οδηγούμε χωρίς κράνος και χωρίς να φοράμε τη ζώνη ασφαλείας», τονίζει ο πρόεδρος του συλλόγου πρόληψης τροχαίων ατυχημάτων Γιάννης Λιονάκης.
Στο μέτωπο της κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης η Περιφέρεια Κρήτης εμμένει στην πρόταση που έχει καταθέσει για κατασκευή του αιματοβαμμένου οδικού δικτύου του νησιού, χωρίς διόδια, και χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια. Το επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να υπάρξει συνάντηση ανάμεσα στον Περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη με τους επικεφαλής των συναρμόδιων υπουργείων προκειμένου να τεθούν επί τάπητος τα δεδομένα που έχει προκύψει. Στελέχη πάντως του υπουργείου Υποδομών χαρακτηρίζουν ρεαλιστική την πρόταση της Περιφέρειας, αν και υπάρχει ένα μεγάλο αγκάθι προκειμένου να τρέξει το έργο, που δεν είναι άλλο από το γεγονός ότι για το μεγαλύτερο μέρος του απαρχαιωμένου οδικού δικτύου της Κρήτης δεν υπάρχουν έτοιμες μελέτες για να υπάρξει και η άμεση άντληση κονδυλίων. Η συγκεκριμένη παράμετρος αποτελεί βαρίδι στις πρωτοβουλίες που θα κληθεί να λάβει η Περιφέρεια με στόχο το έργο να εισέλθει σε τροχιά υλοποίησης.
«Πρέπει να προετοιμαστούν οι μελέτες και να είμαστε σε ετοιμότητα για να διεκδικήσουμε. Η πρόταση η δική μας είναι ρεαλιστική και αναφέρομαι στη ρήτρα διαθεσιμότητας που έχουμε άλλωστε υποβάλλει πολλές φορές, για να μπορέσει χωρίς διόδια να ολοκληρωθεί ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης. Εμείς από την πλευρά μας το έχουμε συζητήσει με τους νέους υπουργούς, ωστόσο χρειάζεται το επόμενο χρονικό διάστημα μία κοινή συνάντηση όλων μας για να ξεκαθαρίσει πως θα μπορέσει να ολοκληρωθεί το έργο καθώς χρειάζεται η πολιτική βούληση για ένα τόσο μεγάλο αναπτυξιακό έργο για το νησί μας», υποστηρίζει ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης.
Την ίδια στιγμή σε εξέλιξη βρίσκεται η εργολαβία της Περιφέρειας Κρήτης που αφορά παρεμβάσεις στον ΒΟΑΚ κυρίως σε σημεία του οδικού δικτύου που έχουν κριθεί επικίνδυνα. Ταυτόχρονα το επόμενο διάστημα η Περιφέρεια αναμένεται να ανάψει το πράσινο φως για μία νέα εργολαβία το ύψος της οποίας δεν έχει ακόμα γνωστοποιηθεί αν και οι σχετικοί πόροι είναι σχεδόν εξασφαλισμένοι.
«Για τον ΒΟΑΚ αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη μία εργολαβία ύψους 10 εκατ. ευρώ για να γίνουν βελτιώσεις στο οδόστρωμα, μέσα από οριζόντια και κάθετη σήμανση και καθαρισμό των δέντρων. Παράλληλα προετοιμαζόμαστε για το υπόλοιπο δίκτυο που υπάρχει πρόβλημα και αναμένεται να προκύψει μία νέα εργολαβία. Ήδη έχουμε εξασφαλίσει τους σχετικούς πόρους προκειμένου όλα τα επικίνδυνα σημεία του ΒΟΑΚ να βελτιωθούν. Δεν μπορούμε να περιμένουμε πότε θα ολοκληρωθεί η κατασκευή ενός σύγχρονου ΒΟΑΚ. Πρέπει μέχρι τότε να συνεχίσουμε τις παρεμβάσεις μας για να διασφαλιστεί η οδική ασφάλεια», τονίζει ο κ. Αρναουτάκης.