Μετά την απόρριψη της ένταξης του έργου βιοκλιματικής ανάπλασης στην περιοχή του 2ου Γυμνασίου – Λυκαίου Ρεθύμνου στο πρόγραμμα των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων της Περιφέρειας Κρήτης, λόγω ανεπάρκειας των ευρωπαϊκών κονδυλίων, ο δήμος Ρεθύμνου αποφάσισε, μιας και η μελέτη είναι έτοιμη και εγκεκριμένη από την Διαχειριστική Αρχή, να υποβάλλει την πρότασή του για χρηματοδότηση του έργου από το Πράσινο Ταμείο.
Αυτό σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Άγγελο Μαλά, έγινε με δεδομένο ότι υπάρχει ήδη ανοιχτός άξονας στο πρόγραμμα του Πράσινου Ταμείου και η μελέτη είναι έτοιμη και εκτιμάται ότι υπάρχουν σοβαρές προοπτικές για την εξασφάλιση των σχετικών κονδυλίων.
Την απόφαση υποβολής της πρότασης ενέκρινε στην τελευταία συνεδρίασή της η οικονομική επιτροπή του δήμου Ρεθύμνου. Η αρχιτεκτονική μελέτη του έργου με τίτλο «Ανάπλαση περιοχής γύρω από το 2ο Γυμνάσιο – Λύκειο Δήμου Ρεθύμνου εκπονήθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ρεθύμνης, και έχει ως στόχο να δημιουργήσει αφενός τις προϋποθέσεις για την ασφαλή μετακίνηση των παιδιών στο σχολικό συγκρότημα, να αξιοποιήσει το κοινόχρηστο χώρο προς όφελος των πεζών και των κατοίκων, ενώ προβλέπει και τη δημιουργία υπαίθριων χώρων – πάρκων άθλησης, τα οποία τις απογευματινές ώρες θα μπορούν αν αξιοποιούνται από τους κατοίκους.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 870.999 συμπεριλαμβανόμενων των έργων οδοποιίας.
Ειδικότερα, η περιοχή μελέτης έχει συνολικό εμβαδό περίπου 13.800 m2 και βρίσκεται στη νότια πλευρά της πόλης του Ρεθύμνου. Πρόκειται για τους τέσσερις δρόμους που περιβάλλουν το σχολικό συγκρότημα του 2ου Γυμνασίου – Λυκείου και ειδικότερα: Την οδό Παστέρ μέσου πλάτους 8,50m, την οδό Καλλέργη μέσου πλάτους 5,50 μ. που αναπτύσσονται στον άξονα ανατολής – δύσης και την οδό Ασκούτση και Σκουλά με άξονα βορρά – νότο και μέσο πλάτος 7,00μ. Οι δρόμοι είναι διπλής κατεύθυνσης και δεν υπάρχουν διαμορφωμένοι χώροι στάθμευσης.
Ο αντιδήμαρχος τεχνικών έργων, Άγγελος Μαλάς, τόνισε πως πρόκειται για ένα έργο υψίστης σημασίας για τον Δήμο σε μια γειτονιά που με τις παρεμβάσεις που έχουν σχεδιαστεί θα αναβαθμιστεί και θα βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων της: «Για εμάς είναι ένα σημαντικό έργο, το οποίο απευθύνεται σε μια γειτονιά που σήμερα έχει μεγάλο πρόβλημα με τους δρόμους της. Παρότι η μελέτη είναι έτοιμη και πλήρης τα χρήματα από τις ΟΧΕ δεν ήταν αρκετά για το έργο αυτό. Παρά το γεγονός ότι έχουμε διαβεβαίωση από την περιφέρεια ότι θα υπάρξει νέα πρόσκληση για να υποβάλουμε το έργο, αποφασίσαμε, με δεδομένο ότι είναι ήδη ανοιχτό σχετικό πρόγραμμα από το Πράσινο Ταμείο, και εφόσον έχουμε πλήρη φάκελο να υποβάλλουμε την πρότασή μας εκτιμώντας ότι θα μπορέσει να χρηματοδοτηθεί. Με την σχεδιαζόμενη παρέμβαση θα δώσουμε μια «ανάσα» σε ένα χώρο όπως είναι το σχολείο συνδυάζοντας χρήσεις. Έτσι οι μαθητές των σχολείων θα μπορούν τις πρωινές ώρες να εκτονώνονται στους χώρους αυτούς, όπου προβλέπεται να κατασκευαστούν πάρκα, χώροι άθλησης και γενικότερα χώροι αναψυχής και τις απογευματινές ώρες, τα οφέλη αυτά θα τα γεύονται οι περίοικοι. Παράλληλα με τα πάρκα κάνουμε μια κυκλοφοριακή μονοδρόμηση της περιοχής, ώστε να παρέχουμε ασφάλεια κατά την προσέλευση και αποχώρηση μαθητών και εκπαιδευτικών από το σχολείο. Η παρέμβαση αυτή θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής, την καθημερινότητα των συνδημοτών μας και χαράσσει ένα νέο άξονα στην περιοχή πέριξ του 2ου Γυμνασίου – Λυκείου».
Πρόταση Ανάπλασης
Το πλάτος οδοστρώματος και στις τέσσερις οδούς περιμετρικά του σχολείου για τις οποίες προτείνεται η μονοδρόμησή τους διαμορφώνεται στα 3,50m. και οργανώνεται η παρόδια στάθμευση πλάτους 2,20 m. Από την μία πλευρά του δρόμου. Οπότε σχεδιάζονται 28 θέσεις στάθμευσης οχημάτων (μία για ΑμεΑ), 16 μοτοποδηλάτων και 16 θέσεις στάθμευσης ποδηλάτων σε ποδηλατοστάσια.
Τα πεζοδρόμια διαπλατύνονται και ο οδός Παστέρ διαμορφώνεται σε οδό ήπιας κυκλοφορίας με ισοσταθμία δρόμου και πεζοδρομίων, όπως φαίνεται στην εικόνα που ακολουθεί. Έτσι δημιουργείται ένας ελεύθερος χώρος όπου οι πεζοί κινούνται με ασφάλεια και σε προτεραιότητα και τα οχήματα περνούν με χαμηλή ταχύτητα και μόνο για να αποβιβάσουν κατ’ ανάγκη στις προκαθορισμένες θέσεις στάσης παρά την οδό ή να κατευθυνθούν στα ιδιωτικά γκαράζ κατοίκων.
Κίνηση πεζών
Τα πεζοδρόμια επανασχεδιάζονται με ιδιαίτερη προσοχή να κατοχυρώνεται και στα πιο δυσμενή σημεία ζώνη ελεύθερης όδευσης με ελάχιστη διάσταση το 1,55 m. Οι ράμπες προσαρμογής με το οδόστρωμα έχουν κλίση έως 8% και διαμορφώνονται κατάλληλα. Οι διαβάσεις των πεζών οργανώνονται σε κάθε οδό και κοντά στις εισόδους του σχολείου, ώστε να είναι ασφαλής η διέλευση των πεζών σε κάθε σημείο του άξονα.
Όπου το πλάτος του πεζοδρομίου επιτρέπει διαμορφώνονται μικροί χώροι πρασίνου με χαμηλή φύτευση.
Πάρκα Γειτονιάς
Επί της οδού Παστέρ διαμορφώνεται το υφιστάμενο μακρόστενο πάρκο με φοίνικες σε πάρκο γειτονιάς με κτιστούς καθιστικούς πάγκους, φωτισμό και φύτευση. Η πρόσβαση γίνεται από το πεζοδρόμιο της οδού Παστέρ και κατασκευάζεται χαμηλή περίφραξη με καθιστικά στο βορρά. Στο Νότο όπου υπάρχει η ψηλή περίφραξη της αυλής του σχολείου, προτείνεται η διαμόρφωση τοίχου αναρρίχησης με βλίτρωση «πιασιμάτων» αναρρίχησης σε χαμηλό ύψος και με μαλακό δάπεδο από βότσαλο. Επί της οδού Ασκούτση διαμορφώνεται πάρκο γειτονιάς που προβλέπεται να έχει χρήση κυρίως από εφήβους. Έτσι προτείνεται η κατασκευή κτιστών κερκίδων, βρύσης, ενός πολυόργανου-μονόζυγου. Το πάρκο θα έχει είσοδο και από το πεζοδρόμιο της οδού αλλά και από το σχολείο.
Ανατολικά στην οδό Σκουλά τμήμα της αυλής αποκόπτεται και διαμορφώνεται υπαίθριο γυμναστήριο με διπλή είσοδο (και από το σχολείο και από το πεζοδρόμιο) και διαμορφώνεται κατάλληλα η είσοδος για να έχει πρόσβαση όχημα και μικρό πυροσβεστικό.
Στην οδό Σκουλά υπάρχει ανηφορικής κλίσης ελεύθερος χώρος πρασίνου που διαμορφώνεται σε χώρο στάθμευσης και πάρκο με καθιστικούς τραπεζόπαγκους.
Φωτισμός
Στόχος της πρότασης φωτισμού, είναι η ανάδειξη των παρεμβάσεων, η ασφαλής χρήση του χώρου και η εξοικονόμηση ενέργειας. Τοποθετούνται νέοι ιστοί, μονόστυλοι φανοστάτες ύψους 4m. με χαμηλής κατανάλωσης σώματα και στις δύο πλευρές των δρόμων.
Θέσεις κάδων
Σχεδιάζονται σε εσοχές του πεζοδρομίου και σε θέσεις που υποδείχθηκαν από την αρμόδια υπηρεσία.
Φύτευση
Η υπάρχουσα φύτευση στα σημεία που εμποδίζει ελεύθερη ζώνη κίνησης στα νέα πεζοδρόμια και τον νέο ποδηλατόδρομο καταργείται. Παράλληλα προτείνεται η φύτευση νέων δεντροστοιχιών με κατάλληλα για αστικό κέντρο δέντρα και η τοποθέτηση καθιστικών δίπλα σε αυτά. Η επιλογή της φύτευσης θα γίνει από το τμήμα πρασίνου του Δήμου. Τα δέντρα τοποθετούνται σε ειδικές θέσεις φύτευσης που καλύπτονται από μεταλλικές σχάρες και το σύνολο των δέντρων θα αρδεύονται με κατάλληλο δίκτυο.