Παντελή απουσία ελέγχου, παθογένειες στην οικονομική διαχείριση, μη εφαρμογή του εσωτερικού κανονισμού της επιχείρησης, αδικαιολόγητα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα, αναιτιολόγητες μεταφορές χρημάτων από τραπεζικό λογαριασμό της επιχείρησης προς τον λογαριασμό του ταμία, απουσία απολογισμών των δράσεων της δημοτικής επιχείρησης και ελλιπή παραστατικά εντόπισαν, μεταξύ άλλων, οι δυο ορκωτοί ελεγκτές που ορίστηκαν για να πραγματοποιήσουν έκτακτο διαχειριστικό έλεγχο στην κοινωφελή επιχείρηση του δήμου Ρεθύμνης.
Οι ορκωτοί ελεγκτές Μαρίνα Χρυσανθοπούλου και ο Γιώργος Νίκου παραβρέθηκαν χθες στην ανοιχτή συνεδρίαση της ΚΕΔΗΡ, προκειμένου να δώσουν εξηγήσεις και διευκρινίσεις αναφορικά με τον έλεγχο και τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποίησαν το τελευταίο εξάμηνο και αφορούν τα έτη 2011 έως 2017.
Τα πορίσματα των δυο ορκωτών ελεγκτών διαφέρουν ως προς το ποσό του ελλείμματος. Ειδικότερα, έλλειμμα ύψους 26.604 ευρώ, που αφορούν σε υποχρεώσεις της ΚΕΔΗΡ προς ασφαλιστικούς φορείς και φόρους, διαπίστωσε κατά τη διάρκεια του διαχειριστικού ελέγχου η ορκωτή ελέγκτρια Μαρίνα Χρυσανθοπούλου, ενώ πιθανό έλλειμμα που μπορεί να ξεπερνά τις 900.000 ευρώ διαπίστωσε ο έτερος ορκωτός ελεγκτής Γιώργος Νίκου, επισημαίνοντας πως αν και ζήτησε δεν του δόθηκαν τα παραστατικά πληρωμών για να εξακριβωθεί αν υπάρχει έλλειμμα και ποιο είναι το ακριβές ύψος του.
Η απόκρυψη του πραγματικού ταμείου χαρακτηρίστηκε ως το σοβαρότερο πρόβλημα από την κ. Χρυσανθοπούλου, η όποια επεσήμανε πως οι ισολογισμοί των ετών 2014.2015.2016 δεν ήταν εγκεκριμένοι. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον προβληματισμό που εκφραζόταν στις συνεδριάσεις για τον προϋπολογισμό των δράσεων της επιχείρησης, τονίζοντας ότι πάντα τα ποσά που ακουγόταν ήταν στο περίπου, ενώ επεσήμανε πως δεν έγινε ποτέ απολογισμός συνολικός των δράσεων της επιχείρησης, όπως το καρναβάλι, η γιορτή κρητικής διατροφής και το αναγεννησιακό φεστιβάλ. Μίλησε για αδικαιολόγητα ψηλά ταμειακά διαθέσιμα καθώς και για αναιτιολόγητες μεταφορές χρημάτων από λογαριασμό της ΚΕΔΗΡ στον λογαριασμό του ταμία. Παράλληλα η ίδια τόνισε την ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων και εφαρμογής του νόμου και κάλεσε το Δ.Σ. της ΚΕΔΗΡ να αποζητά τον τακτικό έλεγχο και να λογοδοτεί στην κοινωνία στο πλαίσιο της νομιμότητας αλλά και της ευαισθησίας που πρέπει να υπάρχει σε θέματα που αφορούν τη διαχείριση δημόσιου χρήματος.
Στην πολύωρη συνεδρίαση, εκτός από τα μέλη του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΡ, παρόντες ήταν οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων Θ. Νίνος, Μ. Ανδρουλάκης και Μ. Μανουσογιάννης καθώς επίσης και οι αντιδήμαρχοι Δ. Λελεδάκης, Γ. Σκορδίλης, Μ. Αλεφαντινός, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ Β. Θεοδωράκης και οι δημοτικοί σύμβουλοι Γ. Σταράκης, Σ. Βουρβαχάκης , Ό. Χριστουλάκης και Π.Στεφανάκης.
Σύμφωνα με τη διαδικασία ερωτήσεις υπέβαλαν μόνο τα μέλη του Δ.Σ. στους ελεγκτές, οι οποίοι έλυσαν απορίες και αναφέρθηκαν αναλυτικά στα πορίσματα τους, τα οποία ήταν διαφορετικά γι’ αυτό και ζητήθηκε από τα μέλη της ΚΕΔΗΡ να απευθύνονται ανάλογα με το περιεχόμενο της ερώτησης τους στον ελεγκτή που συνέταξε το αντίστοιχο πόρισμα.
Σελ. 3
Ο διαχειριστικός έλεγχος της ΚΕΔΗΡ
Έλλειμμα ύψους 26.604 ευρώ, που αφορούν σε υποχρεώσεις της ΚΕΔΗΡ προς ασφαλιστικούς φορείς και φόρους, διαπίστωσε κατά τη διάρκεια του διαχειριστικού ελέγχου η ορκωτός ελεγκτής Μαρίνα Χρυσανθοπούλου, ενώ πιθανό έλλειμμα που μπορεί να ξεπερνά τις 900.000 ευρώ διαπίστωσε ο έτερος ορκωτός ελεγκτής Γιώργος Νίκου, επισημαίνοντας πως αν και ζήτησε δεν του δόθηκαν τα παραστατικά πληρωμών για να εξακριβωθεί αν υπάρχει έλλειμμα και ποιο είναι το ύψος του.
Αυτά ανέφεραν μεταξύ άλλων χθες στη διάρκεια της συνεδρίασης του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΡ οι ορκωτοί ελεγκτές στους οποίους ανατέθηκε ο διαχειριστικός έλεγχος των ετών 2011 μέχρι το 2017. Οι ορκωτοί μίλησαν για παθογένειες στην οικονομική διαχείριση, για μη τήρηση του εσωτερικού κανονισμού της επιχείρησης. Έκαναν λόγο για απουσία παντελούς ελέγχου και κάλεσαν το ΔΣ να είναι στο εξής προσεκτικό, να ακολουθεί τα όσα οι νόμοι προβλέπουν, να λογοδοτούν μέσα από απολογισμούς στην κοινωνία και να ζητούν τακτικούς ελέγχους προς όφελος της επιχείρησης αλλά και των πολιτών.
Στη συνεδρίαση, εκτός από τα μέλη του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΡ, παρόντες ήταν οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων Θ. Νίνος, Μ. Ανδρουλάκης και Μ. Μανουσογιάννης καθώς επίσης και οι αντιδήμαρχοι Δ. Λελεδάκης, Γ. Σκορδίλης, Μ. Αλεφαντινός, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΡ Β. Θεοδωράκης και οι δημοτικοί σύμβουλοι Γ. Σταράκης, Σ. Βουρβαχάκης , Ό. Χριστουλάκης και Π.Στεφανάκης.
Σύμφωνα με τη διαδικασία ερωτήσεις υπέβαλαν μόνο τα μέλη του Δ.Σ. στους ελεγκτές, οι οποίοι έλυσαν απορίες και αναφέρθηκαν αναλυτικά στα πορίσματα τους, τα οποία ήταν διαφορετικά γι’ αυτό και ζητήθηκε από τα μέλη της ΚΕΔΗΡ να απευθύνονται ανάλογα με το περιεχόμενο της ερώτησης τους στον ελεγκτή που συνέταξε το αντίστοιχο πόρισμα.
«Πραγματικό έλλειμμα 26.604 ευρώ»
Για πραγματικό έλλειμμα ύψους 26.604 ευρώ μίλησε η κ. Χρυσανθοπούλου, τονίζοντας πως αυτό προκύπτει από υποχρεώσεις προς τους ασφαλιστικούς φορείς και υποχρεώσεις φόρων της επιχείρησης. Ειδικότερα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση για το ύψος του ελλείμματος, η κ. Χρυσανθοπούλου ανέφερε: «Αυτό που οριστικά εντόπισαν ως έλλειμμα με όλες τις διαδρομές είναι 26.604 ευρώ. Υπήρχαν κάποιες εγγραφές στο ταμείο λογιστικές, που μειώνανε το ταμείο και μείωναν αντίστοιχα υποχρεώσεις φόρων και ασφαλιστικών οργανισμών της επιχείρησης αντίστοιχα. Για τα 23.664 ευρώ από τα 26.604 ευρώ υπήρχαν λογιστικές εγγραφές, ότι δηλαδή πλήρωσε το ταμείο φόρους και ασφαλιστικές εισφορές ύψους 23.664 ευρώ και άλλη μια μείωση στο ταμείο που έλεγε ότι πλήρωσε μισθωτήριο δυο φορές 2.940 ευρώ. Ανησύχησα και έστειλα επιστολή στην πρόεδρο να τη μεταβιβάσει και να δώσει ειδική επιστολή στον διευθυντή και στον λογιστή – ταμία και να μου τεκμηριώσουν τα παραστατικά φόρων και ασφαλιστικών οργανισμών. Ο κ. Γύπαρης με βοήθησε σημαντικά, καθώς έψαξε το λογιστήριο και μου απάντησε μέσω της προέδρου ότι δεν υπάρχουν παραστατικά πίσω από αυτές τις πληρωμές μέσω ταμείου. Ο λογιστής και ταμίας δεν με διευκόλυνε -μπορεί και να μην υπάρχουν, μπορεί και να τα βρούμε μου απάντησε. Μόλις αυτό έπεσε στην αντίληψη της διοίκησης έκανε η διοίκηση αυτό που έπρεπε να κάνει. Πήγε και πλήρωσε τους ασφαλιστικούς οργανισμούς των εργαζομένων και τους φόρους τους παρακρατηθέντες, που ήταν πίσω από αυτές τις εγγραφές, βρέθηκαν και άλλα από τον έλεγχο και πλήρωσε και αλλά απλήρωτα, που φαίνονταν στις υποχρεώσεις. Από αυτή την κατάσταση επιβαρύνθηκε και με 10.000 ευρώ, λόγω καθυστέρησης πληρωμής, όπως προβλέπεται. Δεν μπορεί για την ίδια πληρωμή να υπάρχουν δυο εντάλματα. Το ένα να φεύγει από την τράπεζα, το άλλο από το ταμείο για τον ίδιο προμηθευτή. Οπότε ψάχνοντας να βρω πως πληρώθηκε ο προμηθευτής, βρέθηκε διπλοπληρωμή που δεν την είχε πάρει. Άρα λείπουν και αυτά από το ταμείο. Άρα το πραγματικό έλλειμμα ήταν τα 26.604 ευρώ».
Σε σχέση με το αν το ύψος του ελλείμματος είναι υπό αμφισβήτηση, η κ. Χρυσανθοπούλου, απαντώντας στον κ. Φουρφουλάκη, διευκρίνισε πως απαιτείται περαιτέρω έλεγχος με τους προμηθευτές, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Αυτό το έλλειμμα υπάρχει τώρα που μιλάμε γι’ αυτό και γράφω ότι πρέπει να λάβει τα μέτρα της η διοίκηση να το ανακτήσει. Άρα αυτή τη στιγμή αυτά τα λεφτά λείπουν και πληρώθηκαν τώρα στον δικό μας τον έλεγχο. Αυτό που αφήνω κάτι είναι στο επόμενο -γιατί έκανα τεράστια ελεγκτική διαδικασία διαχειριστική – με τους προμηθευτές με τους πιστωτές της επιχείρησης. Θέλει περαιτέρω έλεγχο η διαδικασία γιατί ο ένας λέει δεν τα πήρα, ο άλλος λέει εγώ τα πλήρωσα. Αυτό είναι περίπου 6.000 ευρώ. Κάποιοι προφορικά είπαν δεν χρωστούν, κάποιοι άλλοι είπαν τα ‘χω πάρει. Αυτό δεν μπορούμε να το πούμε οριστικά. Θέλει περαιτέρω έρευνα».
«Πιθανό έλλειμμα χιλιάδων ευρώ – Δεν διαπιστώνεται το ακριβές ποσό γιατί δεν μας δόθηκαν παραστατικά»
Για πιθανό έλλειμμα που μπορεί να ξεπερνά τις 800.000 ευρώ έκανε λόγο ο έτερος ελεγκτής Γιώργος Νίκου, ο οποίος υποστήριξε πως δεν δόθηκαν παραστατικά, παρότι ζητήθηκαν, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διαπιστωθεί με ακρίβεια ούτε το αν υπάρχει έλλειμμα, ούτε όμως και το ύψος του. Τόνισε επίσης ότι οι καταστάσεις του 2016 και του 2017 δεν είναι οριστικοποιημένες, γεγονός που σημαίνει ότι τα συμπεράσματα δεν είναι ασφαλή γιατί εκκρεμούν, όπως είπε, εγγραφές.
Χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Όταν πήγαμε να δούμε τους φόρους και τις υποχρεώσεις προς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς στο taxisnet φαινόταν υποχρεώσεις μηδέν. Φαινόταν μηδέν όχι γιατί δεν χρωστούσε η ΚΕΔΗΡ στην εφορία, αλλά δεν είχαν περαστεί οι δηλώσεις. Υπήρχαν υποχρεώσεις αλλά δεν είχαν υποβληθεί στο taxis» και πρόσθεσε: «Έχουν γίνει αναλήψεις από τα διαθέσιμα, από την τράπεζα 888.450 ευρώ και δεν μας έχει δοθεί το που πληρώθηκαν αυτά τα χρήματα. Θα έπρεπε να υπάρχει μια αντιστοιχία που να έλεγε ότι τα χρήματα αυτά δόθηκαν σε αυτόν τον προμηθευτή ή σε αυτή την υποχρέωση. Αυτό δεν μας δόθηκε. Αυτό δεν μπορούμε να πούμε σίγουρα ότι είναι έλλειμμα, γιατί δεν μας δόθηκαν τα στοιχεία. Αν είχαμε πάρει την πληροφόρηση θα λέγαμε. Είναι κάποιες πληρωμές που δεν δένουν με αντίστοιχες υποχρεώσεις. Μετά υπάρχουν πληρωμές που δεν δένουν με παραστατικά συνολικού ποσού 180.292 ευρώ. Αντίστοιχα υπάρχουν εισπράξεις που δεν δένουν με τους τραπεζικούς λογαριασμούς. Υπήρχαν μη επιβεβαιωμένες εισπράξεις ποσού 205.665 ευρώ. Στις επιχορηγήσεις δεν υπάρχει αναφορά. Μιλάμε για ένα ποσό ύψους 202.070 ευρώ για το οποίο δεν υπήρχε συμφωνία. Υπήρχαν επίσης δυο σημαντικές διαγραφές υπολοίπων, το ένα 308.685 ευρώ με τον δήμο και το άλλο με το Ρέθεμνος Α.Ε. 97.568 ευρώ. Αυτές οι διαγραφές έγιναν γιατί είχαν ολοκληρωθεί παλαιοτέρας υποχρεώσεις από τις δημοτικές επιχειρήσεις. Εμείς δεν είχαμε την πληροφόρηση για το ποιες υποχρεώσεις ήταν αυτές από τις προ συγχωνευμένες επιχειρήσεις γιατί δεν πήραμε στοιχεία γι’ αυτά. Δεν πήραμε στοιχεία για το τι εγγραφές έγιναν στα βιβλία των υπό συγχώνευση επιχειρήσεων για να δούμε ότι έγινε σωστά αυτή η διαγραφή. Δεν μπορέσαμε να επιβεβαιώσουμε υπόλοιπα προμηθευτών συνολικού ποσού 485.390 ευρώ και προέκυψε και μια διαφορά στις απαντήσεις 11.367 ευρώ. Υπάρχουν και αλλά μικροποσά που είναι σε κάτι διπλοεγγραφές και διπλοπληρωμές τόκων» ενώ απαντώντας με σαφήνεια ο κ. Νίκου ξεκαθάρισε «αν η επιχείρηση μας δώσει εξηγήσεις σε σχέση με ποιες πληρωμές αφορούν ποιους προμηθευτές τότε δεν μιλάμε για έλλειμμα. Γι’ αυτό και δεν το αναφέρουμε σαν έλλειμμα. Πιθανό έλλειμμα μπορεί να είναι. Πραγματικό έλλειμμα δεν είναι» ενώ απαντώντας στον κ. Φραγκάκο υποστήριξε πως «όσο η επιχείρηση δεν δίνει παραστατικά αφήνει την εντύπωση ότι είναι πιθανό το έλλειμμα».
Ο κ. Φραγκάκος ρώτησε τον κ. Νίκου αν η ΚΕΔΗΡ απάντησε για τον χρόνο στον οποίο διατίθεται να παραθέσει τα σχετικά παραστατικά και ο ελεγκτής απάντησε ότι δεν έγινε άλλη επικοινωνία μετά το πόρισμα».
«Κρυβόταν το ταμείο»
Η απόκρυψη του ταμείου χαρακτηρίστηκε ως το σοβαρότερο πρόβλημα από την κ. Χρυσανθοπούλου, η όποια επεσήμανε πως οι ισολογισμοί των ετών 2014.2015.2016 δεν ήταν εγκεκριμένοι. Έκανε ιδιαίτερη αναφορά στον προβληματισμό που εκφραζόταν στις συνεδριάσεις για τον προϋπολογισμό των δράσεων της επιχείρησης, τονίζοντας ότι πάντα τα ποσά που ακουγόταν ήταν στο περίπου, ενώ επεσήμανε πως δεν έγινε ποτέ απολογισμός συνολικός των δράσεων της επιχείρησης, όπως το καρναβάλι, η γιορτή κρητικής διατροφής και το αναγεννησιακό φεστιβάλ. Μίλησε για αδικαιολόγητα ψηλά ταμειακά διαθέσιμα καθώς και για αναιτιολόγητες μεταφορές χρημάτων από λογαριασμό της ΚΕΔΗΡ στον λογαριασμό του ταμία. Παράλληλα η ίδια τόνισε την ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων και εφαρμογής του νόμου και κάλεσε το Δ.Σ. της ΚΕΔΗΡ να αποζητά τον τακτικό έλεγχο, μιας και η ίδια διαπίστωσε παντελή απουσία ελέγχου.
Αναφερόμενη στον έλεγχο που έκανε η εταιρία της μεταξύ άλλων τόνισε:
«Επικεντρωθήκαμε στην κίνηση των διαθέσιμων, στις εισπράξεις και πληρωμές, σε ασυνήθιστες εγγραφές και στην τεκμηρίωση τους δειγματοληπτικά. Σχεδιάσαμε ειδική επιστολή, συνεργαστήκαμε με τη διοίκηση, με την πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο και τον διευθυντή και με τη λογίστρια καθώς και με την Παγκρήτια Τράπεζα. Η συνεργασία μας ήταν άψογη. Μας δόθηκε ότι χρειάστηκε και συνέβαλλαν αποφασιστικά στο έργο μας». Η ίδια αναφέρθηκε στον κανονισμό λειτουργίας της ΚΕΔΗΡ και στην υποχρέωση της να εγκρίνεται ο προϋπολογισμός, ο ισολογισμός, ο απολογισμός, η έκθεση πεπραγμένων από το δημοτικό συμβούλιο, κάτι που όπως υποστήριξε δεν γινόταν.
Χαρακτηριστικά είπε «μέσα στον κανονισμό των υπηρεσιών έχει ψηφιστεί και έχει εγκριθεί ότι πρέπει να συνταχθεί κανονισμός οικονομικής διαχείρισης. Αυτό προβλέπεται από τον οργανισμό υπηρεσιών, όμως δεν διαπιστώσαμε να έχει συνταχθεί παρότι προβλέπεται. Από τον Μάη του 2018 εκδόθηκαν αναλυτικές οδηγίες από την πρόεδρο της ΚΕΔΗΡ για τα καθήκοντα λογιστή, του ταμία και ορίστηκαν με επαρκή λεπτομέρεια οι διαδικασίες εισπράξεων πληρωμών και ελέγχου του ταμείου. Τώρα έχει παρθεί ένα μέτρο, από τον Μάη του 2018. Παρά τις ρυθμίσεις του εσωτερικού κανονισμού υπηρεσιών που προέβλεπε διαχωρισμό αρμοδιοτήτων του λογιστή και του ταμία αυτά τα καθήκοντα μέχρι και το 2017 εκτελούνταν από το ίδιο άτομο. Το άτομο εκτελούσε λογιστικές εργασίες και τον βασικό όγκο των εισπράξεων και των πληρωμών. Οικονομικές και διοικητικές υπηρεσίες ήταν εμφανώς υποστελεχωμένες, γεγονός που κατά τη γνώμη μας περιόριζε δυνατότητα διαχωρισμού των αρμοδιοτήτων. Επίσης διαπιστώθηκε ελλιπής τήρηση των εγγραφών πρακτικών συνεδριάσεων με αποτέλεσμα να μην αποτυπώνεται με πληρότητα και στο σύνολο του και το σκεπτικό των αποφάσεων και οι αποφάσεις. Διαπίστωσα ότι το 2011, 2012 και 2013 υπήρχαν εγκεκριμένοι ισολογισμοί και απολογισμοί. Το 2014 η εταιρία μπήκε βάσει νόμου σε διαδικασία να ζητήσει χρήματα για τα ληξιπρόθεσμα -περίπου 460.000 ευρώ οφειλόμενα- μετά ωστόσο αυτό δεν κατέστη δυνατό. Όμως αυτό είχε ως προϋπόθεση ότι πρέπει να έχει ισολογισμούς και απολογισμούς προηγούμενων ετών. Δεν έγινε τελικά, δεν τα πήραν, αλλά το ζήτημα είναι ότι είχε δώσει βεβαίως στο ελεγκτικό και ο επίτροπος τους ισολογισμούς και τους απολογισμός και υπάρχει του 2013 και του 2011 δημοσιευμένο στη Διαύγεια. Δεν είναι κακό που βάλατε ορκωτό, όμως είναι οι ίδιοι ισολογισμοί που δόθηκαν στο δημοτικό συμβούλιο και είναι εγκεκριμένοι. Από το 2014 μέχρι το 2016 υπήρχαν ισολογισμοί, ζητούνταν από την οικονομική υπηρεσία, έστελναν ισολογισμούς που δεν ήταν εγκεκριμένοι. Όμως αυτό θα ήταν το λιγότερο αν δεν διαπίστωνα -μετά την εντολή σας- ότι από το 2014 έως και το 2016 ότι κρυβόταν το ταμείο και το ταμείο πηγαίνει στις απαιτήσεις. Άρα συστηματικά στο αντικείμενο του ελέγχου μου οι πληροφορίες που δίνονταν στον δήμο Ρεθύμνης, όσον αφορά τους ισολογισμούς δεν ήταν εγκεκριμένοι αλλά ήταν μεθοδευμένοι χωρίς να δείχνουν τα ταμειακά υψηλά διαθέσιμα. Είναι πολύ σημαντικό θέμα η απόκλιση του ταμείου για την ΚΕΔΗΡ. Σωστά εντοπίστηκε και σωστά ελέγχτηκε το θέμα, κατά τη γνώμη μου».
«Μετά το 2014 δεν έγινε απολογισμός των δράσεων της ΚΕΔΗΡ»
Η ίδια σημείωσε πως δεν ήταν γνωστός ποτέ ο ακριβής προϋπολογισμός των δράσεων της ΚΕΔΗΡ. Αναφέρθηκε στη δυνατότητα αναμόρφωσης του προϋπολογισμού που δίνεται βάσει νόμου και η οποία ουδέποτε, όπως είπε, αξιοποιήθηκε. «Μένατε με ένα ταμείο όπου ποτέ δεν ήταν πραγματικό», είπε απευθυνόμενη στα μέλη του Δ.Σ. της ΚΕΔΗΡ για τους ισολογισμούς.
Σε ότι αφορά τους απολογισμούς είπε: «Έχω ιδιαίτερα στενοχωρηθεί. Πάλι από τα ηχητικά των συνεδριάσεων διαπιστώνω ότι για χρόνια σημαντικές δράσεις όπως το καρναβάλι, η γιορτή κρητικής διατροφής μαζευόσασταν και κάτι λέγατε απολογιστικά. Κουτσά στραβά τον κάνατε τον απολογισμό σας. Ένας γενικός απολογισμός για τη χρονιά που κλείνει, που εκτός από τους νόμους, είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε και από την ευαισθησία της λογοδοσίας, με την έννοια ότι κάνουμε διαχείριση δημόσιου χρήματος και πρέπει να απολογούμαστε, αυτό έλειπε. Οι ισολογισμοί που ήρθαν στο δημοτικό συμβούλιο μετά το 2014 δεν μπορούν να εγκριθούν χωρίς απολογισμούς. Πρέπει να γίνουν απολογισμοί».
Μεγάλο ποσά μετά το 2014 συσσωρεύονταν στο ταμείο
Στη χρήση 2014 και μετά συσσωρεύονται σημαντικά ποσά διαθεσίμων στο ταμείο της επιχείρησης. Αυτό υπογράμμισε η κ. Χρυσανθοπούλου τονίζοντας χαρακτηριστικά: «Συσσωρεύονταν σημαντικά ποσά στο ταμείο της επιχείρησης και δεν κατατίθετο στους τραπεζικούς λογαριασμούς. Μάλιστα παρατηρήθηκε να γίνονται αναλήψεις από τραπεζικούς λογαριασμούς χωρίς να απαιτούνται άμεσα χρήματα για τους λογαριασμούς υποχρεώσεων της ΚΕΔΗΡ. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να εμφανίζονται στα βιβλία της επιχείρησης αδικαιολόγητα ψηλά ποσά ως προς τα χρηματικά διαθέσιμα μετρητά στο ταμείο. Από την Παγκρήτια Συνεταιριστική Τράπεζα ζητήθηκε να μας χορηγήσει δικαιούχους τραπεζικών λογαριασμών που είχαν ταμειακές συναλλαγές από 26-6-2015 που επιβλήθηκαν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι μέχρι και 18-5-18 ημερομηνία που κάναμε αυτό το τμήμα του ελέγχου. Για την επιβεβαίωση δαπανών και των εξοφλήσεων και των υπολοίπων των προμηθευτών πιστωτών για τα έτη 2016 και 2017 απευθυνθήκαμε με επιστολές προς 106 προμηθευτές, πήραμε 49 εκ. των οποίων 3 που διαφωνούν πρέπει να το ξαναδούμε. Εξετάσαμε σε βάθος υποχρεώσεις στο δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία για να εντοπίσουμε τυχόν μη εμπρόθεσμη πληρωμή και διαπιστώσαμε στο υπόλοιπο του λογαριασμού μετρητά που εμφανίζονταν στον αρχικό ισολογισμό 11-16 διέφερε από το υπόλοιπο που έπρεπε να εμφανίζεται. Το 2014, 2015, 2016 και 2017 ο ισολογισμός που πηγαίνει στον δήμο έλεγε 8.960 ευρώ και ο τελικός έλεγε 94.090 ευρώ. Δηλαδή διαφορά 85.000 ευρώ. Από το 2013-2014 είδαμε σε υψηλότερο επίπεδο τα διαθέσιμα σε σχέση με κύκλο εργασιών. Για την περίοδο μετά τα capital controls διαπιστώσαμε αναιτιολόγητες μεταφορές από λογαριασμό της επιχείρησης στην Παγκρήτια Συνεταιριστική Τράπεζα, που μεταφέρονταν στον λογαριασμό στην ίδια τράπεζα του δικαιούχου λογιστή και ταμία. Στα βιβλία υπήρχε αιτιολογία για προμηθευτές ΚΕΔΗΡ. Αυτό το ποσό ξεκίνησε από το 2015 και έφτασε μέχρι 20-9-17 τις 9.2616 ευρώ. Η συγκεκριμένα συναλλαγή από λογαριασμό επιχείρησης σε προσωπικό λογαριασμό του ταμία είναι από 16-10-15 μέχρι 20-9-17 για μας είναι αναιτιολόγητες μεταφορές. Μέχρι 1-11-17 στον τακτικό έλεγχο κατατέθηκαν στους λογαριασμούς 306.922 ασυνήθιστες καταθέσεις. Μετά συμφωνήθηκαν λογιστικά υπόλοιπα διαθέσιμων με τα επιβεβαιωμένα διαθέσιμα και συντάχθηκε πρωτόκολλο καταμέτρησης που ήταν μηδέν. Από την έρευνα που κάναμε με την Παγκρήτια Τράπεζα διαπιστώσαμε ότι ποσό ύψους 303.922 προήλθαν από μετρητά που κατατέθηκαν από τον λογιστή και ταμία κατά ποσό 259.922 ευρώ από μεταφορά e-banking και μετρητά 34.000 ευρώ από επιταγή τρίτου εις τον κομιστήν του ιδίου και από τον ίδιο 10.000 ευρώ. Μετά τη σύνταξη πρωτόκολλου, η ίδια η διοίκηση με τη λογίστρια και τον διευθυντή της έκανε έλεγχο και με εντολή που δόθηκε βρέθηκε ότι υπήρχε πάλι διαφορά ύψους 11.231 ευρώ. Πρόκειται για κάτι εισπράξεις που είχαν πάει σε απαιτήσεις και δεν είχαν πάει στο ταμείο. Ήταν αλλού σε άλλους λογαριασμούς. Εκεί επιστράφηκαν στις τράπεζες τα 11.000 ευρώ. Τα έχω λάβει υπόψη μου. Τα 8.000 ευρώ ήταν μετρητά και 3.000 ευρώ κέρματα».