Δρομολογούνται τα έργα οδικής ασφάλειας στον βόρειο οδικό άξονα Κρήτης, τα οποία θα υλοποιηθούν από το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ με συνολικό προϋπολογισμό 25 εκ. ευρώ. Οι μελέτες εκπονούνται από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης, ενώ ήδη σε φάση δημοπράτησης βρίσκονται τέσσερα τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου εκ των οποίων τα δυο αφορούν στον νομό Ρεθύμνου.
Συγκεκριμένα, οι μελέτες που εκπόνησε ο ΟΑΚ αφορούν σε τμήματα επικίνδυνα και βασίστηκαν σε κριτήρια που αφορούν στον αριθμό και τη συχνότητα των τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνονται στον ΒΟΑΚ.
Η μελέτη αφορά σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην εφημερίδα μας ο Γιώργος Αγαπάκης ένα τμήμα δρόμου 99 χλμ., στο οποίο θα πρέπει να γίνουν βελτιώσεις και παρεμβάσεις.
Λόγω του μεγάλου συνολικού μήκους του οδικού δικτύου έγινε προτεραιοποίηση των περιοχών αυξημένης επικινδυνότητας, όσον αφορά τη σειρά μελέτης και εφαρμογής των επεμβάσεων, με κριτήριο το συνολικό αριθμό θανατηφόρων και με τραυματισμούς ατυχημάτων και σε περίπτωση ισοδυναμίας, τον αριθμό μόνο των θανατηφόρων ατυχημάτων, ως εξής:
α) Π10 – Πέρα Γαλήνοι έως Λινοπεράματα (19 χλμ.)
β) Π3 – Σούδα έως Καλύβες (14 χλμ.)
γ) Π12 – Σεληνάρι έως Λίμνες (11 χλμ.)
δ) Π7 – Σκαλέτα έως Πάνορμος (9 χλμ.)
ε) Π9 – Αλμυρίδα έως Πέρα Γαλήνους (11 χλμ.)
στ) Π8 – Μπαλί έως Άγιοι Πατέρες (6 χλμ.)
ζ) Π11 – Αερολιμένας Ηρακλείου έως Ανώπολη (9 χλμ.)
η) Π5 – Πετρές έως Γεράνι (Ρέθυμνο) (2 χλμ.)
θ) Π1 – Κολυμπάρι έως Μετόχι (5 χλμ.)
ι) Π6 – Γεράνι (ρέμα Παγκάλου) έως Πανόραμα (2 χλμ.)
ια) Π2 – Γεράνι (Χανιά) έως Σταλός (5 χλμ.)
ιβ) Π4 – Βρύσες έως Γεωργιούπολη (6 χλμ.)
Σύμφωνα με τον διευθυντή συγκοινωνιακών έργων του ΟΑΚ Γιώργο Αγαπάκη, οι μελέτες οι οποίες έχουν εκπονηθεί αφορούν στα οδικά τμήματα Φόδελε-Πέραμα, η δεύτερη Καλύβες-Σουδα, η τρίτη Νεάπολη -Σεληνάρι και η τέταρτη Γεωργιούπολη-Καβρός-Πετρέ, ενώ η μελέτη για το οδικό τμήμα Σκαλέτα -Σταυρωμένος αναμένεται να ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα.
«Είχαμε κάνει μία μελέτη που προσδιόρισε σε όλο τον ΒΟΑΚ περίπου 98-99 χιλιόμετρα που θα πρέπει να γίνουν επεμβάσεις για βελτίωση του οδικού περιβάλλοντος. Έγινε μία ιεράρχηση, προτεραιοποίηση, ανάλογα με τα τροχαία, με τα θύματα που υπήρχαν. Πρώτο οδικό τμήμα από πλευράς ατυχημάτων είναι το Φόδελε-Πέραμα, δεύτερο το τμήμα Καλύβες-Σούδα, τρίτο το τμήμα Νεάπολη-Σεληνάρι και τέταρτο το οδικό τμήμα Σκαλέτα- Σταυρωμένος στο Ρέθυμνο. Είχε γίνει και μια άλλη μελέτη εκτός πλάνου που αφορά στο κομμάτι Γεωργιούπολη Καβρός-Πετρές. Από αυτές τις 5 μελέτες οι 4 έχουν εγκριθεί. Άρα λοιπόν οι μελέτες εκτός από το κομμάτι Σκαλέτα-Σταυρωμένος που αναμένεται να ολοκληρωθεί η μελέτη σε έναν μήνα έχουν περατωθεί. Υπάρχει μία καλή ωριμότητα γι’ αυτές τις μελέτες προκειμένου να υποβληθούν στο ΕΣΠΑ. Οι οδικές μελέτες περιλαμβάνουν αντικατάσταση αντιολισθητικού τάπητα, συστήματα αναχαίτισης οχημάτων (ΣΑΟ), κατακόρυφη και ορίζοντια σήμανση, νέα όρια ταχύτητας, βελτίωση αναβάθμιση κόμβων καθώς και κλείσιμο κάποιων παράνομων διαβάσεων στις περιοχές αυτές. Άρα είναι ένα φλέγον έργο αναβάθμισης του οδικού περιβάλλοντος που δεν αφορά μόνο το οδόστρωμα αλλά αφορά και διαμορφώσεις εισόδων-εξόδων», τόνισε ο κ. Αγαπάκης.
Σύμφωνα με τον κ. Αγαπάκη τώρα το υπουργείο πρέπει να καθορίσει τις αρμοδιότητες για το ποιος θα κάνει τον διαγωνισμό και ποιος θα είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου ενώ τόνισε πως υπάρχει προοπτική για αύξηση των κονδυλίων».
Παράλληλα, με διαδικασίες ανάθεσης όπως προβλέπει η νομοθεσία με το άρθρο 32 του Ν. 4412/16 προγραμματίζονται τα έργα:
στο τμήμα Φόδελε-Σίσσες, μήκους 18 km, προϋπολογισμού 4,6 εκ. ευρώ το οποίο εκτιμάται ότι θα δημοπρατηθεί το β’ τρίμηνο του έτους καθώς και το οδικό τμήμα στην Κακιά Στροφή (στην Αγία Πελαγία), προϋπολογισμού 800.000 ευρώ, το οποίο εκτιμάται ότι θα δημοπρατηθεί το τρίτο τρίμηνο μιας και οι μελέτες θα ολοκληρωθούν Απρίλιο 2020.
Πρόκειται για εργολαβίες οδικής ασφάλειας (κατασκευή αντιολισθητικών ταπήτων, αντικατάσταση στηθαίων, εργασίες αποκατάστασης ορατότητας, διαμορφώσεις για την απορροή όμβριων, εργασίες ευστάθειας πρανών, εργασίες προστασίας από βροχοπτώσεις, αναβάθμιση οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης με αξιόπιστα όρια ταχύτητας, διαμόρφωση ισόπεδων διασταυρώσεων, κλείσιμο παράνομων διαβάσεων) σε συνδυασμό με έργα αποκαταστάσεων κατολισθήσεων πρανών.
Για το θέμα της οδικής ασφάλειας πρόσφατα έγινε συνάντηση στην Αθήνα του περιφερειάρχη Κρήτης κ. Αρναουτάκη και της αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου κ. Λιονή με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη. Στη διάρκεια της συζήτησης τονίστηκε η ανάγκη για την άμεση δρομολόγηση έργων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας του ΒΟΑΚ. Στη διάρκεια της συνάντησης υπήρξε συζήτηση για όλα τα θέματα που αφορούν την Κρήτη και είναι αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Κυριάρχησαν τα ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια των δρόμων της Κρήτης, καθώς και οι μελέτες που πρέπει να εκπονηθούν στη συνέχεια.
«Πλέγμα παρεμβάσεων για την αναβάθμιση του οδικού περιβάλλοντος»
Ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων κ. Γιώργος Αγαπάκης αναφέρθηκε στη σημασία το έργου οδικής ασφάλειας τονίζοντας ότι είναι άκρως απαραίτητο για την αναβάθμιση του εθνικού οδικού δικτύου του νησιού, έως ότου κατασκευαστεί ο νέος βόρειος οδικός άξονας Κρήτης. Τα έργα στο σύνολο τους καθώς χρηματοδοτούνται από το ΕΠΣΑ, όπως πρόσθεσε θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το 2023. Χαρακτηριστικά ανέφερε:
«Αυτά τα έργα που έχουμε σχεδιάσει είναι απαραίτητα. Έχουν εντοπιστεί με ειδική μελέτη με βάση στατιστικά, τη γεωμετρία της υφιστάμενης οδού και ουσιαστικά θα βελτιώσουν το οδικό περιβάλλον με σκοπό να μειωθούν-αποφευχθούν τα ατυχήματα. Προφανώς αυτά είναι βραχυπρόθεσμα -τα επόμενα 1 με 2 χρόνια θα πρέπει να έχουν άμεση εφαρμογή από τους πολίτες. Εννοείται το ζητούμενο είναι η κατασκευή του ΒΟΑΚ που μελετάει το υπουργείο και προβλέπεται να πραγματοποιηθεί ως έργο παραχώρησης. Άρα αυτά τα έργα που σχεδιάσαμε έχουν βραχυπρόθεσμη δράση και είναι σημαντικά στο να βελτιώσεις το επίπεδο ασφάλειας. Το πρόγραμμα οδικής ασφάλειας είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί βελτιώνει αυτό που ονομάζουμε οδικό περιβάλλον και δεν εννοούμε μόνο το οδόστρωμα, την ολισθηρότητα του, την κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση, αλλά την τοποθέτηση των αξιόπιστων ορίων ταχύτητας, όπου έχουμε προβλήματα όπως για παράδειγμα στην περιοχή των ορίων με το Φόδελε. Περιλαμβάνει επίσης και την αναβάθμιση των ισόπεδων διασταυρώσεων, όπως η διασταύρωση στον ΧΥΤΑ Ηρακλείου και σε άλλες διασταυρώσεις ή τις παράνομες διαβάσεις. Άρα είναι ένα πλέγμα επεμβάσεων που βοηθάει στη βελτίωση του οδικού περιβάλλοντος και κατά συνέπεια της οδικής ασφάλειας. Θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό και υπάρχει μία ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 25 εκατομμυρίων και πιστεύω θα εξασφαλίσουμε και άλλα κονδύλια από το ΕΣΠΑ για να καλύψουμε όλες αυτές τι απαιτήσεις».