Στα 77 εκατομμύρια ευρώ ανέρχεται το ποσό της υλοποίησης του προϋπολογισμού του Δήμου Ρεθύμνης, για το πρώτο εξάμηνο του 2014. Η μέχρι στιγμής πορεία εσόδων – εξόδων, οι στόχοι και οι οικονομικές δυνατότητες του μητροπολιτικού Δήμου τέθηκαν επί τάπητος στην προχθεσινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, ενώ το σύνολο των στοιχείων για την εκτέλεση του προϋπολογισμού θα τεθεί προς συζήτηση και έγκριση σε συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, μέχρι το τέλος Ιουλίου.
Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός αφενός ότι οι προϋπολογισμοί των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) παρακολουθούνται από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας, το οποίο ελέγχει την οικονομική πορεία κάθε Δήμου και επεμβαίνει όταν οι στόχοι παρουσιάζουν αποκλίσεις, κι αφετέρου ότι η πορεία εσόδων-εξόδων κυμαίνεται στα προϋπολογισθέντα σε ότι αφορά το πρώτο εξάμηνο του έτους, ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, κ. Τάσος Παπαδουράκης, επισημαίνει ότι ο Δήμος Ρεθύμνης βρίσκεται εντός των οικονομικών στόχων του, πράγμα που δίνει τη δυνατότητα στη δημοτική αρχή να υλοποιήσει τον σχεδιασμό της.
Ειδικότερα, η έκθεση υλοποίησης προϋπολογισμού Εσόδων – Εξόδων Β’ Τριμήνου 2014 εμφανίζει τον προϋπολογισμό να διαμορφώνεται στις 30/06/2014 στα 77.204.620,58 ευρώ, τις εισπράξεις να ανέρχονται στα 26.550.336.56 ευρώ και τις πληρωμές στα 15.723.066,51 ευρώ.
Το ταμειακό υπόλοιπο του Δήμου Ρεθύμνης στις 30/06/2014 ανέρχονταν στα 10.797.270,05 ευρώ.
«Παρά τις δυσμενείς οικονομικές συνθήκες, η προσπάθεια που γίνεται αποδίδει και ο προϋπολογισμός του Δήμου Ρεθύμνης εκτελείται κανονικά. Αυτό δίνει τη δυνατότητα στη δημοτική αρχή να υλοποιήσει όλα όσα έχει πει ότι θα υλοποιήσει. Στις σημερινές συνθήκες είναι πολύ σημαντικό να υλοποιεί ο Δήμος αυτά που υπόσχεται» δήλωσε χαρακτηριστικά στα «Ρ.Ν.» ο κ. Παπαδουράκης.
Τροποποιήσεις στο τεχνικό πρόγραμμα
Με βάση το σχέδιο του προϋπολογισμού που έχει εγκριθεί για το έτος 2014, οι μοναδικές τροποποιήσεις που κρίνεται απαραίτητο να γίνουν αφορούν την υλοποίηση του τεχνικού προγράμματος. Πρόκειται για διαδικασία τυπική που έχει, όμως, άμεση σχέση με τον όγκο του έργου που εκτελείται. Οι τροποποιήσεις επιβάλλεται να γίνουν, καθώς ορισμένα εκ των έργων που εκτελούνται ήδη ή πρόκειται να υλοποιηθούν θα απορροφήσουν τελικά λιγότερα χρήματα την συγκεκριμένη χρονική περίοδο, επομένως το υπόλοιπο των κονδυλίων θα μεταφερθεί σε επόμενη έκθεση για την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
«Αγκάθι» η μισθοδοσία και το έλλειμμα των εσόδων από το κράτος
Η δραστική περικοπή των πόρων που κατανέμονται στους ΟΤΑ για τα λειτουργικά έξοδά τους, αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για τον Δήμο Ρεθύμνου, καθώς οι ανάγκες είναι αυξημένες, αλλά τα έσοδα «κουτσουρεμένα».
Τα στοιχεία της Οικονομικής Υπηρεσίας αποτυπώνουν την οικονομική στενότητα του ενιαίου Δήμου Ρεθύμνου: το έτος 2010 οι τέσσερις «Καποδιστριακοί» Δήμοι που συγχωνεύτηκαν μετά την εφαρμογή του «Καλλικράτη» (Ρεθύμνου, Αρκαδίου, Νικηφόρου Φωκά, Λαππαίων) είχαν τα εξής έσοδα: ΚΑΠ 11.721.966 ευρώ, ΣΑΤΑ 3.329.000 ευρώ.
Το 2011, ο ενιαίος πλέον Καλλικρατικός Δήμος, είχε τα παρακάτω έσοδα: ΚΑΠ 8.960.142 ευρώ, ΣΑΤΑ 2.023.313 ευρώ. Το 2012 τα κρατικά έσοδα μειώθηκαν περαιτέρω: ΚΑΠ 6.376.361 ευρώ, ΣΑΤΑ 1.393.370. Το 2013 τα έσοδα ήταν τα εξής: ΚΑΠ 5.696.924, ΣΑΤΑ 1.325.160.
Το 2014 στα ταμεία του μητροπολιτικού Δήμου θα μπουν πολύ λιγότερα χρήματα, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει μεγάλη δυσκολία τόσο για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών, όπως η μισθοδοσία των υπαλλήλων, όσο και για την υλοποίηση δράσεων και επενδυτικών σχεδίων.
Σημειώνεται, πάντως, ότι για το πρώτο εξάμηνο του 2014 ο Δήμος Ρεθύμνου είναι από εκείνους που έχουν δεχθεί αναπάντεχη οικονομική ενίσχυση από ΚΑΠ και Παρακρατηθέντα, συνολικού ύψους 1 εκατομμυρίου ευρώ περίπου.
Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, ανέφερε στην εφημερίδα: «Οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι, που αφορούν τα λειτουργικά έξοδα, δηλαδή μισθούς δημοτικών υπαλλήλων και υπαλλήλων των Νομικών Προσώπων, προμήθεια υλικού κ.α. υπολείπονται κατά 3,5 εκατ. ευρώ για την μισθοδοσία. Ο Δήμος Ρεθύμνης αν και έχει μεγάλες ανάγκες, για τον επιπλέον λόγο ότι είναι τουριστικός δήμος, βρίσκεται σε μειονεκτική θέση. Ωστόσο, κι αυτό το πρόβλημα, το οποίο είναι υπαρκτό αντιμετωπίζεται από τον προϋπολογισμό, ο οποίος εκτελείται κανονικά».
Σχετικά με τα έσοδα που έχουν προέλθει από το κράτος, ο κ. Παπαδουράκης τόνισε ότι ο Δήμος Ρεθύμνου κατατάσσεται στους «νοικοκυρεμένους» της χώρας: «Απο ΚΑΠ ήδη έχουμε εισπράξει περισσότερα χρήματα κατά 485.000 ευρώ, σε σχέση με πέρσι, κι αυτό είναι κάτι που οφείλεται επιπλέον στην αύξηση του πληθυσμού.
Από τα παρακρατηθέντα έχουμε εισπράξει 480.000 ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του έτους. Αυτό το συνολικό ποσό του 1 εκατ. ευρώ περίπου μας δίνει τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε δημοτικό έργο και να προσφέρουμε παροχές στους δημότες μας, παραπάνω απ’ ότι στον αρχικό προϋπολογισμό είχαμε υπολογίσει.
Αυτό δείχνει ότι όταν ένας Δήμος είναι νοικοκυρεμένος, παρά τις πολύ κακές συνθήκες, του δίνεται η δυνατότητα να εκμεταλλευτεί την όποια ευκαιρία προκύπτει σε σχέση με την κατανομή πόρων από το κεντρικό κράτος».
Τα οικονομικά στοιχεία
Η έκθεση υλοποίησης του προϋπολογισμού, ανά κατηγορία, για το πρώτο εξάμηνο του 2014 περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:
Τακτικά έσοδα: Βεβαιώσεις εσόδων ποσού 9.084.771,88 ευρώ δηλαδή ποσοστό 49% επί του ετήσιου προϋπολογισμού έτους 2014 και εισπράξεις εσόδων ποσού 8.906.962,92 ευρώ δηλαδή ποσοστό 48% επί του ετήσιου προϋπολογισμού και ποσοστό 98% επί των βεβαιωθέντων.
Έκτακτα έσοδα: Παρουσιάζουν βεβαιώσεις εσόδων ποσού 5.203.330,00 ευρώ δηλαδή ποσοστό 15% επί του ετήσιου προϋπολογισμού έτους 2014 και εισπράξεις εσόδων ποσού 5.192.802,72 ευρώ δηλαδή ποσοστό 15% επί του ετήσιου προϋπολογισμού.
Έσοδα παρελθόντων οικονομικών ετών: Παρουσιάζουν ποσοστό βεβαίωσης 73% και εισπράξεις 67% επί του ετήσιου προϋπολογισμού.
Έσοδα από εισπράξεις δανείων και απαιτήσεις παρελθόντων οικονομικών ετών: Παρουσιάζουν ποσοστό είσπραξης 5% επί των ετήσιων βεβαιωθέντων εσόδων.
Στο σύνολο του προϋπολογισμού φαίνεται ότι ο Δήμος Ρεθύμνης στο τέλος του Β’ Τριμήνου 2014 εισέπραξε το 34% των προϋπολογισθέντων εσόδων. Η μεγαλύτερη απόκλιση εμφανίζεται στα έκτακτα έσοδα, το 15% των προϋπολογισθέντων ποσών, ενώ η μεγαλύτερη σύγκλιση έγινε στα έσοδα ΠΟΕ με ποσοστό 67% επί των προϋπολογισθέντων.
Στο σύνολο των βεβαιωθέντων εσόδων στο τέλος του Β’ Τριμήνου 2014 ο Δήμος Ρεθύμνης εισέπραξε το 77% των βεβαιωθέντων εσόδων του.
Από την εξέταση των στοιχείων, προκύπτει ότι για τις δαπάνες έως το τέλος του Β’ Τριμήνου 2014 το σύνολο των δεσμευμένων πιστώσεων ανέρχεται σε 56.924.559,38 ευρώ, ποσό που αποτελεί το 73,73% των προϋπολογισθέντων εξόδων, εκ των οποίων ποσό 21.273.037,39 ευρώ αφορά δεσμεύσεις για γενικά έξοδα, ποσό 6.191.107,39 ευρώ αφορά δεσμεύσεις για αποδόσεις, ποσό 677.995,16 ευρώ αφορά δεσμεύσεις για πληρωμές ΠΟΕ και ποσό 28.782.419,04 ευρώ αφορά δεσμεύσεις για επενδύσεις.
Το ποσό των Τιμολογηθέντων Εξόδων ανέρχεται σε 16.631.166,42 ευρώ, ποσοστό 22% επί των προϋπολογισθέντων. Από το ποσό αυτό 15.980.967,87 ευρώ έχουν ενταλματοποιηθεί και 15.723.066,51 ευρώ έχουν εξοφληθεί, ποσοστό 20% των προϋπολογισθέντων εξόδων.
Το μεγαλύτερο ποσό των πληρωθέντων εξόδων αφορά αμοιβές και έξοδα προσωπικού, πληρωμές και μεταβιβάσεις σε τρίτους, στις οποίες εμπεριέχονται οι αποδόσεις των προνοιακών επιδομάτων για τους μήνες Νοέμβριο – Δεκέμβριο 2013 και δαπάνες για την εκτέλεση έργων.
Συμπεράσματα για την πορεία του προϋπολογισμού
Τα συμπεράσματα, όπως περιλαμβάνονται στην εισήγηση της Οικονομικής Υπηρεσίας προς την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ρεθύμνου, είναι τα εξής:
1. Η εκτέλεση του προϋπολογισμού για το Β’ Τρίμηνο 2014 φτάνει στο 34% για τα έσοδα στο σύνολό τους και στο 20% για τα έξοδα των αρχικών προϋπολογισθέντων ποσών.
2. Η αναζήτηση και η βεβαίωση εσόδων Π.Ο.Ε. βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο και συγκεκριμένα σε ποσοστό 73% βεβαιώσεις και 67% εισπράξεις επί των προϋπολογισθέντων ποσών.
3. Η οικονομική κατάσταση του Δήμου σε ότι αφορά συνολικά στις εισπράξεις είναι ικανοποιητική, ενώ η ροή τιμολόγησης σε ορισμένες κατηγορίες δαπανών παρουσιάζει χρονική υστέρηση και απαιτεί καλύτερο χρονικό προγραμματισμό.
4. Τέλος όπως προκύπτει από την πορεία και την εκτίμηση είσπραξης των εσόδων, στον προϋπολογισμό διαπιστώνεται ότι στην κατηγορία των εσόδων, που αφορά τις επιχορηγήσεις για επενδύσεις, έχουν εγγραφεί έσοδα που δεν πρόκειται να εισπραχθούν έως το τέλος της χρήσης λόγω της πορείας εκτέλεσης των έργων και απορρόφησης των σχετικών επιχορηγήσεων.