Σχεδόν μηδενικές φαίνεται να είναι οι μετακινήσεις των πολιτών με τα αστικά και υπεραστικά λεωφορεία των ΚΤΕΛ Ρεθύμνου, με την μείωση της κίνησης σε σχέση με την αντίστοιχη χειμερινή περίοδο του 2019, να ανέρχεται σε ποσοστό 98%.
Πιο συγκεκριμένα, οι σκληροί αλλά αναγκαίοι περιορισμοί στις μετακινήσεις, που τέθηκαν σε ισχύ από τον Νοέμβριο στα πλαίσια του δεύτερου καθολικού lockdown, μείωσαν δραστικά την κίνηση και στα μέσα μαζικής μεταφοράς, με τις μετακινήσεις εντός και εκτός νομού, να ελαττώνονται πλέον στις απολύτως απαραίτητες και τους ιθύνοντες να προχωρούν σε αντίστοιχες περικοπές πολλών δρομολογίων, λόγω έλλειψης επιβατικού ενδιαφέροντος.
Η εικόνα για τα δρομολόγια της αστικής συγκοινωνίας, είναι ελαφρώς καλύτερη από αυτήν που επικρατεί στα δρομολόγια από νομό σε νομό, ή από την ενδοχώρα προς την πόλη του Ρεθύμνου, όπως μας περιγράφει ο αντιπρόεδρος του ΚΤΕΛ, Γιώργος Χατζηδάκης, τονίζοντας πως ο πιο αυστηρός χαρακτήρας της δεύτερης καραντίνας, έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε αυτήν την πτώση.
«Έχουμε μια τεράστια μείωση στην επιβατική κίνηση, της τάξεως του 98% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Στην πρώτη καραντίνα υπήρχε βέβαια πάλι μειωμένο ενδιαφέρον, ωστόσο τώρα οι όροι μετακίνησης είναι πολύ πιο απαγορευτικοί και έτσι βλέπουμε πάνω από 60% πτώση, σε σχέση με την περασμένη άνοιξη. Μόνο σε κάποια συγκεκριμένα δρομολόγια, για παράδειγμα στο «Σούδα – Ρέθυμνο», που συνδέονται με κάποιο καράβι, υπάρχει μια κινητικότητα και ανά περίπτωση, δίνουμε τη δυνατότητα για επιπλέον λεωφορείο» μας λέει, ενώ εξηγεί πως τα νέα δεδομένα, οδήγησαν σε αναπροσαρμογή του αριθμού των δρομολογίων: «Έχουμε μειώσει τα δρομολόγια, καθώς δεν υπάρχει επιβατικό ενδιαφέρον και ανάγκη. Για τα χωριά και την ενδοχώρα, όπου και εκεί βλέπουμε ελάχιστους πια επιβάτες, έχουμε φτιάξει ένα πλάνο, ώστε να υπάρχει ένα ή δύο δρομολόγιο την εβδομάδα και να μην μείνει κανένα χωριό χωρίς σύνδεση με το κέντρο. Όμως δεν υπάρχει πια το καθημερινό δρομολόγιο, που είχαμε παλαιότερα. Δεν κατεβαίνει ο κόσμος από τα χωριά, οι μοναδικές ανάγκες μετακίνησης είναι για να επισκεφτούν κάποιο γιατρό, για εξετάσεις και είδη πρώτης ανάγκης που δεν μπορούν να τα προμηθευτούν στις περιοχές τους. Ελαττώσαμε και τα εντός πόλεως δρομολόγια για (Γάλλο, Περιβόλια). Έχει μειωθεί η κίνηση και εκεί, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό όσο στα υπεραστικά. Το όριο των επιβατών, παραμένει στο 65% της πληρότητας του οχήματος που εκτελεί το δρομολόγιο και κάθε όχημα έχει διαφορετική πληρότητα. Στα εντός πόλεως, υπήρχε στην αρχή μια παρερμηνεία ως προς αυτό. Δηλαδή, ο επιβάτης λόγω άγνοιας θέματος, νόμιζε ότι το 65% της πληρότητας στα αστικά λεωφορεία είναι οι καθήμενοι, ενώ το ποσοστό αυτό περιλαμβάνει όλους τους αναγραφόμενους μεταφερόμενους πελάτες, δηλαδή και τους όρθιους. Ένα αστικό 12 μέτρων για παράδειγμα, έχει δηλωμένη άδεια για 100 επιβάτες (35 καθήμενους και 65 όρθιους), οπότε ο επιβάτης μην γνωρίζοντας, βλέπει 35 άτομα να κάθονται μέσα και θεωρεί ότι η πληρότητα έχει καλυφθεί».
Η συμμόρφωση των επιβατών στα μέτρα και οι εξαιρέσεις
Από την αρχή της πανδημίας υπήρξαν πολλές καταγγελίες συμπολιτών, που μιλούσαν για τη μη χρήση μάσκας ή την εφαρμογή της με λάθος τρόπο, μέσα στο λεωφορείο, με τους υπεύθυνους των Κτελ, να προσπαθούν να συνετίσουν τους αρνητές. Τέτοια περιστατικά δεν συμβαίνουν πια, σύμφωνα με τον κο Χατζηδάκη, καθώς ο κόσμος φαίνεται να έχει συμμορφωθεί με την υποχρεωτική χρήση της μάσκας κατά την είσοδό του στον χώρο του λεωφορείου, χωρίς βέβαια να λείπουν και κάποιες εξαιρέσεις.
«Ως «ΚΤΕΛ» δεν απαιτούμε χαρτιά μετακίνησης για μετακινήσεις από και προς την ενδοχώρα, μόνο στα διανομαρχιακά δρομολόγια. Ωστόσο αυτό που παρακαλούμε όλους τους επιβάτες, είναι υποχρεωτικά να φορούν μάσκα με την είσοδό τους στο λεωφορείο. Όποιος δεν έχει, του δίνουμε εμείς. Στην δεύτερη καραντίνα, τηρούν τα μέτρα πολύ περισσότερο από ότι την περασμένη άνοιξη, έχει προσαρμοστεί ο κόσμος. Υπάρχουν βέβαια και εξαιρέσεις, αυτοί που δεν θέλουν να το τηρήσουν και από τη μεριά μας δεν τους επιτρέπουμε την επιβίβαση και χρησιμοποιούμε τη νόμιμη διαδικασία, καλώντας την αστυνομία. Προσπαθούμε να τους συνετίσουμε, όμως όποιος δεν το εφαρμόζει δεν τον αφήνουμε να ταξιδέψει. Τώρα, αν μέσα στο λεωφορείο κάποιος την βγάζει, έχει την πλήρη ευθύνη, αν το διαπιστώσει η αστυνομία, δίνει πρόστιμο στον ίδιο. Γίνονται συχνά και τακτικά, δειγματοληπτικοί έλεγχοι από την αστυνομία, όλο το 24ωρο, ανεξαρτήτως δρομολογίου και τόπου. Έχουν καταγραφεί παραβάσεις όχι σε μεγάλο αριθμό, αλλά υπάρχουν. Από τους οδηγούς και το προσωπικό, έχει εμπεδοθεί πλήρως το μέτρο της μάσκας και το τηρούν».
Η υπερφόρτωση των ταχυμεταφορών, ευνοεί τα ΚΤΕΛ
Πιο ζωηρή κινητικότητα εμφανίζουν οι μεταφορές δεμάτων μέσω ΚΤΕΛ, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι, που βλέποντας τις μεταφορικές εταιρείες να έχουν τεράστιο όγκο παραγγελιών και καθυστερήσεων, επιλέγουν τα ΚΤΕΛ, για αυτή τη διαδικασία.
«Σε καλύτερο επίπεδο σε σχέση με την επιβατική κίνηση είναι οι μεταφορές δεμάτων. Επειδή οι μεταφορικές εταιρείες και οι κούριερ έχουν υπερφορτωθεί, εκτός από παλιούς πελάτες, βλέπουμε και κόσμο που δεν χρησιμοποιούσε το ΚΤΕΛ για την μεταφορά δέματος, να το κάνει τώρα! Σκεφτόμαστε μάλιστα να εκσυγχρονίσουμε λίγο το σύστημά μας, ηλεκτρονικά, με barcode, να μπορεί να βλέπει την πορεία του δέματος. Αν ο κόσμος έχει μειωθεί 95%, η κινητικότητα στις μεταφορές δεμάτων έχει 50% μείωση, σε σχέση με πέρυσι, δεν υπάρχει δηλαδή η αντίστοιχη κάθοδος» καταλήγει ο κ. Χατζηδάκης.