Την ίδια ώρα πληθαίνουν οι καταναλωτές που σπεύδουν καθημερινά στα γραφεία της ΔΕΗ στο Ρέθυμνο ζητώντας διακανονισμό για την σταδιακή εξόφληση των οφειλών τους, προκειμένου να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη ηλεκτροδότηση του σπιτιού ή της επιχείρησής τους. Ο αριθμός των καταναλωτών που έχουν ενταχθεί στα προγράμματα διακανονισμών για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων χρεών, έχει αυξηθεί κατά πολύ το πρώτο εξάμηνο του 2013, καθώς σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της επιχείρησης ηλεκτρισμού υπολογίζεται ότι το 20% των πελατών της ΔΕΗ στο νομό πληρώνει τους λογαριασμούς σε δόσεις.
«Υπάρχει μεγάλη δυσκολία τακτοποίησης και εξόφλησης των λογαριασμών και γι’ αυτό η επιχείρηση προσπαθεί να διευκολύνει τους πελάτες της. Είναι γεγονός ότι μεγάλος αριθμός καταναλωτών εντάσσεται σε προγράμματα διακανονισμών και αυτό ισχύει και για την περιοχή του Ρεθύμνου» δήλωσε στα «Ρ.Ν.» υπάλληλος της ΔΕΗ.
Σε επίπεδα ρεκόρ κυμαίνεται και το ποσοστό των ανεξόφλητων λογαριασμών, καθώς η οικονομική αδυναμία αναγκάζει δεκάδες Ρεθεμνιώτες να καταβάλλουν τα χρήματα που αντιστοιχούν στην κατανάλωση ρεύματος, αρκετές μέρες μετά τη λήξη της προθεσμίας πληρωμής. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΔΕΗ, την τελευταία τριετία τα χρέη των καταναλωτών προς την Επιχείρηση Ηλεκτρισμού έχουν «εκτοξευθεί», καθώς από το περίπου 20% που κυμαίνονταν οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί τα έτη 2009 και 2010, το 2012 έφτασαν στο 40% και πλέον το ποσοστό κυμαίνεται στο 50%.
«Οι ανεξόφλητοι λογαριασμοί στην περιοχή του Ρεθύμνου διατηρούνται σε πολύ υψηλά ποσοστά. Το γεγονός ότι οι μισοί από το σύνολο των καταναλωτών αδυνατούν να πληρώσουν εγκαίρως, καταδεικνύει το μέγεθος της δυσκολίας που υπάρχει» τόνισε στην εφημερίδα μας στέλεχος της ΔΕΗ.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις των στελεχών της επιχείρησης, το ποσοστό είναι πιθανό να ακολουθήσει ανοδική πορεία τους επόμενους μήνες, καθώς ήδη η τάση είναι αυξητική.
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στην ενδοχώρα του νομού, όπου υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις ανεξόφλητων υποχρεώσεων και, μάλιστα, για μεγάλο χρονικό διάστημα. Με δυσκολία, όμως, πληρώνουν και οι καταναλωτές, που κατοικούν ή δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στην πόλη του Ρεθύμνου. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της ΔΕΗ, τους τελευταίους μήνες όλο και αυξάνονται τα νοικοκυριά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, όμως το μεγαλύτερο ποσοστό των χρεών αφορά επιχειρήσεις και εταιρείες, με «φουσκωμένους» λογαριασμούς.
Πάντως, ένα φαινόμενο που έχει αρχίσει να λαμβάνει διαστάσεις αφορά το «πείραγμα» των μετρητών της ΔΕΗ, από τους ίδιους τους καταναλωτές, σε σπίτια και επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τη ΔΕΗ, στο Ρέθυμνο έχει εντοπιστεί μεγάλος αριθμός περιπτώσεων παρέμβασης στο μετρητή, καθώς αρκετοί είτε επιχειρούν να επανασυνδέσουν το κομμένο ρεύμα είτε «πειράζουν» το ρολόι, ώστε να καταγράφεται μικρότερος αριθμός κιλοβατώρων. «Καταλαβαίνουμε τη δυσκολία που υπάρχει, όμως το πείραγμα του μετρητή δεν είναι λύση και επιπλέον είναι επικίνδυνο» επισημαίνει υπάλληλος της ΔΕΗ, τονίζοντας ότι η επιχείρηση επιδιώκει την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Εν τω μεταξύ, πάνω από 1 εκατομμύριο καταναλωτές έχουν ενταχθεί στα προγράμματα διακανονισμών για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων χρεών που παρέχει η ΔΕΗ στους πελάτες της, διασφαλίζοντας έτσι την απρόσκοπτη ηλεκτροδότησή τους, αναφέρει η επιχείρηση ηλεκτρισμού σε ανακοίνωσή της. Η ΔΕΗ επισημαίνει ακόμη ότι το πρόγραμμα διακανονισμών (δηλαδή ο αριθμός των δόσεων, το ύψος της προκαταβολής, κλπ.) είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις κατηγορίες συνέπειας του καταναλωτή, καθώς ένα ενιαίο οριζόντιο σύστημα διακανονισμών, στην πραγματικότητα θα επιβράβευε τους πλέον ασυνεπείς πελάτες σε σχέση με τους συνεπείς. «Με τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών να είναι συνεπείς, πρόταση για επέκταση των πολύ ευνοϊκών ρυθμίσεων και σε πελάτες που κατ’ επανάληψη αθετούν διακανονισμούς, προβαίνουν σε παραβιάσεις μετρητή ή ρευματοκλοπές εκτός από ότι θέτουν σε σοβαρότατο κίνδυνο την σωματική τους ακεραιότητα, συνιστά άδικη και άνιση μεταχείριση προς την πλειοψηφία των καταναλωτών», τονίζει η επιχείρηση.