Αξιοποιώντας τον θησαυρό της κρητικής γης και την ποικιλία των ντόπιων προϊόντων που ξεχωρίζουν για τη διατροφική τους αξία, την υψηλή τους ποιότητα αλλά και τις ευεργετικές, πολλές φορές, ιδιότητες για την υγεία μας, δεκατέσσερις επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο του τουρισμού και της ναυτιλίας, έκαναν το όραμά τους πραγματικότητα. Με βασικό σύνθημα «Πράττουμε τοπικά» (We do local) δημιούργησαν μια εταιρεία στην οποία συμμετέχουν επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι, έχοντας απεριόριστη εμπιστοσύνη στα κρητικά προϊόντα, τον Κρητικό παραγωγό και το ντόπιο ανθρώπινο δυναμικό, τους δίνουν μια ξεχωριστή θέση στις επιχειρήσεις τους επιλέγοντας αυτά να κυριαρχούν στα εστιατόρια και στα καφέ τους. Ένα πρότυπο βασισμένο στην Κρήτη που θα προάγει, τόσο τον ίδιο τον παραγωγό με τα προϊόντα του και κατ’ επέκταση την ιστορία και τον πολιτισμό του νησιού μέσα από συγκεκριμένες δράσεις και εκδηλώσεις που θα διοργανώνουν όσοι συμμετέχουν σε αυτή. Μια δράση που στοχεύει στην ανάδειξη, προβολή και ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος και που κατ’ επέκταση αναδεικνύει την ιδιαιτερότητα του νησιού, την ευθύνη φιλοξενίας και τη στήριξη των επιχειρηματιών στην παραγωγή και στην οικονομία του τόπου.
Το νέο αυτό Πρότυπο Πιστοποίησης Καταλυμάτων «We do local» παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση που διοργανώθηκε το απόγευμα της Τετάρτης στο ξενοδοχείο Grecotel White Palace από την εταιρεία «Τοπική Παραγωγή και Φιλοξενία Α.Ε.». Σημειώνεται ότι μέχρι στιγμής έχουν πιστοποιηθεί είκοσι ξενοδοχεία και δύο πλοία, ενώ χθες παρέλαβαν το σήμα τους δυο ξενοδοχεία του Ρεθύμνου και συγκεκριμένα το White Palace Grecotel και το Theartemis Palace.
Το πρόγραμμα «We do local» παρουσίασε ο κ. Μανόλης Τσακαλάκης, μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας «Τοπική Παραγωγή και Φιλοξενία Α.Ε.» και πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου. Σε σχετικές δηλώσεις του αναφέρθηκε στη φιλοσοφία της εταιρείας και μεταξύ άλλων υποστήριξε: «Η δράση αυτή είναι μια ολόκληρη φιλοσοφία για το πώς θα μεταφέρουμε την προστιθέμενη αξία σε όλα τα επίπεδα της εντοπιότητας. Δηλαδή από τη μια πλευρά, ένα από τα προαπαιτούμενα για το σήμα είναι να είναι το προσωπικό του κατά κύριο λόγο ντόπιο, τουλάχιστον κατά το 70%. Αυτό ενισχύει τη διαπραγματευτική αξία του ξενοδόχου έναντι του tour operator και έναντι του πελάτη του, διότι έχει στη δουλειά του ανθρώπους που τους έχει εκπαιδεύσει και γνωρίζουνε τα της περιοχής και μπορούν, αν δώσουμε καλύτερες πληροφορίες στον πελάτη να τον καθοδηγήσουν, ώστε να έχει αξέχαστες διακοπές. Το άλλο κριτήριο είναι τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται από την κάθε ξενοδοχειακή μονάδα να είναι τοπικά προϊόντα στο ποσοστό του 70% τουλάχιστον και σε μια γεωγραφική ακτίνα 100 χιλιομέτρων από το ξενοδοχείο. Ωθούμε λοιπόν πλέον τους παραγωγούς να παραγάγουν προϊόντα τροφικής αλυσίδας για τους δικούς μας πελάτες. Το τρίτο είναι ότι προσπαθούμε να περάσουμε την κουλτούρα και τον πολιτισμό μας με το να διοργανώνουμε βραδιές με θεματικές παρουσιάσεις της περιοχής και να μεταλαμπαδεύουμε τα ήθη και τα έθιμά μας στο εξωτερικό. Όλα αυτά λοιπόν, είναι προς μια κατεύθυνση που θα βοηθήσει πρώτα την περιοχή, τους ανθρώπους και τους παραγωγούς και κατά δεύτερον θα βοηθήσει και τον ίδιο τον κλάδο, γιατί κατά αυτόν τον τρόπο διαφοροποιούμε το προϊόν μας, μιας και τα ξενοδοχεία έχουν διεθνή ανταγωνισμό. Αν μπορέσουμε λοιπόν να εφαρμόσουμε το πρότυπο και να κάνουμε την Κρήτη προορισμό «we do local», αναγκαστικά οποιοσδήποτε θα θέλει να γευτεί αυτά που προανέφερα, θα πρέπει να έρθει εδώ και όχι σε κάποια άλλη μεσογειακή χώρα».
Ο κ. Τσακαλάκης, ανέφερε πως η πρωτοβουλία αυτή μπορεί να αποτελέσει τη βάση μιας σοβαρής προοπτικής τουριστικής ανάπτυξης ανοίγοντας νέους ορίζοντες στο νησί συμβάλλοντας σημαντικά στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και ειδικότερα μεταξύ άλλων υποστήριξε: «Αυτές τις δύσκολες μέρες που περνούμε αν δεν κοιτάξει ο καθένας τον διπλανό του, είτε παραγωγό, είτε υπάλληλο, είτε άνθρωπο που παράγει πολιτισμό, γιατί και αυτός είναι μια από τις αιχμές του δόρατος με τις οποίες θα μπορέσουμε να διαφοροποιηθούμε, δεν πρόκειται να πάμε μπροστά. Άρα θα πρέπει να αρχίσουμε την παραγωγή, μειώνοντας τις εισαγωγές και να τα προσφέρουμε εμείς οι ίδιοι. Αν αυτό το εγχείρημα αγκαλιαστεί με τον προσήκοντα σεβασμό προς τη φύση και την ιστορία θα έχουμε τρομακτικά καλά αποτελέσματα και τα αμέσως επόμενα χρόνια αυτό που θα θυμόμαστε είναι ότι μετατρέψαμε την κρίση σε ευκαιρία».
Ο γενικός διευθυντής Λειτουργικού της Grecotel Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης έκανε την παρουσίαση των πρακτικών εφαρμογής του «We do local». Σε σχετικές δηλώσεις του αναφέρθηκε στη συμπλήρωση των 40 ετών λειτουργίας του ξενοδοχείου El Greco που συμπίπτει με την παρουσίαση της δράσης. Αναφερόμενος στις προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι επιχειρηματίες που επιθυμούν να συμμετέχουν στη δράση είπε: «Τα ενδιαφερόμενα ξενοδοχεία μετά από μια διαδικασία πιστοποίησης με διάφορες προϋποθέσεις, ξεκινώντας από τα πιο αυτονόητα, όπως οι νόμιμες άδεις λειτουργίας, μέχρι το ότι το ξενοδοχείο θα πρέπει τουλάχιστον κατ’ ελάχιστον 30% να χρησιμοποιεί τοπικά παραγόμενα προϊόντα και άλλο ένα 30% εθνικά προϊόντα και άλλη μια προδιαγραφή ότι θα πρέπει το 25% από τα πιάτα που σερβίρονται σε όλα τα εστιατόρια και μπαρ να έχουν τοπικό χαρακτήρα, μαζί με άλλες προϋποθέσεις σεβασμού του περιβάλλοντος, πρακτικές διαχείρισης αειφόρου ανάπτυξης, σωστής διαχείριση ανθρωπίνου δυναμικού και κάποιες άλλες προϋποθέσεις, μπορούν να γίνουν μέλη αυτής της πρωτοβουλίας των 14 πολύ επιτυχημένων επιχειρηματιών που εμπλέκονται στον τουρισμό και στη ναυτιλία της Κρήτης. Πραγματικά είναι μεγάλη πρόκληση δεδομένων των δύσκολων ημερών, του αδιέξοδου της οικονομικής κρίσης να αρπάξουμε τη μεγάλη ευκαιρία για το πώς θα αξιοποιήσουμε τα μοναδικά υψηλής διατροφικής αξίας προϊόντα της Κρήτης σαν κάτι το μοναδικό και όχι μόνο να ενισχύσουμε την ταξιδιωτική εμπειρία του πελάτη, αλλά να κάνουμε την Κρήτη ένα πραγματικά ανταγωνιστικό προϊόν, ξεπερνώντας το ξεπερασμένο μοντέλο ήλιου και θάλασσας».
Στον χαιρετισμό του στη διάρκεια της εκδήλωσης ο κ. Καλαϊτζιδάκης, εκπροσωπώντας τον Ξενοδοχειακό Όμιλο Grecotel υποστήριξε πως ο τουρισμός μεγαλουργεί μόνο όταν συνυπάρχει αρμονικά με το περιβάλλον και τον πολιτισμό και ειδικότερα, ανέφερε: «Εκ μέρους του κ. Νίκου Δασκαλαντωνάκη, της κυρίας Μάρης Δασκαλαντωνάκη, αλλά και όλης της οικογένειας εργαζομένων στην Grecotel, θέλω να σας καλωσορίσω στο μεταμορφωμένο πλέον EL Greco, δηλαδή στο Grecotel White Palace, σε μια πολύ ιδιαίτερη χρονιά σαν αυτή του 2015 που η Grecotel γιορτάζει τα 40 χρόνια από τη λειτουργία του πρώτου ξενοδοχείου της και μάλιστα αυτού, του πρώην El Greco. Η πρωτοβουλία του We do local «Πράττουμε τοπικά» όλων εσάς, των κορυφαίων επιχειρηματιών της Κρήτης όσον αφορά τον Τουρισμό και τη Ναυτιλία, όχι μόνο θα φέρει πιο κοντά την παραγωγή με την κατανάλωση αλλά θα αναδείξει ακόμα περισσότερο τα Διαλεχτά, Υψηλής Διατροφικής Αξίας, Μοναδικά Κρητικά προϊόντα.
Η πρωτοβουλία «We do local» δημιουργεί συνθήκες αντιστροφής του σημερινού αδιεξόδου, της σημερινής οικονομικής κρίσης, καθώς θα λειτουργήσει ως η μοναδική διέξοδος.
Βοηθάει την τοπική οικονομία και κοινωνία προσφέροντας ευκαιρία για επαγγελματική σταδιοδρομία.
Σέβεται το περιβάλλον μειώνοντας τα τροχοχιλιόμετρα!
Αναβαθμίζει την ταξιδιωτική εμπειρία, ενισχύει την ταυτότητα και δημιουργεί προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της «Κρήτης».
Αναδεικνύει την αυθεντική κρητική φιλοξενία και προβάλλει τον υγιεινό τρόπο διατροφής.
Έτσι κι αλλιώς ο τουρισμός μεγαλουργεί μόνο όταν συνυπάρχει αρμονικά με το περιβάλλον και τον πολιτισμό».
Ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ανδρέας Μεταξάς, στο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στο όραμα της εταιρείας που βασίζεται στην εντοπιότητα. Μεταξύ άλλων ανέφερε: «Ακολουθούμε μια τάση εσωτερική και επίσης μια παγκόσμια τάση της εντοπιότητας. Είμαστε 14 εταίροι κυρίως ξενοδόχοι από όλη την Κρήτη και ένας πλοιοκτήτης. Ονειρευτήκαμε να δημιουργήσουμε ένα πρότυπο που να υποστηρίζει την τοπική παραγωγή και συγχρόνως να δίνει μια μοναδική ταυτότητα για την κάθε μονάδα, είτε είναι ξενοδοχείο είτε είναι καράβι. Ο συνδυασμός αυτών των δύο κάνει πολλαπλά καλό στον τόπο. Αφενός έχοντας την ταυτότητά μας προβάλλουμε τον τόπο μας και έχουμε μια ιδιαιτερότητα έναντι των άλλων περιοχών οπουδήποτε στη γη, συμβάλλοντας στην αύξηση της ζήτησης για τα ξενοδοχεία και από την άλλη βοηθάμε την τοπική κοινωνία με την αγορά τοπικών προϊόντων, με την αξιοποίησή τους και προωθώντας προσωπικό από την τοπική κοινωνία. Συμβάλει πολλαπλά στο ΑΕΠ της Κρήτης».
Μιλώντας για τη διαδικασία της πιστοποίησης έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε συνεργασίες που θα αναζητηθούν με τοπικούς φορείς όπως η Περιφέρεια Κρήτης και ειδικότερα τόνισε: «Κάνοντας μια αίτηση ενεργοποιείται μια διαδικασία, όπου αποστέλλεται ένας επιθεωρητής, εξετάζει με βάση κάποια κριτήρια να πληρούνται οι προϋποθέσεις, του απονέμεται το σήμα για ένα χρόνο και κάθε χρόνο υπάρχει επανάληψη των ελέγχων, ώστε να υπάρχει μονίμως η διατήρηση των προϋποθέσεων. Προσπαθούμε να έχουμε πιστοποιημένους παραγωγούς και περιμένουμε και τη συμβολή της Περιφέρειας Κρήτης, που έχει αναλάβει αυτό το κομμάτι. Ευχόμαστε και ελπίζουμε να προχωρήσει σύντομα για να προμηθευόμαστε μόνο από πιστοποιημένους παραγωγούς και να ξέρουμε ότι εγγυημένα είναι τα προϊόντα που έχουν παραχθεί με πρώτες ύλες από την Κρήτη. Οι ξενοδόχοι θα έχουν το σήμα «We do local» και οι παραγωγοί το σήμα κάθε Περιφέρειας, τέτοια σύμφωνα ποιότητας έχουν όλες οι περιφέρειες και προωθούν τα τοπικά προϊόντα».
Πως μια επιχείρηση γίνεται μέλος του We do local
Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να πιστοποιηθούν με το πρότυπο We do local επιβάλλεται να πληρούν κάποια συγκεκριμένα κριτήρια, τα οποία εστιάζονται ενδεικτικά σε: Άδειες – Πιστοποιήσεις – Διακρίσεις, Κοινωνικά – Εργασιακά, Αρχιτεκτονική – Υποδομές – Περιβάλλων Χώρος, Κοινωνικές Εκδηλώσεις – Τοπικός Πολιτισμός, Περιβάλλον – Αειφορία, Χώροι Εστίασης – Προμήθειες.
Η διαδικασία ένταξης μονάδων στο We do local είναι:
– Υποβολή της Αίτησης Ένταξης-Συμφωνητικό Συνεργασίας.
– Παραλαβή του Τιμοκαταλόγου.
– Παραλαβή των Κριτηρίων Προδιαγραφών We do local.
– Παραλαβή του Ειδικού Κανονισμού.
– Επιθεώρηση της επιχείρησης.
– Αξιολόγηση, πιστοποίηση και ένταξη στο We do local.
Η εταιρεία Τοπική Παραγωγή και Φιλοξενία Α.Ε.
Η ίδρυση της εταιρείας Τοπική Παραγωγή και Φιλοξενία Α.Ε. (υπηρεσίες προώθησης πιστοποιημένων μελών με το πρότυπο του We do local), πραγματοποιήθηκε από δεκατέσσερις σημαντικούς παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας όλης της Κρήτης. Αναφέρομε κατ’ αλφαβητική σειρά τον κ. Γιώργο Αλεξανδράκη, τον κ. Γιάννη Βαρδινογιάννη, τον κ. Μανόλη Βαρκαράκη, τον κ. Μανόλη Γιαννούλη, τον κ. Νικόλαο Δασκαλαντωνάκη, τον κ. Λευτέρη Καραταράκη, τον κ. Γιώργο Μαθιουλάκη, την κα Τζίνα Μαμιδάκη, τον κ. Μανόλη Μανούσο, τον κ. Ανδρέα Μεταξά, τον κ. Γιάννη Παπαδάκη, τον κ. Μανόλη Τσακαλάκη, τον κ. Μάνο Σκορδαλάκη και τον κ. Νίκο Χαλκιαδάκη με την ελπίδα να ενεργοποιήσουν στο μέλλον ακόμη περισσότερους και από άλλες περιοχές συμβάλλοντας στη διάδοση της φιλοσοφίας του We do local.
Το We do local θέλοντας να συμμετέχει ενεργά στη διασύνδεση Τοπικών Παραγωγών και Ξενοδόχων δημιούργησε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, μία μικρή έκθεση με τοπικά προϊόντα. Εκεί οι επιχειρηματίες είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τους τοπικούς παραγωγούς για μία πιθανή συνεργασία και να ενημερωθούν για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.
Οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν ήταν οι: Κrivek AE, Μύλοι Κρήτης, ΑΒΕΑ, ΒΙΟΧΥΜ, το επιτραπέζιο νερό Σαμαριά, η εταιρεία εμπορίας μελιού Aroma Kritis, το Οινοποιείο Κlados Wines, το Δίκτυο Οινοποιών Κρήτης Wines of Crete και η Aegeo Spas.
Επόμενος σταθμός του We do local είναι το Ηράκλειο, όπου θα έχουν την ευκαιρία οι ξενοδόχοι και οι τοπικοί παραγωγοί του Νομού να ενημερωθούν αναλυτικά για το πρότυπο We do local.