Όχι μόνο δεν ελήφθησαν μέτρα προς αυτή την κατεύθυνση αλλά λίγους μήνες μετά σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα και το αναπηρικό κίνημα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την κατάρρευση όλων των δομών του εκπαιδευτικού συστήματος προς τα άτομα με αναπηρία.
Θλιβερή, καθολική και εξοργιστική η διαπίστωση από την εκπαιδευτική κοινότητα, τους ίδιους τους μαθητές με αναπηρία και τους γονείς τους ότι η σχολική χρονιά 2012-2013 για τα άτομα με αναπηρία είναι η χειρότερη των τελευταίων σχολικών ετών.
Το εύκολο άλλοθι του μνημονίου και της τρόικας για να δικαιολογηθεί η υποστελέχωση έως και διάλυση των σχολικών δομών ειδικής εκπαίδευσης για τα άτομα με αναπηρία καταρρίπτεται μετά και την απάντηση του Ευρωπαϊκού Επιτρόπου κ. Όλι Ρεν σε ερώτηση του ευρωβουλευτή κ. Χρυσόγελου για τα θέματα της εκπαίδευσης των τυφλών. Ιδού η απάντηση του ευρωπαϊκού επιτρόπου: Η επιτροπή δεν έχει προτείνει περικοπές στις δαπάνες για τις πολιτικές που αφορούν άτομα με προβλήματα όρασης!!!
Παρ’ όλα αυτά, και παρόλο που νομοθετική ρύθμιση από το έτος 2010 καθορίστηκε ο διορισμός μόνιμων δασκάλων-εκπαιδευτικών σε όλες τις ΣΜΕΑΕ μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ, ο εν λόγω διαγωνισμός έχει ακυρωθεί δύο φορές! Η ΕΣΑμεΑ και οι φορείς μέλη της, το Σωματείο ΑμεΑ, οι φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας όπως: ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΠΕΣΕΑ, ΠΟΣΕΕΠΕΑ κλπ. Επισημαίνουν τις τραγικές ελλείψεις και τα κενά σε εκπαιδευτικούς, και κινητοποιούνται απαιτώντας το διορισμό μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης. Γιατί είναι αδιαμφισβήτητο ότι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών θα υποβαθμίζεται ολοένα και περισσότερο όσο διαιωνίζεται το καθεστώς της στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ και τμημάτων ένταξης με αναπληρωτές δασκάλους και εκπαιδευτικούς.
Η απαράδεκτη όμως κατάσταση που βιώνουν οι μαθητές με αναπηρία, οι οικογένειές τους, δάσκαλοι-εκπαιδευτικοί και όλοι οι εμπλεκόμενοι στην εκπαιδευτική διαδικασία για τα άτομα με αναπηρία δεν εξαντλείται μόνο στο θέμα της στελέχωσης των ΣΜΕΑΕ και Τμημάτων Ένταξης με επαρκές και ικανό προσωπικό. Μείζονα θέματα όπως: η έλλειψη προσβασιμότητας των σχολικών κτιριακών εγκαταστάσεων συμπεριλαμβανομένης και της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας, η έλλειψη αναλυτικών και ατομικών προγραμμάτων εκπαίδευσης, η παροχή παράλληλης στήριξης σε κάθε μαθητή με αναπηρία από εκπαιδευτικούς που έχουν την κατάλληλη γνώση και εμπειρία μέσω υποχρεωτικών προπτυχιακών σπουδών και όχι σεμιναρίων των 400 ωρών, συνιστούν το σκηνικό εξαθλίωσης και διάλυσης του συστήματος ειδικής εκπαίδευσης.
Σε όλα αυτά τα θέματα προστίθενται και τα διαχρονικά προβλήματα που παρουσιάζει το σύστημα μετακίνησης των μαθητών ΑμεΑ, αφού το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει να αντιμετωπίζει το εν λόγω θέμα με αποσπασματικές λύσεις.
Καμία οικονομική κρίση δεν μπορεί να δικαιολογήσει τη διάλυση του εκπαιδευτικού συστήματος για τα άτομα με αναπηρία. Οι ρίζες αυτής της ανεπίτρεπτης και απαράδεκτης κατάστασης βρίσκονται σε παρελθούσες εύρωστες οικονομικές περιόδους, γι’ αυτό και η οικονομική κρίση δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κολυμπήθρα του Σιλωάμ για τις τεράστιες ευθύνες που έχουν πρώην και νυν πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας.
Το υπουργείο Παιδείας όφειλε να δώσει εδώ και τώρα οριστική και ριζική λύση στα θέματα εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία. Όφειλε να διεκδικήσει την εξαίρεση της πρόσληψης εκπαιδευτικών στις ΣΜΕΑΕ και τα τμήματα ένταξης από το μέτρο του 1/10. Όφειλε να αναθεωρήσει το αναχρονιστικό πλαίσιο που διέπει τους εκπαιδευτικούς με αναπηρία και να τους εντάξει ισότιμα με τους άλλους συναδέλφους τους στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης. Όφειλε να εφαρμόσει συγκεκριμένο σχέδιο στόχων, δράσεων με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την ένταξη κάθε ατόμου με αναπηρία και ειδικά των ατόμων με βαριά αναπηρία τα οποία στην πλειονότητα τους συνεχίζουν να βρίσκονται εκτός των σχολικών δομών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Σε αυτή την κατεύθυνση απαιτείται άμεσα:
– Να προχωρήσει ειδικός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ για την ειδική εκπαίδευση, βάσει και των ρυθμίσεων που συμπεριλήφθηκαν στο ν. 3848/2010. Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού.
– Να προχωρήσει άμεσα η μονιμοποίηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας ότι τέτοιου είδους μέτρα και πολιτικές απαξιώνουν και υποβαθμίζουν την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία.
– Να στελεχωθούν τα σχολεία ειδικής εκπαίδευσης και τα τμήματα ένταξης με δασκάλους- εκπαιδευτικούς που θα παρέχουν την κατάλληλη παράλληλη στήριξη και συνεκπαίδευση στους μαθητές με αναπηρία, σύμφωνα και με την παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/08.
– Να ενταχθούν στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης εκπαιδευτικοί με αναπηρία, όπως συμβαίνει σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες.
– Να καλυφθούν οι ανάγκες των μαθητών που δεν αυτοεξυπηρετούνται με τη στήριξη και παρουσία ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού ( Ε.Β.Θ), ανάλογα με το είδος της αναπηρίας τους και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες τους, σύμφωνα με την παρ.2 του άρθρου 6 του ν. 3699/08.
– Να συσταθούν οι γνωμοδοτικές επιτροπές του άρθρου 2 του ν. 3699/2008 για την παρακολούθηση της φυσικής και ηλεκτρονικής προσβασιμότητας των εκπαιδευτικών δομών.
– Να γίνει πράξη το ολοήμερο σχολείου και για τους μαθητές με αναπηρία.
– Να καταρτιστούν αναλυτικά προγράμματα σπουδών και να καταστεί υποχρεωτική η εφαρμογή τους σε όλες τις ΣΜΕΑΕ και τα τμήματα ένταξης.
– Να αποσυρθεί η διάταξη του Ν. 3699/08 ,όπου οι διδακτορικοί/ μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών προηγούνται του βασικού τίτλου σπουδών στην Ειδική Αγωγή και της προϋπηρεσίας εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία.
– Να βελτιωθεί η πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία σε όλες τις κτιριακές υποδομές και να καταστεί προσβάσιμη κάθε ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και των εποπτευόμενων φορέων του.
– Να εκπονηθούν άμεσα προγράμματα δράσης για την ενίσχυση των ΕΕΕΚ.
– Να στελεχωθούν τα ΕΕΕΚ με εξειδικευμένους εκπαιδευτές , ειδικούς επιστήμονες κ.λ.π.
– Να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες του επιχειρησιακού προγράμματος, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση για την αναβάθμιση και την βελτίωση των ΕΕΕΚ.
– Να καταρτιστούν προγράμματα επιμόρφωσης για δασκάλους/ εκπαιδευτικούς.
– Να αναβαθμιστεί ο ρόλος των υπηρεσιών διάγνωσης και αξιολόγησης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με αναπηρία.
– Να θεσπιστεί ένα δωρεάν και ασφαλές σύστημα μετακίνησης των μαθητών με αναπηρία σύμφωνα με τις εμπεριστατωμένες προτάσεις του αναπηρικού κινήματος.
Χωρίς σχολεία στελεχωμένα με μόνιμους δασκάλους και εκπαιδευτικούς, χωρίς σχολεία προσβάσιμα σε κάθε άτομο με αναπηρία και σε κάθε εκπαιδευτικό με αναπηρία, χωρίς ειδικό βοηθητικό προσωπικού, χωρίς παράλληλη στήριξη, χωρίς τη διασφάλιση της δωρεάν και ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών στο σχολείο τους, το εκπαιδευτικό σύστημα για τα άτομα με αναπηρία καταρρέει.
Με λένε Πολυτεχνείο…
Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΑΠΑΔΑΚΙ* Γειά σας με λένε Πολυτεχνείο. Είμαι ένα από τα πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας και είμαι πια...