Ελάχιστη παραμένει η ανταπόκριση των Ρεθεμνιωτών στο κοινόχρηστο σύστημα ποδηλάτων του δήμου, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει για την προώθηση του ως εναλλακτικό, οικονομικό και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μετακίνησης.
Ο δήμος Ρεθύμνης διαθέτει εδώ και τρία χρόνια τριάντα κοινόχρηστα ποδήλατα σε τέσσερα διαφορετικά σημεία της πόλης, τα οποία μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να χρησιμοποιούν για να κάνουν τη βόλτα ή τις δουλειές τους και στη συνέχεια να τα επιστρέφουν στους σταθμούς που έχουν οριστεί. Όμως το σύστημα δεν λειτούργησε αφού μόλις 120 κάρτες έχουν αγοραστεί σε διάστημα τριών ετών.
Ένας από τους παράγοντες της απουσίας ενδιαφέροντος ήταν και το ίδιο το δύσχρηστο σύστημα, που είχε ξεκινήσει το 2014 και περιλαμβάνει μια αρκετά σύνθετη διαδικασία, προκειμένου να μπορέσει κάποιος να ενοικιάσει ποδήλατο. Για τον λόγο αυτό άλλωστε η δημοτική αρχή σε συνεννόηση με την εταιρία που διαθέτει τα ποδήλατα προσανατολίζεται στην αλλαγή του συστήματος εκμίσθωσης τους με απλούστευση των διαδικασιών, προκειμένου να καταστήσει το μέσο αυτό προσιτό και εύχρηστο για όλους του πολίτες. Παράλληλα στον σχεδιασμό του δήμου είναι η επέκταση των σταθμών των ποδηλάτων σε διαφορετικά σημεία της πόλης, ώστε να εξυπηρετούνται αποτελεσματικότερα οι πολίτες. Όλα αυτά όμως θα ανακοινωθούν σε ειδική εκδήλωση, η οποία θα πραγματοποιηθεί στη διάρκεια της εβδομάδας κινητικότητας στα μέσα του μήνα.
Σε σχετικές δηλώσεις του ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Ρεθύμνου Τάσος Παπαδουράκης, επεσήμανε ότι τα κοινόχρηστα ποδήλατα είχαν πολύ μικρή ζήτηση από την αρχή της διάθεσής τους και μεταξύ άλλων τόνισε:
«Από όταν ξεκίνησε η διάθεση των κοινόχρηστων ποδηλάτων έχουν πουληθεί περίπου 120 κάρτες. Είναι μικρή η ζήτηση, αλλά εκεί δεν φταίει μόνο ο χρήστης. Φταίει και το σύστημα που δεν είναι εύκολο. Μέχρι τώρα έπρεπε όποιος ήθελε να ενοικιάσει ποδήλατο, να πάει στον δήμο και να αγοράσει από εκεί μια κάρτα βάζοντας τα στοιχεία του. Η κάρτα αυτή δεν μπορούσε να αγοραστεί από κάπου αλλού και γενικά ήταν ένα δύσχρηστο σύστημα. Παράλληλα μ’ αυτό οι σταθμοί διάθεσης των ποδηλάτων ήταν σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους και έτσι δεν μπορούσαν πολίτες από διάφορα σημεία της πόλης να ενοικιάσουν ένα ποδήλατο, δεν ήταν διευρυμένο το σύστημα».
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδουράκη, με έναν νέο σχεδιασμό ο δήμος αποσκοπεί στην αύξηση του ενδιαφέροντος των πολιτών για τα κοινόχρηστα ποδήλατα. «Την εβδομάδα 16-22 Σεπτεμβρίου θα γίνουν εκδηλώσεις για τη βιώσιμη κινητικότητα. Στο πλαίσιο αυτό θα υπάρχει μια ημέρα αφιερωμένη στο κοινόχρηστο ποδήλατο. Θα έρθουν συνεργάτες από την αρμόδια εταιρεία, τη «brainbox», που μάς έχει δώσει το σύστημα να το παρουσιάσουν ξανά και να πουν τι αλλαγές έχουν γίνει. Η διαδικασία ενοικίασης του ποδηλάτου γίνεται πιο απλή, μπαίνουν και κάποια ηλεκτρονικά συστήματα για την ενοικίαση από τους πολίτες. Επίσης ο δήμος προτίθεται να διευρύνει το υπάρχον σύστημα με καινούρια ποδήλατα και με αλλαγές, όπως ότι πλέον θα μπορεί ο πολίτης να αγοράσει την ειδική κάρτα και από αλλού εκτός από τον δήμο, αλλά και οι σταθμοί ενοικίασης διευρύνονται βάζοντας ποδήλατα στη νοτιοανατολική πλευρά του κήπου, στη μαρίνα, στο ΚΤΕΛ και στο τέλος του παραλιακού δρόμου, απέναντι από το ξενοδοχείο Pearl. Θεωρούμε ότι έτσι ο χρήστης θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύστημα καλύτερα και το ενδιαφέρον του γι’ αυτό θα αυξηθεί».
Οι δυσκολίες στη μετακίνηση όσων επιλέγουν ποδήλατο στο Ρέθυμνο
Την ίδια στιγμή που η ζήτηση για τα κοινόχρηστα ποδήλατα είναι πολύ μικρή, στο Ρέθυμνο υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι επιλέγουν να μετακινούνται με το δικό τους ποδήλατο και να εξυπηρετούνται με αυτόν τον τρόπο ευκολότερα στις μετακινήσεις τους, αφού το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι τεράστιο και η χρήση του αυτοκινήτου δύσκολη ιδίως τις ώρες αιχμής.
Παρά το γεγονός ότι η πόλη του Ρεθύμνου διαθέτει αρκετούς ποδηλατοδρόμους οι ποδηλάτες δυσκολεύονται στις διαδρομές τους και αυτό γιατί πεζοί αρκετά συχνά επιλέγουν να περπατούν στον ποδηλατόδρομο και όχι στον πεζόδρομο.
«Το γνωρίζω το μέτρο με τα κοινόχρηστα ποδήλατα. Δεν το έχω χρησιμοποιήσει ποτέ, γιατί έχω δικό μου ποδήλατο. Η πόλη του Ρεθύμνου εξυπηρετεί εμάς που χρησιμοποιούμε ποδήλατα. Υπάρχουν ποδηλατόδρομοι και στους κεντρικούς δρόμους και περνάμε από κει, αν σε αυτούς βαδίζουν και πεζοί και υπάρχει πρόβλημα. Στο εξωτερικό είχα δει τους ποδηλατοδρόμους από κάτω, δίπλα από τον πεζόδρομο. Ήταν στο επίπεδο του δρόμου, αλλά υπήρχε ένα διαχωριστικό να μην μπαίνουν αυτοκίνητα και πεζοί στους ποδηλατοδρόμους. Τώρα εδώ μπερδεύουμε με καροτσάκια, με πεζούς που περπατούν στον ποδηλατόδρομο, γιατί δίπλα είναι τα πλακάκια και τους είναι πιο δύσκολο να περπατήσουν εκεί πάνω. Κατά κάποιο τρόπο αυτό δημιουργεί πρόβλημα. Θα προτιμούσα να ήταν το πεζοδρόμιο πιο στενό και να είναι ο ποδηλατόδρομος από κάτω», μάς είπε ο κ. Λευτέρης Βαμβακάς, ο οποίος διαμένει στο Ρέθυμνο και επιλέγει καθημερινά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις του στο κέντρο της πόλης.
Ο κ. Μανώλης που χρησιμοποιεί καθημερινά τις μετακινήσεις του για ποδήλατο τόνισε ότι η χρήση του ποδηλάτου στο Ρέθυμνο θα μπορούσε να υιοθετηθεί από την πλειοψηφία των πολιτών με δεδομένο ότι είναι ένα εύχρηστο μέσο μετακίνησης. «Το ποδήλατο εξυπηρετεί στο κέντρο του Ρεθύμνου, αν όμως θες να βγεις πιο έξω από την Καλλιθέα και μετά είναι χάλια ο δρόμος. Δεν μπορείς να κουνηθείς, κινδυνεύεις να σε πατήσουν. Δεν υπάρχει ποδηλατόδρομος μετά την Καλλιθέα, αλλά ακόμα και όπου υπάρχει καταλαμβάνεται από τους πεζούς. Αυτό μάς δημιουργεί πρόβλημα. Στο κέντρο όμως εξυπηρετεί πάρα πολύ λόγω και του κυκλοφοριακού γιατί σίγουρα το ποδήλατο είναι πιο άνετο από το αυτοκίνητο. Είναι μια καλή άσκηση και ταυτόχρονα είναι ένα οικονομικό μέσο μετακίνησης. Πρέπει όμως τόσο η χρήση του ποδηλάτου όσο και των ποδηλατόδρομων να προωθηθεί λίγο καλύτερα από τους αρμόδιους. Ο Ρεθεμνιώτης δεν έχει ακόμα κατανοήσει ότι δεν πρέπει να περπατάει πάνω στον ποδηλατόδρομο. Δεν το έχει συνειδητοποιήσει ακόμα».
«Έχει καταργηθεί και ο ποδηλατόδρομος και ο πεζόδρομος και ο δρόμος. Τις μεσημεριανές ώρες που κάνει ζέστη και δεν κυκλοφορεί ο κόσμος μπορώ να κυκλοφορήσω, το βράδυ όμως δυσκολεύομαι. Πολλές φορές πρέπει να εξαφανιζόμαστε οι υπόλοιποι που ζούμε στο Ρέθυμνο, για να περπατήσουν οι πολλοί τουρίστες που υπάρχουν εδώ. Ο κόσμος καταλαβαίνει πότε πατάει σε ποδηλατόδρομο και πότε σε πεζόδρομο, αλλά υπάρχει ανεκτικότητα. Αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να γίνει τίποτα, ο κόσμος είναι πάρα πολύς και ντόπιοι και τουρίστες και πρέπει κάπου να κυκλοφορήσει ο κόσμος. Κάθε μέρα χρειάζομαι μία-μιάμιση ώρα να επιστρέψω σπίτι μου με το ποδήλατο, αφού υπάρχει πολύς κόσμος στους δρόμους. Έχει χειροτερεύσει λίγο μέσα στα χρόνια η κατάσταση για εμάς τους ποδηλάτες», λέει ένας άλλος πολίτης του Ρεθύμνου, ο κ. Λευτέρης, ο οποίος προτιμά να μετακινείται με το ποδήλατο και στην εργασία του.