Μια πολύ ιδιαίτερη αίσθηση άφησε στο κοινό η συναυλία – Προσωπογραφία της Ίλσε Βέμπερ που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα στα πλαίσια του 28ου Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνου. Τα έργα της ποιήτριας και συνθέτιδας που παρέμεινε έγκλειστη στο στρατόπεδο Τερεζίν, νοσοκόμα των παιδιών του στρατοπέδου, και που οδηγήθηκε στο θάλαμο αερίων μαζί τους, και ο τρόπος που αποδόθηκαν από την Αναστασία Κότσαλη, με τον Guido De Flaviis στο σαξόφωνο, τον Δημήτρη Τίγκα στο βιολόνε και τη βιόλα και τον Αχιλλέα Τίγκα στο νέϋ, έδωσε πραγματικά στο ακροατήριο την εικόνα και τους ήχους ενός εφιαλτικού σκηνικού που όμως γλύκαινε με τον απίστευτο λυρισμό των μουσικών της Βέμπερ. Ήταν οι ίδιες μουσικές και τα νανουρίσματα με τα οποία παρηγορούσε τα μικρά παιδιά στο νοσοκομείο του στρατοπέδου όπου τα περιέθαλπε. Ακούσματα από οθωμανικά όργανα εποχής σε μια πολύ διαφορετική μουσική έκφραση.
Η συναυλία που ήταν πρόταση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και διευθυντή του Φεστιβάλ κ. Γιώργου Κουμεντάκη πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο της πόλης του Ρεθύμνου στην αίθουσα Παντελής Πρεβελάκης και ήταν μια μουσική απεικόνιση του πορτραίτου μιας γυναίκας που έδειξε το ανθρώπινο πρόσωπό της μέσα σε πολύ αντίξοες συνθήκες. Έτσι ακριβώς όπως το θέλει η διοργάνωση του Φεστιβάλ που φέτος έχει σαν κεντρικό θέμα την Προσωπογραφία και σκοπό όλες του οι εκδηλώσεις να είναι αφιερωμένες σε ανθρώπους αναγεννησιακούς ή σύγχρονους, με αναγεννησιακά χαρακτηριστικά. Ανθρώπους που με τη στάση ζωής τους, το πνευματικό τους έργο ή την καλλιτεχνική τους δημιουργία αφήνουν αποτύπωμα στο χρόνο. Και Ίλσε Βέμπερ ήταν σίγουρα μια απ’ αυτούς.
«Η Επιστροφή του Καραγκιόζη στην Πατρίδα»
Με την Προσωπογραφία του Καραγκιόζη – «Η Επιστροφή του Καραγκιόζη στην Πατρίδα» συνεχίστηκε το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ την Τρίτη. Σε μια παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μια πρωτότυπη παραγωγή μουσικού θεάτρου, που στηρίζεται στον συνδυασμό δύο χαρακτήρων που φαινομενικά μοιάζουν ασύνδετοι και άσχετοι μεταξύ τους.
Ο Καραγκιόζης συνάντησε τον Αρλεκίνο και ο μπερντές τις απαρχές της όπερας. Ήταν μια εκπληκτική παράσταση όπερας σκιών βασισμένη σε μια από τις σημαντικότερες όπερες της ιστορίας, την Επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα του Κλάουντιο Μοντεβέρντι.
Με κοινό έδαφος στοιχεία του ελληνικού θεάτρου σκιών και του ιταλικού θεάτρου μαριονέτας οι πρωταγωνιστές, που είναι φιγούρες και μαριονέτες, πλαισιώνονται από μια ομάδα ερμηνευτών, διακεκριμένων στον χώρο της μπαρόκ μουσικής που όμως κινούνται, και στον χώρο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και ντύνουν μουσικά την παράσταση τόσο με τη μουσική του Μοντεβέρντι όσο και με παραδοσιακούς ήχους.
Σήμερα η προσωπογραφία για τον Στέλιο Φουσταλιεράκη
Με εκλεκτές εκδηλώσεις συνεχίζεται το Αναγεννησιακό Φεστιβάλ. Σήμερα Πέμπτη και ώρα 21.00 στο Παλαιοντολογικό Μουσείο Ρεθύμνου, θα παρουσιαστεί προσωπογραφία για τον Στέλιο Φουσταλιεράκη, μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση Ρεθεμνιώτη καλλιτέχνη.
«Το Στελάκι από την Κρήτη» που ενθουσίασε τους Αθηναίους ρεμπέτες με την τριπλοπενιά του, ήταν ένας από τους τελευταίους εκπροσώπους της παράδοσης του ελληνικού ταμπουρά. Ανέδειξε το μπουλγαρί, από συνοδευτικό όργανο της λύρας σε σολιστικό. Σε επαφή με μεγάλους ρεμπέτες της εποχής του ’30 καταφέρνει να γίνει γνωστός μέσα από τις δύο μεγάλες αγάπες του: την τέχνη του ρολογά και το μπουλγαρί. Σήμερα ο Φουσταλιέρης, αναμφισβήτητα συγκαταλέγεται στους δεξιοτέχνες της αστικής λαϊκής μουσικής. Η έμφυτη αρχοντιά του, το έργο του και η στάση ζωής του απέναντι στη μουσική συνιστούν ένα εντελώς ξεχωριστό κεφάλαιο. Μια περίπτωση που αρχίζει να γίνεται αντικείμενο μελέτης από νεότερους καλλιτέχνες που θέλουν να βαδίσουν, όπως κι εκείνος, τον δρόμο της αυθεντικής δημιουργίας.