Εγκρίθηκε χθες κατά πλειοψηφία η οικονομική διαχείριση-οικονομικών καταστάσεων και η έκθεση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Ρεθύμνης για το 2013. Αυτό που προέκυψε τόσο από τον έλεγχο των ορκωτών λογιστών όσο και από την παρουσίαση της Οικονομικής Υπηρεσίας είναι πως η διαχείριση του Δήμου και η οικονομική του θέση έχει βελτιωθεί από πλευράς είσπραξης εσόδων και μείωσης εξόδων σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Στέλιος Σπανουδάκης ανέλυσε τα οικονομικά στοιχεία εσόδων-εξόδων, όπως αυτή διαμορφώθηκε 31-12-2013. Η παρουσίαση περιλάμβανε τον οικονομικό προϋπολογισμό-συνοπτική παρουσίαση του ισολογισμού με συγκριτική ανάλυση εσόδων – εξόδων και χρηματοδοτήσεις, καθώς και την έκθεση που συνέταξαν οι ορκωτοί λογιστές.
Η μείωση των δαπανών για το προσωπικό που προήλθε τόσο από τη διαδικασία της κινητικότητας και την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, ο περιορισμός προμήθειας αναλώσιμων υλικών για τον Δήμο, η απορρόφηση της κρατικής επιχορήγησης για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, τα προϋπολογισθέντα έξοδα για τις απαλλοτριώσεις και άλλες δικαστικές αποφάσεις που εκκρεμούν επισημάνθηκαν τόσο από τον αρμόδιο Οικονομικών αντιδήμαρχο όσο και από την ορκωτό ελεγκτή κ. Χρυσανθοπούλου, η οποία ξεκαθάρισε πως δεν διαπιστώθηκε καμία παρανομία ή κενό ως προς τη διαχείριση των οικονομικών του Δήμου υποστηρίζοντας πως εν μέσω κρίσης και μάλιστα έχοντας ένα «μεγάλο βάρος» από τον πρώην Δήμο Αρκαδίου κατάφερε να εξορθολογήσει τα οικονομικά του.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος Οικονομικών Στέλιος Σπανουδάκης, το 2013 ξεκίνησε με χρηματικό υπόλοιπο 552.700 εκ. ευρώ από το 2012. Ο προϋπολογισμός των εσόδων του 2013 διαμορφώθηκε στα 67.053.000 ευρώ, εκ των οποίων βεβαιώθηκαν 55.350.000 εκ. ευρώ και εισπράχθηκε το 85% των βεβαιωμένων, ενώ τόνισε τη σχέση βεβαιωθέντων εσόδων με τον προϋπολογισμό και τα εισπραχθέντα, που, όπως είπε, κυμαίνονται σε ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά που ξεπερνούν το 80%. Ο κ. Σπανουδάκης έκανε αναφορά στα μειωμένα έσοδα από τις επενδύσεις, που αφορούν στην πορεία υλοποίησης έργων, τα οποία όπως εξήγησε δεν μπορούσαν να προϋπολογιστούν με ακρίβεια, ενώ υπογράμμισε και μια σχετική δυσκολία είσπραξης εσόδων από πρόστιμα και φυσικά αναφέρθηκε στις κουτσουρεμένες κρατικές επιχορηγήσεις, οι οποίες επισημάνθηκαν και από την ορκωτό ελεγκτή κ. Χρυσανθοπούλου.
Σε ότι αφορά τα έξοδα ο κ. Σπανουδάκης αναφέρθηκε στις μειώσεις του προσωπικού των Δήμων, την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας και σε μειώσεις προμήθειας αναλώσιμων υλικών για το Δήμο, καταλήγοντας πως τα έξοδα ανέρχονται σε 67.053.000 ευρώ εκ των οποίων εντάχθηκαν τα 38.657.000 ευρώ και πληρώθηκαν τα 38.657.000 ευρώ.
Ο κ. Σπανουδάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά τόσο στην υπεύθυνη και αδιάκοπη δουλειά των προσώπων που στελεχώνουν την Οικονομική Υπηρεσία όσο και στη σωστή διαχείριση και από τον προκάτοχό του Τ. Παπαδουράκη, τονίζοντας μεταξύ άλλων στην εισήγησή του: «Όσον αφορά το κομμάτι των εσόδων βεβαιώθηκε το 83% των προϋπολογισθέντων και εισπράχθηκε το 85% των βεβαιωθέντων. Τα ποσοστά είναι πολύ υψηλά και δείχνουν τον βαθμό υλοποίησης του προϋπολογισμού, την καλή ρευστότητα για την κάλυψη των δαπανών και για την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου. Το ποσοστό 85% της εισπραξιμότητας δείχνει μια καλή εικόνα του μηχανισμού του Δήμου. Στο κομμάτι των εξόδων το σημαντικό είναι ότι το σύνολο των τιμολογίων της χρήσης του 2013 εξοφλήθηκαν, δεν μεταφέρθηκαν -παρά ελάχιστα για λόγους διαδικαστικούς-υπηρεσιακούς στο 2014 και όσα μεταφέρθηκαν εξοφλήθηκαν τον πρώτο μήνα. Παράλληλα, το βάρος των ληξιπρόθεσμων που έσερνε ο Δήμος εξοφλήθηκε και δεν έμεινε καμιά υποχρέωση που να βαρύνει τη ρευστότητα και τις ανάγκες του Δήμου. Η αίτησή μας και η αποδοχή της για τη ρύθμιση και αποπληρωμή των δανείων που είχαμε στο Ταμείο Παρακαταθηκών -πράγμα που έγινε δεκτό- έγινε με επιμήκυνση των δανείων οκτώ χρόνια μετά τη λήξη τους, με περίοδο χάριτος τριών ετών από το 2013 και μετά, και πληρωμή μόνο τόκων και το σημαντικότερο από όλα είναι μείωση του επιτοκίου. Η οικονομική κατάσταση του Δήμου είναι αποτέλεσμα της συνεπούς και με πραγματικό αίσθημα ευθύνης δουλειά, που επιτελεί η Οικονομική Υπηρεσία, με στόχο τη διαφανή και σταθερά βελτιούμενη οικονομική θέση του Δήμου».
Η κ. Χρυσανθοπούλου ορκωτός ελεγκτής, αρμόδια για τον τακτικό έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων του Δήμου Ρεθύμνου από την πλευρά της ξεκαθάρισε πως δεν δημιουργήθηκε κανένα ζήτημα διαχείρισης στον Δήμο και μεταξύ άλλων στην εισήγησή της ανέφερε: «Από τον έλεγχο που κάναμε δεν πρόεκυψε κανένα ζήτημα διαχείρισης με βάση τις διατάξεις του Δημοτικού Κώδικα, εφόσον με το πρόγραμμα ελέγχου και τις αρχές του νόμου δεν διαπιστώσαμε παρανομία, διαχειριστική ανωμαλία και κενό. Μετά την εφαρμογή του Καλλικράτη και με ένα παρελθόν σημαντικών υποχρεώσεων, σημαντικών δικαστικών θεμάτων και με τη ενσωμάτωση των υποχρεώσεων του Δήμου Αρκαδίου και εν μέσω οικονομικής κρίσης, ο μητροπολιτικός Δήμος μπήκε στη διαδικασία διαχείρισης. Η οργάνωσή του, ο εισπρακτικός μηχανισμός του Δήμου, η υπηρεσία, τα εργαλεία τα χρηματοοικονομικά και διαχειριστικά, η διοίκηση, ο έλεγχος της διαχείρισης, τα αιτήματα για την αξιοποίηση των νόμων, έδωσαν στον Δήμο μέσα στο 13 τη δυνατότητα να βγάλει πλεονάσματα -λιγότερα όμως από το 2012. Δηλαδή το πλεόνασμα της λειτουργίας του το 2013 έφτασε στο 1.5 εκ. ευρώ, ενώ το 2012 η λειτουργία του είχε φέρει πλεόνασμα 2.673.000 ευρώ. Μέσα στο έτος αυτό πάρθηκαν μέτρα. Μέσα στην κρίση, αξιοποιήθηκαν νόμοι και ο Δήμος συνέχισε τη λειτουργία της οικονομικής διαχείρισης με πολύ έννομο τρόπο. Αυτό οφείλεται στο ότι είχαμε μια σημαντική μείωση των λεπτουργικών εσόδων -(μειώθηκαν οι κρατικές επιχορηγήσεις κατά 2.883.000) και μειώθηκαν και τα ίδια έσοδα του Δήμου. Υπάρχει ένα πρόστιμο από την Πολεοδομία, που αφορά τα αυθαίρετα. Υπάρχει αναντιστοιχία, διότι διαγράφηκαν πολλά πρόστιμα και εισπράχθηκαν πολύ λίγα. 1.101.000 ευρώ είναι η διαφορά των ιδίων εσόδων από αυτά που εισπράχθηκαν και βεβαιώθηκαν. Τα 972.000 ευρώ αφορούν τα πολεοδομικά προάστια. Το θετικό μέσα στην κρίση είναι η προσαρμογή της δυνατότητας του Δήμου. Μερικές προσαρμογές είναι εξαναγκαστικές από το νόμο και μερικές άλλες άπτονται στη λειτουργία και τη διοίκηση της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου. Άρα λοιπόν, ενώ μειώθηκαν τα έσοδα, μειώθηκαν σημαντικά και τα έξοδα κατά 1.800.000 ευρώ. Το ένα αφορά μείωση του κόστους του προσωπικού είτε με κινητικότητα-μισθοδοσίες, διαθεσιμότητα, δημοτική αστυνομία (κατά 713.000 ευρώ), όμως δεν είναι τυχαίο ότι μειώθηκαν οι παροχές από τρίτους (360.000 ευρώ). Μειώθηκαν οι αμοιβές των αιρετών κατά 329.000 ευρώ και μέσα σε αυτό μειώθηκαν με προοπτική 11 ετών τα χρηματοοικονομικά (τα δάνεια, μείωση επιτοκίου). Αυτό είναι το σημαντικότερο που αξιοποίησε ο Δήμος -τους νόμους υπέρ του. Επίσης ήταν σημαντικό από μια πλευρά αλλά ανασφαλές από την άλλη ότι εντάχθηκε στην χρηματοδότηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Το σημαντικό της αξιοποίησης των ληξιπρόθεσμων ήταν γιατί ήταν βαριά τα νούμερα των υποχρεώσεων, που ήταν μάλιστα και πάλαια από τον Δήμο Αρκαδίου, ωστόσο δεν γνωρίζουμε με σαφήνεια τι θα γίνει από εδώ και πέρα από πλευράς υπουργείου.
Τέλος σας αναφέρω ότι οι νομικοί του Δήμου εκτιμούν πως περίπου 7 εκ. ευρώ αφορούν υποχρεώσεις του Δήμου που πρέπει να εκταμιευθούν μόλις τελεσιδικήσουν δικαστικές αποφάσεις. Πρόκειται για υποθέσεις σε βάρος του Δήμου, που αφορούν αποζημιώσεις δικαιούχων ρυμοτομήσεων, που έχουν προσφύγει στα δικαστήρια για οριστικές τιμές, για αγωγές εργαζομένων, για μισθούς και επιδόματα, παροχές, εργασίες, προμήθειες ».