Το πράσινο φως έδωσε στην τελευταία συνεδρίασή του το Τοπικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής για δυο σημαντικές μελέτες έργων που αφορούν στην ανάπλαση των κάθετων κεντρικών δρόμων της πόλης αλλά και στην ανάπλαση της περιοχής της Σαρακίνας.
Το πρώτο έργο με προϋπολογισμό 1 εκ. ευρώ αφορά τους δρόμους Δασκαλάκη, Χατζηδάκη, Πρεβελάκη, Καζαντζάκη, Καστρινάκη και Ασκούτση που συνδέονται με τις αναπλασμένες οδούς Μοάτσου και Λεωφόρου Κουντουριώτου -καθώς και την οδό Παρέν Σιγανού που συνδέει τις οδούς Πρεβελάκη και Χατζηδάκη και ο σχεδιασμός είναι να χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα των Ολοκληρωμένων Χωρικών Επενδύσεων και η ανάπλαση της περιοχής της Σαρακίνας θα διεκδικήσει χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο. Το δεύτερο έργο επίσης προϋπολογισμού 1 εκ. ευρώ αφορά στην ανάπλαση της περιοχής της Σαρακίνας (πρώην Εργατικές Κατοικίες).
Οι εγκρίσεις από το Τοπικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής ήταν απαραίτητες για να συμπληρωθούν οι φάκελοι και να υποβληθούν προς ένταξη στα χρηματοδοτικά προγράμματα.
Ειδικότερα το πλέγμα κάθετων κεντρικών δρόμων της πόλης με τίτλο Βιοκλιματική Ανάπλαση κεντρικών συνδετήριων οδών πόλης Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 1.000.000,00 ευρώ αφορά η ανάπλαση 7 οδών στο κέντρο της πόλης του Ρεθύμνου. Οι 6 από αυτές συνδέουν κάθετα τις ήδη αναπλασμένες κεντρικές αρτηρίες της πόλης Λεωφ. Κουντουριώτου και οδό Μοάτσου. Ο 7 δρόμος (Παρέν Σιγανού) είναι παράλληλος των κεντρικών αρτηριών.
Το συνολικό μήκος ανάπλασης και των 7 δρόμων είναι περίπου 800 μέτρα. Η συνολική επιφάνεια ανάπλασης και των 7 δρόμων είναι περίπου 9.000 τ.μ.
Η μελέτη αυτή έχει ως στόχο την ανάπλαση των οδών, την διευκόλυνση κίνησης στον πεζό, την άνετη πρόσβαση όλων των οδών από Α.Μ.Ε.Α., τη διατήρηση κατά το δυνατόν θέσεων στάθμευσης και τη δημιουργία εσοχών – θέσεων στάθμευσης σε δίκυκλα.
Σε όλες τις οδούς κατασκευάζονται νέα πεζοδρόμια με μικρότερο πλάτος αυτών τα 1.60μ. Στη μία πλευρά, ανάλογα με το εκάστοτε πλάτος, τοποθετείται λωρίδα όδευσης τυφλών με ειδικές πλάκες.
Υλικά: Τα υλικά τα οποία χρησιμοποιούνται είναι κατά κύριο λόγο όμοια με αυτά των αναπλάσεων της Λεωφ. Κουντουριώτου και της οδού Μοάτσου.
Σε όλο το μήκος των δρόμων χρησιμοποιείται άσφαλτος με εξαίρεση την οδό Παρέν Σιγανού που επιλέχτηκε, ως δρόμος γειτονιάς, να επιστρωθεί σε όλο το μήκος με τσιμεντοκυβόλιθο.
Ο τσιμεντοκυβόλιθος χρησιμοποιείται ως υλικό και για την επίστρωση όλων των εσοχών που δημιουργούνται για θέσεις στάθμευσης.
Στο τμήμα του ανατολικού πεζοδρομίου της οδού Πρεβελάκη με αρχή από Λεωφ. Κουντουριώτου και για 35 περίπου μέτρα προτείνεται η ανακατασκευή του υφιστάμενου διαχωριστικού τοίχου του εκεί Δημοτικού Σχολείου με στόχο τη μεγαλύτερη διαπλάτυνση του πεζοδρομίου.
Το ελάχιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,20 μέτρα (Πρεβελάκη – Σιγανού – Καστρινάκη) και το μέγιστο πλάτος διέλευσης αυτοκινήτων είναι τα 3,50 μέτρα (Δασκαλάκη – Χατζηδάκη – Καζαντζάκη – Ασκούτση).
Αστικός εξοπλισμός: Κάδοι μικρο-απορριμμάτων, καθιστικά από μεταλλικό σκελετό και πλάτη – κάθισμα από ξύλινες πήχεις, φωτιστικά σε μεταλλικό ιστό.
Φύτευση: Εκατέρωθεν όλων των εσοχών δημιουργούνται ζαρντινιέρες για χαμηλό πράσινο και σε πεζοδρόμια με υφιστάμενες δενδροστοιχίες δημιουργούνται, όπου αυτό είναι εφικτό (οδοί Δασκαλάκη, Χατζηδάκη), ενιαίοι χώροι χώματος (ζαρντινιέρες) για διευκόλυνση ανάπτυξης των δένδρων.
Μελέτη προσβασιμότητας ΑΜΕΑ: Σε όλη την περιοχή παρέμβασης υπάρχει πρόβλεψη για την ανεμπόδιστη κυκλοφορία Α.Μ.Ε.Α. σύμφωνα με τις εκάστοτε προδιαγραφές. Συγκεκριμένα προβλέπεται όδευση τυφλών στη μία πλευρά του δρόμου (δυτικό ή ανατολικό πεζοδρόμιο), διαβάσεις με τις απαιτούμενες ράμπες ώστε να μην υπάρχει υψομετρική διαφορά σε σχέση με την επιφάνεια των δρόμων. Επίσης προβλέπονται και θέσεις στάθμευσης για ΑμεΑ.
Σε ό,τι αφορά την βιοκλιματική ανάπλαση στην περιοχή της Σαρακίνας, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στα «Ρ.Ν.», ο Άγγελος Μαλάς, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, το οποίο σχεδιάζεται από την Τεχνική Υπηρεσία, με στόχο να αναβαθμίσει την περιοχή της Σαρακίνας, αφού θα έρθει, όπως είπε χαρακτηριστικά, να «κουμπώσει» με την ανάπλαση που θα γίνει στην οδό Αποστολάκη δημιουργώντας έναν ακόμα πυρήνα αναψυχής και ψυχαγωγίας στην μέχρι σήμερα παραμελημένη περιοχή. Σύμφωνα με τον κ. Μαλά ο σχεδιασμός περιλαμβάνει ένα πάρκο αναψυχής, πεζοδρόμιο, διαβάσεις τυφλών και υποδομές ΑμεΑ.
Σύντομα ο ανάδοχος για το έργο ανάπλασης στην οδό Αποστολάκη
Εν τω μεταξύ το προσεχές διάστημα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση με τον εργολάβο για το έργο της ανάπλασης στην οδό Αποστολάκη συνολικού προϋπολογισμού 615.000 ευρώ, χρήματα τα οποία προέρχονται από το Πράσινο Ταμείο. Η μελέτη του ενταγμένου έργου ανάπλασης και αναβάθμισης παρόδιων χώρων της οδού Αποστολάκη (τμήμα 2) είναι σύμφωνη με τις αρχές του βιοκλιματικού σχεδιασμού. Με τη συγκεκριμένη ανάπλαση δημιουργείται δίκτυο κίνησης πεζών, μήκους 765 μέτρων περίπου, διαμορφώνονται εκατέρωθεν πεζοδρόμια με φύτευση, οδεύσεις τυφλών και, στη νότια πλευρά, ενώ θα οριοθετηθούν θέσεις στάθμευσης.
Στην ανατολική πλευρά της περιοχής παρέμβασης, προβλέπεται να διαμορφωθεί χώρος αναψυχής – πλατεία θέασης στην ίδια στάθμη με το πεζοδρόμιο, προκειμένου να διευκολυνθεί ακόμη περισσότερο η προσβασιμότητα και η επισκεψιμότητα. Τέλος, η ανάπλαση περιλαμβάνει οδοφωτισμό και τοποθέτηση αστικού εξοπλισμού.
Παράλληλα με την υλοποίηση του έργου θα αντικατασταθούν τα δίκτυα έργα ύδρευσης και αποχέτευσης που χρήζουν αντικατάστασης, σε συνεργασία με την ΔΕΥΑΡ.
Όπως αναφέρεται στην τεχνική έκθεση της υπηρεσίας του Δήμου Ρεθύμνου που συνέταξε η πολιτικός μηχανικός, Πόπη Τζανακάκη, σήμερα η οδός Αποστολάκη αν και πολυσύχναστη χαρακτηρίζεται από ανεπαρκή έως ανύπαρκτη διαμόρφωση διαδρομής πεζών, από ασάφεια στην οριοθέτηση της κίνησης του αυτοκινήτου και στην οριοθέτηση της στάθμευσης αυτοκινήτου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχει άναρχη χρήση του δημόσιου χώρου και δυσκολία στη χρήση του.
Σύμφωνα με την πρόταση της Τεχνικής Υπηρεσίας, το πλάτος του οδοστρώματος, με βάση την κυκλοφοριακή μελέτη είναι 5,50 μέτρα στο τμήμα με την μεγάλη κλίση και 4,5 μέτρα στο οριζόντιο τμήμα. Σε ό,τι αφορά τη στάθμευση η ζώνη στάθμευσης οργανώνεται στην νότια παρειά. Οι καμπυλότητες στις κύριες διασταυρώσεις έχουν σχεδιαστεί για να εξυπηρετείται μεγάλο όχημα μήκους 13,75 μέτρων. Σε κάθε περίπτωση μπορεί να προσπελάσει απορριμματοφόρο όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.