Στη συνέχεια ο βουλευτής επισκέφθηκε το 1ο Δημοτικό Σχολείο («Τούρκικο»), ένα ιστορικό σχολείο με ειδικά χαρακτηριστικά και πολύ αξιόλογο εκπαιδευτικό έργο, που πρόσφατα «υιοθετήθηκε» από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του βουλευτή, ο διευθυντής και οι εκπαιδευτικοί τόνισαν την προσπάθεια που καταβάλλεται να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία αυτού του «διαπολιτισμικού» σχολείου και να διευκολυνθούν οι οικονομικά αδύναμοι μαθητές του, σε αγαστή συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων, τον Δήμο Ρεθύμνου, το Πανεπιστήμιο και τα συσσίτια της Παιδικής Εστίας της «Κυρίας των Αγγέλων».
Ο κ. Ξανθός επισκέφθηκε επίσης το 9ο Δημοτικό Σχολείο, όπου είχε την ευκαιρία να συζητήσει με τον διευθυντή και τους εκπαιδευτικούς για τα προβλήματα από τις δραστικές μνημονιακές περικοπές στη χρηματοδότηση για τα λειτουργικά έξοδα των σχολικών μονάδων (η χρηματοδότηση έχει μειωθεί κατά 60% περίπου τα τελευταία χρόνια, δημιουργώντας ανυπέρβλητα εμπόδια στην καθημερινή λειτουργία του σχολείου), για τη μισθολογική εξαθλίωση των εκπαιδευτικών, για το μοντέλο αξιολόγησης που προωθεί το υπουργείο Παιδείας και τη σύνδεσή της με το μισθολόγιο-βαθμολόγιο, για το Πειθαρχικό Δίκαιο που εγκυμονεί κινδύνους διώξεων-υποχρεωτικών αργιών εκπαιδευτικών ακόμα και μετά από ανώνυμη καταγγελία, για τις ανεπαρκείς υποδομές και τα κενά σε ειδικότητες των σχολείων με ΕΑΕΠ, για τις αρνητικές προϋποθέσεις που υπάρχουν για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, για τα προβλήματα στη φύλαξη των σχολικών μονάδων κλπ.
Τέλος, ο κ. Ξανθός επισκέφθηκε το Ειδικό Νηπιαγωγείο, το Ειδικό Σχολείο και το ΕΕΕΕΚ, που σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία για τις κοινωνικές υπηρεσίες στη χώρα μας, όπως επισημαίνει ο ίδιος, προσφέρουν σημαντικότατο έργο και προσπαθούν, χάρις στο ζήλο και το φιλότιμο των εκπαιδευτικών-ψυχολόγων-κοινωνικών λειτουργών- άλλων ειδικών επιστημόνων, να στηρίξουν παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και πολλαπλά προβλήματα. Επισημάνθηκε η έλλειψη φυσικοθεραπευτή, εργοθεραπευτή και παιδοψυχιάτρου, ειδικότητες απαραίτητες για την αποτελεσματική φροντίδα των παιδιών, καθώς και οι πρακτικές δυσκολίες από την έλλειψη μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού με εμπειρία στην ειδική αγωγή.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, καταλήγει η ανακοίνωση, αναφέρθηκε στη γενικότερη πολιτική υποβάθμισης της δημόσιας παιδείας-υγείας και της συρρίκνωσης του κοινωνικού κράτους που ακολουθεί η κυβέρνηση στο όνομα της τήρησης των μνημονιακών δεσμεύσεων και τόνισε ότι ο πολιτισμός μιας χώρας και μιας κοινωνίας εξαρτάται από τον τρόπο που αντιμετωπίζει τα αδύναμα μέλη της.
Εξέφρασε την αμέριστη συμπαράστασή του στον καθημερινό αγώνα των εκπαιδευτικών να κρατήσουν σε αξιοπρεπές επίπεδο τη Δημόσια Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή και δήλωσε ότι για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ η αναβάθμιση των δημόσιων αγαθών (παιδεία-υγεία-κοινωνική πρόνοια) είναι όρος επιβίωσης της κοινωνίας στην περίοδο της κρίσης και επιβεβαιώνει την ανάγκη ακύρωσης του μνημονίου και ανατροπής του νεοφιλελεύθερου σχεδίου της «εσωτερικής υποτίμησης» που υλοποιείται με καταστροφικές κοινωνικές συνέπειες στη χώρα μας.