«Μάχη» με το χρόνο για να μην χαθούν τα εξασφαλισμένα ευρωπαϊκά κονδύλια από το πρόγραμμα Jessica δίδει η Δημοτική Αρχή Ρεθύμνου, η οποία στη διάρκεια της χθεσινής της συνεδρίασης ενέκρινε κατά πλειοψηφία την επικαιροποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου και της μεθόδου δημοπράτησης του έργου κατασκευής του υπόγειου πάρκινγκ στην Πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων.
Το επιχειρηματικό σχέδιο καταψήφισε ο επικεφαλής της Εναλλακτικής Κίνησης Πολιτών Γ. Βλαστός και ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μ. Μανουσογιάννης, ενώ λευκό ψήφισε ο επικεφαλής της παράταξης «Αλλαγή» Ν. Νίνος.
Ένα έργο που αν εκτελεστεί, καθώς το οικονομικό περιβάλλον είναι δυσμενές, με αποτέλεσμα το επενδυτικό ενδιαφέρον μέχρι στιγμής να είναι ελάχιστο, δεδομένης της συγκυρίας και της κατάστασης που επικρατεί στο τραπεζικό σύστημα, θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ (σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα).
Ο δήμαρχος Ρεθύμνου ξεκαθάρισε πως αυτό που ενδιαφέρει την δημοτική αρχή είναι το υπόγειο πάρκινγκ με δυναμικότητα διπλάσια από τη σημερινή και ένα χώρο που θα στεγάσει το δημοτικό σύστημα, σημειώνοντας πως υπάρχει σκέψη να πριμοδοτηθεί ο επενδυτής, που δεν θα επιθυμεί την κατασκευή των εμπορικών κτιρίων που προβλέπεται στα τεύχη δημοπράτησης.
Ο δήμαρχος ξεκαθάρισε πως δεν θα γίνει διαγωνισμός, παρά μόνο όταν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ τόνισε σε όλους τους τόνους πως ο Δήμος είναι ανοιχτός σε προτάσεις που βασίζονται σε πιο πράσινες λύσεις.
Χαρακτηριστικά, ο Γ. Μαρινάκης είπε: «Σήμερα το πάρκινγκ που υπάρχει διαθέτει 220 θέσεις, καυσαέριο και μια άσχημη αισθητικά εικόνα και η φιλοδοξία είναι από αυτή την πλατειά των 8 στρεμμάτων να εξοικονομηθεί μια πλατεία 6 περίπου στρεμμάτων, να διαμορφωθεί ένας χώρος άθλησης, ψυχαγωγίας και συγκέντρωσης των Ρεθεμνιωτών, ένα Δημαρχείο 1.000 τ.μ., ικανό να καλύψει τις ανάγκες του «σκληρού» πυρήνα του Δημαρχείου. Αυτό το ‘χουμε χωροθετήσει να γίνει από την πλευρά του Γυμνασίου-Λυκείου. Στο νότιο ανατολικό άκρο του οικοπέδου (στον παιδικό σταθμό) που καταργείται, αφού θα ‘ναι έτοιμος ο άλλος την άνοιξη, θα γίνει το κομμάτι των εμπορικών χρήσεων. Σαν Δήμος δεν μας ενδιαφέρει αυτό το κτίριο και σκέφτομαι να πριμοδοτήσω την μη δημιουργία των χώρων αυτών αν ο ανάδοχος δεν θέλει να τις κάνει ακριβώς, γιατί δεν μας ενδιαφέρει να γίνει άλλος ένας όγκος που θα ‘ναι ούτως ή άλλως μέχρι δυο ορόφους. Με ενδιαφέρει πρωτίστως το υπόγειο πάρκινγκ, με το οποίο θεωρώ ότι η πόλη λύνει ένα μεγάλο θέμα της έλλειψης χώρων στάθμευσης και ένα Δημαρχείο που θα λειτουργήσει σαν χώρος του δημοτικού συστήματος. Το Δ.Σ. θα παραμείνει στο παλιό κτίριο, καθώς τηρούνται οι προδιαγραφές».
Ο ίδιος σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους υποστήριξε πως για το Ρέθυμνο υπάρχει μελέτη από το Μετσόβιο Πολυτεχνείο για την βιώσιμη ανάπτυξή του και για την κυκλοφορία του και σε αυτό το σχεδιασμό εντάσσεται η ύπαρξη του υπόγειου πάρκινγκ, ακριβώς για να αποσυμφορηθεί και το ιστορικό κέντρο αλλά και για να λειτουργήσει η πόλη, όταν όπως είπε χαρακτηριστικά «Όλο το κέντρο της πόλης και όχι μόνο λόγω των αστικών αναπλάσεων έχει περιορίσει κατά πολύ την παράνομη αλλά και τη νόμιμη στάθμευση. Υπό την έννοια αυτή το πάρκινγκ είναι ιδιαίτερα χρήσιμο. Από την άλλη μεριά είναι δεδομένη η οικονομική αδυναμία αλλά και η γραφειοκρατική διαδικασία που απαιτείται. Έχουμε ήδη αξιολογηθεί σαν Δήμος Ρεθύμνου, έχουμε εξασφαλίσει ένα ποσό 6 εκ. ευρώ με προνομιακό επιτόκιο και ένα ακόμα εκατομμύριο, το οποίο θα έχει το επιτόκιο της τραπεζικής αγοράς και ο επενδυτής θα χρειαστεί μόνος του να βρει τα χρήματα που απαιτούνται και τα οποία υπολογίζω μεταξύ 4-5 εκ. ευρώ για να κάνει τη συγκεκριμένη επένδυση που θεωρώ πως θα είναι επωφέλεια της πόλης».
Σε ότι αφορά το επενδυτικό ενδιαφέρον ο κ. Μαρινάκης ανέφερε πως την περίοδο αυτή γίνονται συζητήσεις και κάθε μέρα δίδοντα αναλύσεις και πληροφορίες τέτοιες που να αποδεικνύουν πως το έργο είναι βιώσιμο για ένα σοβαρό όμως, όπως τόνισε, επενδυτή με τεχνογνωσία και στην κατασκευή και στην διαχείριση του πάρκινγκ. «Νομίζω ότι το ίδιο το έργο «αυτοπροστατεύεται» και την προηγούμενη φορά στις παρυφές της κρίσης ο διαγωνισμός αυτό ήταν άγονος. Οι μελέτες είναι ευθύνη του ανάδοχου, εμείς έχουμε βάλει περιορισμούς και έχουμε προσδιορίσει τι ζητάμε, δεν εμποδίζουμε τον εργολάβο σε αυτό που θα κάνει, αρκεί αυτό που θα κάνει να είναι στα πλαίσια της διακήρυξης του έργου. Μπορεί ο επενδυτής να επιλέξει το κλασικό πάρκινγκ, ή το μηχανικό, ή το υδραυλικό, αυτό είναι δικό του θέμα. Εμάς μας ενδιαφέρει να είναι λειτουργικό και αν μπορούμε να έχουμε την εγγύηση ότι θα λειτουργήσει για την πόλη μας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Γ. Μαρινάκης.
Από την πλευρά του ο επικεφαλής της παράταξης «Αλλαγή» κ. Ν. Νίνος, ο οποίος δεν ψήφισε, ανέφερε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του «Με ειλημμένη την απόφαση να γίνει το πάρκινγκ, αναζητούμε τον καλύτερο τρόπο από πλευράς οικονομικής και περιβαλλοντικής. Θα ήθελα να επισημάνω, ότι σίγουρα ένα έργο που θα γίνει από ένα ιδιώτη θα γίνει ταχύτερα από ότι αν το έκανε ένας Δήμος. Εφόσον έχουμε πίεση χρόνου δεν υπάρχει άλλη λύση από την ανάθεση σε ιδιώτη. Εκείνο που μπορούμε να κάνουμε εμείς είναι να βάλουμε ρήτρες και παραμέτρους που να κάνουμε τον ιδιώτη να ενεργήσει σε συγκεκριμένο πλαίσιο που εμείς θα ορίσουμε, για να δρομολογηθεί μια κατάσταση που θα είναι η καλύτερη δυνατή. Εγώ δεν θα ψηφίσω ούτε θετικά ούτε αρνητικά, καθώς οδηγεί σε μια συγκεκριμένη λύση με την οποία διαφωνώ».
Ο επικεφαλής της «Εναλλακτικής Κίνησης Πολιτών» Γ. Βλαστός καταψήφισε το επιχειρησιακό σχέδιο, εκφράζοντας την αντίθεσή του με το πρόγραμμα ΣΔΙΤ. Εκτίμησε ότι δεν θα υπάρξει επενδυτής, ενώ έθεσε θέμα έλλειψης ελεύθερων χώρων στην πόλη του Ρεθύμνου, τονίζοντας πως απαιτούνται μετρήσεις κυκλοφοριακού φόρτου: «Το Ρέθυμνο χρειάζεται ανάσες πρασίνου. Πρέπει να κρατήσουμε τα πάρκινγκ μακριά από το κέντρο της πόλης. Από την άλλη η δημιουργία εμπορικών κτιρίων στην είσοδο της παλιάς πόλης σε μια περίοδο κρίσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων -είναι λογικό ότι θα μπουν κυρίως μεγάλες αλυσίδες-, κάτι που δημιουργεί θέμα και πρόβλημα και στους επιχειρηματίες. Επίσης υπάρχει πρόβλημα στο κυκλοφοριακό, δεν έχει δοθεί λύση, παρότι υπάρχει μια καλή προσπάθεια από πλευράς του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, θεωρώ όμως ότι απαιτούνται περισσότερες μετρήσεις κυκλοφοριακού όγκου λαμβάνοντας υπόψιν και την επέκταση της πόλης» ανέφερε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του.
Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Μ. Μανουσογιάννης επίσης καταψήφισε την επικαιροποίηση του επιχειρησιακού σχεδίου, υποστηρίζοντας ότι το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο προωθεί την εμπορευματοποίηση του δημόσιου χώρου: «Υποχρεώνει τον εργαζόμενο, τον χρήστη, τον φορολογούμενο να ξαναπληρώνει για αυτές τις υπηρεσίες που θα πρέπει να του προσφέρονται ή τον αναγκάζουν να τις αγοράζει, χωρίς να είναι αναγκαίο εκ των πραγμάτων. Δεν μπορώ να καταλάβω πως με μια σύμπραξη με ιδιώτη, ο ιδιώτης θα θυσιαζόταν για το κοινωνικό σύνολο» επεσήμανε μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή του.
Στην χθεσινή συνεδρίαση του Δημοτικό Συμβουλίου τοποθετήθηκε και ο Γιώργος Οικονόμου, εκπρόσωπος του ανεξάρτητου ΤΕΕ, ο οποίος τόνισε πως η δημιουργία χώρου στάθμευσης στο συγκεκριμένο σημείο, στην καρδιά της πόλης, έλκει την κυκλοφορία, τονίζοντας πως θα έπρεπε να υπάρξει σχεδιασμός για τη δημιουργία περιφερειακών χώρων στάθμευσης. «Θα έπρεπε να υλοποιηθεί ένας σχεδιασμός, ώστε να υπάρξουν πόλοι έλξης της στάθμευσης περιφερειακά. Έπρεπε να βρεθούν μια σειρά χώροι, που να έχουν μια λογική μεταξύ τους, ώστε με την κατάλληλη δημιουργία δακτυλίου κίνησης αστικών λεωφορείων να περνούν από τα κομβικά σημεία τα λεωφορεία για να μετακινούνται οι πολίτες. Διαφωνούμε με τη λογική να κάνουμε ένα πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης, τη στιγμή που το πράσινο μας λείπει».
Ο δημοτικός σύμβουλος της «Νέας Αντίληψης», Ματθαίος Τσιμπισκάκης, στην τοποθέτησή του υπογράμμισε πως εξαντλήθηκαν τα περιθώρια και όλες οι δημοκρατικές διαδικασίες, σε ότι αφορά την διαβούλευση για το υπόγειο πάρκινγκ από το 2009: «Υπήρξαν τουλάχιστον δέκα συναντήσεις με όλους τους φορείς της πόλης, ΤΕΕ, ΕΒΕ, γυμναστές, εμπορικό σύλλογο και άλλους, προκειμένου να υπάρξουν προτάσεις και παρατηρήσεις. Προέκυψαν σημαντικά συμπεράσματα, τα οποία συνεκτιμήθηκαν στο επιχειρησιακό σχέδιο του 2010, αλλά και του 2012 και σήμερα μέσα από νέες διαμορφούμενες συνθήκες (γιατί τότε δεν είχαμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση). Εμείς θέλουμε να αξιοποιήσουμε προς όφελος της πόλης την δυνατότητα όπου δίδεται με το συγκεκριμένο πρόγραμμα. Το κτίριο, για το οποίο γίνεται λόγος, είναι 1.500 τ.μ., το οποίο θα μπορούσε να έχει αισθητική, μπορεί και να αναδείξει και τον υπόλοιπο ελεύθερο χώρο των 7 στρεμμάτων. Το θέμα είναι να κάνουμε ένα κτίριο, το οποίο θα είναι ένα σύμβολο. Φυσικά είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε πρόταση αφορά στη βελτίωση της κυκλοφορίας, ωστόσο η απόφαση αυτή αφορά ένα στρατηγικό σχεδιασμό οκτώ και πλέον χρόνων».
Ο Μανόλης Λίτινας, επίσης δημοτικός σύμβουλος της «Νέας Αντίληψης», στην τοποθέτησή του ανέφερε πως η ρεθεμνιώτικη κοινωνία θέλει το συγκεκριμένο έργο, καθώς η πόλη το έχει μεγάλη ανάγκη: «Έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες συζητήσεις χρόνια τώρα και νιώθω μια ικανοποίηση που μπαίνει ξανά το ζήτημα και θα είμαι ευτυχής αν υπάρξει θετικός διαγωνισμός και η πόλη αποκτήσει αυτό το πάρκινγκ» τόνισε.
Τι περιλαμβάνει το επικαιροποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο
Το επικαιροποιημένο επιχειρησιακό σχέδιο για το υπόγειο πάρκινγκ του Ρεθύμνου περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
1. Οι θέσεις στάθμευσης, θα είναι κατ’ ελάχιστον 450, το οποίο θα αποτελέσει παράμετρο του διαγωνισμού.
2. Οι εμπορικοί χώροι θα έχουν συνολική έκταση 850 τετραγωνικά μέτρα το ισόγειο, 850 m2 όροφος και 500 m2 πατάρι.
3. Τα έτη παραχώρησης θα είναι το πολύ μέχρι 25 χρόνια, το οποίο και αυτό θα αποτελέσει παράμετρο του διαγωνισμού.
4. Η αποπληρωμή των δανείων θα είναι σε 15 έτη.
5. Το κτίριο Δημοτικών Υπηρεσιών θα παραμείνει στα 1.000 m2.
Το έργο με τα παραπάνω δεδομένα είναι επιλέξιμο σύμφωνα με τα κριτήρια του Jessica και οριακά βιώσιμο, με την προϋπόθεση λήψης επιχορήγησης ποσού 2.220.000,00 ευρώ (βάσει του νέου αναπτυξιακού νόμου).
Για την υλοποίηση του έργου ο Δήμος θα συμπράξει με Ιδιωτικό Επενδυτικό Σχήμα, το οποίο θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των εγκαταστάσεων (πλην του Δημοτικού Κτιρίου).
Ο ανάδοχος Ιδιωτικός Φορέας της Σύμπραξης (ΣΔΙΤ Ν. 3389/05) θα επιλεγεί μέσα από διαδικασίες «Ανοικτού Διεθνή Διαγωνισμού» σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευαστούν θα παραμείνουν στην κυριότητα και εκμετάλλευση του Δήμου, μετά τη λήξη της περιόδου της Σύμβασης.
Το έργο θα είναι πλήρως ανταποδοτικό, και σε πλήρη λειτουργία έχει τις κάτωθι βασικές πηγές εσόδων:
• Έσοδα από ενοικίαση θέσεων στάθμευσης σε μόνιμη – μηνιαία βάση.
• Έσοδα από ενοικίαση θέσεων στάθμευσης σε ωριαία βάση.
• Έσοδα από υπηρεσίες υπόγειου χώρους στάθμευσης:
• Έσοδα πλυντηρίου αυτοκινήτων.
• Έσοδα μικρού εμπορικού καταστήματος.
Έσοδα από ενοικίαση καταστημάτων κτιρίου εμπορικών χρήσεων ανωδομής.