Μέτρα είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών από τις καταναλώσεις νερού νοικοκυριών και επιχειρήσεων εφαρμόζει η Δ.Ε.Υ.Α.Ρ., αποσκοπώντας αφενός στην ενίσχυση των εσόδων της και αφετέρου στο «νοικοκύρεμα» της χαοτικής κατάστασης που επικρατεί με τους ανείσπρακτους λογαριασμούς παρελθόντων ετών.
Το Δ.Σ. της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρεθύμνου, έχει προχωρήσει στην ανάθεση έργου σε ιδιώτες, οι οποίοι έχουν αναλάβει το ρόλο της ειδοποίησης των οφειλετών και της ενημέρωσής τους σχετικά με την πιθανότητα διακοπής της παροχής ύδρευσης σε περίπτωση που δεν φροντίσουν είτε να εξοφλήσουν, είτε να διακανονίσουν το χρέος τους. Επίσης, τα συγκεκριμένα συνεργεία προχωρούν σε διακοπές του νερού εφόσον οι καταναλωτές δεν ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους και παράλληλα υλοποιούν συστηματικούς ελέγχους για παράνομες συνδέσεις και κλοπές ύδατος από το δίκτυο της ΔΕΥΑΡ, είτε για υδρευτικούς είτε για αρδευτικούς σκοπούς.
Τα συνεργεία ενημέρωσης-ελέγχων-διακοπών λειτουργούν ανά Δημοτική Ενότητα και συγκεκριμένα ένα στη Δημοτική Ενότητα Ρεθύμνου, ένα στη Δημοτική Ενότητα Αρκαδίου και ένα για τις Δημοτικές Ενότητες Νικηφόρου Φωκά και Αρκαδίου.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Δ.Σ. της Δημοτικής Επιχείρησης, Άγγελο Μαλά, οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί αποτελούν πρόβλημα για την ομαλή λειτουργία της Δ.Ε.Υ.Α.Ρ., καθώς στο ταμείο δεν «επιστρέφουν» τα χρήματα που αντιστοιχούν στη χρήση του νερού από τους δημότες. Το γεγονός αυτό, όπως σημειώνει ο ίδιος, αναγκάζει τους διοικούντες την δημοτική επιχείρηση να προχωρήσουν στην άμεση λήψη μέτρων που σχετίζονται με την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, η διαδικασία που έχει ακολουθηθεί έχει επιφέρει ικανοποιητικά εισπρακτικά αποτελέσματα, καθώς στο επτάμηνο του 2014 (Ιανουάριος-Ιούλιος) τα έσοδα κυμαίνονται στα αντίστοιχα με τα περσινά επίπεδα. Συγκεκριμένα, οι εισπράξεις εμφανίζουν μείωση ύψους 300.000 ευρώ, κάτι που όπως σημειώνει ο ίδιος οφείλεται στο γεγονός ότι για χρονικό διάστημα δυο μηνών δεν ήταν σε ισχύ η εργολαβία που αφορά τους ελέγχους και τις διακοπές υδροδότησης.
«Η διαδικασία που ακολουθείται δεν έχει σκοπό την περαιτέρω πίεση των δημοτών, καθώς είναι γνωστό ότι όλοι στις μέρες μας αντιμετωπίζουν προβλήματα οικονομικής φύσεως, ωστόσο θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι για να μπορεί η ΔΕΥΑΡ να λειτουργήσει και να έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της, θα πρέπει να εισπράττει τα έσοδα που αντιστοιχούν στις καταναλώσεις νερού. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος», δήλωσε στα «Ρ.Ν.» ο κ. Μαλάς και πρόσθεσε: «Η ανάθεση έργου σε ιδιώτες, σε σχέση με τις ειδοποιήσεις, τους ελέγχους και τις διακοπές νερού, έχει αποτέλεσμα και σημαντικό είναι ότι γίνεται σε μια περίοδο που έχει ρευστότητα η αγορά, εξαιτίας της οικονομικής δραστηριότητας που προκύπτει από την τουριστική κίνηση».
Ερωτώμενος ο πρόεδρος της Δ.Ε.Υ.Α.Ρ. για το αν υπάρχει ειδική μέριμνα για τους δημότες που βρίσκονται σε οικονομική αδυναμία, όπως και για τα «βήματα» που ακολουθούνται προτού το συνεργείο φτάσει στο στάδιο της διακοπής παροχής υδροδότησης, απάντησε: «Καταρχήν υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν το σύνολο της οφειλής τους, ενώ διαφορετικός χειρισμός ακολουθείται όταν αποδεικνύεται οικονομική αδυναμία ή πραγματική ανάγκη των καταναλωτών.
Πριν απ’ όλα, ωστόσο, γίνονται προειδοποιήσεις, ενώ έχουμε αλλάξει το σύστημα ενημέρωσης και πλέον αναγράφεται στους λογαριασμούς η ένδειξη για την διακοπή νερού, σε περίπτωση μη τακτοποίησης του λογαριασμού».
Τα χρέη και οι μεγαλοοφειλέτες
Σημειώνεται ότι η κατάσταση που επικρατεί στη ΔΕΥΑΡ σχετικά με τα ανείσπρακτα ποσά είναι χαοτική, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς νερού.
Σύμφωνα με στοιχεία της Δημοτικής Επιχείρησης που αφορούν το πρώτο τρίμηνο του 2014, οι οφειλές προς τη ΔΕΥΑΡ από απλήρωτους λογαριασμούς καταναλωτών (ύδρευσης-αποχέτευσης) ανέρχονται στο ποσό των 7,3 εκατομμυρίων ευρώ.
Παράγοντες της ΔΕΥΑΡ σημειώνουν ότι η αυξητική τάση που καταγράφεται στους ανεξόφλητους λογαριασμούς, οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση και κατά συνέπεια στην αδυναμία πολλών δημοτών να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.
Επιπλέον, μεγάλο ποσοστό αφορά τη μεταφορά του υπολοίπου των πελατών από τις Δημοτικές Ενότητες Αρκαδίου, Νικηφόρου Φωκά και Λαππαίων, μετά τη συγχώνευση των «Καποδιστριακών» Δήμων, στον ενιαίο μητροπολιτικό Δήμο Ρεθύμνου.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, από τα 7,3 εκατ. ευρώ που οφείλουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη ΔΕΥΑΡ, περίπου τα 3,5 εκατ. ευρώ αφορούν απλήρωτους λογαριασμούς από την περιοχή του Δήμου Ρεθύμνου και το υπόλοιπο ποσό προέρχεται από τις καταναλώσεις που παραμένουν απλήρωτες εδώ και χρόνια στις Δημοτικές Ενότητες Νικηφόρου Φωκά, Λαππαίων και Αρκαδίου.
Σε σχέση με τα ανείσπρακτα έσοδα, ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης επισημαίνει ότι οι έλεγχοι έχουν επεκταθεί σε μεγάλο βαθμό στους μεγαλοοφειλέτες, οι οποίοι οφείλουν τεράστια ποσά για καταναλώσεις ετών. Ο ίδιος επισημαίνει ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, που αφορούν κυρίως μεγάλες επιχειρήσεις, έχει προχωρήσει η διαδικασία του διακανονισμού.