Στη χρήση των νέων τεχνολογιών, στο διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επενδύσει ο δήμος Ρέθυμνου για την τουριστική προβολή του τόπου, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.
Εν μέσω πανδημίας, μετά από μια πολύ κακή τουριστική σεζόν με περιορισμένη τουριστική κίνηση και χαμηλούς τζίρους, τα μηνύματα εξακολουθούν να είναι αρνητικά για τη νέα καλοκαιρινή περίοδο, ωστόσο η ταυτότητα και η υγειονομική ασφάλεια του προορισμού Ρέθυμνο παραμένουν στις προτεραιότητες της δημοτικής αρχής, η οποία εμφανίζεται αποφασισμένη να επενδύσει στο τουριστικό της προϊόν.
Στο πλαίσιο αυτό διαμορφώθηκε το μάστερ πλαν της τουριστικής προβολής του δήμου για το 2021, το οποίο θα κατατεθεί στον ΕΟΤ και αφορά την κατάρτιση μιας ολοκληρωμένης πρότασης για τουριστική προβολή του δήμου, η οποία περιλαμβάνει το σύνολο των ενεργειών και τους βασικούς άξονες που είναι η συμμετοχή σε διαδικτυακές εκθέσεις και ηλεκτρονικά έντυπα.
Πρωταρχικός στόχος της επιτροπής και του γραφείου τουρισμού του δήμου, όπως τόνισε η αρμόδια αντιδήμαρχος Πέπη Μπιρλιράκη, εξακολουθεί να είναι η προσέλκυση επισκεπτών στο Ρέθυμνο και η καλλιέργεια του κατάλληλου κλίματος για την περαιτέρω ανάπτυξη των τουριστικών επιχειρήσεων και των δραστηριοτήτων.
Παράλληλα, όπως πρόσθεσε, μέσα από το μάστερ πλαν δημιουργούνται και διαμορφώνονται οι προϋποθέσεις προβολής των ξενοδοχείων, των εστιατορίων, των πολιτιστικών δράσεων και εκδηλώσεων του τόπου.
Το τουριστικό περιβάλλον είναι αβέβαιο ωστόσο, όπως υπογράμμισε, είναι υποχρέωση όλων να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που δημιούργησε η κρίση της πανδημίας προχωρώντας σε βιώσιμες αλλαγές σε ότι αφορά τις προοπτικές του θεσμού του τουρισμού .
Η επιτροπή τουριστικής προβολής του δήμου Ρεθύμνου για την επόμενη μέρα της κρίσης έχει επενδύσει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική πλατφόρμα www.rethymno.guide προβάλλει τον δήμο σε Ευρώπη, Αμερική Ρωσία αλλά και στη ελληνική αγορά, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου, όπως ο τουρισμός σε τηλεργασία, τον ποδηλατικό και γαμήλιο τουρισμό συνδυαστικά με τη γαστρονομία, τα τοπικά προϊόντα και τις πολιτιστικές δράσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Πρόθεση της επιτροπής τουριστικής προβολής του δήμου Ρεθύμνου είναι να παρακολουθεί τις εξελίξεις και με σύνεση να συνεχίσει την ηλεκτρονική προβολή, να εδραιώσει τη σχέση με τα social media και να συνεχίσει την προβολή με συμμετοχή σε διαδικτυακές εκθέσεις και με be to be επαφές να ενημερώνει αναλυτικά για τις δυνατότητες που έχει το Ρέθυμνο ως τουριστικός προορισμός 12 μηνών. Στόχος του Ρεθύμνου ήταν και είναι η γενική κινητοποίηση όλων ώστε να γίνει η Κρήτη χειμερινός προορισμός, πρόσθεσε η κ. Μπιρλιράκη. Γι’ αυτό, όπως σημείωσε η αρμόδια αντιδήμαρχος τουρισμού, θα είναι συνεχής η συζήτηση με την τοπική κοινωνία για μια συμφωνία πάνω στην τουριστική ταυτότητα του τόπου. Σε αυτό, όπως ανέφερε, θα συμβάλλει ο Οργανισμός Διαχείρισης Τουρισμού (DMO) για την επαγγελματική προβολή και προώθηση του τόπου μέσω στοχευμένων μελετών και εκπαίδευση και συντονισμό των φορέων σε αυτή την κατεύθυνση.
Το μάστερ πλαν με προϋπολογισμό 215.000 ευρώ συζητήθηκε και εγκρίθηκε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της περασμένης Δευτέρας.
Αναλυτικά,
Μετά από μια πολύ κακή τουριστική περίοδο, με συρρικνωμένη κίνηση και τζίρους, που επέφεραν ένα βαρύ πλήγμα στον τουριστικό κλάδο, αλλά και τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται σε όλο τον κόσμο εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, το τουριστικό τοπίο παραμένει θολό και για το 2021. Τα μηνύματα δεν είναι θετικά, οι κρατήσεις παραμένουν καθηλωμένες και η πορεία της σεζόν θα εξαρτηθεί από την πορεία των εμβολιασμών, όπως έχουν επανειλημμένως τονίσει οι τουριστικοί φορείς. Ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος τη φετινή χρονιά για αυτό τουριστικοί φορείς και αυτοδιοίκηση ενώνουν δυνάμεις και κάνουν ότι μπορούν για να κερδίσουν το χαμένο έδαφος.
Στο πλαίσιο αυτό η επιτροπή τουριστικής προβολής και ανάπτυξης του Δήμου Ρεθύμνου στο φετινό πρόγραμμά της επικεντρώνεται σε δράσεις πληροφόρησης, διαδικτυακής προβολής και προώθησης ηλεκτρονικού υλικού που θα αφορά τον τουριστικό προορισμό Ρέθυμνο. Δίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στη συνεργασία με άλλους τοπικούς φορείς για την διοργάνωση εκδηλώσεων που θα αναδεικνύουν την τοπική γαστρονομία και τα τοπικά προϊόντα αλλά και την ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού μέσα από τη συμμετοχή του δήμου σε σχετικές διαδικτυακές τουριστικές εκθέσεις.
Το πρόγραμμα τουριστικής προβολής του δήμου με προϋπολογισμό 216.500 ευρώ συζητήθηκε και εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Δευτέρας.
Όπως ανέφερε κατά την εισήγησή της η αντιδήμαρχος τουρισμού, Πέπη Μπιρλιράκη, με δεδομένες τις δραματικές αλλαγές που έχει δημιουργήσει ο κορονοϊός, «Στόχος μας είναι η Επιτροπή Τουρισμού να συμβάλει ενεργά, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές για την τήρηση των νέων μέτρων υγείας και ασφάλειας του προορισμού τόσο για την ασφάλεια των επισκεπτών όσο και για την τήρηση των μέτρων κοινωνικής συνοχής, και άλλων συναφών προληπτικών μέτρων. Η Επιτροπή Τουρισμού υιοθετεί νέα στρατηγική και νέο σχέδιο δράσης για τον τουρισμό το 2021 βάσει των αποτελεσμάτων του 2020, με στόχο την αντιμετώπιση των ζημιών που προκλήθηκαν από την πανδημία. Καλούμαστε, επίσης, να υλοποιήσουμε ένα επιχειρησιακό σχέδιο και μια στρατηγική για την ανάκαμψη των μικρών και μεσαίου μεγέθους τουριστικών επιχειρήσεων, με στόχο να στηριχθούν αυτές με τη δημιουργία δράσεων για την προώθηση και προβολή του προορισμού Ρέθυμνο στην ελληνική και την παγκόσμια αγορά. Συστηματική ενημέρωση και κατάρτιση εργαζόμενων στο Τουρισμό για τα μέτρα προφύλαξης από τον Covid-19. Λήψη προληπτικών μέτρων για να διατηρήσουμε τον προορισμό ταξιδιωτικά ασφαλή για τους κατοίκους και επισκέπτες.
Σε αυτό το πλαίσιο, η εμπιστοσύνη, η εκτεταμένη επικοινωνία και ροή έγκυρων πληροφοριών, μεταξύ ταξιδιωτών προορισμού και επιχειρήσεων με τους επισκέπτες και τις τοπικές κοινότητες θα είναι ο κορυφαίος κινητήρας στην ανάκαμψη του τομέα του τουρισμού.
Λόγω της πανδημίας το Διαδίκτυο έχει έρθει σημαντικά στο προσκήνιο, βοηθώντας τους ανθρώπους να επιλέξουν τον επόμενο προορισμό τους. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι η κύρια πηγή πληροφοριών και το πιο σημαντικό μέσο επικοινωνίας με τον κόσμο. Οι επισκέπτες μπορούν να επικοινωνούν και να μοιράζονται την εμπειρία τους, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την προβολή του Ρεθύμνου. Προφανώς δεν θα πρέπει να αγνοήσουμε τη δύναμη των παραδοσιακών μέσων προβολής, θα πρέπει, ωστόσο, να είμαστε «ανοιχτοί» στις νέες προκλήσεις και τάσεις της εποχής.
Σε συνέχεια της επαγγελματικής προβολής του Ρεθύμνου στα κοινωνικά δίκτυα τον περασμένο χρόνο, η ασφάλεια, η γαστρονομία, η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, η εμπειρία της επαφής με την ύπαιθρο, η μοναδική αρχιτεκτονική της πόλης συνεχίζουν και αποτελούν τους άξονες ηλεκτρονικής προβολής.
Η Επιτροπή Τουρισμού έχει προτείνει επίσης νέες προσεγγίσεις για την προβολή του Ρεθύμνου, εστιάζοντας στη φυσική ομορφιά της ευρύτερης περιοχής, δημιουργώντας ένα branding προορισμού που δεν βασίζεται σε εξωτερικούς παράγοντες αλλά σε ενδογενή πλεονεκτήματα. Το Ρέθυμνο, αποτελεί έναν μοναδικό προορισμό για τους λάτρεις της υπαίθρου. Οι επισκέπτες και οι ντόπιοι επιθυμούν να εξερευνήσουν την απίστευτη ενδοχώρα του Ρεθύμνου μέσα από μονοπάτια και γραφικές διαδρομές, αποκαλύπτοντας έναν σχεδόν ακατέργαστο πλούτο: επιβλητικά φαράγγια, σπήλαια, σπάνια είδη πανίδας και χλωρίδας, αυθεντικά ορεινά χωριά, μοναδικά μονοπάτια πεζοπορίας και ποδηλασίας. Κάθε χρόνο νέες περιπατητικές διαδρομές και δράσεις προτείνονται στους επισκέπτες της περιοχής.
Έχουμε αναπτύξει και εξελίξει τον ιστότοπο www.rethymno.guide, τον οποίο συνεχίζουμε να ενημερώνουμε και να βελτιώνουμε έτσι ώστε να γίνει «οδηγός» για κάθε μεμονωμένο επισκέπτη. Χρησιμοποιείται από επισκέπτες όλων των ηλικιών για την αναζήτηση, την αλληλεπίδραση, τον προγραμματισμό, αλλά και ως μέσο για να μοιράζονται τις ταξιδιωτικές εμπειρίες τους.
Ενημερώνουμε ανελλιπώς το ημερολόγιο με τις εκδηλώσεις και τα φεστιβάλ, προσπαθώντας να ενισχύουμε πολιτιστικά και αθλητικά γεγονότα, δημιουργώντας ένα «ζωντανό» σκηνικό που παρουσιάζεται πλέον και ψηφιακά.
Δημιουργούμε, επίσης, περιεχόμενο για τις εκδηλώσεις που είναι ιδιαίτερα ελκυστικές και έχουν υψηλή επισκεψιμότητα σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της Google. Μέσω των εκδηλώσεων έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργούμε γρήγορα περιεχόμενο σχετικά με τις εμπειρίες ταξιδιού και διακοπών και να το διανέμουμε τάχιστα.
Τέτοιου είδους εκδηλώσεις είναι ένα επιπλέον κίνητρο και μέσο για να γνωρίζουν οι επισκέπτες μας εκ των προτέρων ότι κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο Ρέθυμνο, εκτός από τις εξορμήσεις, μπορούν να απολαύσουν ενδιαφέρουσες πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις αποκτώντας μοναδικές εμπειρίες. Οι ταξιδιώτες αναζητούν πάντα πληροφορίες σχετικά με το τι μπορούν να κάνουν, όταν ταξιδεύουν στον επιθυμητό γι’ αυτούς προορισμό. Η δυνατότητα παροχής σύνθετων τουριστικών υπηρεσιών και δραστηριοτήτων, πολιτιστικών/ψυχαγωγικών και αθλητικών εκδηλώσεων θα αυξήσει την πιθανότητα ταξιδιού τους στο Ρέθυμνο. Επιπλέον, οι ταξιδιώτες είναι τώρα συνδεδεμένοι με τα κοινωνικά δίκτυα καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους στο Ρέθυμνο (wifi).
Η ανάλυση περιεχομένου μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προσδιορίσει και να γίνει κατανοητός ο τρόπος με τον οποίο οι επισκέπτες αντιλαμβάνονται το Ρέθυμνο ως τουριστικό προορισμό. Ένα ηλεκτρονικό υλικό προβολής θα μπορούσε να υποστηρίξει καλύτερα μια πρωτοβουλία branding προορισμού για το Ρέθυμνο, ενσωματώνοντας στη στρατηγική το περιεχόμενο που δημιουργεί ο ίδιος ο επισκέπτης (δηλαδή αφηγήσεις, ιστορίες και εμπειρίες διακοπών) και το περιεχόμενο ταξιδιωτικών εμπειρογνωμόνων. Έτσι, γίνεται κατανοητός σε βάθος ο τρόπος με τον οποίο οι ταξιδιώτες αντιλαμβάνονται, ερμηνεύουν και κοινοποιούν την εικόνα του προορισμού που επισκέφθηκαν.
Βέβαια, ο αντίκτυπός της από στόμα σε στόμα προβολής του Ρεθύμνου στη διαδικασία λήψης αποφάσεων των επισκεπτών είναι αβέβαιος και πρέπει να διερευνηθεί με νέες μεθόδους. Επιπλέον, τα ψηφιακά μέσα και τα περιεχόμενα που παράγουν οι επισκέπτες δημιουργούν μεγάλες ευκαιρίες για την απόκτηση δεδομένων χωρίς διακρίσεις, προκειμένου να διερευνηθούν τα πεδία των εμπειριών και τα συναισθήματα των επισκεπτών».
Οι στόχοι
Όπως τονίστηκε στόχος είναι:
- Δημιουργία ενός branding ασφαλή προορισμού «όλο τον χρόνο».
- Δημιουργία τουριστικών εμπειριών.
- Δημιουργία ενός ολοκληρωμένου branding Ρεθύμνου με καθιέρωση ενιαίου λογότυπου, slogan, εικόνων και βίντεο.
- Αύξηση επισκεψιμότητας ιστότοπου και κοινωνικών δικτύων.
- Προβολή Ρεθύμνου σε εναλλακτικές αγορές και μορφές τουρισμού. Πρέπει να ανοίξουμε νέες αγορές και να προωθήσουμε τις θεματικές μορφές τουρισμού.
Δράσεις
Σε ό,τι αφορά τις δράσεις αυτές περιλαμβάνουν τη δημιουργία DMO (Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού).
Ο Δήμος επεξεργάζεται δράσεις και ενέργειες, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν με την υποστήριξη εξωτερικών συνεργατών, θα συμβάλλουν στη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και θα δημιουργήσουν εμπειρίες στον επισκέπτη στο πλαίσιο της τάσης του βιωματικού Τουρισμού. Επίσης, θα συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, στόχο που έχει θέσει η Επιτροπή Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του Δήμου μας στο πλαίσιο και της βιώσιμης ανάπτυξης.
Άλλες ενέργειες που προβλέπονται και αφορούν στην ανάδειξη και προβολή του Ρεθύμνου σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή είναι οι παρακάτω:
- καταχωρήσεις σε Τουριστικούς Οδηγούς,
- διαφημιστικές καταχωρήσεις σε in-flight έντυπα αεροπορικών εταιρειών και άλλων ΜΜΜ,
- ολοσέλιδη έγχρωμη καταχώριση για την προβολή Ρεθύμνου σε περιοδικά – διαφημιστικές καταχωρήσεις σε ελληνικά και διεθνή Μ.Μ.Ε.,
- διοργάνωση εκδηλώσεων με ειδικές προβολές πάνω στα θέματα της βιώσιμης κινητικότητας και της αειφόρου ανάπτυξης, καθώς και δράσεων σχετικών με τη θεματική της προσεχούς Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Ξενοδόχων, αλλά και άλλους φορείς του Τουρισμού που συμμετέχουν στην Επιτροπή Τουρισμού του Δήμου,
- συνεργασία και αποστολή έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού στα γραφεία του ΕΟΤ Ευρώπης,
- διαφημιστικές καταχωρήσεις σε ελληνικά και διεθνή blogs και sites,
Ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών Τουρισμού
- Καταγραφή και σηματοδότηση μονοπατιών και φαραγγιών.
- Καθαρισμός και ευπρεπισμός των μονοπατιών και των φαραγγιών σε συνεργασία με τοπικούς Πολιτιστικούς Φορείς, τον Ορειβατικό Σύλλογο, εθελοντές, κ.λπ.
- Προβολή και προώθηση των εναλλακτικών μορφών Τουρισμού με ηλεκτρονικό υλικό. Ενδεικτικά θεματικά πεδία για τα οποία υπάρχει μεγάλη ζήτηση από διάφορες αγορές του εξωτερικού και στα οποία, το Ρέθυμνο προσφέρει ή θα μπορούσε να προσφέρει ελκυστικές εναλλακτικές ταξιδιωτικές εμπειρίες, είναι τα εξής:
Ανάδειξη του Ρεθύμνου ως
– Bike Friendly Destination – Πιστοποίηση
– Σημαντικός πόλος έλξης ψηφιακών νομάδων (digital nomads)
– Eco-friendly destination
– Προορισμός για Wellness, digital detox – διακοπές ευεξίας.
– Προορισμός γαμήλιου τουρισμού – διάκριση του Ρεθύμνου ως κορυφαίος ρομαντικός προορισμός από σημαντικές ταξιδιωτικές ιστοσελίδες, τις οποίες επισκέπτονται καθημερινά εκατομμύρια ταξιδιώτες.
Στη συνεδρίαση συμμετείχε και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Μανόλης Τσακαλάκης, που τόνισε ότι η τουριστική ανάκαμψη θα επέλθει μετά το τέλος της πανδημίας, ενώ υποστήριξε ότι η σεζόν θα ανοίξει δειλά δειλά από τον Ιούνιο. Μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Κανένας πια δεν είναι σίγουρος για την εξέλιξη της πανδημίας. Πρέπει να είμαστε θετικοί και ελπίζουμε κάπου στον Ιούνιο να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τα ξενοδοχεία με όποιον κόσμο είναι έτοιμος να έρθει. Ελπίζω οι τροφοδότριες ευρωπαϊκές χώρες του Κρητικού τουρισμού να είναι έτοιμες με κάποιο τρόπο είτε με εμβολιασμούς είτε με τεστ. Το ευχάριστο είναι ότι τηρήσαμε τα πρωτόκολλα και καταφέραμε να μην έχουμε κανένα κρούσμα σε εργαζόμενο ξενοδοχείου. Περιμένουμε να ρευστοποιήσουμε αυτή την καλή μαρτυρία. Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε σε πλεονεκτική θέση. Πέρυσι όταν άνοιξε ο ελληνικός τουρισμός ήμασταν μόνοι μας. Εμείς και οι Κύπρος, Ισπανία, Τουρκία, Αίγυπτος ήταν κλειστές. Φέτος όλοι μαζί θα αναζητούμε πελάτες. Για αυτό ο ανταγωνισμός θα είναι μεγαλύτερος. Για αυτό πιέζουμε την κυβέρνηση να «παίζουμε» με ίσους όρους με τους υπόλοιπους ανταγωνιστές μας. Δεν γίνεται να έχουμε υπερδιπλάσιο ΦΠΑ σε διανυκτέρευση, εστίαση κτλ. Αν δεν μπορεί η χώρα να το αντέξει διαχρονικά, ας το κάνει τουλάχιστον την περίοδο της πανδημίας, έως ότου επανέλθουμε στην κανονικότητα. Εμείς από την πλευρά μας σαν ιδιώτες συνεργαζόμαστε με την τουριστική επιτροπή προβολής και ανάπτυξης του Δήμου για το καλύτερο του τόπου».
Το σχέδιο δράσης τουριστικής προβολής ψήφισαν όλες οι παρατάξεις πλην της Λαϊκής Συσπείρωσης.
Στην εισήγησή του ο δήμαρχος Ρεθύμνου, Γιώργος Μαρινάκης, έδωσε συγχαρητήρια για τον τρόπο που δουλεύει η τουριστική επιτροπή, τονίζοντας πως είναι δεδομένο ότι ο τουρισμός είναι η ραχοκοκαλιά της τοπικής κοινωνίας, ενώ όπως είπε έγιναν πολλές προσπάθειες για τηνδιασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τουρισμό.
Ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης, Θοδωρής Νίνος, υπερψήφισε το σχέδιο δράσης τουριστικής προβολής τονίζοντας πως η παράταξή του θεώρει ότι το δημοτικό σύστημα, με ότι δυνάμεις έχει πρέπει να βοηθήσει την κοινωνία και το τουριστικό προϊόν είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι της, «Θεωρούμε ότι θα πρέπει να αναζητήσουμε και άλλους τρόπους, πιο εύστοχους, στην ψηφιακή πραγματικότητα που διαμορφώνεται» σχολίασε.
Ο Θωμάς Κρεβετζάκης, επικεφαλής της παράταξης «Ένας δήμος για όλους» υπερψήφισε το σχέδιο επισημαίνοντας ότι το μάστερ πλαν είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Θετικά ψήφισε και ο Σταύρος Βουρβαχάκης, επικεφαλής της παράταξης «Ρέθυμνο – Ενεργοί Πολίτες» θεωρώντας ότι οι ενέργειες τουριστικής προβολής του δήμου είναι προς όφελος του τουριστικού προϊόντος.
Αρνητική ήταν η ψήφος του επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης, Μανούσου Μανουσογιάννη, που διαφωνεί με την πληρωμή της τουριστικής προβολής από πλευράς δήμου.