ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΑΝΔΡΕΑ ΞΑΝΘΟΥ ΣΤΟ ΚΕΔΔΥ
Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζει η διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών στο Ρέθυμνο
Το Κέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΔΥ) Ρεθύμνου, επισκέφτηκε την περασμένη Δευτέρα ο βουλευτής Ρεθύμνου κ. Ανδρέας Ξανθός. Τα ΚΕΔΔΥ έχουν ως αποστολή την αξιολόγηση, διάγνωση και υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες. Το ΚΕΔΔΥ Ρεθύμνου έχει την ευθύνη του μαθητικού πληθυσμού των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που υπερβαίνει τους 13.500 μαθητές. Μείζον πρόβλημα αποτελεί η υποστελέχωσή του, που έχει ως συνέπεια τη διόγκωση της λίστας αναμονής των μαθητών που έχουν παραπεμφθεί για διάγνωση.
Συγκεκριμένα, εκκρεμούν συνολικά 180 αιτήσεις αξιολόγησης για μαθητές της Πρωτοβάθμιας και 76 αιτήσεις για μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Για την εύρυθμη λειτουργία του ΚΕΔΔΥ απαιτείται η άμεση στελέχωσή του με δύο ψυχολόγους (σήμερα υπάρχει μια αναπληρώτρια ψυχολόγος μέσω ΕΣΠΑ), με έναν κοινωνικό λειτουργό (σήμερα υπάρχει μόνο μία) και με έναν παιδοψυχίατρο. Αναφέρθηκε ότι οι δυο παιδοψυχίατροι που προσφέρουν σήμερα τις υπηρεσίες τους στη Μονάδα Ψυχοκοινωνικής Παρέμβασης Ρεθύμνου καλύπτουν ένα σημαντικό μέρος των αναγκών της Ειδικής Αγωγής. Όμως, σύμφωνα με την πρόσφατη εξαγγελία της υφυπουργού Υγείας κ. Κατερίνας Παπακώστα, το εν λόγω πρόγραμμα θα λήξει στα τέλη της φετινής χρονιάς, χωρίς να έχει διασφαλιστεί η συνέχεια των υπηρεσιών της παιδοψυχιατρικής φροντίδας που προσέφερε μέχρι σήμερα η μονάδα αυτή. Συνεπώς, η επερχόμενη έλλειψη παιδοψυχιάτρου στο Νομό Ρεθύμνου, θα προκαλέσει μεγάλη οικονομική και ψυχική επιβάρυνση στις οικογένειες, οι οποίες θα υποχρεωθούν να μεταβαίνουν σε Χανιά και Ηράκλειο για να λάβουν ιατροπαιδαγωγικές γνωματεύσεις. Είναι απαραίτητη, ως εκ τούτου, η τοποθέτηση ενός παιδοψυχιάτρου στο ΚΕΔΔΥ Ρεθύμνου για να καλυφθεί το οργανικό κενό που υπάρχει. Παράλληλα, θεωρείται επιτακτική η λειτουργία του Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου στο Ρέθυμνο, από την επόμενη σχολική χρονιά για να καλυφθεί ένα σημαντικό κενό στην Ειδική Αγωγή στην πόλη μας.
Έντονος προβληματισμός εκφράστηκε από το προσωπικό του ΚΕΔΔΥ και για την ολιγωρία του υπουργείου στην τοποθέτηση δασκάλων Ειδικής Αγωγής στα σχολεία για την παράλληλη στήριξη των μαθητών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στα Νηπιαγωγεία του Νομού έχουν τοποθετηθεί μέχρι τώρα δέκα εκπαιδευτικοί για παράλληλη στήριξη, ενώ χρειάζονται 17 σύμφωνα με τις γνωματεύσεις του ΚΕΔΔΥ, στα Δημοτικά σχολεία έχουν τοποθετηθεί 24 εκπαιδευτικοί, ενώ απαιτούνται 110 και στα Γυμνάσια έχουν τοποθετηθεί έντεκα εκπαιδευτικοί, ενώ χρειάζονται 29. Αυτή η υποβάθμιση του θεσμού της παράλληλης στήριξης επιβαρύνει περαιτέρω τις οικογένειες των μαθητών, καθώς είναι κοινή διαπίστωση ότι η παράλληλη στήριξη πρέπει να διασφαλίζεται από την αρχή του σχολικού έτους για να είναι αποτελεσματική και όπου αυτό είναι εφικτό, να συνεχίζεται το επόμενο έτος από τον ίδιο εκπαιδευτικό.
Ο κ. Α. Ξανθός δήλωσε ότι το υπουργείο πρέπει να ενεργήσει άμεσα για να στελεχωθεί το ΚΕΔΔΥ Ρεθύμνου με το απαραίτητο επιστημονικό και εκπαιδευτικό προσωπικό, καθώς οι αντίστοιχες ανάγκες των μαθητών του Νομού Ρεθύμνου διευρύνονται συνεχώς. Ο νόμος ορίζει ότι τα ΚΕΔΔΥ υποχρεούνται να γνωματεύουν εντός αποκλειστικής προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από την υποβολή σχετικής αίτησης. Όμως, με τις σημερινές συνθήκες, τα ΚΕΔΔΥ δεν είναι δυνατό να ανταποκριθούν σ’ αυτή την προθεσμία παρά τις προσπάθειες των εργαζομένων σε αυτά. Η Πολιτεία δεσμεύεται να κατοχυρώνει και να αναβαθμίζει διαρκώς την Ειδική Αγωγή ως αναπόσπαστο μέρος της υποχρεωτικής και δωρεάν δημόσιας παιδείας. Όμως, η οριακή κατάσταση στα Ειδικά Σχολεία του Ρεθύμνου και στο ΚΕΔΔΥ του Ρεθύμνου πρέπει να χτυπήσει το «καμπανάκι του κινδύνου» για τους αρμόδιους. Παράλληλα, πρέπει να αποτελεί στόχο η δημιουργία ενός Ιατροπαιδαγωγικού Κέντρου για το Νομό Ρεθύμνου ως μιας μόνιμης δομής παιδοψυχιατρικής φροντίδας με βάση την τομεοποίηση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας. «Η στήριξη της Ειδικής Αγωγής», κατέληξε ο κ. Ξανθός, «αποτελεί βασική και αδιαπραγμάτευτη αρχή του προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ για την ανασυγκρότηση της Δημόσιας Εκπαίδευσης και του Κοινωνικού Κράτους στη χώρα μας».