Στις αρχές Απριλίου ( 6/4/2019-10/4/2019) το 3ο Λύκειο Ρεθύμνου πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στις Βρυξέλλες και συγκεκριμένα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Η επίσκεψη πραγματοποιήθηκε κατόπιν πρόκλησης του σχολείου μας από το τμήμα εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, για συμμετοχή μαθητών μας στο Παιχνίδι Ρόλων (Role Play Game) στο Παρλαμεντάριουμ (Parlamentarium) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Αξιοποιώντας την πρόσκληση αυτή, οι μαθητές πέραν τούτου συμμετείχαν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες του Ευρωπαϊκού Κέντρου Διαστήματος (Euro Space Center), επισκέφθηκαν μουσεία και αξιοθέατα στις Βρυξέλλες, Μπρυζ, Γάνδη και Άαχεν Γερμανίας.
Ο εκπαιδευτικός σκοπός της επίσκεψης συνίσταται στο ότι οι μαθητές μαθαίνουν ενεργητικά για τον τρόπο λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ιδιαίτερα μέσα από το Role Play Game ασκούνται για μία μέρα στο έργο ενός Ευρωβουλευτή. Εκπαιδευτικοί στόχοι πραγματοποιήθηκαν, όπως η συμμετοχή μαθητών σε πολιτικές ομάδες, η από κοινού και με συνδιαλλαγή – διαβουλεύσεις συνεργασία των μαθητών (ως Ευρωβουλευτές) για την λήψη δύσκολων αποφάσεων σε θέματα που απασχολούν την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση και τους λαούς των κρατών-μελών.
Ξενάγηση – Ενημέρωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Η ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης άρχισε να ξετυλίγεται στους μαθητές μας από τον δημοσιογράφο κ. Γεώργιο Στυλιανού, υπάλληλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Με τη βοήθεια εποπτικού υλικού παρουσιάστηκαν οι ιδρυτικές συνθήκες, η συνθήκη του Μάαστριχτ (1992) για την ευρωπαϊκή ενοποίηση, η αναφορά στα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και στο ρόλο που επιτελούν, η κατά διαστήματα προσχώρηση χωρών της Ευρώπης στην Ε.Ε. Αναφέρθηκαν οι σκοποί και στόχοι της Ε.Ε. και έγινε κατανοητό ότι η Ε.Ε. είναι ένας υπερεθνικός οργανισμός όπου αντικρουόμενα εθνικά συμφέροντα συγκλίνουν τελικά με αμοιβαίες υποχωρήσεις για την επίτευξη κοινών στόχων. Ακολούθησε συζήτηση, διατυπώθηκαν και απαντήθηκαν απορίες των μαθητών μας.
Επισκεφθήκαμε την αίθουσα συνεδριάσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπου ο κ. Γ. Στυλιανού μας εξήγησε τη διάταξη με την οποία κάθονται στα έδρανα οι Ευρωβουλευτές των πολικών ομάδων. Μας ανέφερε ότι κατά καιρούς προσκαλούνται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και πρόσωπα διεθνούς ενδιαφέροντος, που ανακοινώνουν τις θέσεις τους. Μας περιέγραψε τους ρυθμούς εργασίας ενός Ευρωβουλευτή. Οι μαθητές υπέβαλλαν ερωτήσεις σχετικά με τα προσόντα που πρέπει να διαθέτει κάποιος για επαγγελματική καριέρα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ενημερώθηκαν για τον τρόπο ζωής στις Βρυξέλλες, για τα επίπεδα μισθών, για την ελληνική παροικία.
Parlamentarium – role play game (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο)
Στη συνέχεια οι μαθητές μας πήραν μέρος στο εκπαιδευτικό παιχνίδι ρόλων (role-play game). Σε μία ειδικά διαμορφωμένη για το σκοπό αυτό αίθουσα, ο κάθε μαθητής καθοδηγούμενος ανέλαβε εικονικά τον ρόλο Ευρωβουλευτή, δημιούργησε τη δική του πολιτική ομάδα και ανέλαβε τη διαπραγμάτευση και επίλυση δύο συγκεκριμένων θεμάτων:
1) την έλλειψη νερού λόγω της κλιματικής αλλαγής
2) οφέλη και αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης micro-chips για λόγους υγείας, ταυτότητας και ασφάλειας.
Οι μαθητές διαβουλεύονταν και επιχειρηματολογούσαν κατά πολιτικές ομάδες και αφού ακολούθησαν μία διαδικασία τριών σταδίων (μια προσομοίωση των αναγνώσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο), μετά από συνδιαλλαγή, διαπραγματεύσεις και συνεργασία κατέληξαν σε τελικό κείμενο απόφασης, αποτέλεσμα συμβιβασμού. Οι μαθητές κατανόησαν ότι οι νομοθετικές αυτές διαδικασίες μπορεί να είναι χρονοβόρες και κοπιαστικές αλλά αποτελούν εγγύηση ότι ακούγονται οι διαφορετικές απόψεις και γνώμες.
Επίσκεψη και ξενάγηση στο Euro Space Center
Στο διαστημικό κέντρο – Euro Space Center ο κάθε μαθητής περπάτησε (προσημειωτικά) στο φεγγάρι, σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, βίωσε την επίγεια προπόνηση των αστροναυτών, γνώρισε διαστημικές τεχνολογικές εφαρμογές, ξεναγηθήκαμε στο διαστημικό μουσείο (planetarium) και τέλος εκτοξευθήκαμε με το διαστημόπλοιο Apollo 11 (1969) στο διάστημα, στο 5D cinema.
Επίσκεψη στο μνημείο του Ατόμου (Ατόμιουμ) – Βρυξέλλες
Αξιοσημείωτη ήταν η επίσκεψή μας στο «Ατόμιουμ» ή αλλιώς στον «Πύργο του Άιφελ» των Βρυξελλών. Το μνημείο αυτό κατασκευάστηκε για την παγκόσμια έκθεση των Βρυξελλών (Expo 1958) και είναι η αναπαράσταση του ατόμου με εννέα σφαίρες χάλυβα, 165 δισεκατομμύρια μεγαλύτερο από το πραγματικό. Κυλιόμενες σκάλες μας οδήγησαν στην κεντρική αίθουσα, όπου δέσποζε φωτεινή αναπαράσταση του ατόμου.
Επίσκεψη στη Μπρυζ – Γάνδη
Με την επίσκεψή μας στη Μπρυζ οι μαθητές γνώρισαν μία μεσαιωνική πόλη, που τη διασχίζουν πλήθος καναλιών (Βενετία του Βορρά), επισκέφθηκαν τον καθεδρικό ναό Church of our Lady που έχει και μουσειακό χαρακτήρα και τέλος περιηγήθηκαν ανάμεσα στα επιβλητικά μεσαιωνικά κτίρια της κεντρικής πλατείας, που αποτελεί μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.
Η Γάνδη ήταν μία οικονομικά ανεπτυγμένη πόλη, που επιβεβαίωνε την αναγνώρισή της ως μία από τις πλουσιότερες πόλεις της βόρειας Ευρώπης. Υπήρχε ένας πετυχημένος συνδυασμός του παλιού με το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης. Επισκεφθήκαμε το ιστορικό κέντρο της πόλης και εντυπωσιαστήκαμε από τα χαρακτηριστικά κτίρια μεσαιωνικής και αναγεννησιακής αρχιτεκτονικής.
Στις Βρυξέλλες οι μαθητές επισκέφθηκαν το πάρκο Mini Europe, όπου είδαν σε μικρογραφία τα σημαντικότερα μνημεία της κάθε χώρας μέλος της Ε.Ε. (350 κτίρια από 80 περίπου πόλεις), το Μνημείο Α’ και Β’ παγκοσμίου πολέμου και τέλος τη γνωστή πλατεία των Βρυξελλών Γκραν-Πλας (Grand-Place) του 15ου αιώνα που ανήκει στα μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO. Περιβάλλεται από κτίρια εκπληκτικής αρχιτεκτονικής με μπαρόκ προσόψεις και περίτεχνα πέτρινα αγάλματα.
Τελευταίος σταθμός της εκπαιδευτικής αναζήτησής μας ήταν το Άαχεν της Γερμανίας. Στο ιστορικό κέντρο, επισκεφθήκαμε το μεγαλοπρεπές ανακτορικό συγκρότημα του Καρλομάγνου (χτίστηκε το 768), αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του Γερμανικού Έθνους, που ένωσε υπό το σκήπτρο του όλη την βορειοκεντρική Ευρώπη, τούτο δε αποδίδεται ως απαρχή και πρόδρομος της σημερινής Ευρωπαϊκής Ένωσης και ως εκ τούτου στο χώρο αυτό απονέμεται το διεθνές βραβείο Καρλομάγνου, σε όσους συμβάλλουν στην ενοποίηση της Ευρώπης.
Αναμφισβήτητα οι μαθητές μέσα από τη γνωριμία των ευρωπαϊκών θεσμών, τη συμμετοχή τους σε δημοκρατικές διαδικασίες και την επαφή τους με τόπους όπου ιστορικά χτυπά η καρδιά της Ευρώπης κατανόησαν ότι η πορεία προς της ευρωπαϊκή ολοκλήρωση είναι επίπονη, διαχρονική και συνεχής και η πρόκληση για ένα καλύτερο μέλλον των λαών της Ευρώπης απαιτεί συνεχείς προσπάθειες, συνεργασίες αλλά και συμβιβασμούς.
Στην εκπαιδευτική επίσκεψη συμμετείχαν 25 μαθητές και οργανώθηκε από τους καθηγητές κοινωνικών επιστημών κ. Κεσίδου Ευθυμία και κ. Μιχελουδάκη Σωτήρη, που ήταν και συνοδοί των μαθητών μαζί με τον καθηγητή κ. Σταγάκη Εμμανουήλ.
Από την Διεύθυνση του 3ου Γενικού Λυκείου Ρεθύμνου