Της ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΟΥ
Σε 193.000 ανέρχεται φέτος ο αριθμός των Σκανδιναβών επισκεπτών που επέλεξαν την Κρήτη για τις διακοπές τους, καταγράφοντας αύξηση σε ποσοστό 5-7% σε σύγκριση με το 2016, ενώ άνοδο δείχνουν τα στοιχεία και για το 2019, καθώς οι κρατήσεις που έχουν γίνει φτάνουν τις 200.000. Τα στοιχεία αυτά παρουσίασε χθες ο μεγαλύτερος τουριστικός οργανισμός που φέρνει Σκανδιναβούς τουρίστες στην Ελλάδα, «Apollo», στη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης που συνδιοργάνωσε με την εταιρεία Destination Touristic Services και πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο «BIO SUITES».
Η Κρήτη και το Ρέθυμνο ειδικότερα αποτελεί έναν αγαπημένο προορισμό για τους Σκανδιναβούς, γεγονός που αποδεικνύεται και από το ποσοστό των επαναλαμβανόμενων τουριστών που φτάνει το 30%. Το μοτίβο του ήλιου και της θάλασσας σε συνδυασμό με την κρητική φιλοξενία, τη γαστρονομία, την ιστορία και τον πολιτισμό συνθέτουν για τους επισκέπτες από τη Σουηδία, τη Νορβηγία, τη Δανία και τη Φινλανδία έναν μοναδικό ελκυστικό συνδυασμό για καλοκαιρινές διακοπές.
Ο στόχος για τον μεγάλο τουριστικό οργανισμό δεν είναι άλλος από την περαιτέρω ενίσχυση των τουριστικών κρατήσεων, οι οποίες μπορούν να αυξηθούν ακόμα περισσότερο, όπως ανέφερε η κ. Νίνα Χόρνεβαλ, εμπορική διευθύντρια του «Apollo» Σκανδιναβία.
Η προσέλκυση τουριστών από τη Σκανδιναβία στον τόπο μας, ωστόσο στη διάρκεια του χειμώνα δεν είναι εύκολη υπόθεση, όπως σχολιάζει η κ. Νίνα και αυτό όχι γιατί οι Σκανδιναβοί δεν θέλουν να κάνουν διακοπές στην Κρήτη τον χειμώνα, αλλά επειδή οι υποδομές στο νησί δεν υπάρχουν για να καλύψουν τις ανάγκες και το ενδιαφέρον.
Όπως η ίδια σχολίασε απαιτείται να γίνουν από κοινού πολλά ακόμα βήματα για να μπορέσει το νησί και το Ρέθυμνο ειδικότερα να προσελκύσει επισκέπτες τους χειμερινούς μήνες.
Δυναμική η ζήτηση των Σκανδιναβών για την Κρήτη
Η σκανδιναβική αγορά τα τελευταία χρόνια καταγράφει διαρκώς ανοδικές τάσεις. Τα παραπάνω επιβεβαίωσαν στελέχη του μεγάλου ταξιδιωτικού οργανισμού «Αpollo», που διακινεί επισκέπτες από τις σκανδιναβικές χώρες σε όλη την Ελλάδα και φυσικά την Κρήτη.
Ειδικότερα από τους 500.000 Σκανδιναβούς που επισκέπτονται τη χώρα οι 200.000 επιλέγουν Κρήτη. Ο μεγάλος τουριστικός οργανισμός είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένος από τις ανοδικές τάσεις που καταγράφουν τα τελευταία χρόνια οι αφίξεις, τα στελέχη του ωστόσο επισημαίνουν πως υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης, ειδικά στα άκρα της σεζόν, δηλαδή το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου και Σεπτέμβριου – Οκτώβριου.
Χαρακτηριστικά η κ. Νίνα Χόρνεβαλ, εμπορική διευθύντρια του «Αpollo» Σκανδιναβία, σε δηλώσεις της ανέφερε: «Γενικά η Ελλάδα στη σκανδιναβική αγορά πηγαίνει πολύ καλά. Έχουμε μεγάλη ζήτηση και η Κρήτη, όπως πάντοτε, είναι ο αγαπημένος προορισμός και είμαστε πάρα πολύ ικανοποιημένοι. Σε σχέση με πέρυσι καταγράφεται μια αύξηση της τάξεως του 5-7%. Φέτος οι επισκέπτες είναι 193.000 και το 2018 αναμένεται να ξεπεράσουν τις 200.000 στην Κρήτη. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο φέρνουμε μισό εκατομμύριο επισκέπτες. Φέτος φτάνουμε τους 475.000 σε τσάρτερ πτήσεις ενώ έχουμε και επισκέπτες από πτήσεις γραμμής. Του χρόνου σίγουρα θα φτάσουμε το μισό εκατομμύριο. Κάθε χρόνο υπάρχει αύξηση και έχουμε ακόμα περιθώρια να πάμε ακόμα καλύτερα, αλλά βέβαια θέλουμε συνεχώς μια βελτίωση στα καταλύματα, στα προϊόντα, στην κουζίνα, στην καθαριότητα. Η βελτίωση σε ότι αφορά την εικόνα των αφίξεων χρόνο με τον χρόνο εξαρτάται και από τον ίδιον τον προορισμό και από την κατάσταση που επικρατεί κάθε χρονιά στη Σκανδιναβία και αναφέρομαι στην οικονομία, στην ανεργία κ.λπ. ενώ ταυτόχρονα άλλος παράγοντας που επηρεάζει την τουριστική κίνηση είναι και το τι συμβαίνει στις άλλες χώρες. Αυτό που είναι σημαντικό φέτος είναι ότι η τουρκική αγορά μπαίνει δυναμικά στο παιγνίδι του τουρισμού, η Αίγυπτος, η βόρεια Αφρική και η Τυνησία που τα προηγούμενα χρόνια ήταν «νεκρές» σαν αγορές, πλέον επανακάμπτουν. Αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον τουρισμό στη Μεσόγειο και αναφέρομαι γενικά σε Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία. Δεν ξέρω πως θα είναι το τελικό αποτέλεσμα αλλά σίγουρα αυτές οι αγορές κερδίζουν έδαφος».
Αναφερόμενη στα κριτήρια επιλογής του προορισμού διακοπών των Σκανδιναβών η κ. Χόρνεβαλ υποστήριξε: «Σίγουρα υπάρχουν πολλά πλεονεκτήματα στην Κρήτη για τους Σκανδιναβούς. Το κλίμα στις σκανδιναβικές χώρες είναι δύσκολο, ενώ στην Ελλάδα υπάρχει ήλιος, θάλασσα, παραλίες, υπάρχει η κρητική κουζίνα, η κρητική φιλοξενία και η Κρήτη είναι ένας μεγάλος προορισμός. Η Κρήτη προσφέρει κάτι για όλους. Όποιος θέλει βουνό θα βρει βουνό, όποιος θέλει θάλασσα θάλασσα, όποιος θέλει διακοπές σε μεγάλη πόλη θα το βρει, αξιοθέατα, αρχαία κ.τ.λ. Όλα υπάρχουν σε αυτό το νησί».
Ο υπεύθυνος συμβολαίων του «Apollo l» για την Κρήτη Γιάννης Φραγκίσκος από την πλευρά του ανέφερε: «Το Ρέθυμνο είναι παραδοσιακά ένας αγαπημένος προορισμός για τους Σκανδιναβούς. Στο Ρέθυμνο έρχονται Σκανδιναβοί, τόσο από το αεροδρόμιο των Χανίων, όσο και από το Ηράκλειο. Μιλάμε για 34.000 περίπου επισκέπτες κάθε καλοκαίρι στο Ρέθυμνο. Οι συνεργασίες που έχουμε με τα ξενοδοχεία του Ρεθύμνου είναι πολυετείς, είμαστε πολύ κοντά με τους επιχειρηματίες και προσπαθούμε μέσα από τα ερωτηματολόγια που δίνει το «Απόλλο» στους πελάτες να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες τους. Το στοίχημα για το 2018 είναι να υπάρχει ηρεμία στην περιοχή και να ενισχύουμε τις κρατήσεις μας».
Απαιτούνται υποδομές για την προσέλκυση Σκανδιναβών επισκεπτών τον χειμώνα
Η Κρήτη σήμερα δεν διαθέτει τις υποδομές για να προσελκύσεις χειμερινούς επισκέπτες από την Σκανδιναβία, αφού δεν μπορούν οι ξενοδοχειακές μονάδες αλλά και η πόλη να υποστηρίξει δραστηριότητες που θα μπορούσαν να απολαύσουν οι χειμερινοί επισκέπτες (γκολφ, τένις, θερμαινόμενες πισίνες, αθλητικό τουρισμό κ.τ.λ.). Αυτό φαίνεται πως αποτελεί κοινή στόχευση των τοπικών επιχειρηματιών και του ίδιου του τουριστικού οργανισμού, ωστόσο τα βήματα που πρέπει να γίνουν είναι ακόμα πολλά.
Ερωτώμενη σχετική η εμπορική διευθύντρια του Απόλλο ανέφερε: «Μέχρι στιγμής οι Σκανδιναβοί είναι καλοκαιρινοί επισκέπτες. Θα ήθελα να κάνω την ερώτηση στους κρητικούς φορείς σε σχέση με τους χειμερινούς επισκέπτες. Τι σχέδια έχουν κατά νου για να προσελκύσουν Σκανδιναβούς επισκέπτες; Υπάρχουν γκολφ; Υπάρχουν μαρίνες;, Υπάρχουν θερμαινόμενες πισίνες; Όλα αυτά παίζουν μεγάλο ρόλο. Ένας προορισμός ο οποίος ζητά χειμερινό τουρισμό πρέπει να κάνει μια σωστή ανάλυση σε προορισμούς που τα έχουν καταφέρει. Μακάρι να γίνει η Κρήτη και ένας χειμερινός προορισμός. Όμως αυτό δεν είναι απλό. Δεν είναι ότι γεμίζεις ένα αεροπλάνο με τουρίστες. Έχουμε κάνει προσπάθειες σαν γραφείο. Η ζήτηση δεν υπάρχει γιατί δεν υπάρχουν υποδομές. Ο κόσμος που έρχεται το καλοκαίρι έρχεται για τον ήλιο και τη θάλασσα. Οι χειμερινοί τουρίστες δεν είναι οι ίδιοι πελάτες. Είναι περισσότερο δραστήριοι και δεν θα έρθουν για να ξαπλώσουν δίπλα στην πισίνα. Πρέπει να «χτίσουμε» κάτι διαφορετικό».
Ο Γιάννης Φραγκίσκος, υπεύθυνος συμβολαίων, από την πλευρά του συμπλήρωσε ότι πλέον δίνεται έμφαση στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου την άνοιξη και το φθινόπωρο, με δεδομένο ότι οι κλιματολογικές συνθήκες το επιτρέπουν.
Χαρακτηριστικά ανέφερε: «Το σημαντικότερο αυτή τη στιγμή λόγω έλλειψης υποδομών στο νησί για προσέλκυση χειμερινού τουρισμού, είναι να υπάρξει επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, γιατί όταν δεν κτίζονται πολλά ξενοδοχεία είναι πολύ δύσκολο να μεγαλώσεις το κομμάτι της πίτας για την Κρήτη. Από τη στιγμή όμως που καταφέρνεις να επεκτείνεις τα άκρα της σεζόν -κάτι που αποτελεί και αίτημα των επιχειρηματιών του κλάδου- εκτιμούμε ότι όσο μεγαλώνει η σεζόν, τόσο θα βελτιώνονται και οι υποδομές του νησιού. Για παράδειγμα δεν υπάρχουν γήπεδα τένις, γκολφ για την ενίσχυση αθλητικού τουρισμού για τον οποίο υπάρχει τεράστια ζήτηση σε ανταγωνίστριες τουριστικά χώρες της Ελλάδας, όπως είναι η Κύπρος και η Ισπανία».
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου Μανόλης Τσακαλάκης, αναφέρθηκε στη σημασία της τουριστικής αγοράς στην οικονομία του νομού, τονίζοντας ότι αποτελεί μια από τις δυναμικότερες τουριστικά αγορές, η οποία κάθε χρόνο καταγράφει σταθερή άνοδο στις κρατήσεις. «Και από το σχόλια των πελατών και από την έρευνα που είχαμε κάνει ως Σύλλογος Ξενοδόχων αλλά και από τα νούμερα, τεκμηριώνεται ότι τη σκανδιναβική αγορά είναι πολύ σημαντική για τον τόπο μας. Άλλωστε οι Σκανδιναβοί έχουν νούμερο 2 αεροδρόμιο στον κόσμο είναι το αεροδρόμιο Χανίων και από κει το 30-40% των επισκεπτών κατευθύνεται προς το Ρέθυμνο. Μας τιμά και η σκανδιναβική αγορά και ο τουριστικός οργανισμός «Apollo» που κάθε χρόνο κάνει αυτή την εκδήλωση και παραδίδει τα βραβεία στα ξενοδοχεία που αρίστευσαν την περασμένη σεζόν. Εύχομαι κάθε χρόνο να είναι ολοένα και περισσότερα ξενοδοχεία να βραβεύονται και να υπερκεράσουμε και άλλους νομούς που έχουν τα πρωτεία» είπε ενώ αναφερόμενος στην προσέλκυση χειμερινών επισκεπτών τόνισε: «Το Απόλλο είχε προσπαθήσει στο παρελθόν να κάνει βήματα για τον χειμερινό τουρισμό προσπάθεια που διήρκησε δυο περίπου χρόνια. Τώρα που ξεκίνησε πάλι ένα άνοιγμα από τη Γερμανία, έγινε μια προσέγγιση και στη Δανία και ελπίζουμε σύντομα να μπουν για τα καλά στο «παιγνίδι» του χειμερινού τουρισμού».
Τα ξενοδοχεία που βραβεύτηκαν
Στη διάρκεια της χθεσινής εκδήλωσης, βραβεύτηκαν ξενοδοχεία του Ρεθύμνου, σύμφωνα με τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών κατά το έτος 2017.
Αναλυτικά τα ξενοδοχεία που βραβεύτηκαν είναι τα παρακάτω:
Ξενοδοχείο /Κατηγορία Βραβεία
2+ Stars
Nostalgie Gold
3 Stars
Aquamar Gold
Kokalas Resort Gold
Marel Silver
Melmar Silver
Achillion Bronze
Medusa Bronze
3+ Stars
Iperion Gold
Fortezza Silver
Summer Dream Bronze
4 Stars
Ionia Suites Gold
Swell Boutique Hotel Silver
Atlantis Beach Bronze
4+ Stars
Sentido Aegean Pearl Gold
Rethymno Palace Silver
Aquila Porto Rethymno Bronze
Palazzino di Corina Bronze
5 Stars
Anemos Luxury Grand Resort Gold
Pilot Beach Silver
Grecotel Creta Palace Bronze